هزینه چند میلیون دلاری آمریکا برای تخریب وجهه سوریه

وزارت خارجه سوریه تأکید کرد که آمریکا میلیونها دلار به طرفهای رسانه‌ای مشکوک داده است تا وجهه این کشور را مخدوش کنند و از این طریق، به فریب افکار عمومی ادامه دهد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه سوریه بعد از ظهر امروز پنجشنبه خبر داد که آمریکا میلیونها دلار در اختیار طرفهای رسانه‌ای مشکوک قرار داده است تا از این طریق، وجهه دولت سوریه را مخدوش کنند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از این نهاد سوری گزارش داد، این اقدام آمریکا نشان می‌دهد که این کشور اصرار دارد به سیاه‌نمایی و فریب افکار عمومی در سطح منطقه و بین‌المللی ادامه دهد.

دمشق با بیان اینکه این اقدامات، نشان می‌دهد که آمریکا همچنان در حال هدف قرار دادن حاکمیت سوریه و مداخله در امور داخلی آن است، خاطر نشان کرد، هدف از این پروژه‌ها و طرحها، سرپوش گذاشتن بر جنایات آمریکا در سوریه و حمایت این کشور از ترویستها و تجزیه‌طلبنان و سرقت منابع این کشور است.

این نهاد سوری تصریح کرد، آمریکا که چنین طرحهایی را با ادعای مبارزه با سیاه‌نمایی رسانه‌ای و حمایت از حقوق بشر انجام می‌دهد، کشوری است که بیشترین فریب رسانه‌ای را پیاده کرده که در عراق، لیبی و جنگ علیه سوریه مشهود است؛ لذا این کشور، بیشترین نقض حقوق بشر را در جهان انجام داده است.

در همین ارتباط، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اعلام خبر قاچاق ۵۳ تانکر حامل نفت سوریه به دست آمریکا و انتقال آن به عراق، آن را جنایتی علنی و وقیحانه دانست.

ونبین تأکید کرد که «اقدامات غارتگرانه» آمریکا موجب وخامت بیشتر بحران سوخت و فاجعه انسانی در سوریه می‌شود و آمریکا حق زندگی مردم سوریه را به مخاطره انداخته است، در حالی که سوری‌ها با همین میزان کم نفت و مواد غذایی برای عبور از زمستان سخت مبارزه می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه آمریکا باید به دلیل سرقت نفت سوریه مجازات شود، گفت که مردم سوریه و جامعه جهانی خواستار پاسخگویی واشنگتن هستند و می‌خواهند که این کشور به قوانین و عرف بین‌الملل پایبند باشد.

به گفته دولت سوریه، نیروهای آمریکایی در نیمه اول سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۰ درصد تولید نفت سوریه را به خارج از این کشور قاچاق کرده‌اند. چندی پیش نیز آمریکایی‌ها ۶۰ تانکر و کامیون حامل نفت و گندم سوریه را به عراق قاچاق کردند.

سرقت نفت سوریه در حالی صورت می‌گیرد که وزارت نفت این کشور نیز پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که نیروهای آمریکا و مزدوران آن‌ها حدود ۶۶ هزار بشکه در روز از مناطق اشغالی در شرق سوریه سرقت می‌کنند.

تا پیش از سال ۲۰۱۱، سوریه روزانه ۳۸۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد اما این رقم حالا به ۸۰ هزار بشکه در روز رسیده که ۶۶ هزار بشکه آن توسط آمریکایی‌ها دزدیده می‌شود.

نظامیان آمریکایی پس از قاچاق سوخت از سوریه به عراق، نفت این کشور را در بازار سیاه منطقه کردستان عراق به‌ فروش می‌رسانند و بخشی از آن را برای مصارف خود به پایگاه‌هایشان منتقل می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس