اذعان غرب به توانمندی موشکی ایران به روایت نیویورک تایمز

رسانه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به توانمندی های موشکی ایران اذعان کرده اما با فضاسازی تلاش کرده است نگرانی رقبای منطقه ای را نسبت به توان موشکی تهران القا کند.

به گزارش مشرق، در گزارش نیویورک تایمز آمده است: حمله هفته گذشته پهپادی به تأسیسات نظامی ایران، توجه دوباره به توسعه موشک‌های پیشرفته این کشور را جلب کرد، برنامه‌ای که رقبای منطقه‌ای آن را عمیقاً نگران می‌کند.

به گفته مقامات ارشد اطلاعاتی که با گفتگوی اسرائیل و آمریکا در رابطه با این حمله آشنا بودند، حمله روز شنبه که انفجار بزرگی در شهر اصفهان به دنبال داشت، کار موساد، آژانس اطلاعاتی اسرائیل بود.

نیویورک تایمز نوشت: هدف از حمله به این تاسیسات مشخص نیست. اما اصفهان که در مرکز ایران است، مرکز تولید، تحقیق و توسعه موشک‌های این کشور از جمله مونتاژ موشک‌های بالستیک میان‌برد شهاب است که می‌تواند به اسرائیل و فراتر از آن برسد.

ژنرال کنت مکنزی فرمانده سابق مرکز فرماندهی آمریکا(سنتکام) سال گذشته پیشرفت های این کشور در فناوری موشکی را برای کمیته نیروهای مسلح سنا توصیف کرد.

وی در آن زمان گفت: ایرانی ها بیش از ۳ هزار موشک بالستیک از انواع مختلف دارند که برخی از آنها می توانند به تل آویو برسند. در طول پنج تا هفت سال گذشته، آنها سرمایه گذاری زیادی در برنامه موشک های بالستیک انجام داده اند. دقت و برد موشک های آنها به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است به گفته مارک فیتزپاتریک، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا در زمینه منع اشاعه که اکنون در مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک فعالیت می کند، موشک های بالستیک مدت هاست که به عنوان یک سیستم حمل و نقل احتمالی در نظر گرفته می شود که می تواند برای یک سلاح هسته ای بالقوه مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه گزارش نیویورک تایمز ادعا شده است: دانشمندان ایرانی هنوز نتوانسته اند بر کار دشوار پرتاب موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای تسلط پیدا کنند. فیتزپاتریک گفت، اما ایران حداقل ۹ موشک بالستیک دارد که می توانند چنین توانایی را داشته باشند.

در این گزارش با بیان اینکه ایران می گوید که برنامه هسته‌ای‌اش فقط برای اهداف صلح‌آمیز است، ادعای همیشگی غرب تکرار شده و آمده است: ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که این کشور ظرفیت تولید سلاح‌های هسته‌ای در آینده را دارد، اما هنوز بر تمام فناوری‌های لازم تسلط پیدا نکرده است. این ارزیابی ها به این نتیجه رسیدند که ایران برنامه تسلیحات هسته ای خود را متوقف کرده است.

نیویورک تایمز همچنین نوشته است: به گفته کارشناسان، برنامه هسته ای ایران از همیشه پیشرفته تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    10 4
    این تعریف از توانمندی نیست!بعد از هسته‌ای هراسی نوبت موشک و پهپاد هراسی هست تا تحریم‌ها تکمیل شود
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      8 3
      صنایع موشکی ایران بیش از اتمی تحریم باشه کمتر تحریم نیست تو فکر کردی موشکهای ایران اروپایی یا آمریکاییه! اگه آمریکا به شاه و حکومت پهلوی جنگنده داد مثل اف ۱۴ تامکت اما هرگز موشک نداد و با درخواست خرید موشک پرشینگ ۱ مخالفت کرد. صنایع موشکی ایران در اوایل وابسته به لیبی و کره شمالی بود اما الان مسیر متفاوتی طی کرده و لااقل در رده کوتاه برد و میان برد به بلوغ نسبی رسیده و انشاالله در آینده در برد بلند و قاره پیماهم خودکفا بشیم
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      1 4
      گیریم تعریف بکنن غربی‌ها همیشه دروغ میکن
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      1 2
      اگرطبق برآوردهای این فرمانده تروریست سنتکام ‌و این یانکی،تعدادموشکهای ایران فقط۳۰۰۰سه هزار عددباشه که وامصیبت هست!واصلاخبرخوبی نیست ایران بایدآمادگی ورویارویی درحداقل۱۰ده جنگ هم زمان منطقه ای وفرامنطقه ای داشته باشه۳۰۰۰۰۰ سیصدهزارموشک بالستیک نسل جدیدتربایدآماده و سردست،موجودوآماده برای شلیک آن هم درحداقل زمان ممکن باشه هرموشک نسل جدیدتر۱۰ده برابر قدرت انفجاری کلاهکهای جدیدوایجادانرژی جنبشی ۱۰ده برابربیشتربرای درهم کوبیدن سازه های بتونی واستحکامات بتونی دراعماق زمین دشمن باشه هم زمان بافشرده سازی وکوچک سازی ابعادبدنه نسل موشک های مرگباروغیرمنتظره جدیدایران
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    1 1
    نوعی ایران هراسی رو به راه می‌اندازند تا کشورهای همسایه رو به داشتن پهپاد و موشک ترغیب کنن
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      2 2
      رژیم کودک کش صهیونیستی بیش از چهل سال است که میگوید فاصله ایران تا ساخت بمب هسته ای ۶ ماه است امریکا و اروپا هم زیر بیرق رژیم کودک کش صهیونیستی سینه میزنند و نوحه سرایی میکنند.
  • شهروند IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    4 3
    دشمن دشمن است چه تعریف بکند چه تمجید بکند هیچ کشور آمریکایی اروپایی اقتدار ایرانی و مسلمانان نمی‌خواد ..ایران مرکز مقتدر اسلام است اینها ایران و اسلام مقتدر نمیخوان ..همه این پیشرفت ها ب برکت اسلام و ولایت فقیه درست شده و حمایت و پشتیبانی ملت واقعا وقتی مطالعه و تحقیق میکنیم متوجه قدرت و عظمت ایران اسلامی ولایت فقیه میشویم ک عزت و سربلندی برای اسلام و محور مقاومت است و دشمن خوب میبیند ولی عده ای سیاستمدار و افراد داخلی متاسفانه نمی‌بینند اقتدار رو و زخم زبان معیشت رو میزنند که همین هم جنگ دشمن علیه ملت است.
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    13 4
    اگر جنگ نشه به ثبات اقتصادی نمیرسیم و جنگ به نفع هر دو طرفه.چون نتیجه ده سال مذاکره فقط تورم و دلار 45 تومنی و پراید 300تومنی شده و 100تا بمب اتمی و سوخت راکتور اب شیرین کن و برق صادراتی و افزایش زراعت در مناطق خشک و ... نشده. فقط گرانی و شکاف طبقاتی عاید شده. بعضی مسئولین دزد و غارتگر و سیاس هم فکر سود خودشه از این اشفته بازار. اگر جنگ کنید یا حمله کنند نهایت 4 روز داد و بیداد و گریه و تعطیل و راهپیمایی علیه دشمن و.....میشود بعد عمدتا بعضی از دزدان سیاستمدار از ترس دستگیری و ...فرار میکنند خارج و بساط قرعه کشی و قمار بازی و تورم و و...میخوابه و نرخ دلار ثابت و ارزش پول ملی هم ثابت میشه
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    1 2
    امسال که سال پربارشی بود چرا به افراد فاقد سرمایه آب وزمین نمیدهید که کشاورزی کنند .بجای پاداش بازنشستگی زمین وآب بدهید تا زراعت کنند .کارخانه احداث کنید وپاداش بازنشستگان را تبدیل به سهام کنید وبرای آنان سرمایه خلق کنید .بجای پرکردن جیب سرمایداران فرصت طلب آنان را وادار کنید شغل خلق کنند ومجبورشان کنید سهمی از جامعه بیکار را برعهده بگیرندو.و.و ولی هیچکاری تا کنون دراین دولت که برزندگی مردم اثر مستقیم داشته باشد ما که ندیدیم فقط جیب خالی مارا خالی تر کردند البته من یقین دارم که نگران انتخابات مختلف هم نیستید این بیخیالی را اکثرا درک کرده اند وپی برده اند .
  • احمد IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    0 0
    چشمتان کور می خواهید ایران بی‌دفاع پدیا بسته در برابر شما باشد، تا هر غلطی دلتان خواست بکنید واین کشور را به چهار کشور تجزیه کنید چیزی که آرزوی همیشگی تان بوده و هست مسولین باید به توکل به قدرت ونصرت الهی، بی وقفه حتی برای لحظه ای پیشرفت هسته‌ای کشور را متوقف نکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس