کد خبر 1461677
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
یعنی نظر «علی شهناز»‌ درباره این دعوا چیست؟/ سیمرغ‌های بلاتکلیف!

رونمایی از فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» و حواشی موضع‌گیری‌های تند و تیز تهیه‌کننده فیلم علیه عواملش از داغ‌ترین اتفاقات روز گذشته چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر بود.

به گزارش مشرق،امروز یکشنبه ۱۶ بهمن‌ماه و هم‌زمان با پنجمین روز اکران فیلم‌های چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، در پردیس سینمایی ملت و سایر سینماهای مردمی با آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، در تازه‌ترین دوره برگزاری همراه شوید.

چهره روز؛ رضا محقق

همین سال گذشته بود که بی‌سروصدا به جشنواره آمد، فیلمش اکران شد، لوح تقدیر گرفت و سهم چندان زیادی هم از قاب‌های تصویری ثبت‌شده از متن و حاشیه جشنواره فیلم فجر نداشت. امسال اما شرایط برایش آنقدر تغییر کرده که در یک روز تبدیل به چهره اصلی حاضر در سینمای رسانه‌ها شد و دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری تلاش می‌کردند حتی لحظه‌ای از واکنش‌های او در نشست رسانه‌ای فیلمش را از دست ندهند.

رضا محقق سال‌هاست که در کنار برادرش هادی محقق در فضای سینمای هنری مشغول به فعالیت است و در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر هم معمولاً حضوری بی‌حاشیه و آرام داشته است. او اما امسال با تهیه‌کنندگی فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» تبدیل به خبرسازترین چهره جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر شده است.

ماجرای اختلاف میان عوامل فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» به پیش از آغاز جشنواره و زمان اعلام اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ بازمی‌گردد. زمانی که بازیگران اصلی فیلم متنی را در فضای مجازی منتشر و از حضور فیلم در جشنواره فیلم فجر ابراز نارضایتی کرده و تهیه‌کننده آن را فردی «تازه‌کار و ناشناخته» توصیف کردند. همین خطاب هم باعث شد رضا محقق بی‌خیال آرامش همیشگی‌اش شود و زبان به افشاگری باز کرد.

یعنی نظر «علی شهناز»‌ درباره این دعوا چیست؟/ سیمرغ‌های بلاتکلیف!

محقق در گفتگویی صریح ضمن انتقاد شدید از بازیگران فیلمش، اعلام کرد علیرضا معتمدی در مقام کارگردان فیلم هیچ مشکلی با حضور فیلم در جشنواره نداشته و حتی با او همراهی هم داشته است. از اینجا بود که معتمدی هم سکوتش را پایان داد و با انتشار متنی تند و تیز در فضای مجازی مدعی شد که محقق در مقام تهیه‌کننده تنها برایش «دردسر» داشته و گفت اجازه نمی‌دهد این تهیه‌کننده از اعتبار فیلمش برای خود نردبان بسازد.

با همین پس‌زمینه‌ها بود که نشست رسانه‌ای روز گذشته فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» پس از رونمایی این فیلم در جشنواره، تبدیل به عرصه‌ای برای موضع‌گیری‌های تندوتیز رضا محقق شد. تهیه‌کننده‌ای که در واکنش به اتهاماتی که علیه رانت‌خواری و انتساب فامیلی‌اش صراحتاً گفت «افتخار می‌کنم که داماد یک پاسدار هستم» و در جواب کارگردان اینگونه موضع گرفت: «کدام نردبان؟ هرچه در این فیلم برای من بود چاه بود و چاله!»

این اظهارات در حالی مطرح شد که علیرضا معتمدی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر نقش اصلی این فیلم سینمایی هم در پردیس سینمایی ملت حضور داشت اما برخلاف آنچه انتظار می‌رفت حاضر به حضور در برابر اصحاب رسانه نشد.

نکته جالب اینکه برخلاف همه این حاشیه‌های داغ و اظهارنظرهای تند و تیز عوامل فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» علیه یکدیگر، اکران این فیلم در سینمای رسانه با واکنش بسیار مثبت اصحاب رسانه مواجه شد. فیلم روایتی آرام و شیرین از زندگی مردی به نام «علی شهناز» است که گویی هیچ‌چیز برایش در زندگی مهم نیست و حتی نمی‌تواند در سوگ برادرش گریه کند. کاش می‌شد نظر «علی شهناز» را درباره کشمکش‌های این روزهای کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگران «چرا گریه نمی‌کنی؟» پرسید!

نکته روز؛ سیمرغ‌هایی که هنوز بلاتکلیفند!

جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر در حالی دارد به نیمه راه می‌رسد که یکی از مهمترین کنجکاوی‌ها متوجه فهرست داوران این دوره از جشنواره است. البته مجتبی امینی اعلام کرد که از ابتدا و براساس شرایط خاص امسال، زمان‌بندی مشخصی برای اطلاع‌رسانی در این زمینه در نظر گرفته شده است و به‌رغم آغاز به کار هیأت داوران و بازبینی فیلم‌ها توسط آن‌ها همچنان بنابر رسانه‌ای شدن اسامی آن‌ها ندارند.

فارغ از ماجرای اعلام اسامی داوران اما با نگاهی به فراخوان این دوره متوجه می‌شویم که تکلیف حداقل سه سیمرغ در ترکیب جوایز این دوره مشخص نیست و نیاز به اطلاع‌رسانی رسمی دارد.

یعنی نظر «علی شهناز»‌ درباره این دعوا چیست؟/ سیمرغ‌های بلاتکلیف!

سیمرغ مردمی اصلی‌ترین این سیمرغ‌هاست که شواهد و قرائن نشان می‌دهد مانند سال گذشته باید در انتظار حذف قطعی آن باشیم. مجتبی امینی در نشست رسانه‌ای خود اعلام کرده بود که با توجه به تأخیر مراحل فنی برخی فیلم‌ها و آماده نبودن آن‌ها برای اکران در سینماهای مردمی، امکان اخذ عادلانه آرای مردمی وجود نداشته و به همین دلیل هم باید درباره این سیمرغ تصمیم‌گیری شود. با گذشت ۴ روز از آغاز اکران‌های مردمی اما هنوز برای هیچ فیلمی آرای مردمی جمع‌آوری نشده است. هرچند حذف سیمرغ مردمی به‌صورت رسمی اعلام نشده است.

سیمرغ بهترین انیمیشن هم از آن سیمرغ‌های بلاتکلیف این دوره است. در حالی انیمیشن «بچه زرنگ» به ترکیب فیلم‌های بخش سودای سیمرغ راه پیدا کرده که هیچ رقیبی ندارد و براساس فراخوان هم آثار انیمیشن در حالی داوری می‌شوند که حداقل دو نماینده در ترکیب فیلم‌ها داشته باشند. با این حساب و براساس فراخوان این انیمیشن نباید مورد داوری قرار بگیرد و در این صورت معلوم نیست تکلیف حضور آن در جشنواره و مهمتر از آن سیمرغ اختصاصی این حوزه چه می‌شود؟

یکی دیگر از سیمرغ‌هایی که در نشست خبری دبیر جشنواره رسانه‌های پیگیر احیای آن بودند سیمرغ بهترین فیلمنامه اقتباسی بود. سیمرغی که مجتبی امینی بازگشت آن به ترکیب جوایز را منوط به بررسی دقیق‌تر فیلم‌نامه آثار راه‌یافته به جشنواره امسال دانست؛ درباره وضعیت این سیمرغ هم هنوز ابهاماتی وجود دارد.

پیشنهاد ویژه؛ کت چرمی

این همان فیلمی است که این روزها در سینماهای مردمی هم توانسته است مخاطبانی را به خود جلب کند و تا به اینجای کار تنها فیلمی باشد که سانسی فوق‌العاده را به خود اختصاص داده است، گرچه هنوز هم درباره این سانس فوق‌العاده اما و اگرهایی هست و سینما دوستان اساساً اکران فیلم در ساعت ۱۳ را نمایشی عادی تلقی می‌کنند و سانسی اضافه نمی‌دانند اما حالا از کنجکاوی‌برانگیزترین آثار جشنواره به شمار می‌رود، از «کت چرمی» می‌گویم؛ فیلمی که عواملش در ابتدای ساخت چندان دوست نداشتند خبری از آن مخابره شود.

این حالا دومین تجربه کامران حجازی در مقام تهیه کننده است، هم او بود که سال گذشته با محمدحسین مهدویان در «مرد بازنده» هم قدم شد تا اولین تجربه‌اش در عرصه تهیه کنندگی را به ثبت برساند.

یعنی نظر «علی شهناز»‌ درباره این دعوا چیست؟/ سیمرغ‌های بلاتکلیف!

جواد عزتی که در این سال‌ها حضوری پی در پی در جشنواره فیلم فجر داشته و گاهی همین حضورش انتقادهایی از سوی منتقدان به هیات داوران به دلیل بی توجهی به بازی تحسین برانگیزش روا داشته، در این فیلم حضور دارد تا ببینیم این بار هم دستش از سیمرغ خالی می‌ماند یا هیات داوران فرمان می‌چرخانند. در کنار جواد عزتی، صابر ابر هم در این فیلم به ایفای نقش پرداخته تا این دومین حضور پی در پی‌اش در روز پنجم جشنواره باشد.

آنچه در این دوره از جشنواره مشهود است حضور پررنگ فیلمسازان اول است، حسین میرزاخانی کارگردان این اثر هم در اولین تجربه سینمایی خود به سراغ «کت چرمی» رفته است تا در کنار دیگر کارگردانان فیلم اولی به رقابت بپردازد.

«کت چرمی» روایتگر داستان یکی از کارمندان بهزیستی است که در جستجوی یک پرونده فساد مالی در یکی از زیرمجموعه‌ها به یک پرونده مواد مخدر می‌رسد.

این فیلم امروز ۱۶ بهمن ماه در ساعت ۱۹ در پردیس ملت روی پرده می‌رود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس