کد خبر 1454846
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
.

وزیر دفاع اوکراین با اشاره به حمایت گسترده تسلیحاتی ناتو از این کشور گفت: عملا عضو ناتو هستیم و به زودی این عضویت رسمی خواهد شد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، «اولکسی رزینکوف» روز جمعه خاطرنشان کرد: باوجودی که ناتو تمایلی به ورود به جنگ گسترده با روسیه ندارد اما اوکراین عملا عضو ناتو شده است.

وی گفت، مطمئن است که متحدان غربی اوکراین بالاخره ممنوعیت ارسال تسلیحات سنگین از جمله تانک و جنگنده را کنار خواهند گذاشت.

این مقام اوکراینی نگرانی درباره تشدید تنش ها در مرحله بعد را تشریفاتی دانست و گفت: هرچند به شکل غیررسمی، اما اوکراین و نیروهای مسلح آن عضو ناتو شده اند زیرا تسلیحات لازم و روش استفاده از آن را در اختیار دارند.

رزینکوف گفت: مطمئنم در آینده نزدیک ما عضو رسمی ناتو خواهیم شد.

اوکراین از ابتدای جنگ معادل ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کمک نظامی از غرب به ویژه اعضای ناتو دریافت کرده است که با حدود ۹۵ درصد بودجه دفاعی روسیه در سال ۲۰۲۲ برابری می‌کند.

بر اساس داده‌های منتشر شده در بیانیه‌های رسمی و گزارش رسانه‌ها، جمع کمک‌های خارجی به دولت کی‌یف از ابتدای جنگ، بیش از ۱۵۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار تخمین ‌زده می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که جمع کمک‌های دریافتی کی‌یف از غرب نزدیک به سه برابر بودجه سالانه اوکراین در ۲۰۲۲ است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پیشتر گفته بود که تقریبا ظرفیت‌های نظامی همه اعضای اصلی ناتو در حال حاضر به طور فعال علیه روسیه به کار گرفته شده است.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز تاکید کرده بود که مسکو در اوکراین نه علیه نیروهای کی‌یف، بلکه در برابر کل «غرب» می‌جنگد.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • گشتاسپ IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    2 1
    عجب ... هایی این دنیا دارد یک چهارم کشور ازدست دادن چندین میلیون آواره اون همه ویرانی به عضویت در ناتو افتخار میکند.تازه تهدید جنگ جهانی بالقوه مولود این دلقک های سیاست بچه ها هست.
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      0 1
      اگه جنگی در کشور های عضو ناتو رخ میداد انقدر کمکش نمی کردند که اوکراین
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    3 1
    عملاتوسط ناتوویرانه شدین تاسلاحها وسیتستهای شرکتهای تسلیحاتی صهیونیستی به فروش ادامه بده
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    5 0
    یمنی های پا برهنه گروه های نیابتی برای جنگ علیه عربستان تشکیل داده اند منظور همین قبایل شیعی داخل عربستان و یا ساکن جنوب یمن و یا ایران از عراقی ها و افغانی ها برای جنگ با داعش و امریکا استفاده می کند روسها چرا تنهایی به اوکراین حمله کرده اند و می خواهند به این صورت ادامه دهند و حتی از بلاروس و کره شمالی کمک نمی گیرند
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      2 2
      ارتش اوکراین یک ارتش منطم و محکمه ، این‌پاپتیها رو سه سوته ‌از بین میبرن .
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    2 1
    جنگ اوکراین نشان داد چینی ها باید جنگ نیابتی با امریکا را شروع کنند و سیبل کردن شهرهای بزرگ اقتصادی و ساحلی خود مثل پکن و شانگهای و غیره پرهیز کنند روسیه می توانست در عوض شروع جنگ با اوکراین ایران را تسلیح و به جان امریکا در خاورمیانه بیاندازد و یا در عوض نیرویهای خودش ارتش بلاروس با تمام توان وارد جنگ با اوکراین می شد و روسیه فقط بلاروس و جدایی طلبان جنوب اوکراین را تسلیح می کرد و یا جریان نفت خاورمیانه را با یک جنگ قطع کند و پکن هم می تواند با تحریک کره شمالی به جنگ با کره جنوبی پرورو بازی های امریکا در تایوان را تلافی نماید اما چرا چین مرتب بر روی تایوان مانور می دهد کار اشتباهی است همچنین چین باید تقویت ارتش روسیه در اوکراین و کمک به این کشور به لحاظ نیروی زمینی مانع از تحرک نظامی امریکا در شرق اسیا بشود متاسفانه روسیه و چین فن جنگ نیابتی به روش ایرانی ها را نمی دانند
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      1 2
      پاسخ پیام 18:43 ؛ چین چرا برای یک منطقه کوچک که هنوز حمله ای به چین نکرده با غرب درگیر بشه؟ دوم ایران نمی تونه از پسِ آمریکا بربیاد. در درگیری واقعی جنگ خلیج ایران شکست خورده بود. پس روسیه اشتباه کرد که حمله کرد.
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    2 2
    احسنت بر تو چون هیچ کشور قدرتمندتر از اوکراین مثل ترکیه ایتالیا و المان و فرانسه نیز حاضر به جنگ با روسیه نشدند اما تو شدی احسنت بر تو که قبول آوارگی 15 میلیون اوکراینی کردی دلیر مرد تو هستی ای اوکراینی
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      2 0
      پاسخ پیام 18:47 ؛ زاررررررتتتتت!!!
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    2 0
    انتظار می رفت روسیه؛ 1- باند فرودگاه های اوکراین را نابود کند و امکان پرواز جنگنده های اوکراینی را از بین ببرد. 2- مبادی ورودی اروپا به اوکراین را منهدم کند تا از ورود تجهیزات نظامی به اوکراین جلوگیری کند. 3- انبارهای سوخت و مهمات اوکراین را از بین ببرد. 4- آسمان اوکراین را در اختیار بگیرد.
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    3 0
    اوکراینی ها از 4 پل بر روی رودخانه عظیم دنیپر استفاده می کند جهت حمایت از نیروهایش در شرق اوکراین چرا روسها این پلها را نمی کوبند و نابود نمی کنند
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      1 1
      پاسخ پیام 18:55 ؛ چون بعداً خودشون میخوان از روی پل ها رد شن.
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
      1 0
      خوب این حرف شما از سوی نفوذی های انگلیسی ها طرح می شود اوکراینی ها اگر ببینند روسها قرار است از روی این پلها رد بشوند قطعا مثل دو پل شهر خرسون آنها را هم نابود خواهند کرد پس معلوم می شود امثال شما افراد نفوذی در راس ارتش روسیه وجود دارد
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    3 1
    باید ارتش کره شمالی را هم به اوکراین دعوت کرد
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      1 1
      سربازهای تازه نفس ناتو که وارد نشدن به جنگ . فعلا اوکراین داره روسبه رو تصعیف میکنه .
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    2 2
    روسیه نفله میشه
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    1 0
    در دوران سقوط و افول سرمایه داری و لیبرالیسم فقط احمق ها در آرزوی پیوستن به ناتو هستند. اعضای ناتو تَرَک برداشته اند... آمریکا تسلیحات معدومی خود را در ازای روغن و گندم به اوکراین می دهد و گاز خود را به اروپایی ها می فروشد. شیطان بزرگ یعنی همین.
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    1 2
    اگر اروپا میخواست در جنگ انرژی عقبنشینی کنه تا حالا تسلیم شده بود . باور کردنی نیست . انگار هیزمهای اروپا ، واقعن بر ارتش سرخ پیروز شد 🤣 . روسیه و متحدانش خیلی رو این زمستون حساب باز کرده بودن . احتمالا بهار بدجور غافلگیر میشن .
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    2 2
    چشم روسیه و ایران روشن . ناتویی شدن اوکراین رو رسمن جلو انداختن .
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    2 0
    اطمینان داشته باش اوکراین عضو ناتو نمی شود چون یا ناتو از هم خواهد پاشید و یا اوکراین!
    • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
      1 1
      خودش هم‌گفته که ، عملا عضوش شده ، ینی رسمن و اسمن نیست ولی عملا هست . درست گفته . بعلاوه با اولویت به سمت آمریکا و انگلیس ، ینی الرامی به تبعیت کامل از ناتو نداره و با آمریکا هماهنگه . این برای همه بهتره و بخصوص امریکا که به صورت غیر مستقیم کنترل و نظارت غرب آسیا و پشتیبانی اسراییل رو به عهده میگیره . الحاقیقهای روسیه تا ابد به رسمیت شناخته نمیشه و تا ابد هم پشتیبانی امریکایی در اوکراین میمونه ‌. روسیه باید همه تلاشش رو میزاشت از نفوذش در شورای امنیت و سازمان ملل استفاده میکرد و اوکراین رو خلع سلاح یا تضعیف شده نگه میداشت . روسیه حالا از اروپا رانده شده و یک کشور آسیایی خط مقدم محسوب میشه ‌ و باید جور حفاظت از اسیا هم گردن بگبره که همین هم بعدها باعث چالشهایی با متحدان اسیایش خواهد شد ‌
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    1 0
    خوب ایران به 200 هزار پهباد انتحاری و از انواع مهاجر6 و فطرس و سیمرغ و یا شاهد 171 نیاز دارد به مقامات هم برسانید بازدارندگی داشتن 3000 یا ده هزار پهباد نیست جنگ اوکراین نشان داد کمتر از صد هزار پهباد بازدارنده نیست
  • IR ۰۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 1
    😂عملا زمین سوخته هستید
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 0
    این آقا توانایی تشخیص مزدور وابزار دست شدن ناتو با عضویت درآن را درک نکرده است. 1)کشورشان ویرانه شده، مردشان آواره، مردانشان کشته، کودکان و زنانشان آواره، گزارش هایی چشمگیر از گم شدن زنان وکودکان فروش آنان به شبکه ها و باندهای جنسی یا فروش اعضای بدن می رسد. 2)نزدیک به یک سوم خاک کشورشان که از بهترین مزارع تولید غلات و خوراک دام و است را ازدست داده اند 3) هم خوداین دولت مردان اکراین و هم دولت مردان اروپایی و آمریکایی از راحت شدن از شر سلاح های قدیمی ارتش های کشورهای عضو ناتو و نیز دستیابی به توجیه عامه پسند برای هزینه های بزرگ و سنگین برای بازسازی ارتش هایشان و رشد روز افزون صنایع نظامی و می گویند4) همچنین خوداین آقا می گوید ناتو با روسیه درحال جنگ است بدون اینکه سربازانش کشته شود و این اکرانی ها هستند که کشته می شوند و5) این احمق دلش خوش است که عملا عضوی از ناتو شده است. تجربه نشان داده است که وقتش که رسید هم برسرشما معامله می کنند و هم همانند عراق هزینه جنگ را از شما مطالبه می کنند و هم برای ساخت کشورتان باز مانند عراق و سوریه ولیبی و... سرمایه های ملی شما را به تاراج می برند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس