معاون وزیر صمت: ۳۷۲ طرح صنعتی در کشور آماده بهره‌برداری است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۳۷۲ طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری ۲۲ هزار و ۸۰۵ میلیارد تومان بعلاوه ۶۰ میلیون دلار (ارزی) در شهرکها و نواحی صنعتی کشور آماده بهره‌برداری است.

به گزارش مشرق، علی رسولیان روز پنجشنبه در همایش ملی بانوان کارآفرین در تولید دانش بنیان و شکوفایی اقتصاد در محل تالار سالن همایشهای بین المللی شهدای سلامت مشهد افزود: بهره برداری از طرحهای مزبور بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: همچنین همزمان با دهه فجر ۲۷۴ پروژه عمرانی با اعتبار ۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان آماده بهره برداری در شهرکها و نواحی صنعتی کشور است و عملیات اجرایی ۱۷ طرح عمرانی در مکانهای مزبور با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان آغاز می شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با اشاره به رشد ۶ درصدی صنعت طی ۶ ماهه نخست امسال گفت: در دولت سیزدهم تعداد واحدهای صنعتی راکد در کشور ۱۷ درصد کاهش یافته که امید است با تلاش بخش خصوصی و حکمرانی دولت این شرایط بهبود یابد.

رسولیان اظهار داشت: امسال سازمان صنایع کوچک تبادل فناوری مطلوبی با سایر کشورها از جمله آلمان داشته و در این راستا ۲۳ نفر از فعالان اقتصادی به کشورهای دیگر اعزام شدند که این مهم در حال افزایش است اما بانوان برای حضور در این هیاتها سهم کمتری داشتند.

مشوق ها و تسهیلات ویژه برای بانوان کارآفرین

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با پذیرش لزوم ایجاد فضاهای اشتراکی برای فعالیت بانوان گفت: می توان از کارگاه های ایجاد شده در شهرکهای صنعتی برای استقرار بانوان بهره گرفت، در این راستا نیز از ابتدای امسال تاکنون ۶۵۰ کارگاه جدید در شهرکهای صنعتی بهره برداری شده است.

وی بیان کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران آمادگی دارد هیاتهای تجاری با محوریت بانوان فعال و کارآفرین به کشورهای دیگر اعزام کند، حتی نیاز بانوان در رسته های مختلف تولیدی به استاد ماهر از خارج کشور و دریافت آموزشهای لازم را تامین و هزینه های اقامت استاد و دوره های آموزشی را تقبل می کند.

رسولیان ایجاد سامانه "بی تو بی" برای آشنایی بهتر زنان کارآفرین با همدیگر و بنگاه اقتصادی آنان به منظور عرضه کالاها، به اشتراک گذاشتن مواد اولیه و حتی فروش بنگاه ها را از دیگر برنامه های سازمان صنایع کوچک برای حمایت از بانوان کارآفرین دانست.

وی تقویت تورهای داخلی و خارجی برای بانوان و حضور آنان در نمایشگاه ها، انتصاب بانوان به عنوان حداقل یک رییس هیات مدیره یا یک معاون در شرکتهای شهرکهای صنعتی استانها، اختصاص تسهیلات به صورت اقساط به بانوان را از برنامه های سازمان صنایع کوچک برای بانون کارآفرین برشمرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طی تفاهمی که با سازمان میراث فرهنگی انجام گرفت، نواحی یا شهرکهای صنعتی مربوط به صنایع دستی ایجاد خواهد شد تا بانوان در این مکانها هم به تولید و هم به فروش صنایع دستی مشغول شوند.

سهم صنایع از گاز مصرفی فقط ۱۰ درصد است

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: در حالی که بخش صنعت در اشتغالزایی برای کشور ۳۷ درصد سهم دارد اما سهم آن از مصرف گاز حدود ۱۰ درصد است.

رسولیان افزود: سهم کل آب مصرفی صنعت ۲ درصد است که اگر سهم مصرف آب افراد فعال در صنعت و بخش دامپروری را در نظر نگیریم، میزان مصرفی بخش صنعت در آب به ۱.۴ درصد می رسد.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی صنعت زیرساختها بویژه تامین آب و برق است، گفت: با این حال سازمان صنایع کوچک وارد مشارکت در تولید برق و رفع ناترازی تولید به مصرف برق در کشور شده و ایجاد ۱۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه را آغاز کرده است.

رسولیان اظهار داشت: ایجاد شهرکهای خورشیدی از دیگر برنامه های سازمان صنایع کوچک است که نخستین شهرک در این بخش بزودی در قزوین به بهره برداری می رسد.

وی ورود سازمان صنایع کوچک به خرید پساب شهری و رسیدن به رقم ۷۰۰ میلیون مترمکعب در این زمینه و همچنین اجرای طرح انتقال آب از دریا به نقاط مختلف کشور و تامین حداقل ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب از این محل را از طرحهای در حال اجرا تامین آب مورد نیاز صنایع در کشور برشمرد.

وجود بورکراسی های جدی در فضای کسب و کار

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فضای کسب و کار کشور هنوز ایده آل نیست و بورکراسی های جدی در حوزه صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی وجود دارد.

رسولیان اظهار داشت: کسب و کارهای خرد ۴۳ درصد از اشتغال بخش صنعت را تامین می کنند، با اینکه سرمایه گذاری کمی دارند اما مشکلاتی در تامین مالی در این بخش وجود دارد، یکی از پیشنهادها در این زمینه ایجاد صندوق ویژه برای کسب و کارهای خرد است.

وی با بیان اینکه تنها راه ایجاد رفاه برای مردم تقویت تولید است، افزود: تولید از مسیر سرمایه گذاری بخش خصوصی می گذرد، با درآمدهای نفتی نمی توان شغل پایدار ایجاد کرد لذا تمرکز همه ارکان نظام بر تقویت تولید قرار گرفته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به الکترونیکی شدن واگذاری زمین در شهرکها و نواحی صنعتی کشور گفت: در شرایط کنونی واگذاری زمین به سرمایه گذاران فقط از طریق سامانه الکترونیکی یا برگزاری مزایده هدفمند انجام می گیرد.

وی بیان کرد: ۵۶ فرآیند دیگر در سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران برای الکترونیکی کردن شناسایی شده که امیدواریم هر چه زودتر مراحل الکترونیکی شدن این فرآیندها طی شود.

رسولیان سازمان صنایع کوچک را ملزم به توسعه فناوری دانست و گفت: در این راستا افزون بر انجام فعالیتهای فناورانه در شهرکهای صنعتی، ایجاد ۴۰ شهرک فناوری جدید مصوب و مجوزهای آن دریافت شده است.

وی اظهار داشت: بزودی پردیس های دانش بنیان در شهرکهای صنعتی ایجاد می شود و شرکتهایی که دانش بنیان می شوند می توانند در این شهرکها مستقر شده و تسهیلات دریافت کنند.

رسولیان به بانوان کارآفرین قول داد تا شهرک فناوری و پردیس دانش بنیان ویژه آنان راه اندازی شود.

همایش ملی بانوان کارآفرین در تولید دانش بنیان و شکوفایی اقتصاد روز پنجشنبه در مشهد با حضور معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس