چین و امریکا

روزنامه ژاپن تایمز در مقاله‌ای به روابط پکن و واشنگتن در سال‌های اخیر پرداخته و پیش‌بینی کرده است که رقابت این دو کشور در سال جدید میلادی بیش از گذشته افزایش یابد.

به گزارش مشرق، رهبران چین و آمریکا در نشست ماه نوامبر خود در بالی اندونزی ابراز امیدواری کردند که دو ابرقدرت جهان راه‌هایی برای جلوگیری از کاهش سریع سطح روابط‌ شان و رفتن به سمت درگیری آشکار بیابند.

با این حال، از آنجایی که به نظر نمی‌رسد هیچ یک از طرفین، حاضر به سازش در مورد موضوعات مورد مناقشه باشد، کارشناسان هشدار می‌دهند که روابط پکن و واشنگتن همچنان پرتنش خواهد بود و رقابت در سال جاری تشدید خواهد شد.

ژاپن تایمز نوشت: در سال جدید واشنگتن بدنبال راه‌هایی برای منزوی کردن پکن از نظر سیاسی و کاهش بیشتر رشد فناوری آن خواهد بود، در حالی که انتظار می‌رود چین همچنان به تایوان فشار بیاورد، روابط با روسیه را تقویت کند و خودکفایی خود را افزایش دهد.

اندرو اسکوبل از برنامه چین موسسه صلح آمریکا می‌گوید: گفت‌وگوهای جو بایدن رییس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ رییس جمهوری چین ممکن است با تقویت مجدد گفت‌وگوهای دوجانبه به ثبات روابط کمک کرده باشد، اما بسیاری از مسائل پیچیده کماکان پابرجا خواهند بود.

وی تاکید کرد که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که هریک از طرفین اراده سیاسی برای رسیدگی به هریک از اصطکاک‌های اساسی را به صورت معنادار داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس