کد خبر 1461546
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
بیانی: جای تاج بودم یک ایرانی انتخاب می‌کردم/ با بازیکن خارجی فوتبال نابلد قرارداد 500 هزار دلاری می‌بندند

کاپیتان اسبق تیم فوتبال ایران اظهار داشت: جای مهدی تاج بودم با توجه به شرایط فوتبال کشور یک مربی ایرانی انتخاب می‌کردم.

به گزارش مشرق، شاهرخ بیانی در مورد مشکلات فدراسیون فوتبال برای انتقال پول به حساب مربی خارجی در صورت انتخاب این دسته از مربیان برای جانشینی کارلوس کی‌روش اظهار داشت: مربیان خارجی خوبی مثل مورایس، خمز و حتی ساپینتو در لیگ کشورمان داریم. اگر قرار است مربی خارجی بیاوریم، بهتر است به سراغ همین‌ها برویم و به آنها زمان بدهیم. در حال حاضر فرصتی وجود ندارد. از طرفی مثل قدیم نیست که بازیکن پنج ماه در اردوی تیم ملی باشد. الان شرایط خیلی فرق کرده. بیشتر بازیکنان ما لژیونر هستند که البته به جز مهدی طارمی و ۳_۲ نفر دیگر به ندرت در تیم‌های خود بازی می‌کنند.

* برای انتخاب مربی خارجی سراغ نفرات حاضر در لیگ برویم

وی افزود: تیم ملی برای شکل گرفتن نیاز به هماهنگی نفرات دارد. مربی خارجی باید برای این تیم زمان بگذارد. از طرفی برای جلوگیری ماجرای ویلموتس باید بتوانیم مربی انتخاب کنیم که با شرایط مالی ما سازگار باشد. اگر مسئولان فدراسیون تصمیم به انتخاب مربی خارجی گرفتند، از همین نفراتی که در ایران هستند استفاده کنند. ما تصمیم گیرنده نیستیم و می‌توانیم نظر خودمان را بگیریم. خارجی‌هایی که در ایران هستند تجربه دارند و با توجه به کار کردن در فوتبال ما شرایط تیم ملی، باشگاه‌ها و بازیکنان ایرانی را می‌شناسند.

* چند ایرانی برای سرمربیگری تیم ملی قابل اعتماد هستند

بازیکن اسبق تیم ملی اضافه کرد: اگر قرار است به مربیان ایرانی اعتماد کنیم هم نفرات خوبی در کشورمان داریم. خیلی از مربیان جوان ما پیشرفت کرده‌اند. در رأس کار امیر قلعه‌نویی است که تجربه بالایی دارد. نفراتی مثل یحیی گل‌محمدی، ساکت الهامی که به دلیل کار کردن در کنارش می‌دانم مربی خوب، به روز و حتی از فوتبال ما جلوتر است زیرا با علاقه و پیگیری زیاد کار را دنبال می‌کند جواد نکونام که کاپیتان تیم ملی بوده و در مربیگری نیز با کسب ۲ قهرمانی رزومه موفقی دارد، می‌توانند جزو گزینه‌های مورد اعتماد باشند. این نفرات در فوتبال ما جلوتر از سایر مربیان ما هستند. جای مهدی تاج بودم، قطعا مربی ایرانی انتخاب می‌کردم.

* چه کاشته ایم که انتظار قهرمانی جام ملت‌های آسیا را داشته باشیم؟

بیانی ادامه داد: همه در آسیا کار می‌کنند و پیشرفت قابل توجهی دارند اما فوتبال ایران در بحث زمین تمرین مناسب، VAR و حتی ورزشگاه‌های خوب مانده است. اکنون تیم هوادار که در آن کار می‌کنیم، زمین تمرین مناسب در تهران ندارد. در این شرایط چه توقعی برای قهرمانی در جام ملتها داریم. چه کاشته‌ایم که درو کنیم؟ به این دلیل که مملکتمان را دوست داریم و تیم ملی همیشه در آسیا حرف اول را زده علاقه داریم این تیم قهرمان آسیا شود اما چه زیرساختی ایجاد کردیم؟

جای تاج بودم یک ایرانی انتخاب می‌کردم

* تیم‌های تهرانی برای تمرین کردن زمین ندارند

وی اضافه کرد: یک روز گفتند باشگاهی که زمین ندارد، نمی‌تواند در لیگ برتر شرکت کند. الان تمام تیم‌های شهرستانی زمین‌های تهران را گرفته‌اند و هوادار به عنوان یک تیم تهرانی به هر جایی می‌رود، می‌گویند مس رفسنجان، گل‌گهر، فولاد، نساجی و... زمین را اجاره کرده‌اند. این باشگاه‌ها به دلیل پول داشتن، سالانه برای اجاره زمین تهران قرارداد می‌بندند در حالی که در شهر خود زمین دارند. با این کار دست تیم‌های تهرانی را بسته‌اند. یک روز مجبوریم برای تمرین کردن به چمن مصنوعی آزادی برویم که سم است و روز دیگر در زمین هما تمرین کنیم. این موارد را باید درست کنیم.

بیشتر بخوانید:

کی‌روش رنگ عوض کرد +عکس

* جای ۲۰ میلیارد دادن به بازیکن که استپ بلد نیست این پول را در پایه‌ها هزینه کنیم

کاپیتان اسبق استقلال با اشاره به شرایط نامناسب فوتبال پایه اضافه کرد: در فوتبال پایه به شدت ضعیف کار می‌کنیم. به نفرات جوان پول و مجال نمی‌دهیم، در صورتی که در همه جای دنیا برعکس است. باشگاه استقلال در گذشته سالی ۵ بازیکن مثل صادق ورمرزیار، رضا احدی، شاهین بیانی یا من را به تیم بزرگسال معرفی می‌کرد. الان می‌بینیم علی فتح‌الله زاده می‌آید و می‌گوید آجورلو به بازیکنی که هنوز استپ کردن بلد نیست، 15 تا 20 میلیارد پول داده است. در حالیکه باید برای فوتبال پایه چنین هزینه‌ای کنید. بازیکن در رده پایه به حقوق، تغذیه و امکانات و... برای رشد کردن نیاز دارد.

* جای نگاه کردن به ویترین یک بار هم پایه‌ها را ببینیم

بیانی عنوان کرد: امید نورافکن بازیکن پایه‌های استقلال بود و در زمان حضور من و امیر قلعه نویی با تیم بزرگسال تمرین می‌کرد. شنیده‌ایم او اکنون برای 3 فصل قرارداد 70، 80 میلیاردی با سپاهان بسته است. از این اتفاق ناراحت نیستم زیرا زحمت کشیده و نوش جانش اما مدیریت وقت باشگاه استقلال چنین بازیکنی را با ۵۰ هزار دلار به یک باشگاه بلژیکی فروخت. جای اینکه ویترین را نگاه کرده یک‌بار هم پایه‌ها را نگاه کنیم.

* پس از ۴_۳ سال هنوز تاوان ویلموتس را می‌دهیم

وی افزود: استعداد در فوتبال کشورمان پر است اما مدرسه فوتبال‌ها و.... از کاسب شده‌اند. فقط می‌گوییم سرمربی تیم ملی انتخاب شود. ویلموتس به فوتبال ما آمد اما هنوز پس از ۴_۳ سال تاوانش را می‌دهیم. در فوتبال کشورمان هیچ فرقی بین تیم 25 میلیاردی با 500 میلیاردی نیست. هوادار را با حدود 27 میلیارد تومان بسته‌ایم اما یقه تیمهای بزرگ که 400، 500 میلیارد هزینه کردند می‌گیریم. با تراکتور و فولاد در زمین خودشان مساوی کردیم. بروید و ببینید هزینه ما چقدر بوده و آنها چقدر هزینه کرده‌اند.

* کمیته فنی باشگاه ها و فدراسیون تعطیل است

مربی تیم هوادار با اشاره به جوانگرایی کادرفنی این تیم، گفت: ۲ سال است کنار ساکت الهامی کار می‌کنم اما جرأتش را تحسین می‌کنم. دروازه‌بان 20 ساله هوادار شش بازی ثابت در لیگ برتر انجام داده در شرایطی که قراردادش بسیار بسیار پائین است. او در این مدت عملکرد خوبی داشته و کافی است نگاهی به قرارداد دروازه‌بان‌های دیگر اندازید. کمیته فنی فدراسیون فوتبال تعطیل شده و نمی‌دانیم چه کسی تصمیم گیرنده است. آیا باشگاه استقلال کمیته فنی دارد تا جلوی خرید بازیکن 20 میلیاردی که از ابتدای فصل در لیگ برتر پایش به توپ نخورده را بگیرد؟ ابتدا این موارد را درست کنیم و سپس دنبال گزینه درست برای سرمربیگری تیم ملی و قهرمانی آسیا برویم.

جای تاج بودم یک ایرانی انتخاب می‌کردم

* مدیر برنامه با سیاه‌بازی بازیکن خارجی که استپ بلد نیست ۵۰۰ هزار دلار می‌فروشد

بیانی تصریح کرد: کمیته فنی باید گزینه‌های مطلوب را بررسی کرده و نظر بدهد نه اینکه فلان مدیر برنامه با سیاه بازی فیلم الکی به یک مدیر نشان بدهد و بگوید بازیکن بهترین است. در طول نود دقیقه اگر طرف فوتبالیست هم نباشد، بلد است یک بار توپ را کنترل کند. مدیر برنامه همین فیلم را نشان می‌دهد و می‌گوید بهترین بازیکن است. با بازیکن خارجی که فوتبال بلد نیست قرارداد 500 هزاری دلار می‌بندند. هیچ کس هم صدایش درنمی‌آید که چنین بازیکنی یک فصل روی نیمکت می‌نشیند. هر تیم ۳،۲ بازیکن خارجی گرفته که نصف این نفرات به نیم فصل نرسیده جدا می‌شوند تا یک مدیر برنامه دیگر بیاید و از این سفره 20 درصدی به دست آورد.

* برخی مربیان دنبال بازی مجازی و هزینه کردن برای دیده شدن هستند

وی افزود: هوادار 27 میلیاردی با تیم پنجم یا ششم که هزینه چندصد میلیاردی داشته 2 امتیاز فاصله دارد. نمی‌بینند که مربیانی مثل ساکت الهامی با دست بسته تیم را در رتبه های خوب حفظ می‌کنند. برخی مربیان فقط دنبال بازی‌های مجازی هستند. مربیانی داریم که پول خرج می‌کنند تا مدام اسمشان برده شود. باید جلوی این روند را بگیرند که یک مربی که تیمش 90 دقیقه دفاع کرده در کنفرانس مطبوعاتی بگوید شناور بازی کردیم یا 10 موقعیت داشتیم. بازی‌ها را هم درست نشان نمی‌دهند.

جای تاج بودم یک ایرانی انتخاب می‌کردم

* طرف با ۶ کلاس سواد لغات انگلیسی استفاده می‌کند تا بگوید باسواد هستم

پیشکسوت فوتبال کشورمان گفت: یک مربی به دلیل آشنا بودن با برخی برنامه‌های تلویزیونی می‌گوید یک یا دو موقعیت گلزنی تیمم را نشان بدهید و 70، 80 درصد صحنه‌ها را نشان ندهید. کسی که بازی را ندیده می‌گوید عجب مربی‌ای است. طرف شش کلاس سواد دارد و استفاده از کامپیوتر را بلد نیست اما مدام لغات انگلیسی می‌گوید. دوست عزیز، ما بیسواد نیستیم اما جای این کارها مسائل تاکتیکی تیمت را تقویت کن و عامیانه صحبت کن.

* عربستان برای پیشرفت رونالدو را آورده اما ما مهاجم آفریقایی که فقط پول می‌گیرد

وی ادامه داد: ژاپن، عربستان، کره جنوبی، قطر، استرالیا و تیمهایی مثل چین، ازبکستان و بحرین کار می‌کنند. رونالدو به فوتبال عربستان آمده و قطر میزبان جام جهانی بوده هزینه می‌کنند فوتبالشان پیشرفت کند اما در کشورمان فلان بازیکن آفریقایی را آورده‌ایم که چندین سال است پول خوب می‌گیرد و امسال ببینید چند بازی برای تیمش کرده است. تیم آن بازیکن صدها میلیارد هزینه کرده اما با تیم ۲۷ امتیازی هوادار، ۲ امتیاز فاصله دارد. باید این ایرادها را در فوتبال ایران درست کنیم.

* بهترین مربی را هم بیاوریم در جام‌ ملت‌ها رتبه‌ ما بهتر از سوم نمی‌شود

بیانی افزود: برخی مربیان هزینه می‌کنند تا برایشان خوب بنویسند و در بین مردم اینگونه مطرح شود که بهترین مربی فوتبال ایران و باسواد است. اگر جرأت دارید 6، 7 بازیکن زیر ۲۲ یا ۲۳ سال را در ترکیب بگذار تا عیارت مشخص شود. بهترین مربی را هم بیاوریم، در نهایت سوم یا چهارم جام ملتها خواهیم شد زیرا نفرات لژیونر ما در تیمهایشان بازی نمی‌کنند و چنین مشکلاتی داریم. در همین جام جهانی دیدید به جز مهدی طارمی که در فوتبال اروپا عملکرد خوبی دارد، فقط بازیکن داخلی مثل رامین رضائیان و روزبه چشمی گل زدند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    0 0
    توجیب من .مردک بی ادب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس