کد خبر 1457317
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۱
مجید ابهری

در ادبیات فارسی برخی از عبارات ضمن بیان و تصویرسازی شرایط موجود، اوضاع پیدا و پنهان را به شکلی نشان می‌دهد که کمترین تأثیر را در مخاطب داشته و وی را به سوی امیال گوینده جلب کند.

به گزارش مشرق، مجید ابهری طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: برخی گمان می‌کنند به کارگیری صفات پرقدرت فقط در مسیر مثبت بوده و هر چه صفات غلیظ‌تر شوند، توصیف اوضاع پر رنگ‌تر می‌شود تا جایی که برخی صفات فقط به طور خاص ابراز می‌شوند. در همین زمینه کاربری لفظ «ابر» قبل از صفات به شکل مبالغه برای بیان یک صفت به کار می‌رود.

در مورد صفات مثبت مثل قدرت یا دانشمند یا صفات منفی کاربری این پیشوند ظرفیت مفهومی به چندین و چند برابر افزایش می‌یابد. ابر جنایتکار، ابر فاسد و عبارات دیگر در این مقوله نمایانگر ظرفیت منفی صفات یاد شده‌است.

حال یک ابر جاسوس شناسایی و در رسانه‌ها معرفی شده‌است و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مملو از شرح و بسط سوژه خیانت یک ایرانی‌نما است. در این شرایط گاهی برخی از افراد حضوری، کتبی یا شفاهی سؤال می‌کنند از نگاه رفتارشناسی و روانشناختی چرا یک فرد در شرایط مالی و سیاسی آقای اکبری (جاسوس انگلستان) ضمن داشتن امکانات اقامت، اشتغال، وضع مالی مطلوب و حتی تابعیت مضاعف دست به چنین اقداماتی می‌زند؟

افرادی مانند آقای اکبری با گرفتن آموزش‌های لازم از سوی کارشناسان زبده از نظر چهره، پوشش و ظواهر با فریبندگی اقدام به نفوذ در طبقات فرهنگی، اجتماعی و لایه‌های علمی کرده و روند رشد را پیش می‌گیرند. اینجانب با توجه به تحصیلات رفتارشناسی، تجارب روانشناسی سازمانی و تجارب اداری و اجرایی می‌توانم به کالبد شکافی این امور بپردازم.

یکی از ابزارهای باورپذیری این افراد حمایت‌های آشکار و نهان کشورهای قلدر مانند امریکا و انگلستان از اینگونه افراد و در اختیار گذاشتن تجهیزات و ابزار تخصصی برای تقویت آنهاست. از سوی دیگر حضور ۷۰ماهه اکبری در جبهه‌های نبرد کلاس‌های مفیدی در گذرانیدن موارد مختلف از جمله جلب اعتماد بوده و کارنامه درخشانی در سوابق وی و امثال وی محسوب می‌شود که به ابزاری برای مخفی‌شدن این خائنین تبدیل شده‌است.

اینگونه جاسوسان نه‌تن‌ها در شرایط شناسایی و دستگیرشدن امید فراوانی به قرار گرفتن در لیست‌های مبادله دارند، بلکه امکانات بی‌نظیری مثل اقامت و رشد در مجاری اقامتی و حمایت‌های مالی منحصر به فرد، مهم‌ترین ابزار استتار و حمایت از آن‌ها بوده و خواهدبود.

البته گفتنی است تزویر هر چند وقتی لباس ریا بپوشد، مصداق حرف‌های مختار ثقفی در سریال مختارنامه می‌شود، یعنی سکه‌ای دورو است که بر یک روی آن نام خدا و روی دیگر نام ابلیس حک شده‌است، ولی خوشبختانه عشق مردم به حمایت از نظام حق و دلبستگی آن‌ها به حق‌طلبی موجب تعالی فکری آن‌ها و رشد اخلاقی‌شان نیز شده‌است. با این حال نباید فریب ظواهر مکاران را خورد و به‌دنبال شیطان به راه افتاد که همانا حیله‌های شیطان مانند تار عنکبوتی ناپایدار بوده و دیر یا زود متلاشی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 0
    از نظر شما ۸۰ میلیون ایرانی جاسوس هستند مگر خلافش ثابت شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس