کد خبر 1456764
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
.

تسریع در اجرای راه آهن رشت-آستارا و برگزاری جلسه فوق العاده هیات دولت برای تشکیل سازمان بازرگانی از مهمترین اقدامات دولت، در هفته پایانی دی ماه است.

به گزارش مشرق، نخستین فعالیت کاری دولت در هفته‌ای که گذشت به برگزاری هشتادمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اختصاص داشت؛ جلسه ای که محور بحث آن به موضوع روز اختصاص داشت: آغاز موج شدید سرما و برف و تعطیلی ادارات. سران قوا در این نشست با توجه به افزایش برودت هوا در نقاط مختلف کشور و مشکلاتی که به لحاظ تامین انرژی گرمایشی در برخی کشورهای منطقه نیز به وجود آمده، بر استمرار و تقویت اقدامات در دست اجرا برای کاهش مشکلات برای مردم در حوزه تامین انرژی گرمایشی و رفع برخی مسائل پیش‌آمده در این حوزه تاکید کردند. در این جلسه تصمیمات مهمی در خصوص مسائل مرتبط با حوزه گاز، در راستای کاهش مشکلات مردم و شهروندان هم اتخاذ شد.

۱۰ اقدام دولت در هفته‌ای که گذشت

حضور سرزده رئیس جمهور به شرکت ملی گاز و تلاش دولت در تامین انرژی گرمایشی

دومین اقدام دولت، به حضور سرزده آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در صبح روز یکشنبه به شرکت ملی گاز اختصاص داشت که ضمن حضور در مرکز کنترل شبکه گاز کشور، ‌ از نزدیک در جریان آخرین وضعیت توزیع گاز در سراسر کشور و اقدامات صورت گرفته جهت پایداری این شبکه قرار گرفت. این حضور در شرایطی صورت گرفت که بیشتر اعضای کابینه او با حضور در نقاط مختلف کشور درپی بهبود شرایط و به حداقل رساندن آسیب‌های بحران سرما در کشور بودند.

۱۰ اقدام دولت در هفته‌ای که گذشت

وزیر نفت هم در شرایط ناپایدار و سرمای منفی ۱۴ درجه به‌منظور رفع نگرانی‌ها از احتمال افت فشار در پنج استان شمالی کشور (خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، گلستان و شرق مازندران) از تأسیسات انتقال گاز بازدید کرد.

دستور رئیس‌جمهور برای برخورد با متخلفان فروش رانتی خودرو

سومین اقدام دولت، در هفته چهارم دی ماه، صدور دستور رئیس‌جمهور برای برخورد با متخلفان فروش رانتی خودرو به برخی دستگاهها بود که آیت الله رئیسی با اشاره به گزارش‌هایی درباره فروش خودرو به برخی دستگاه‌ها، خارج از ضوابط تعیین شده، نظارت بر فرآیند فروش خودرو در چارچوب دستورالعمل ۸ بندی را که سال گذشته در جریان بازدید از پارکینگ ایران خودرو اعلام شد، مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه هیچ دستگاهی حق ندارد برای خود امتیازات ویژه در نظر گیرد، وزارت صمت و بازرسی ویژه ریاست جمهوری را مامور بررسی واگذاری خودرو به دستگاه‌ها و برخورد با متخلفان در این زمینه کرد.

در همین راستا بازرس ویژه رئیس‌جمهور گفت که موضوع با جدیت در حال پیگیری است تا مشخص شود کدام دستگاه‌ها متقاضی چه تعداد خودرو بوده‌اند؛ این درخواست‌ها از قوای مختلف بوده و گزارش جمع‌بندی بررسی‌ها به اطلاع مردم خواهد رسید.

تسریع اجرای طرح راه آهن رشت -آستارا

چهارمین اقدام دولت، در این هفته به دیدار معاون اول رئیس جمهور و دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرای طرح های مشترک تهران-مسکو اختصاص داشت که از مهمترین محور بحث تسریع اجرای راه آهن رشت-آستارا و توسعه میادین نفت و گاز بود.

کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی و استراتژیک مهم برای ترانزیت بار از طریق ایران میان هند، روسیه، کشورهای CIS و شمال اروپا است که تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا حلقه مفقوده این کریدور است. این مسیر ریلی در ادامه راه آهن قزوین - رشت، مرکز استان گیلان را به منطقه ویژه اقتصادی کاسپین متصل می‌کند که از نظر مبادلات بازرگانی با کشورهای همجوار منطقه دارای اهمیت ویژه است.

۱۰ اقدام دولت در هفته‌ای که گذشت

رئیس دستیار ویژه رییس جمهور روسیه و اعضای کنسرسیوم شرکت‌های خصوصی در سفر به تهران پس از دیدار با معاون اول از خط آهن رشت- آستارا بازدید کردند.

اعتبار مورد نیاز ساخت راه‌آهن رشت- آستارا ۲۰ هزار میلیارد تومان است و در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر مسیر از سمت رشت در شرف پایان و آماده ریل‌گذاری است و عملیات زیرسازی۱۱.۵ کیلومتر مسیر از سمت آستارا نیز آغاز شده است. یک دوره چهار ساله برای اتمام این پروژه برنامه‌ریزی شده است که برای رسیدن به آن باید منابع مالی این طرح در تمام طول ۱۶۰ کیلومتر این مسیر به صورت پایدار تامین شود.

در این دیدار که وزیران نفت و راه و شهرسازی ایران و رییس بزرگترین شرکت حمل و نقل و لجستیک روسیه و نماینده شرکت گازپروم نیز حضور داشتند، آخرین وضعیت طرح های مشترک و زمینه‌های همکاری‌های مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

طرح جایگزینی ۳۴۶ هزار دستگاه خودروی حمل و نقل عمومی جدید

پنجمین اقدام دولت، ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد برای جایگزینی ۳۴۶ هزار دستگاه خودروی حمل و نقل عمومی با هدف بهبود هوای پاک در کلانشهرها از سوی سازمان برنامه و بودجه بود که در مسیر اجرا قرار گرفت.

شورای اقتصاد در ۱۲ دی‌ماه امسال درخواست مشترک وزارت کشور و نفت را درخصوص اخذ مجوز «طرح حمل و نقل درون‌شهری عمومی و پاک» را به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین‌نامه اجرایی آن را بررسی و با رعایت سایر قوانین و مقررات تصویب کرد.

هدف از اجرای این طرح کاهش مصرف سوخت از طریق نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون‌شهری فرسوده و جایگزینی با ناوگان برقی پایه گازسوز و گازوییل‌سوز براساس مفاد قانون هوای پاک، توسعه به‌کارگیری شیوه‌های حمل و نقل اشتراکی دوستدار محیط زیست از جمله موتورسیکلت برقی و دوچرخه اسکوتر و کاهش انتشار آلاینده‌های محیط زیست و بهبود کیفیت هوای شهرهای کشور به ویژه کلانشهرهاست. در این طرح جایگزینی ۱۶ هزار دستگاه اتوبوس شهری دیزلی فرسوده با اتوبوس‌های شهری پایه گازسوز و گازوییل‌سوز، جایگزینی ۳۰ هزار دستگاه مینی‌بوس شهری فرسوده، جایگزینی ۱۶۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده با تاکسی و ون پایه گازسوز و برقی و در عین حال ۱۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت‌ فرسوده با موتورسیکلت برقی و توسعه و ۲۰ هزار دستگاه دوچرخه مدنظر است.

زلزله در خوی و پیگیری وضعیت زلزله زدگان

ششمین اقدام و دومین دستور رئیس‌جمهور در هفته ای که گذشت برای رسیدگی فوری به وضع زلزله‌زدگان آذربایجان غربی بود آیت‌الله رئیسی ضمن اعلام همدردی با آسیب‌دیدگان زلزله و ابراز خرسندی از اینکه تاکنون خسارت جانی منجر به فوت در اثر این واقعه گزارش نشده است، از همه دستگاه‌های مسئول در استان بویژه هلال احمر خواست با توجه به برودت هوا، عملیات اسکان موقت و رسیدگی به نیازهای فوری زلزله‌زدگان را در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام برسانند.

در این رابطه معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور نیز پیگیر امدادرسانی به حادثه دیدگان شدند.

تشکیل جلسه شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی پس از وقفه ۶ ساله

هفتمین اقدام دولت به تشکیل جلسه شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی پس از ۶ سال وقفه اختصاص داشت که معاون اول رییس جمهور بر تخصیص حداکثری بودجه سازمان نهضت سواد آموزی و تلاش برای ریشه کنی بیسوادی در کشور تاکید کرد.

۱۰ اقدام دولت در هفته‌ای که گذشت

محمد مخبر از سازمان برنامه و بودجه خواست در تدوین بودجه سال آینده و همچنین تدوین برنامه هفتم توسعه در خصوص بازماندگان از تحصیل و بی سوادان پوشش بودجه ای ویژه دیده شود. در این جلسه مقرر شد اعتبارات برنامه شتاب بخشی به وضعیت سواد در دور دوم سفرهای استانی دولت دیده شود.

بازدید سرزده رییس جمهور از وزارت تعاون

هشتمین اقدام دولت در این هفته، به بازدید نظارتی رئیس جمهور از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص دارد که ۲۹ دی انجام شد. رئیس جمهور در این جلسه تامین سالانه یک میلیون شغل را نیاز ضروری کشور و تکلیف قانونی دولت‌ها دانست و افزود: عقب ماندگی در تامین این نیاز در سال‌های گذشته، ضرورت تلاش بیشتر برای ایجاد اشتغال بویژه تامین شغل برای فارغ التحصیلان دانشگاهی را بیشتر کرده که البته دولت سیزدهم گام‌های موثری در این زمینه برداشته است.

آیت الله رئیسی این نوید را داد که دولت در قالب لایحه بودجه سال آینده راهکارهایی برای تسریع در رفع ناترازی‌های صندوق‌های بازنشستگی طراحی شده است.

برگزاری جلسه فوق العاده هیات وزیران برای تشکیل سازمان بازرگانی

نهمین اقدام دولت در این هفته، برگزاری سه جلسه هیات وزیران بود؛ به طور معمول جلسات هیات دولت روزهای یکشنبه و چهارشنبه برگزار می شود اما در این هفته روز پنجشنبه نیز هیات دولت به ریاست رییس جمهور تشکیل جلسه داد. در این جلسه ابعاد و زوایای مختلف تشکیل سازمان بازرگانی از سوی اعضای هیات وزیران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و رئیس‌جمهور بر ضرورت تداوم تلاش دستگاه‌های مسوول برای کنترل بازار و ایجاد آرامش در زندگی مردم تاکید کرد.

میزبانی از کنگره بین المللی بانوان تاثیرگذار

دهمین و پایان بخش فعالیت دولت در پایان هفته، میزبانی تهران از ۳۰۰ میهمان برجسته خارجی در نخستین کنگره بین المللی بانوان تاثیرگذار بود. بانوان خارجی که در بخش‌های مختلف اعم از علمی، پژوهشی، نوآوری، اقتصادی، بهداشت و درمان، هنر، کنشگری اجتماعی و اقتصادی، فعالان مدنی، فعالان حوزه محیط زیست، حقوقدانان، فعالین رسانه‌ای و ... در این کنگره شرکت کردند.
رئیس‌جمهور در نشست با مقامات عالی‌رتبه شرکت کننده در این کنگره با بیان اینکه زن نباید در جوامع در حاشیه باشد یا در انزوا قرار گیرد، گفت: نگاه متحجرانه به زن و نگاه ابزاری قدرت‌ها و سیاستمداران غربی به زن هر دو محکوم به شکست و مردود هستند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با ابراز خرسندی از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از چهره‌هایی اثرگذار از زنان کشورهای مختلف گفت: امیدوارم بانوان حاضر در این نشست بتوانند با همفکری، همگرایی و هم‌اندیشی بتوانند گامی را در جهت احقاق حقوق حقه زنان در عالم بردارند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    0 0
    امیدواریم این دولت در حل مشکلات مردنم موفق شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس