داوران بین‌الملل جشنواره فجر به اهالی رسانه پاسخ دادند

نشست خبری داوران بخش بین‌الملل چهل و دومین جشنواره فیلم فجر ۲۱ بهمن ماه در آستانه اختتامیه این رویداد برگزار شد.

به گزارش مشرق، چهل و دومین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۱ بهمن با اکران آثار سینمایی ملی و بین المللی در خانه جشنواره و سینماهای مردمی برگزار شد تا با نظر داوران به مرحله انتخاب بهترین‌ها برسد.

هیات داوران این رویداد در بخش بین المللی را در بخش «سینما سعادت» را وو لانگ، خوزه ماریا لارا، سرگی دورستووی، کارن آویتیسیان، آندره مورگان، در کنار احمدرضا معتمدی و هاتف علیمردانی، در بخش «مسابقه آسیا جلوه گاه شرق» سلمی مصری، احمد مجتبی زمال، کاتسومی یاناگی جیما، رئیس چلیک، عزیز ژامباکیوو، ابوالقاسم طالبی و مجید شاه حسینی، در بخش «بین‌المذاهب» عبدالستار یارار، علی حنون و بهمن حبشی و در «بخش مقاومت» شادی زیدان، ولید الدرویش و مجید اسماعیلی تشکیل می دادند.

نشست خبری داوران خارجی این جشنواره امروز ۲۱ بهمن ماه با حضور آندره مورگان از ایتالیا، سرگی دورستووی از روسیه، خوزه ماریا لارا از اسپانیا، وو لانگ از چین، احمدرضا معتمدی و هاتف علیمردانی از ایران برگزار شد.

غذای ایرانی را خیلی دوست دارم

وو لانگ در ابتدای این نشست عنوان کرد: این اولین بار است که من به ایران آمده‌ام و در جشنواره فیلم فجر شرکت می‌کنم. در ابتدا بگویم که غذای ایرانی را خیلی دوست دارم. تاکنون ۱۱ فیلم را دیده‌ام و این فیلم‌ها نکات قابل بحث مختلفی دارند.

وی تصریح کرد: مفتخرم که با داوران دیگر کار می‌کنم. این اولین بار است که من به عنوان داور در یک جشنواره حضور دارم و فضای بین داوران را خیلی دوست دارم.

وو لانگ در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران گفت: اولین بار است که به ایران سفر کرده ام و اولین بار است که در یک جشنواره در ایران حضور دارم. فیلم من در بخش غیر رقابتی جشنواره فیلم فجر امسال حضور دارد. امیدوارم که همکاری من با جشنواره فجر در آینده بیشتر شود.

با سفر به ایران رویایم محقق شد

سرگی دورستووی در ادامه این نشست گفت: دلایل متعددی برای حضور در این جشنواره برای من وجود داشت؛ دلیل اول این بود که یک کشور جدید را ببینم. با فرهنگ غنی و بزرگ و فوق‌العاده ایران آشنا شوم و فیلم‌های جدید ببینم. دلیل دیگر من برای حضور در این رویداد این است که با داوران و افراد بین‌المللی دیگر آشنا شوم و با آن‌ها معاشرت کنم. خیلی خوشحالم که به ایران دعوت شدم و رویا و آرزوی ذهنی من محقق شده است.

ابراز احساسات مردم برای فوتبال فوق‌العاده بود

سرگی دورستووی درباره فیلم‌های این دوره توضیح داد: من بارها به عنوان داور در جشنواره‌های مختلف شرکت کرده ام و در همه جا یک‌سری از فیلم‌ها خوب است و برخی بد هستند.فیلم‌ها متفاوت هستند و رویکردهای مختلفی نسبت به سینما وجود دارد. در این دوره از جشنواره ما شاهد گونه‌های متفاوتی از شیوه و داستان‌ها و روشهای مختلف از سوی فیلم سازان بودیم که این بسیار خوب بود.

دورستووی تصریح کرد: من در بخش خودمان (سینما سعادت) ۱۲ فیلم نه من ۱۳ فیلم دیدم. بازی فوتبالی که من در اینجا تماشا کردم سیزدهمین فیلمی بود که من در جشنواره دیدم. شوکه شدم که مردم ایران چگونه تیمشان را دوست دارند و برای باخت تیم چقدر غمگین شدند؛ درست است که ایران در نیمه دوم باخت اما این فیلم فوق‌العاده و ابراز احساسات مردم به این فیلم فوق‌العاده بسیار جالب بود.

آثار «سینما سعادت» رویکرد اجتماعی و اخلاقی داشتند

آندره مورگان دیگر داور بخش بین‌الملل بیان کرد: زمانی که درباره انتخاب فیلم‌ها و جوایز آنها بحث می‌کنیم برای من خیلی جذاب است زیرا همه فیلم‌ها بسیار باکیفیت هستند. بودن در کنار این داوران ارزشمند و فرهیخته برای من بسیار مغتنم است، زیرا از آنها چیزهای زیادی یاد می‌گیرم. برای همه کسانی که در جشنواره فیلم فجر شرکت کردند، آرزوی موفقیت دارم.

مورگان تصریح کرد: همه فیلم‌های بخش ما (سینما سعادت) رویکرد اجتماعی و اخلاقی داشتند و مساله اصلی فیلم‌ها با نگاه ویژه کارگردان از زوایای مختلف روایت شده بودند.

وی درباره استاندارد برگزاری جشنواره فیلم فجر و حضورش در ایران گفت: از صمیم قلبم ابراز می کنم که ایران کشور فوق‌العاده‌ای است و مردم فوق‌العاده ای دارد. من سال ۲۰۱۸ هم به ایران سفر کردم و باز همین حس را داشتم و قطعا به هر کجا که سفر کنم به همه خواهم گفت که ایران کشور فوق‌العاده ای با مردمان فوق العاده است.

داوری اثر هنری بسیار سخت است

احمدرضا معتمدی در بخش دیگر این نشست گفت: اعضای هیات داوران در حوزه سینما بسیار افراد پخته‌ای هستند و آرای ارزشمندی برای درک بهتر فیلم‌ها به ما آموختند و بحث‌های خوبی درباره داوری آثار داشتیم.

وی با یبان اینکه داوری اثر هنری بسیار سخت است، ادامه داد: ما نمی‌توانیم صد در صد بگوییم که به حقیقت و عدالت دست یافته ایم، اما از طریق گفت‌وگو به سمت حقیقت حرکت می‌کنیم و این مساله ارزشمندترین چیزی است که در نیت همه عزیزان وجود دارد.

هاتف علیمردانی عنوان کرد: در مدتی که خدمت دوستان بودیم لحظات و روزهای خوبی داشتیم. فیلم‌های بسیار خوبی در جشنواره امسال بودند که این مساله کار داوری را سخت کرده بود. امیدوارم که بتوانیم بهترین تصمیم‌گیری را داشته باشیم‌.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شامگاه چهارشنبه -۱۱ بهمن- رسما افتتاح و از روز پنجشنبه ۱۲ بهمن اکران فیلم‌ها در خانه جشنواره (برج میلاد تهران) و سینماهای مردمی آغاز شد؛ اکران فیلم ها جمعه ۲۰بهمن پایان یافت.

۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۲ فیلم در بخش نگاه نو و ۴ فیلم در بخش انیمیشن با یکدیگر رقابت می‌کنند و در نهایت برگزیدگان بخش‌های مختلف در مراسم اختتامیه که یکشنبه -۲۲ بهمن- در برج میلاد برگزار می‌شود، معرفی خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس