مسکو: واشنگتن خواستار حل و فصل سیاسی درگیری اوکراین نیست

سفیر روسیه در آمریکا در واکنش به تصمیم کاخ سفید برای ارائه خودروی جنگی «برَدلی» به کی‌یف گفت همه اقدامات واشنگتن نشان‌دهنده عدم تمایل آن به حل و فصل سیاسی است.

به گزارش مشرق، آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا پنجشنبه (پنجم ژانویه) در اظهارنظری درباره تصمیم کاخ سفید برای ارسال خودروی جنگی برَدلی به اوکراین گفت که واشنگتن خواستار حل و فصل سیاسی مناقشه این کشور نیست.

پیش از این اظهارنظر، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که دولت بایدن بسته کمک نظامی دیگری برای اوکراین را جمعه اعلام خواهد کرد که شامل خودروهای جنگی بردلی خواهد بود. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، این بسته شامل تجهیزات نظامی به ارزش سه میلیارد دلار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونوف به خبرنگاران گفت: این گام [ارسال خودروهای زرهی بردلی] تاییدی بر این است که طرفین ما در ایالات متحده حتی تلاش نکرده‌اند که به هشدار مکرر ما مبنی بر در نظر گرفتن پیامدهای احتمالی چنین روش خطرناکی از سوی واشنگتن گوش دهند.

وی افزود: هیچ کس نباید هنوز تردید داشته باشد که چه کسی مسئولیت طولانی شدن این درگیری را برعهده دارد. همه اقدامات دولت (آمریکا) نشان‌دهنده عدم تمایل به حل و فصل سیاسی است.

به گفته این دیپلمات روس، هر صحبتی درباره ماهیت دفاعی تسلیحاتی که کشورهای غربی برای کی‌یف فراهم می‌کنند، مدت‌هاست که پوچ شده و سرانجام برای کل جامعه بین‌المللی مشخص می‌شود که در سال ۲۰۱۴ ایالات متحده یک جنگ نیابتی واقعی را علیه روسیه با حمایت از مجرمان نازی در کی‌یف به راه انداخت.

وی ادامه داد: اقدامات دولت (آمریکا) تندروهای اوکراینی را به ادامه اقدامات وحشتناک آن‌ها تشویق می‌کند. با هر انتقال پی در پی تسلیحات، حس معافیت از مجازات آن‌ها قوی‌تر می‌شود.

سفیر روسیه با بیان این که غرب مدت‌ها قبل از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین تضعیف هدفمند روسیه تحت حمایت آمریکا را آغاز کرد، اظهارت آنگلا مرکل صدراعظم پیشین آلمان و فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور پیشین فرانسه را یادآوری کرد.

در ماه دسامبر، مرکل به روزنامه Zeit گفت که توافق ۲۰۱۴ مینسک تلاشی برای دادن وقت اضافی به اوکراین بود. وی افزود شک دارد که کشورهای ناتو آن زمان می‌توانستند به اندازه‌ای که اکنون برای کمک به اوکراین انجام می‌دهند، کاری انجام دهند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شامگاه چهارشنبه تایید کرد که دولتش در حال بررسی ارسال خودرو زرهی بردلی به اوکراین برای استفاده در جنگ علیه روسیه است. بایدن به سوالی مبنی بر اینکه آیا ارائه این نوع از خودروهای رزمی به کی‌یف ممکن است، با پاسخ «بله» واکنش نشان داد.

اواخر ماه دسامبر ۲۰۲۲ بود که شبکه خبری «بلومبرگ» گزارش داد آمریکا در حال بررسی ارائه خودروهای زرهی بردلی به اوکراین است اما هنوز تصمیم نهایی در این زمینه را نگرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس