نمایش قدرت روسیه و بلاروس با رزمایش 17 روزه آغاز شد

در پی اعتراضات مقام‌های میسنک به افزایش تحرکات اوکراین در مرز جنوبی، رزمایش مشترک نظامی ۱۷ روزه بلاروس و روسیه آغاز شد.

به گزارش مشرق، در پی برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌های غربی در خصوص احتمال ورود مینسک به جنگ اوکراین، بلاروس و روسیه رزمایش‌های مشترک نظامی خود را از امروز (دوشنبه) آغاز کردند.

خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش کرد، روسیه و بلاروس رزمایش نظامی مشترک خود را از امروز آغاز کردند و این نگرانی در کی‌یف و غرب به وجود آمده است که مسکو از متحد خود برای یک حمله زمینی جدید در اوکراین استفاده کند.

پیش از این، معاون شورای امنیت ملی بلاروس روز یکشنبه گفت که این کشور آماده مقابله با هرگونه اقدام تحریک‌آمیز از سوی اوکراین خواهد بود.

وزارت دفاع بلاروس در بیانیه‌ای در خصوص این تمرین نظامی مشترک اعلام کرد که بلاروس و روسیه از ۱۶ ژانویه تا اول فوریه (۲۶ دی ماه تا ۱۲ بهمن ماه) رزمایش هوایی برگزار خواهند کرد و تمامی پایگاههای هوایی بلاروس در این تمرین نظامی مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرد و رزمایش ارتش مشترک دو کشور با استفاده از یک «زیرمجموعه تیپ مکانیزه» آغاز شده است.

علی‌رغم آن‌که غرب ابراز نگرانی کرده است که مسکو از مینسک برای ادامه جنگ اوکراین استفاده کند، مقام‌های بلاروس تأکید کرده‌اند که این رزمایش کاملاً حالت دفاعی دارد و این کشور وارد جنگ اوکراین نخواهد شد.

«پاول موراویکو» معاون اول دبیر شورای امنیت بلاروس تصریح کرد: «ما همچنان خویشتنداری و صبر پیشه می‌کنیم و هوشیار و محتاط هستیم».

وی با این حال ادامه داد که اوضاع در مرز جنوبی بلاروس با اوکراین «چندان آرام نیست» و اوکراین در حال «تحریک بلاروس» است و «ما برای هرگونه اقدام تحریک‌آمیز اوکراین آمادگی داریم».

از طرف دیگر، مقام‌های مسکو نیز هرگونه اتهام اعمال فشار به «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس برای نقش فعال در جنگ اوکراین را رد کرده‌اند.

پیش از این، «الکسی پولیشچوک» مدیر دپارتمان دوم کشورهای مستقل همسود در وزارت خارجه روسیه گفت اگر حمله توسط اوکراین به خاک بلاروس یا روسیه انجام شود، مینسک هم وارد جنگ می‌شود.

پولیشچوک با هشدار درباره شرایط وارد شدن بلاروس به جنگ با اوکراین، اظهار داشت که رزمایش‌های نظامی مشترک بین مینسک و مسکو، با هدف جلوگیری از تشدید تنش است.

وی در این‌باره توضیح داد: «از نقطه‌نظر قانونی و حقوقی، استفاده از نیروی نظامی توسط رژیم کی‌یف یا تجاوز به خاک بلاروس یا روسیه توسط نیروهای مسلح اوکراین، دلیل کافی برای پاسخ فراگیر [توسط مینسک و مسکو] است».

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اسفند ماه ۱۴۰۰، کشورهای غربی از طریق تشدید فشار تحریم‌های روسیه و عرضه سلاح‌های سبک و سنگین به کی‌یف به آتش ناآرامی‌های اوکراین دامن زده‌اند.

در همین راستا، روز شنبه هفته جاری، بریتانیا با دنبال کردن سیاست لهستان و فرانسه تصریح کرد که سلاح‌های بیشتری را در اختیار اوکراین برای نبرد با روسیه قرار دهد.

رزمایش مشترک روسیه و بلاروس واکنش‌هایی را نیز به همراه داشته است به طوریکه چهارشنبه هفته گذشته بود که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین ضمن اشاره به تمرین‌های نظامی و تقویت حضور ارتش این کشور در مرز با بلاروس، گفت نیروهای مسلح کی‌یف باید برای هر نوع سناریویی آماده باشد.

«دیمیتری ریابیخین» معاون بخش همکاری‌های بین‌المللی وزارت دفاع بلاروس نیز گفته بود با اینکه ناتو به طور یکجانبه همکاری با مینسک را به حالت تعلیق درآورده، اما این کشور همچنان آماده گفتگو با این ائتلاف است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 2
    زر میزنه . این ابر قدرت باید ۱۷ روزه کیف رو میگرفت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس