.

یک مقام ارشد روسیه گفته آمریکا بابت شکستش در افغانستان با حمایت مالی از داعش به دنبال انتقام از طالبان است.

به گزارش مشرق، «زامیر کابلوف»، نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان گفته آمریکا برای مخالفت با طالبان به حمایت از گروه‌های مسلح افراطی روی آورده و به صورت پنهانی از داعش حمایت مالی می‌کند.

به گزارش راشاتودی، کابلوف در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «Russia ۲۴» در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا با اپوزیسیون افغانستان در تماس است گفت: «بله چنین اطلاعاتی وجود دارد.»

وی در ادامه گفت: «دلیلی که آمریکایی‌ها اینطور رفتار می‌کنند این است که می‌خواهند شکست سیاسی-نظامی شرم آورشان در افغانستان را جبران کنند و برای تلافی هر کاری انجام می‌دهند تا صلح در این سرزمین آشوب‌زده حاکم نشود.»

مقام روسیه اضافه کرد: «اما بدتر از همه این ست که آنگلوساکسون‌ها علاوه بر تماس با معارضان مسلح در افغانستان به صورت پنهانی از داعش حمایت مالی می‌کنند. هدف داعش تضعیف شریکان ما در آسیای مرزکی و همچنین تضعیف امنیت روسیه است.»

آمریکا و متحدان این کشور آگوست ۲۰۲۱ به دخالت نظامی ۲۰ ساله‌شان در افغانستان پایان داده و از این کشور خارج شدند. خروج آمریکا که باعث به جا ماندن میلیاردها دلار تجهیزات نظامی این کشور شد بعد از آن انجام شد که طالبان پایتخت افغانستان را ظرف تنها چند هفته تصرف کرد.

تحریم‌ها و قطع کمک‌های خارجی آمریکا و سایر کشورها بعد از تصرف طالبان به بحران انسانی در افغانستان دامن زده است. در دولت‌های سابق افغانستان که مورد حمایت آمریکا بود این کمک‌ها حدود ۷۵ درصد از بودجه افغانستان را تشکیل می‌دادند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده حدود ۲۴.۴ میلیون نفر یا بیش از نیمی از جمعیت افغانستان در حال حاضر نیازمند کمک‌های انسانی هستند.

در ماه دسامبر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از تصمیم دولت بایدن برای خروج از افغانستان دفاع کرد و گفت که چنانچه نیروهای آمریکایی در آن کشور باقی می‌ماندند حمایت‌های فعلی آمریکا از اوکراین وضعیت پیچیده‌تری پیدا می‌کرد.

دانشگاه براون در آمریکا برآورد کرده که حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ هزینه‌ای معادل ۲.۱ تریلیون دلار به واشنگتن تحمیل کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    2 0
    از منظر دکترین نظامی آمریکا اگر پروژه داعش قبل از عراق و سوریه در افغانستان اجرا می شد به جهت صعب العبور بودن مناطق کوهستانی افغانستان، از بین بردن داعش غیر ممکن می شد و الآن محصولات این پروژه در خاور میانه در حال برداشت بود...
  • ش AE ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    1 0
    آمریکا خودش تروریست است و تروریست صادر می کنه. چیز جدیدی نیست، فقط با این همه ادعا همیشه پوزه اش به زمین مالیده می شه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس