کد خبر 1455977
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
شناسایی ۱۴۵ بیمار جدید کرونایی در کشور/ ۷۰ نفر بستری شدند

با همت دولت در مهار کابوس کرونا، شاخص اشتغال مثبت شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در حالی که کرونا اواخر تابستان سال گذشته، روزانه ۷۰۰ نفر قربانی می‌گرفت، اکنون این آمار به زیر ۱۰ نفر و برخی روزها کمتر از ۵ نفر رسیده است. واکسیناسیون گسترده و چند مرحله‌ای کرونا، موجب رونق کسب و کارها شده است. در این زمینه روزنامه فرهیختگان گزارش داد: آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد خالص اشتغالزایی تابستان ۱۴۰۱ در مقایسه با تابستان سال ۱۴۰۰ حدود ۳۷۳ هزار نفر افزایش داشته است.

بررسی داده‌های منتشرشده مرکز آمار از نیروی کار کشور نشان می‌دهد جمعیت کل شاغلان کشور در سال ۱۳۸۴ بیش از ۲۰ میلیون و ۶۱۸ هزار نفر بوده و در طول ۱۶ سال با افزایش ۳.۱ میلیون نفری به حدود ۲۳ میلیون و ۷۷۹ هزار نفر در تابستان ۱۴۰۱ رسیده است. درخصوص تغییرات فصلی نیز، مقایسه جمعیت شاغلان در تابستان ۱۴۰۱ با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد طی این مدت جمعیت شاغلان کشور رشد ۳۷۳ هزار نفری (۱.۵ درصدی) را تجربه کرده است.

این گزارش با بیان این‌که در بخش کشاورزی در طول ۱۷ سال گذشته، ۱/۷ میلیون شغل کاهش یافته می‌افزاید: بخش صنعت ایران طی دو دهه اخیر راه متفاوت‌تری نسبت به بخش کشاورزی رفته است؛ به‌طوری‌که نگاهی به آمار شاغلان بخش صنعت نشان می‌دهد این بخش در طول ۱۷ سال گذشته علی‌رغم مشکلات تحریمی و کاهش سرمایه‌گذاری، نرخ رشد هرچند ملایمی داشته است. چنانچه جمعیت شاغل در بخش صنعت کشور از ۶ میلیون و ۲۵۷ هزار نفر در سال ۸۴ به بیش از ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده است. طی مدت یک‌ساله تابستان ۱۴۰۰ تا تابستان ۱۴۰۱ نیز حدود ۱۲۱ هزار نفر به این شاغلان افزوده شده، البته در زمینه آمار ذکرشده باید به تاثیرپذیری حداقلی این بخش از تحریم اشاره کرد که شاید با درنظر گرفتن قطع ارتباط با شرکت‌های خارجی و جایگزینی کالاهای مشابه داخلی قابل توجیه باشد.

بخش خدمات در میان سایر بخش‌های اقتصادی کشور دارای بیشترین سهم اشتغال افراد است. آمار نشان می‌دهد طی سال‌های ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۸ جمعیت شاغلان در این بخش روند رو به رشدی داشته است اما در سال ۱۳۹۸ و با شیوع ویروس کرونا تقریبا ۷۶۳ هزار نفر از شاغلان این بخش کاهش یافته است. با این حال طی سال‌های بعد توانسته است بازیابی تقریبا خوبی را نشان دهد، به‌طوری‌که در تابستان ۱۴۰۱ با ثبت اشتغال ۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار نفری نسبت به تابستان ۱۴۰۰ بیش از ۵۰۰ هزار نفر به جمعیت شاغلان این بخش اضافه شده است. ظرفیت کشور نیز نشان می‌دهد بخش خدمات هنوز به مرحله اشباع نرسیده و وجود بازارهای بکر خدماتی نظیر اقتصاد دیجیتال و گردشگری و ترانزیت هم به کاهش اتکای به مشاغل صنعتی با توجه به محدودیت‌های سرمایه‌گذاری می‌انجامد و هم به درهم‌تنیدگی بیش از پیش بخش‌های اقتصادی به یکدیگر کمک ‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس