قطر

پایگاه خبری «مرسال» قطر از دیدار مسئولان دستگاه دیپلماسی این کشور با معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی و تبادل نظر پیرامون مسائل منطقه از جمله پرونده هسته ای ایران خبر داد.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری مرسال قطر امروز (جمعه) با اشاره به سفر «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی در راس یک هیات دیپلماتیک به دوحه نوشت: معاون وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار کرد و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه تحولات پرونده هسته‌ای ایران، مسائل امنیتی و انرژی و آخرین تحولات لیبی، افغانستان، جنگ اوکراین، لبنان و سوریه مورد بررسی قرار داد.

بر اساس این گزارش، طرفین همچنین روابط راهبردی دو کشور و راه‌های حمایت و توسعه آن و همچنین آخرین تحولات فلسطین را مورد بررسی قرار داده و در این زمینه بر لزوم آتش بس و کاهش تنش تاکید کردند.

در این دیدار، دو طرف بر اهمیت ایجاد فضای مناسب سیاسی برای مساله فلسطین و بازگشت طرفین به مذاکرات معنادار برای دستیابی به راه حل تاسیس دو کشور مطابق با مرزهای ۱۹۶۷ و توقف شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین تاکید کردند.

وزیر امور خارجه قطر همچنین بر موضع قطر در حمایت از قیمومیت هاشمیان (اردن) بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در قدس اشغالی تاکید کرد.

«ویکتوریا نولاند» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی نیز از مقامات قطر برای تقویت صلح و امنیت بین المللی قدردانی کرد.

این پایگاه خبری همچنین از پنجمین دور نشست منطقه‌ای گفت وگوی راهبردی قطر و آمریکا خبر داد و افزود: در این نشست که عصر پنجشنبه برگزار شد ریاست هیات قطری را «محمد بن عبدالعزیز بن صالح الخلیفی» معاون وزیر امور خارجه در امور منطقه‌ای و ریاست هیات آمریکایی را «« ویکتوریا نولاند» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی برعهده داشتند.

پیشتر «محمدبن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر روز یکشنبه هفته جاری به تهران سفر کرد و با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران گفت و گو کرد.

پس از این دیدار وزیر خارجه قطر با بیان اینکه حامل پیام‌های آمریکا برای ایران هستیم، گفت: از دیدگاه ما فرصت مناسب برای حل مشکلات مربوط به توافق هسته‌ای وجود دارد.

امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران نیز با با قدردانی از تلاش های دوحه برای به نتیجه رساندن گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها، گفت: امروز پیام‌هایی را از طرف‌های برجامی از طریق وزیر خارجه قطر دریافت کردیم.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ مه ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    0 0
    به قطر چه ارتباطی داره؟! قطر مستعمره آمریکاست. اگر نیتش هم خوب باشه اربابش میگه غلط زیادی نکن
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    2 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس