تشریح جزئیات طراحی سوالات نوبت اول آزمون سراسری

جزئیات طراحی سوالات نوبت اول آزمون سراسری اعلام شد.

به گزارش مشرق، نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار می شود.

عمده تغییرات آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به «تاثیر قطعی سابقه تحصیلی»، «تعداد برگزاری و اعتبار آزمون اختصاصی»، «حذف زیرگروه‌ها»، «سابقه تحصیلی» و «کارنامه، انتخاب رشته و پذیرش» برمی گردد.

الف) تاثیر قطعی سابقه تحصیلی

سابقه تحصیلی داوطلبان به صورت قطعی در نمره کل نهایی اعمال می ‌شود.

منظور از سابقه تحصیلی، نمرات دروس عمومی و تخصصی دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی ۳-۳-۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری، به طور استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.

ب) تعداد برگزاری و اعتبار آزمون اختصاصی

آزمون اختصاصی (کنکور) هر سال دو بار برگزار خواهد شد و داوطلب میتواند به اختیار خود، در یک و یا هر دو آزمون شرکت کند. نتیجه آن حداکثر برای دو سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است.

ج) حذف زیرگروه‌ها

ضرایب دروس در هر گروه آزمایشی ثابت بوده و زیرگروه های آزمایشی حذف شده اند.

د) دروس و ضرایب آزمون اختصاصی

آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروه‌های آزمایشی است که براساس کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش، توسط سازمان برگزار می‌شود که دروس، ضرایب و حذفیات کتابها از طریق دفترچه راهنمای ثبت نام و اطلاعیه های مربوط، اطلاع رسانی شده است

هـ) سابقه تحصیلی

ملاک عمل سابقه تحصیلی، نمرات امتحان نهایی تا پایان خرداد ماه سال پذیرش دانشجو و آخرین فایل دریافتی از وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ تعیین شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور است.

در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ و بعد از آن همه داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، باید از طریق شرکت در امتحانات نهایی آموزش و پرورش نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی اقدام کنند.

و) کارنامه، انتخاب رشته و پذیرش

در کارنامه برای پذیرش همان سال، نمره کل آزمون اختصاصی، نمرات دروس سابقه تحصیلی (تا پایان خرداد ماه آن سال) مربوط به گروه درخواستی، نمره کل سابقه تحصیلی، نمره کل نهایی گروه آزمایشی درخواستی، رتبه‌ داوطلب در سهمیه و رتبه کشوری داوطلب در گروه آزمایشی درخواستی (در مرداد ماه) اطلاع‌رسانی می‌شود.

پذیرش دانشجو برای ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور یک بار در سال انجام می‌شود.

اگر داوطلب در نوبت‌های مختلف آزمون در گروه‌های آزمایشی اصلی (علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی) مختلفی شرکت کرده است فقط برای پذیرش یک گروه آزمایشی اصلی بعلاوه گروه‌های شناور هنر و زبانهای خارجی (درصورت شرکت در آزمون اختصاصی این گروه‌ها) می‌تواند انتخاب رشته کند.

دروس ترسیم فنی، خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی و خواص مواد در مرحله آزمون عملی (نیمه اول شهریورماه ۱۴۰۲) سنجیده خواهد شد.

آمار نهایی با احتساب داوطلبانی است که در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده اند.

تشریح جزئیات طراحی سوالات نوبت اول آزمون سراسری

تشریح جزئیات طراحی سوالات نوبت اول آزمون سراسری

تشریح جزئیات طراحی سوالات نوبت اول آزمون سراسری

تشریح جزئیات طراحی سوالات نوبت اول آزمون سراسری

تشریح جزئیات طراحی سوالات نوبت اول آزمون سراسری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس