کد خبر 1454087
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴
آبیاری گیاهان از ته و قسمت نزدیک به ریشه

آبیاری گیاه اصلی ترین نکته در مراقبت از آن است. روش جدید آبیاری گیاه از پایین در سالم و شاداب ماند گیاه بسیار موثر است اما باید روش صحیح و نوع گیاه را بشناسید.

به گزارش مشرق، آب دادن به گیاهان اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما همیشه آنقدر هم که فکر می کنید ساده نیست. یکی از بهترین روش های آبیاری گیاه از قسمت ته یا زیرین می باشد که باعث می شود گل خشک بماند و خاک هم به طور کامل و به اندازه مورد نیاز داخل آب غوطه ور شود. در این قسمت همه چیز در مورد آبیاری گیاه از ته را به شما توضیح خواهیم داد؛ پس با ما همراه باشید.

آبیاری گیاه از قسمت زیرین یا از ته به معنای این است که خاک به آرامی و به صورت تدریجی از قسمت پایین خیس می شود. انجام این کار تضمین می کند که خاک به اندازه کافی آب خورده باشد و از به هم ریختگیِ آن جلوگیری می کند و باعث کاهش خطر بیماری و زرد شدن برگ‌ ها می‌ شود؛ البته شاید پروسه آب دادن را طولانی کند و خطر بیش از حد آب خوردن گیاه هم وجود داشته باشد.

چرا آبیاری گیاه از ته و قسمت زیر گیاه؟

حتماً عادت دارید که از قسمت بالا به گیاه آب می دهید که این کار برای بسیاری از گیاهان مناسب است؛ اما محدودیت‌ هایی را هم به وجود می ‌آورد. زمانی که از بالا به پایین به گیاه آب می دهید، ممکن است خاک به اندازه کافی مرطوب نشود. شاید گیاه ظاهراً خوب آب خورده باشد؛ اما قسمت های زیرین همیشه بدون آب باقی می مانند.

به خاطر همین در چنین حالتی آبیاری گیاه از ته را توصیه می کنیم که یک راه سالم است و از ایجاد بیماری و قارچ جلوگیری خواهد کرد.

برای آبیاری از قسمت ته باید یک مخزن باریک از آب را زیر گیاه قرار دهید و اجازه دهید که رطوبت و آب به سمت بالا برود و به قسمت سطحی خاک برسد. این روش هم برای خاک فشرده و هم غیر فشرده جواب می دهد و برای گلدان های کوچک تا متوسط هم مناسب است.

روش صحیح آبیاری گیاه از ته و قسمت پایین گیاه

برای آبیاری گیاهان خود به این روش طبق دستورالعمل زیر پیش بروید:

یک لگن یا یک مخزن بردارید؛ به اندازه ای بزرگ باشد که بتواند گیاه را نگه دارد.
سپس گیاه را داخل ظرفِ موردنظر بگذارید و کمی از آن را با آب پر کنید.
گیاه را تا جایی داخل آن نگه دارید که به طور کامل آب بخورد.
همه چیز بستگی به سایز گلدان و ظرفیت زهکشی دارد؛ اگر سایز گلدان متوسط باشد، در عرض 10 دقیقه کل گیاه آب می خورد؛ در واقع زمان دقیقی برای قرار دادن گیاه داخل لگن وجود ندارد؛ اما معمولاً نیم ساعت زمان ایده‌ آلی است.

در نظر داشته باشید که قرار دادن گیاه به مدت چند ساعت داخل لگن کار خوبی نیست و باعث بیش از حد آب خوردن گیاه می شود.

کدام گیاهان را باید از پایین آبیاری کنیم؟

در صورتی میتوانید از این روش آبیاری استفاده کنید که موارد عنوان شده در زیر، وجود داشته باشند:

بعضی از گیاهان خاص

این نوع آبیاری برای بعضی از گیاهان که نیاز به خاک مرطوب دارند گزینه مناسبی است، زیرا به سرعت تشنه می شوند و نگه داشتن رطوبت داخل خاک برایشان سخت است. گیاهانی مانند ارکیده، بنفشه آفریقایی یا حتی اکسالیس هم گزینه مناسبی برای انجام این کار هستند، زیرا هرگز نباید به گل آن ها آب بخورد.

خاک خشک

آبیاری گیاه از ته راهی مناسب برای گیاهانی است که خاک شان به طور کامل خشک شده است که اگر به اندازه کافی آب نخورد، گیاه دچار پدیده ای به نام هیدروفیلیک می شود. اگر خاک خیلی خشک باشد، آب از کناره ها به پایین می رسد و وسط خاک مرطوب نمی‌ شود که در چنین حالتی آبیاری گیاه از ته را توصیه می کنیم.

تنگ بودن فضای ریشه

اگر ریشه فضای تنگی داشته باشد و خاک خیلی به گلدان بچسبد، احتمال این که آب داخلش جریان پیدا کند، کم می ‌شود که در چنین حالتی آبیاری گیاه از ته را توصیه می‌ کنیم.

دیده نشدن خاک

شاید برای تان سخت باشد که ببینید چه زمانی باید از این روش استفاده کنید؛ اما اگر متوجه شدید که نمی توانید خاک را ببینید و فضای گلدان خیلی شلوغ شده، بهتر است به سراغ روش آبیاری گیاه از ته بروید.

گیاهی که دچار قارچ شده است

آبیاری گیاه از ته ابزاری مناسب برای مبارزه با مشکلات مربوط به خاک از جمله قارچ می باشد. اگر گیاه قارچ زده بود، می توانید این روش را امتحان کنید.

وجودِ خاک سنگین

بهتر است که خاک سنگین و خاک فشرده را با روش آبیاری گیاه از ته سیراب کنید که در غیر اینصورت گیاه به اندازه کافی آب نمی خورد.

اشتباهات رایج حین آبیاری گیاه از ته

چنانچه تصمیم به انجام این روش آبیاری دارید، به نبایدهای آن نیز باید دقت داشته باشید که شامل:

خارج نکردن گیاه

زمانی که گیاه را داخل لگن می گذارید، باید حواس تان باشد که بعد از نیم ساعت آن را بیرون بیاورید و در غیر این صورت ریشه‌ ها پوسیده می شوند.

آب با کیفیت پایین

بسیار مهم است که از آب با کیفیت استفاده کنید. اگر می خواهید از آب شیر استفاده کنید، بدانید که کیفیت مناسبی ندارد و برای این نوع آبیاری مناسب نخواهد بود.

منبع: ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس