کد خبر 1458777
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
شرایط واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی ابلاغ شد

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرایط واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی را ابلاغ کرد.

به گزارش مشرق، منوچهر منطقی در نامه‌ای به رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، با توجه به سیاستگذاری جدید در بخش صنعت و تأکید بر دانش بنیان شدن صنعت خودرو، شرایط واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی در بخش‌های سیاستی و مدیریتی را ابلاغ کرد.

وی در این ابلاغیه، سیاست‌های مطرح در حوزه محصول، تیم مدیریتی، صادرات، استانداردهای زیست محیطی، ظرفیت تولید، واگذاری، رقابت پذیری و قیمت تمام شده محصولات را به‌عنوان پیش شرط واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی تبیین کرد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در تشریح سیاست‌های حوزه محصول تأکید کرده است: طبق سیاستگذاری جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازی باید بر مبنای استفاده از بن سازه (پلتفرم) های داخلی و یا خارجی باشد. همچنین خریدار باید ۷۰ درصد محصول را بر مبنای همکاری با یکی از دو خودروساز داخلی برای به‌کارگیری پلتفرم آن‌ها و یا همکاری مشترک با یک خودروساز خارجی تولید نماید.

منطقی افزوده است: میزان خودکفایی برای آغاز کار بالای ۵۱ درصد و زیرمجموعه‌های کلیدی محصول نیز باید جز اقلام بومی سازی شده و یا تأمین از سازندگانی باشد که دسترسی به آن‌ها در همه شرایط سیاسی مقدور است.

وی این اقلام را قوای محرکه (موتور، گیربکس و سامانه تعلیق)، بدنه و مجموعه‌های حساس الکترونیکی عنوان کرد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: ۳۰ درصد سبد محصول می‌تواند شامل خودروهایی باشد که به‌صورت قطعات منفصله وارد می‌شود. البته در سیاستگذاری جدیدی که مصوب خواهد شد، این خودروها شامل تعرفه‌های خودروهایی خواهد بود که به‌صورت کامل وارد می‌شوند.

منطقی همچنین تسلط بر روی مباحث کسب و کار خودرویی، مباحث مالی و اقتصادی، مباحث فناوری محصول، فرآیندهای تولید خودرو و ارتباطات بین‌المللی را از جمله صلاحیت‌های حرفه‌ای تیم مدیریتی خریداران اعلام کرده است که باید به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد.

وی در بخش دیگر این ابلاغیه خاطرنشان کرده است: طی سه سال از آغاز تولید، میزان صادرات محصول باید به ۲۰ درصد برسد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، مصرف سوخت سبد محصول تولیدی زیر ٥ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را نیز از جمله استانداردهای زیست محیطی مورد نیاز اعلام کرد.

منطقی در ادامه تأکید کرده است: شرکت‌های خودروسازی پس از واگذاری لازم است در طی یک سال به ۸۰ درصد ظرفیت اسمی سایت تولید برسند.

وی تصریح کرد: شرکت‌های خودروسازی پس از واگذاری ظرف ده سال آتی امکان واگذاری و فروش اراضی متعلق به سایت‌های تولید را ندارند و تنها پس از گذشت مدت مذکور و تحقق شرایط فوق الذکر، زمین‌ها به مالکیت قطعی درخواهد آمد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین متذکر شده است: سه سال پس از واگذاری ضروری است تا محصولات خودروسازان قابلیت رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد تا در اثر کاهش تعرفه واردات، قادر به تداوم تولید در کشور باشند.

منطقی در پایان اظهار امیدواری کرد با اجرای این سیاست‌ها، خصوصی سازی خودروسازهای بزرگ مصادف با ارتقا ارزش افزوده و اشتغال دانش بنیان این صنعت در کشور باشد.

شایان ذکر است، پیش از این در ۱۴ آذر، الزامات واگذاری در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به منظور تحقق هدف "ارتقا سطح کارآیی، بهره وری و نوآوری در صنعت خودرو کشور" و همچنین رعایت الزامات سند نهایی خروج دولت از تصدی گری صنعت خودرو در نشستی با حضور "حسین قربان زاده" معاون وزیر و رئیس کل سازمان خصوصی سازی، "منوچهر منطقی" معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت و "علی نبوی" معاون وزیر و رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مورد توافق قرار گرفته بود.

در این صورتجلسه آمده بود:
۱- سند استراتژی صنعتی بلند مدت و باثبات صنعت خودرو (۱۰ ساله) تا پایان بهمن سال ۱۴۰۱ با محورهای زیر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و به سازمان خصوصی سازی ارسال خواهد شد:

الف) بهبود فضای تولید و کسب و کار و ارتقا سطح رقابت پذیری و پیش بینی پذیری صنعت خودرو

ب) عدم مداخله دولت در بنگاه‌ها و تنظیم قواعدی که شرایط تحمیلی و ناعادلانه‌ای برای بنگاه ایجاد نکند، چنان که برای همه فعالان صنعت خودرو، شرایط و اقتضائات حضور در این صنعت کاملاً شفاف و قابل پیش بینی باشد.

ج) این سند باید در تاریخ یاد شده برای اطلاع عموم مردم به‌صورت وسیع منتشر شود.

۲- تا پایان سال ۱۴۰۱ همه محصولات ایران خودرو و سایپا از شمول قیمت گذاری دستوری خارج خواهد شد.

سازوکار اجرایی این توافق تا پایان آذر ۱۴۰۱ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه خواهد شد.

۳- تکالیف عرضه و فروش محصول خارج از قواعد بازار که منجر به کاهش درآمد (افزایش هزینه‌ها) برای خودروسازها شود، منوط به جبران منابع آن، قبل از اجرای تکالیف است.

۴- سهام تودلی (چرخه‌ای) ایران خودرو و سایپا تا پایان سال جاری واگذار خواهد شد.

۵- در صورت عدم واگذاری سهام چرخه‌ای (تودلی) در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا از ابتدای ۱۴۰۲ به بعد، حق رأی ناشی از این سهام در مجامع این شرکت‌ها سلب خواهند شد.

شرایط واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی ابلاغ شد

شرایط واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی ابلاغ شد

شرایط واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی ابلاغ شد

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 0
    این سیستم خودروسازیی مندرآوردی ومستمع آزادی موجودانحصاری(که مونتاژ،تولید،واردات،قیمت گذاری وفروش،قطعه سازی،اسقاط وخدمات پس ازفروش فک فامیلی،دوست وآشنایی،نماینده،مسئولی وباندی....)دراختیارشان هست-چون تمام راهها را برروی مردم بسته اند،بایدخودشان وضعیت نابسامان جایگزینی خودروهای فرسوده راخیلی سریع برطرف میکردنند
    • شاکی IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      0 0
      با این شرایط خواب دیدید که خریداری پیدا بشه . همین لگن سازا بعد از چهل سال هنوز به شرایطی که میخواین و اعلام کردین . هنوز نرسیدن . این لگن سازی حالا حالا ها ادامه داره . بی خیال
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    2 1
    تا دهها قطب خودروسازی توسط سپاه ایجاد نگردد همین آش و همین کاسه است
    • مهدي IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      1 0
      شما بفرماييد لطف كنند مثل تمام چيزها كه ٢٤ ساعته دخالت و برهورد قاطع ميكنند اول خفت خودرو سازهارو بگيرن بعدش حتما مردم هم هستند حمايت ميكنند كه سپاه توليد بكنه. خودتون رو به خواب زدين؟!
    • کاظم IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      14 0
      زور سپاه هم به این حروم لقمه ها نمی رسه
    • ابراهیم IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      3 0
      بهترین کار تعطیل کردن ایران خودرو و سایپا و واردات خودروی باکیفیته. مونتاژ کردن خودروهای پنجاه سال پیش فرانسه و کره جنوبی و فروختن با چند برابر قیمت به مردم اونم با قرعه کشی اسمش خودروسازی نیست
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      1 0
      تا بخش خصوصی خودرو تولید نکند وضعیت همینه. نزدیک پانصدهزار نفر استخدام سایپاایرانخودرو هستند، که هشتاد درصدشون توصیه ای و رانتی استخدام شدن و باعث زیاندهی خودروسازها میشن. بخش خصوصی همه اینارو عذرشونو میخواد.
  • مصطفی IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    2 0
    کم کم برای رقابت با بنز و تویوتا آماده شویم فصل جدیدی از گند کاری خودروسازی در حال وقوع است
  • شهروند IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 0
    نمی دونم چرا علی رغم مطالبه مردم در خصوص ورود سپاه به بخث خودرو سازی، ولی همچنان این مطالبه بر زمین مانده! آیا غول مافیای خودروسازی داخلی قدرتش از دولت بالاتره که هنوز هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته؟
  • سعید IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 0
    بیایید واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم و حقایق را معیار عمل قرار دهیم . تعادل بین عرضه و تقاضا نکته کلیدی ماجرای خودرو است مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر . اگر به دنبال تحول بزرگ در صنعت خودرو هستیم ، بایستی مبانی اقتصاد صنعتی ( البته شرعی و جهادی ) آن را پیاده کنیم ، این همان معجزه ای است که به دنبال آن هستیم . با شتر سواری دولا دولا کسی به مقصد نرسیده که ما برسیم . اونی که باید بفهمه می‌دونم که گرفت موضوع رو . ای ی ی ی ، جهاد سازندگی کجایی ، به داد ما بیایی
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 0
    مثل باشگاه های فوتبالمون نون دونیهای سیاسیون ماست. اگه اسمانو زمین بهم برسند صاحبان نون دونیها ولو هزاران خون هم ریخته بشه نخاهن گذاشت واقعا خصوصی حقیقی شود.مگر اینکه بقول خودشون خصولتی ویا خاصه سازی کنند مثل بسیاری ازکارخانجات وووو بظاهر خصوصی .مشرق دلشو داری منتشر کنی.
  • IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    3 0
    عزمی در خصوصی سازی نیست اینها فقط فرمالیته هستش و مافیای دولتی نمیتونه دل بکنه از رانت خودرو سازی مثل قانون شفافیت که همه در ظا۶ر حامی و در باطن دشمن منافع شخصیشون میدونن
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    0 0
    آخه این چه قوانین مسخره ایه؟ یه شرکت دلش میخاد سالی ۱۰ تا خودرو با کیفیت درست حسابی استاندارد درست کنه.به کسی چه ربطی داره؟قطعاتشم همرو دستی تودش درست کنه.به اینهمه انحصار پایان بدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس