کد خبر 1459465
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶
ژنرال سابق ناتو رئیس جمهوری کشور چک شد

«پتر پاول» ژنرال بازنشسته ناتو با پیروزی در انتخابات جمهوری چک بعنوان رئیس جمهوری جدید این کشور انتخاب شده است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، اداره آمار جمهوری چک شنبه شب پس از شمارش ۹۹ درصد آرا اعلام کرد که پاول با کسب ۵۸ درصد آرا به پیروزی رسیده است.

آندری بابیش که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با پاول رقابت می‌کرد، توانست ۴۲ درصد آرا را به دست آورد.

پاول پس از اعلام نتایج انتخابات گفت: از همه کسانی که به من رای دادند و یا کسانی که به من رای نداده اما پای صندوق‌ها آمدند، تشکر می‌کنم. زیرا حضور آنها نشان داد که به دموکراسی احترام گذاشته‌اند و کشورشان برای آنها اهمیت دارد.

پاول ۶۱ ساله در ماه مارس جانشین میلوش زمان می‌شود. زمان روابط نزدیکی با مسکو داشت اما پس از آغاز جنگ اوکراین، مواضع وی در قبال روسیه تغییر کرد.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری چک در ۲۵ دی ماه برگزار شد. آرای هیچ یک از نامزدها به حد نصاب بیش از ۵۰ درصد نرسید و انتخابات به دور دوم کشیده شد.

پاول که یک نظامی حرفه‌ای بوده، در دوران کمونیستی به ارتش ملحق شد. او در دهه ۱۹۹۰ در جریان ماموریت صلحبانی در یوگسلاوی سابق، به خاطر شجاعتش مدال نظامی دریافت کرد.

وی که در سال ۲۰۱۸ بازنشسته شد، ریاست ستاد کل نیروهای مسلح چک و ریاست کمیته نظامی ناتو را در کارنامه خود دارد.

پاول از حفاظت این کشور ۱۰.۵ میلیون نفری اروپای مرکزی در اتحادیه اروپا و ائتلاف نظامی ناتو حمایت کرده است و بر ادامه کمک‌های دولت به اوکراین از زمان حمله روسیه به این کشور در سال گذشته اصرار می‌ورزد.

وی طرفدار پذیرش یورو است، موضوعی که برای مدت طولانی دولت‌های متعدد جمهوری چک بدان بی‌تفاوت بوده‌اند.

پاول به عنوان یک نامزد مستقل وارد مبارزات انتخاباتی شد اما از حمایت احزاب و گروه‌های راست میانه برخوردار است.

رئیس جمهوری چک اختیارات زیادی ندارد اما او نخست وزیر و رئیس بانک‌ مرکزی را انتخاب می‌کند. او در سیاست خارجی امکان اظهار نظر دارد و می‌تواند دولت را در مورد سیاست‌هایش تحت فشار قرار دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس