کد خبر 1462011
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
ناگفته‌های غول‌کش پرسپولیسی از شکست بزرگان کشتی جهان

دارنده مدال طلا کشتی رنکینگ‌دار زاگرب در وزن ۷۹کیلوگرم گفت: هرچند که تاکنون موفق به شکست بزرگانی در کشتی شدم اما تا تحقق رویایم که مدال جهان و المپیک است، فاصله دارم.

به گزارش مشرق، شکست جردن باروز در خاک آمریکا و پیش چشم کشتی‌دوستان این کشور کار راحتی نیست؛ هیولای کشتی جهان در یک دهه گذشته سد آهنینی بوده که کمتر کسی موفق به عبور از آن شده است. باروز که رکورد ۱۴ پیروزی را در برابر قهرمانان ایرانی در کارنامه دارد و در نهایت در برابر یک جوان مازندرانی زانو زد تا باخت قهرمان جهان پایانی بر افسانه شکست‌ناپذیری یکی از غول‌های کشتی دنیا در برابر ایرانیان باشد. این طلسم با دستان علی سوادکوهی جوان ۲۳ ساله کشتی ایران باز شد.

سوادکوهی که برخی برتری وی را در مبارزه با محمد نخودی و زائوربک سیداکوف اتفاقی می‌دانستند در خاک آمریکا، خود را به جهان کشتی معرفی و در زاگرب نیز کنتچادزه گرجستانی و نایب قهرمان جهان را مغلوب کرد تا نشان دهد شرط رسیدن به موفقیت عبور از سدهای پولادین حریفان است که پیش روی یک قهرمان قرار خواهد گرفت. عبور از هفت خوان پولادین حریفان اکنون سوادکوهی را به عنوان یک نام بزرگ در دنیای کشتی معرفی کرده است نامی که حتی لرزه بر اندام روس‌های صاحب کشتی انداخته است. روس‌هایی که نظاره‌گر شکست سیداکوف قهرمان المپیک ۲۰۲۰ توکیو در برابر این جوان بودند.

قدرتنمایی غول‌کش ایرانی بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با علی سوادکوهی انجام شود. وی در این گفت‌وگو از زندگی ورزشی، آرزوها، حریفان جهانی و علاقه فوتبالی خود سخن به میان آورد.

متن کامل این مصاحبه در زیر آمده است؛

ناگفته‌های غول‌کش پرسپولیسی از شکست بزرگان کشتی جهان

غول کشتی کشتی؛ این لقبی است که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اگر مایل باشید نظرتون درباره این لقب جویا شویم؟

واژه غول‌کش پس از برتری مقابل ۲ قهرمان المپیک(سیداکوف و باروز) و برای نخستین بار توسط رسانه‌ها مطرح شد. به طور قطع مطرح شدن این القاب مورد احترام است و دوست دارم تا بتوانم تونایی خود را بیشتر به نمایش بگذارم. برای هر موفقیتی نیازمند زحمت و تلاش زیاد است. امیدوارم این موفقیت همچنان ادامه یابد تا بتوانم موجب شادمانی مردم کشورم شوم.

راز موفقیت علی سوادکوهی چیست که در کمتر از ۶ ماه توانست قهرمانان جهان و المپیک را به زانو دربیارد؟

راز موفقیت سوادکوهی به طور قطع تلاش، پشتکار، زحمت، درست فکر کردن، درست تمرین کردن، تغذیه درست و برنامه دقیق خواب است. این موارد اگر به درستی اجرا شود می‌تواند زمینه موفقیت را برای هر ورزشکاری فراهم کند. در این مسیر داشتن مربیان توانمند برای ادامه یافتن مسیر پیشرفت و موفقیت ورزشکاران ضروری خواهد بود تا این خودباوری در قلب و ذهن ورزشکار نهادینه شود. در این مسیر نباید از حمایت رضا یزدانی غافل بود چرا که او در چهار سال اخیر کمک زیادی برای موفقیت من داشتند. رضا یزدانی در مسیر موفقیت با تمرینات خود راه و رسم برتری با بزرگان کشتی جهان را به من آموخت.

شکست محمد نخودی قهرمان جهان، جردن باروز قهرمان جهان و المپیک و زائور بک سیداکوف قهرمان المپیک انتظارات را از شما بالا برده است سقف آرزوهای سوادکوهی کجاست؟

صد درصد این پیروزی‌ها سوای آنکه بسیاری از رقبای جهانی از شیوه مبارزه من به ترس آمده‌اند ولی این موضوع باعث شده مسئولیت و انتظار من را بیشتر از قبل کند. به دنبال آن هستم تا تمرینات خود را بیش از پیش افزایش دهم تا بتوانم دوبنده تیم ملی را برتن کنم. رویای من حضور در المپیک و کسب مدال در این آوردگاه است.

در زاگرب هم یک نامدار دیگر از کشتی جهان را شکست دادید سطح رقابت‌های کرواسی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این رقابت‌ها نخستین تورنمنت مهم رنکینگ‌دار پس از رقابت‌های بزرگسالان بود. رقابت زاگرب از حیث تجربه رویداد بزرگی برای کشتیگی‌گیران بود و در این تورنمنت شرایط برای ۶ آزادکار با توجه به آمادگی مطلوبی نداشتند به خوبی سپری شد. پیش از حضورم در زاگرب، من نیز از ناحیه مچ پا مصدومیتی داشتم که نتوانستم در دیدار فینال آنطور کشتی خوبی بگیرم ولی توانستم با این مصدومیت مدال طلا را بدست آورم. الان هم به خانه بازگشته‌ام و در صدد هستم تا در جام تختی توانایی خود را به نمایش بگذارم و بتوانم در رقابت‌های قهرمانی جهان در وزن ۷۹کیلوگرم دوبنده تیم ملی را برتن کنم.

بی‌تردید در انتخابی نهایی تیم ملی با محمد نخودی روبرو خواهید شد چه برنامه‌ای برای این تقابل جذاب دارید؟

توان خود را برای حضور مقتدر در جام تختی دوچندان خواهم کرد تا بتوانم مجوز حضورخود را در مرحله پایانی چرخه انتخابی مسجل کنم. محمد نخودی کشتی‌گیری خوب و با انگیزه خواهد بود و به طور قطع حریف جدی من در مرحله پایانی به حساب خواهد آمد.

ناگفته‌های غول‌کش پرسپولیسی از شکست بزرگان کشتی جهان

در صورت حضور در رقابت‌های جهانی بلگراد سوادکوهی دوست دارد با کدام کشتی‌گیر روبرو شود؟

مهم‌ترین هدف من در فینال، رویارویی با جردن باروز خواهد بود تا بتوانم او را مجدد به چالش بکشم. امیدوارم غیبت روس‌ها برای رقابت جهانی به پایان برسد تا بتوانم در این آوردگاه با حریفان جدی‌تری نیز رقابت کنم.

شما در وزن۷۹ کیلوگرم که غیر المپیکی است کشتی می‌گیرید چه برنامه‌ای برای مدال المپیکی دارید؟

با توجه به غیر المپیکی بودن این وزن در حال حاضر تمام هدفم کسب مدال طلای جهانی خواهد بود. همچنین تا پیش از مسابقات جهانی جام تختی را در پیش رو دارم و منتظر برگزاری چرخه نهایی تیم ملی کشتی هستم. در مسابقات جهانی رقبای گردن کلفتی حضور دارند و هنوز مشخص نیست تیم روسیه حضور دارد یا خیر. بی تردید حضور روس‌ها جذابیت کشتی‌های جهانی را بیشتر خواهد کرد. در آینده ممکن است برای حضور در المپیک به وزن ۷۴ و یا ۸۶ بروم.

اگر به وزن ۸۶ کیلوگرم بروید با یک نابغه به نام حسن یزدانی روبرو خواهید شد رقابت با یزدانی برای سوادکوهی جوان چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

یزدانی یکی از بزرگان کشتی ایران است و درکنار او نیز تمرین کردم. او با کشتی‌گیران رفیق است اما بحث رفاقت و رقابت ۲ مسئله جداگانه است. من نیز اگر به وزن ۸۶ کیلوگرم بروم بی‌تردید برای موفقیت با یکی از کشتی‌گیران بزرگ ایران رقابت می‌کنم.

ناگفته‌های غول‌کش پرسپولیسی از شکست بزرگان کشتی جهان

کشتی آزاد ایران در حال پوست اندازی و نسل جدیدی را به دنیا معرفی خواهد کرد. شما یکی از این نسل هستید روند کشتی پایه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نفرات جوان خوبی در اردو تیم ملی حضور دارند اما نباید تمام سرمایه جوان کشتی به این چند نفر محدود شوند. نسل جوان فعلی همانند گذشته نیست و در بخش پایه ضعف‌های زیادی داریم. ولی در برخی نفرات می‌توان فعل خواستن را مشاهده کرد چرا که این جوانان توانسته‌اند عناوین خوب جهانی و آسیای بدست آورند. بخش از ضعف در کشتی پایه به مربیان شهرستان‌ها بر خواهد گشت که نتوانسته‌اند به خوبی استعدادیابی لازم را انجام دهند.

الگویتان در کشتی چه کسی است و با کدام یک از بزرگان کشتی‌ ایران به صورت جدی در ارتباط دارید؟

الگوی خاصی در کشتی ندارم. تمام بزرگان این رشته برای کشتی ایران زحمت کشیده‌اند قابل احترام هستند. در بین نامداران کشتی با رضا یزدانی بیشتر در ارتباط هستم و خیلی چیزها را از او یاد گرفته‌ام.

غیر از کشتی به چه فعالیت دیگری مشغول هستید؟

کار خاصی ندارم و بیشتر در اردو و به دنبال تمرینات کشتی هستم.

اگر سوادکوهی کشتی‌گیر نبود در چه رشته دیگر فعالیت داشت؟

بدن من برای کشتی ساخته شده و بعید می‌دانم به غیر از کشتی در رشته دیگری بتوانم فعالیت داشته باشم.

اهل فوتبال هستی؟

زیاد فوتبالی نیستم اما برخی از مسابقات باشگاهی و ملی ایران را تماشا می‌کنم.

آبی یا قرمز؟

پرسپولیسی هستم.

ناگفته‌های غول‌کش پرسپولیسی از شکست بزرگان کشتی جهان

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی با غیرت IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    1 0
    چون احتمالا جردن باروفس ( Jordan E. Burroughs ) برای المپیک 2024 پاریس به وزن 74 برمیگردد کشتی گیر جوان و آتیه دار ما آقای علی سوادکوهی هم اگر مشکل کم کردن وزن نداشته باشد بهتر است به 74 کیلو برود و یک مدال طلای خوشگل برای ایران صید کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس