کد خبر 1453660
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
فرماندار پایتخت برزیل برکنار شد / واکنش مقامات آمریکا به تحولات برزیل

مقام های آمریکایی یورش حامیان رئیس جمهوری پیشین به ساختمان ای دولتی را محکوم کرده و برخی از نمایندگان خواهان بازگرداندن بولسونارو به کشورش شدند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رویترز گزارش داد که دیوان عالی برزیل ساعاتی پیش و پس از هجوم هزاران تن از حامیان ژایر بولسونارو، رئیس جمهوری پیشین، به ساختمان های دولتی، فرماندار برازیلیا را به دلیل قصور در برقراری امنیت پایتخت به مدت ۹۰ روز از سمت خود برکنار کرد.

الکساندر دی موراس، قاضی دیوان عالی برزیل همچنین به رسانه های اجتماعی فیس بوک، توییتر و تیک تاک دستور داد تا تبلیغات هواداران کودتا را مسدود کنند.

مورائس همچنین دستور داد که چادرهای خارج از پایگاه‌های نظامی که توسط حامیان بولسونارو ایجاد شده‌اند ظرف ۲۴ ساعت برداشته شده و راه‌ ها باز و ساختمان‌ های دولتی تخلیه شوند.

به نوشته رویترز، مسئولان برزیلی تحقیقات در مورد حمله دیشب را که بدترین یورش به نهادهای دموکراتیک این کشور در ۴ دهه اخیر به شمار می رود، آغاز کرده‌اند.

به نوشته روزنامه گاردین، مقام‌های آمریکایی نسبت به وقایع دیشب پایتخت برزیل واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ساعاتی پیش در توییتی حمله به ساختمان های دولتی برزیل را محکوم کرد و نوشت: من حمله به دموکراسی و انتقال مسالمت آمیز قدرت در برزیل را محکوم می کنم. نهادهای دموکراتیک برزیل از حمایت کامل ما برخوردار بوده و اراده مردم برزیل نباید تضعیف شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز توئیت کرد: استفاده از خشونت برای حمله به نهادهای دموکراتیک همیشه غیرقابل قبول است. وی خواهان پایان فوری تهاجم به نهادهای دموکراتیک برزیل شد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفت که واشنگتن هر گونه تلاش برای تضعیف دموکراسی در برزیل را محکوم می کند. رئیس جمهور بایدن وضعیت را از نزدیک دنبال کرده و حمایت ما از نهادهای دموکراتیک برزیل تزلزل ناپذیر است. سالیوان گفت: دموکراسی برزیل با خشونت متزلزل نخواهد شد.

از سوی دیگر برخی از نمایندگان کتگره آمریکا خواهان بازگرداندن رئیس جمهوری پیشین این برزیل به وطنش شدند.

جواکین کاسترو، یکی از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، به سی ‌ان‌ ان گفت که بولسونارو روش دونالد ترامپ را برای تحریک "تروریست های داخلی" و غصب دولت استفاده کرده بود.

او گفت: "در حال حاضر بولسونارو در فلوریدا است باید به برزیل استرداد شود. ایالات متحده نباید پناهگاه چنین خودکامه ای که الهام بخش تروریسم داخلی در برزیل است، باشد. "

الکساندریا اوکازیو کورتز، دیگر نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز توییت کرد: نزدیک دو سال پس از حمله فاشیست ها به ساختمان کنگره آمریکا، شاهد تلاش جنبش های فاشیستی خارج از کشور برای انجام همین کار در برزیل هستیم.

وی از واشنگتن خواست تا پناه دادن به بولسونارو در فلوریدا را پایان دهد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس