جزئیات تولید 3‌ فازمیدان پارس جنوبی/ ادعای کاهش 67 میلیون متر مکعبی تولید گاز چقدر صحت دارد‌

شرکت ملی نفت عملیات برداشتن سکو از فاز ۱۲ که یک عملیات پرریسک است را با موفقیت کامل انجام داد و هم‌اکنون تولید ۱۱ میلیون متر مکعب از فاز ۱۱ در انتظار تکمیل عملیات حفاری است.

به گزارش مشرق، به تازگی از سوی عده‌ای عنوان شده است که با اهمال‌ وزارت نفت در توسعه و تعمیر سه فاز ۱۱، ۱۶ و ۱۳ میدان پارس جنوبی، تولید گاز از این میدان به ترتیب روزانه ۲۸، ۲۵ و ۱۴ میلیون متر مکعب و در مجموع ۶۷ میلیون متر مکعب کاهش یافته است و این موضوع، دلیل کمبود گاز در پیک سرمای ایران بوده است در حالی که به نظر می‌رسد این ادعا در راستای تحریف مردم انجام شده است.

* فاز ۱۱: تولید قریب‌الوقوع ۱۱ میلیون متر مکعب با انجام موفقیت‌آمیز یک عملیات پرریسک

با روی کارآمدن دولت سیزدهم بعد از ۲۰ سال، سرانجام با تامین مالی، پذیرش ریسک و استقرار دکل حفاری و حفاری ۴ حلقه چاه، عملیات توسعه این فاز آغاز شد و قرار بر تولید ۱۱ میلیون متر مکعب گاز (نه ۲۸) در زمستان جاری است که البته به دلیل مشکلات مرسوم در پروژه‌های ایران این فاز با کمی تاخیر به‌بهره‌برداری خواهد رسید.

برای تولید از این فاز تصمیم گرفته شد که برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت ایران، عملیات برداشت و بارگیری سکو توسط شناور اوشنیک انجام شود و سکوی سوم فاز ۱۲ به موقعیت B فاز ۱۱ منتقل شود.

در این راستا شناور اوشنیک از پروژه نورداستریم برای انجام این عملیات آورده شد که البته در ابتدای کار درگیر یک مشکل حقوقی با شرکت چندملیتی اروپای شرقی در آن پروژه شد و بعد از حل این مشکل، برای انجام این عملیات در پارس جنوبی آماده شد.

سپس عملیات برداشتن سکو که یک عملیات پرریسک است با موفقیت کامل انجام شد و هم‌اکنون تولید ۱۱ میلیون متر مکعب از این فاز در انتظار تکمیل عملیات حفاری است تا بلافاصله سکو در موقعیت فاز ۱۱ مستقر و تولید آغاز شود.

انتشار اخبار غیرمستند درباره نصف شدن شناور و آسیب جدی به پروژه نیز خلاف واقعیت و مغرضانه به نظر می‌رسد و تعیین تکلیف این پروژه بعد از ۲۰ سال و تولید قریب‌الوقوع ۱۱ میلیون متر مکعب نمی‌تواند به جای تقدیر، محل انتقاد قرار گیرد.

*‌ توقف تولید ۲۵ میلیون متر مکعبی در فاز ۱۶‌ کذب محض است

خط لوله انتقال گاز از این فاز از سال‌ها پیش دچار آسیب شده بود و حتی چندین بار در دولت قبل نیز مورد تعمیر قرار گرفت. در دولت فعلی نیز تعمیر این خط لوله انجام شده و تولید حداکثری از این فاز با عدد بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب در روز در حال انجام است و توقف تولید صحت ندارد.

همچنین شرکت ملی نفت زمستان پارسال تصمیم گرفت یک خط لوله جدید نیز احداث کند تا نیازی به تعمیر هرساله خط لوله مستهلک قدیمی نباشد که این پروژه در مراحل پایانی است ولی با توجه به اینکه اتصال آن نیازمند شات دان Shutdown پالایشگاه فاز ۱۶ است، انجام این عملیات به بعد از پیک زمستانی موکول خواهد شد.

* فاز ۱۳: انتقاد سیاسی از افت تولید بعد از ۶ سال فراموشکاری

یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب مدعی شده است کنداکتور گاز ترش ‌فاز ۱۳ از سال ۹۴ آسیب دیده است و گفته است که دولت در یک سال گذشته چرا مشکل را برطرف نکرده است؛ البته سوال درست‌تر این بود که چرا در ۶ سال قبل خبری از انتقاد این رسانه نبود؟ برای این موضوع نیز در یک سال گذشته چندین سناریو در حال بررسی است که حالت بهینه به زودی انتخاب و اجرایی شود.

نکته جالب توجه اینکه در ۸ سال گذشته که پروژه فاز ۱۱ دچار تعلل شده بود خبری از چنین منتقدانی نبود ولی حالا که برای نخستین بار با یک عملیات بی‌سابقه، پرریسک و موفقیت‌آمیز فاز ۱۱ در آستانه تولید است، اقدام به انتشار اخبار کذب می‌کنند.

انتشار خبر کذب درباره توقف تولید از فاز ۱۶ و فرار رو به جلو درباره پروژه فاز ۱۳ از سوی عده‌ای جای تأمل دارد، وقتی که ‌اهمال دولت قبل مبرهن است اما باز هم این عده نوک پیکان انتقادات را به سمت دولت سیزدهم نشانه می‌روند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید فروزان CH ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    2 1
    مقصر اصلی نظام است که این طیف غربکدایان اینچنین مشغول تحریف و جو سازی و دروغ پردازی هستند اکر زنگنه و روحانی و چند بوقچی اصلاح طلب را بیاورند در دادگاه و محاکمه کنند بخاطر سو مدیریت و کم کاری پ خیانت ،مابقی حساب دستشان خواهد آمد که چرت و پرت ننویسند و تکویند
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
      0 1
      به پرونده ناقص ؟ هرچند تفهیم اتهام شدن و زنگنه هم از خرداد ماه داره محاکمه میشه اینم بگم که قضیه رای کنسرتی زن زندگی آزادی های امروز در سال‌های قبل رو اصلا یادمون نمیره
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    0 1
    این روزنامه های زرد زنجیره ای رو باید بخاطر نشر اکاذیب توقیف کرد.شیخ وزرا پس چه میکرده این همه وقت.
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 0
    دولت روحانی خداقل ۳ فار پارس جنوبی را بطور کامل راه اندازی کرد و تولید پتروشیمی را ۳۰ در صد افزایش داد ولی این دولت با این مدیرانش توان حفظ تولید قبلی را هم ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس