توضیح اتریش درباره جلسه اتحادیه اروپا-آژانس در خصوص ایران

وزیر خارجه اتریش درباره جلسه غیر رسمی اتحادیه اروپا با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با موضوع ایران و اوکراین پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه در بروکسل توضیح داد.

به گزارش مشرق، پس از خبرساز شدن سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بروکسل در آستانه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا، وزیر خارجه اتریش اعلام کرد که این سفر به پیشنهاد او انجام شده است.

«الکساندر شلنبرگ» وزیر خارجه اتریش در پیامی توییتری ضمن انتشار دو تصویر، درباره نشست غیر رسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیحاتی ارائه داد.

پیش از این توضیحات، برخی رسانه‌های اروپایی پیش از برگزاری نشست روز دوشنبه (امروز) در بروکسل خبر داد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در یک «صبحانه غیر رسمی» با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران صحبت کردند.

در گزارش خبرگزاری ایتالیایی «آجنزیا نووا» آمده بود، وزرای خارجه اتحادیه اروپا با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به میزبانی اتریش جلسه «صبحانه غیر رسمی» برگزار کردند که به طور خاص به موضوعات مرتبط با اوکراین و ایران اختصاص داشت.

وزیر خارجه اتریش بعد از انتشار گزارش‌ها درباره حضور گروسی در نشست بروکسل پیش از جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا با مدیرکل آژانس در پیامی توییتری نوشت: «به پیشنهاد من رافائل گروسی برای دادن گزارش به وزرای خارجه اتحادیه اروپا به بروکسل آمد».

الکساندر شلنبرگ افزود: «تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تقویت ایمنی هسته‌ای در اوکراین حیاتی است. همچنین درباره برنامه هسته‌ای ایران صحبت کردیم. باید از مسابقه تسلیحات اتمی در این منطقه ممانعت کنیم».

توضیح توییتری این مقام اتریشی در شرایطی انجام شده که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تاسیسات اتمی اوکراین با توجه به جنگ در این کشور و ادعاها درباره احتمال توسل روسیه به بمب اتمی اظهارنظر کرد. رافائل گروسی در مصاحبه با فاکس نیوز گفته بود: «استفاده از سلاح اتمی در جنگ اوکراین هرگز نباید اتفاق بیافتد».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین برای سفر به تهران به منظور رایزنی با مقام‌های ایران ابراز امیدواری و درباره برخی سوالات باقی مانده آژانس اظهارنظرهایی مطرح کرد.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه (امروز) درباره سخنان گروسی گفت: «مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مقام مسؤول برای اظهارنظر در خصوص موضوع مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها نیست».

کنعانی افزود: «کانال‌های ارتباطی ایران با مدیرکل آژانس ادامه دارد و برای انجام سفر ایشان به تهران و هیأت آژانس مبتنی بر روند گفت‌وگوها و با توجه به ماهیت فنی قضیه، هر زمان زمینه سفر انجام شود، این سفر انجام خواهد شد. از طریق نمایندگی ایران در وین گفت‌وگوها و انتقال پیام‌ها هست. از منظر افق همکاری و تبادل گفت‌وگو و احتمالا میزبانی از هیأت، مشکلی در ایران وجود ندارد. باید ببینیم روند گفت‌وگوهای فنی به کجا خواهد رسید».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس