تاکید نماینده روسیه بر ادامه پایبندی به خلع سلاح هسته ای

گنادی گاتیلوف نماینده دائم روسیه در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو (سوئیس)، روز سه شنبه گفته که کشورش به هدف عادی سازی جهان از جنگ افزارهای هسته ای، همچنان پایبند باقی مانده است.

به گزارش مشرق از خبرگزاری تاس؛ وی در نشست سالانه کنفرانس خلع سلاح در ژنو افزود: مسکو تلاش ها برای برچیده شدن فوری زرادخانه های هسته ای کشورها را بدون نادیده گرفتن منافع امنیتی آنها، بررسی می کند.

گاتیلوف گفت که هئیت نمایندگی روسیه در اوت ۲۰۲۲ در دهمین کنفرانس بررسی جلوگیری از گسترش جنگ افزارهای هسته ای، مجددا بر خواست خود برای ادامه اقدام در چارچوب تعهدات خود بر اساس بند ششم پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای، تاکید کرده است.

وی در همین نشست گفت: مسکو خواستار اقدامات دائمی برای تقویت صلح و امنیت جهانی بر اساس تلاش های گروهی و برداشتن گام های عملی در مسیر خلع سلاح فراگیر و کامل است.

گاتیلوف افزود: پیمان جدید کاهش جنگ افزارهای راهبردی، گزینه های تداوم گفتگوهای ثبات راهبردی را حفظ کرده است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه، اظهارات و اقدام‌های تحریک‌آمیز آمریکا علیه روسیه را دلیل اصلی ادامه نیافتن گفت‌وگوهای از سرگیری معاهده «نیو استارت» دانست و گفت: فضای فعلی میان دو کشور، هر اقدامی در این مسیر را بی اثر جلوه می‌دهد.

ریابکوف افزود: وضعیت‌ حاضر، به تعیین زمان جدید برای نشست کمیسیون‌های دو کشور در رابطه با کاهش سلاح‌های تهاجمی راهبردی و پیمان «نیو استارت» (New START) کمکی نمی‌کند.

وی تاکید کرد: زمان جدیدی تعیین نشده است زیرا شرایط حال حاضر به ویژه تنش‌های ناشی از اقدامات و اظهارنظرهای طرف آمریکایی، چنین اقدامی را بی اثر جلوه می‌دهد.

ریابکوف همچنین خاطر نشان کرد: تاکنون در رابطه با حل مسائل مشکل‌ساز در روابط میان مسکو و واشنگتن هیچ نقطه مشترکی یافت نشده است.

براساس این گزارش، پیش از این قرار بود مقام های دو کشور از ۲۹ نوامبر تا ۶ دسامبر (۸ تا ۱۵ آذرماه)در پایتخت مصر دیدار کنند تا در مورد از سرگیری بازرسی ها بر اساس معاهده کاهش تسلیحات هسته ای موسوم به "نیو استارت " گفتگو کنند. این معاهده در ماه مارس ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری کرونا متوقف شده بود.

بر اساس پیمان استارت که از ۲۰۱۱ به اجرا در آمد، شمار کلاهک های هسته‌ای دو کشور محدود می‌شود.

به گزارش تاس، گاتیلوف نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تصویب یک طرح علیه این کشور در شورای حقوق بشر این سازمان را نشانه‌ تسلط آمریکا و متحدانش بر بدنه این شورا عنوان کرد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: نتایج آرا بار دیگر نشان داد که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد (HRC) در اختیار دولت‌های غربی درآمده است و این شورا به دور از هرگونه دغدغه حقیقی مرتبط با حقوق بشر، در راستای رویکرد سیاسی آن‌ها عمل می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس