کد خبر 1462403
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
خشم

در این مقاله قصد داریم شما را با مدیریت خشم، راههای کنترل آن و در نهایت رسیدن به بالندگی آشنا کنیم.

به گزارش مشرق، خشم عکس العمل عادی است که افراد نسبت به بد سلوکی و بد رفتاری از خود نشان می دهند. حال این سوال مطرح می شود نحوه ی مدیریت خشم به چه صورت است و راههای کنترل خشم کدامند؟ گرچه خشم جزئی از زندگی ما محسوب می شود ولی بروز آن احتمال از بین رفتن برخی موقعیت های زندگی و یا مغشوش کردن روابط بین فردی را به همراه دارد.

مدیریت خشم
راههای مدیریت خشم و کنترل آن

مدیریت خشم ترفندی است که افراد با دستیابی به این مهارت می توانند در مواقع بروز خشم آن را کنترل کنند. نهایتا رفتار معقول و سنجیده ای از خود نشان دهند. دو روش مسئله مدار و هیجان مدار از راههای مدیریت خشم می باشد. افراد برای مدیریت خشم و خودسازی از این راه کار ها بهره می برند. در مواقع بروز خشم گاهی تمایل داریم این هیجان را با انجام اموری تحت کنترل خود قرار دهیم. راه حل هایی که در روش هیجان مدار می توان از آن ها استفاده کرد در دو بعد مثبت و منفی مشاهده می شود. راه حل های مثبتی نظیر: راه رفتن ، دوش گرفتن، نوشیدن یک لیوان آب که می توانید از آن ها در راستای سرکوب خشم در لحظه استفاده کنید. در روش مسئله مدار افراد تلاش می کنند با فکر کردن و یافتن راه کار هایی حس خشم خود کاهش دهند.

روش های تدبیر خشم بر حسب سه بعد انسان

برای مدیریت خشم و مهار کردن آن و در نهایت رسیدن به بالندگی به کار گیری روش ها و ترفند هایی به شما توصیه می شود. خشم در لحظه می تواند سه بعد رفتاری، جسمی و شناختی یک فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد. سه بعد انسانی را نمی توان فرضیه ای سوا از هم دانست، اما برای شرح صریح تر راه کار ها آن ها را به صورت جداگانه عنوان می کنیم.

راه کار هایی که جهت مهار کردن خشم در بعد جسمانی به شما پیشنهاد می شود از جمله مواردی نظیر:

• مالش دادن نواحی سر، گردن و شانه ها

• اجرای حرکات ورزشی هوازی

• انجام تمریناتی که بدن را ریلکس و آرام می کند مانند یوگا

• بازدم عمیق و متمرکز شدن بر روی تنفس

• خوردن یک لیوان آب

• دوش گرفتن می باشد.

در بعد شناختی راه حل هایی مانند: یاد آوری خاطره مفرح و تسکین دهنده، مثبت نگری و مهار کردن ذهن از افکار منفی، صحبت کردن با خودتان با صدای آهسته، اطلاع داشتن از دلایل خشمتان و اقدام برای برطرف کردن آن ها و... برای کنترل خشم به شما پیشنهاد می شود.

در بعد رفتاری برای مدیریت خشم راه کار های متعددی پیشنهاد شده است. به عهده گرفتن اشتباه، عقب کشیدن از موقعیت پر تنش و زمان دادن به خود، کناره گیری از محرک ها، صبر کردن و آرام بودن قبل از بروز دادن هر گونه عکس العملی و... می تواند برخی از این راه حل ها باشد.

منبع:سلامت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس