کد خبر 1461291
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
روسیه

سفیران ناتو در نشست امروز خود، درباره فعالیت‌های اتمی روسیه ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری مسکو با واشنگتن در چارچوب معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای، موسوم به «نیواستارت» شدند.

به گزارش مشرق، سفیران کشورهای عضو ناتو در پایان نشست امروز خود در بیانیه ای، روسیه را به نقض تعهداتش در معاهده نیواستارت متهم کردند.

در این بیانیه تصریح شده است: از اوت گذشته تاکنون، خودداری روسیه از برگزاری نشست های مشورتی و اجازه به بازرسان، مانع از آن شده است که آمریکا متعهد بودن مسکو به محدودیت های اعلامی در معاهده نیواستارت را راستی آزمایی کند.

سیران کشورهای عضو ناتو از روسیه خواستند تا به بازرسان آمریکایی اجازه دهد تا بر اساس معاهده نیواستارت از قلمرو این کشور بازدید کنند.

کمیته آمریکا و روسیه آخرین بار در اکتبر ۲۰۲۱ دیدار کرد و از آن زمان، تاکنون در اعتراض به حمایت واشنگتن از اوکراین، از شرکت در نشست های مشترک خودداری کرده است.

آمریکا روز سه‌شنبه ادعا کرده بود که روسیه به معاهده موسوم به "نیو استارت" که آخرین معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای میان دو قدرت بزرگ هسته‌ای جهان است، پایبند نیست.

وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به درخواست کنگره این کشور، روسیه را به تعلیق بازرسی‌ها و لغو مذاکرات متهم کرد با این حال گفت مسکو کلاهک‌های هسته‌ای خود را فراتر از توافقات میان دو کشور افزایش نداده است.

پیش از این قرار بود مقام‌های دو کشور از ۲۹ نوامبر تا ۶ دسامبر (۸ تا ۱۵ آذرماه) در پایتخت مصر دیدار کنند تا در مورد از سرگیری بازرسی‌ها بر اساس معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای موسوم به نیو استارت گفت وگو کنند. این معاهده در ماه مارس ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری کرونا متوقف شده بود.

در این میان روسیه پیش از آغاز دیدارها در قاهره اعلام کرده بود به دلیل رفتار ضد روسی واشنگتن، این مذاکرات را به صورت یکجانبه به تعویق انداخته است.

بر اساس پیمان استارت که از ۲۰۱۱ به اجرا در آمد، شمار کلاهک‌های هسته‌ای دو کشور محدود می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    2 0
    خوب چرا نگران اسرائیل نیستند
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    3 0
    با کشوری که بمب اتم داره می جنگید بعد می گیرد نگران فعالیت اتمی روسیه هستید! اول فکر کنید بعد حرف بزنید
    • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
      1 0
      احمقند واقعا وسیاستهای احمقانه ای درپیش گرفته اندکه قطعا دامان خودشان راخواهدگرفت!!!
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    2 0
    ایران باید سریع 2 تن اوارنیوم 90 درصد تولید کند برای ساخت 40 کلاهک اتمی چون حداقل اورانیوم لازم برای ساخت بمب یا کلاهک اتمی 50 کیلو بشرط خلوص 90 درصد است
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    1 0
    ایران باید مراکز تسلیحات سازی خود را به زیر زمین و زیر کوهها منتقل کند هر قدر هم هزینه داشته باشد
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    3 0
    دم روسیه گرم!!!
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    5 0
    ایران باید ساخت 10 برابری موشک های بالستیک و و ده برابری پهبادهایی همچون مهاجر 6 و شاهدهای 129 و 181 هر کدام به تعداد 10 هزار شروع نماید چون بوی جنگ در خاورمیانه دارد شنیده می شود و اینها بازدارنده هستند
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    1 0
    خوب ایران اگر نمی تواند موشک بالستیک به روسیه بفروشد باید کارخانه اش را در روسیه راه اندازی نماید یا اینکه سوخت جامد و قطعات مورد نیاز برای ساخت ان را به روسیه بفرستد و آنجا مونتاژ نماید
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    1 0
    اما حالا اسرائیل که ده ها کلاهک هسته ای دارد مشکلی ندارد فقط ایران و روسیه مشکل دارند . انشالله نابودی اسرائیل نزدیک است به حول قوه الهی
  • بی نام IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    1 0
    وجود ناتو یک تهدید بزرگ برای همه به خصوص منطقه خاورميانه است،ناتو قبلا از سلاح های اتمی ضعیف علیه چند کشور استفاده کرده، حالا چی شده دایه ی عزیز تر از جون شده و نگرانه دیگران سلاح اتمی استفاده کنند واقعا خنده داره
  • DE ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    2 0
    مرغ پخته از چرندیات غربی ها خنده اش میگیره. باشه همین فردا بروید و تمام روسیه را بازدید کنید که خلاف قوانین سازمان ملل پنج کشوری که جهان را به بردگی گرفتند عمل نکرده باشد. خرس خفته بیدار شده و دیگه خیلی دیره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس