رایزنی مدیرکل آژانس اتمی با وزیر خارجه انگلیس درباره ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به لندن سفر کرده است امروز (دوشنبه) با وزیر امورخارجه انگلیس دیدار و درباره ایران بحث و تبادل نظر کرد.

به گزارش مشرق، رافائل گروسی با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود از آنچه حمایت‌های ضروری انگلیس از ماموریت آژانس اتمی نامید تشکر کرد.

وی افزود که در جریان دیدارش با جیمز کلورلی وزیر امورخارجه انگلیس درباره «فوریت جلوگیری از بروز حادثه هسته‌ای در نیروگاه زاپوریژیا در اوکراین، وضعیت ایران و همکاری‌های میان انگلیس، آمریکا و اتحادیه اروپا در چارچوب پیمان آکوس» گفت‌وگو کرده است.

گروسی در سفری از پیش اعلام نشده به لندن سفر کرده و جزئیات برنامه ملاقات‌های وی مشخص نیست. سفر ناگهانی او به بروکسل هم دو هفته پیش، هم زمان با برگزاری نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا خبرساز شد. او جلسه با دیپلمات های ارشد ۲۷ کشور اروپایی توضیحاتی را درباره برنامه هسته‌ای ایران و وضعیت نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین ارائه کرد.

وی همچنین در پارلمان اروپا حاضر شد تا قانون‌گذاران اروپایی را در جریان آخرین وضعیت اجرای برجام، بازرسی‌های آژانس از تاسیسات اتمی ایران و مسائل مربوط به اوکراین قرار دهد.

سفر وی به لندن هم درحالی انجام می‌شود که انگلیس به همراه فرانسه، آلمان و ایالات متحده آمریکا هفته پیش با صدور بیانیه‌ای مشترک به گزارش ادعایی و تحریک آمیز مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران واکنش نشان داده و ادعای ضرورت همکاری ایران با آژانس را در خصوص مسائل پادمانی تکرار کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه پیش در گزارشی محرمانه برای اعضای شورای حکام ادعا کرد طی یک بازرسی اعلام نشده از تاسیسات فردو، مشخص شده است که دو آبشار سانتریفیوژهای «آی‌آر-۶» که اورانیوم را تا سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند به شکلی متفاوت از گزارش‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند.

در این گزارش که فرازهایی از آن توسط رویترز منتشر ادعا شده است: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اقدام ایران در تغییر اساسی در نحوه اطلاع رسانی عملکرد تاسیسات فردو در رابطه با تولید اورانیوم با غنای بالا نگران است.

در همین پیوند رییس سازمان انرژی اتمی ایران با ابراز تأسف از موضع گیری آژانس گفت: یکی از بازرسان آژانس سهواً گزارش کرده بود که ایران در سایت غنی سازی شهید دکتر علی‌محمدی (فردو) تغییراتی در رویه بهره برداری انجام داده که پیشتر آن را اعلام نکرده است.

محمد اسلامی در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای درباره ادعای اخیر آژانس بین‌المللی افزود: موضع‌گیری آژانس باعث ابراز تاسف است؛ اولا گزارش‌ها درباره هیچ کشوری جز ایران بلافاصله رسانه‌ای نمی‌شود؛ برداشت بازرس آژانس از بازدیدش در فردو نادرست بود اما آن را بلافاصله به آژانس گزارش کرد؛ ما بلافاصله توضیحات را ارایه کردیم.

وی ادامه داد: بازرسان قبلی در محل حضور یافتند و پس از توضیحاتی که برای آنها داده شد بازرس مذکور به سهو خود پی برد و پس از هماهنگی آنها با دبیرخانه آژانس موضوع عملاً حل شد؛ ضمن اینکه امروز هم نامه‌ای از جانب دفتر پادمان سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به نامه قبلی آژانس در این خصوص ارسال شده است.

گفتنی است که این گزارش تحریک آمیز درحالی منتشر می‌شود که رافائل گروسی بارها تمایل خود را برای سفر به ایران در خصوص مسائل ادعایی پادمانی اعلام کرده است. ایران اعلام کرده است «باید برنامه، محتوا و اهداف سفر تعیین شود و به محض نهایی شدن برنامه حتما انجام خواهد شد»

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • SE ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    2 0
    جاسوس ملیجک صفت
    • علی IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      1 0
      گروسی اومد ایران مجبورش کنید پشت تریبون بگه گزارش اشتباهی داده..... شرف ندارید اگر این کار رو انجام ندهید‌.
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 0
    روباهها درجستجوی سوراخی درباغ انگور ایران هستند !تا دزدی و خرابکاری کنند...
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    2 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس