کد خبر 1456721
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
تحولی در کشاورزی به کمک پنل‌های خورشیدی

محققان با استفاده از پنل‌های خورشیدی شفاف موفق شدند سرعت رشد گوجه فرنگی را افزایش دهند.

به گزارش مشرق، محققان با استفاده از پنل‌های خورشیدی شفاف موفق شدند سرعت رشد گوجه فرنگی را افزایش دهند. این راهکار می‌تواند به فازایش بهره‌وری زمین‌های کشاورزی کمک کند.

محققان دانشگاه فناوری میشیگان در ادامه مطالعاتی که از سال ۲۰۱۵ آغاز کرده‌اند، اکنون به راهکار جدیدی برای افزایش کارایی زمین‌های کشاورزی دست یافته‌اند. در روش پیشنهادی آن‌ها با استفاده از پنل‌های خورشیدی شفاف و قرار دادن گیاهان در طول موج مادون قرمز می‌تواند فرآیند رشد را تسریع بخشید.
در راهکار پیشنهادی محققان، فرآیند رشد محصولات کشاورزی زیر پنل خورشیدی شفاف و در طول موج‌های مادون قرمز افزایش پیدا می‌کند و همین مسأله باعث می‌شود به شکل موثرتری از زمین‌های کشاورزی استفاده شود. با این رویکرد کشاورزان می‌توانند محصولات بیشتری را در زمین‌های کشاورزی خود کشت کنند و سریع‌تر محصولات را برداشت کنند.
محققان دانشگاه فناوری میشیگان در سال ۲۰۱۵ به این نتیجه رسیدند که سایه می‌تواند مصرف آب را تا ۲۹ درصد در برخی گیاهان کاهش دهد. اکنون و در ادامه همین محققان به دستاوردهای بیشتری در این زمینه دست پیدا کرده‌اند. در مطالعه جدید، «مجدی ابونجم»، دانشیار دپارتمان منابع زمین، هوا و آب دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید با تقسیم طیف نور، محصولات کشاورزی می‌توانند با همان مقدار دی اکسید کربن، آب کمتری دریافت کنند.
محققان این ایده را با پرورش گوجه فرنگی در زیر فیلترهای آبی و قرمز مورد بررسی قرار دادند. این فیلترهای نوری توانستند فرآیند رشد گوجه فرنگی را سرعت ببخشند.
محققان پیشنهاد می‌دهند که کشاورزان می‌توانند با پنل‌های خورشیدی شفاف، نور آبی را جذب کرده و به نور مادون قرمز اجازه عبور بدهند. دانشیار دانشگاه پادووا در ایتالیا و یکی از نویسندگان مقاله مربوط به این مطالعه می‌گوید سلول‌های خورشیدی آلی نیمه شفاف و مبتنی بر کربن می‌توانند چنین کاری را به خوبی به انجام برسانند.
نتایج این تحقیق می‌تواند برای کشاورزان امیدوار کننده باشد. این مطالعه هنوز به نقطه پایانی نرسیده است و همچنان ادامه دارد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    1 0
    چرا در بخش تحقیق و توسعه کشاورزی سالی 1000 میلیارد هزینه نمی کنید؟ شماها که بودجه صدا سیما را سه هزار میلیارد افزایش دادید تا یک عده سلبریتی را راضی کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس