زلزله سوریه

رای الیوم با انتقاد از بی توجهی کشورهای عربی به ارسال کمک برای مردم زلزله زده سوریه نوشت این کشورها باید در رویکرد خصمانه خود بازنگری کنند.

به گزارش مشرق، رای الیوم با انتقاد از بی توجهی کشورهای عربی به ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم زلزله زده سوریه نوشت این کشورها باید در سیاست و رویکرد خصمانه خود در قبال دولت و ملت سوریه بازنگری کنند و با کنار گذاشتن اختلاف‌ها در کنار سوریه که از یازده سال پیش در برابر جنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی مقاومت می‌کند، بایستند.

روزنامه رای الیوم در سرمقاله امروز خود به چرایی نبود همبستگی و انسجام بزرگتر میان کشورهای عربی برای نجات قربانیان زلزله در سوریه مانند آنچه در ترکیه روی داد، اشاره و این پرسش‌ها را مطرح کرد: چرا اختلاف‌ها را کنار نمی‌گذاریم و پیوندهای خونی و انسانی را مطرح نمی‌کنیم و در کنار سوریه قرار نمی‌گیریم و چرا به این کشور مانند ترکیه کمک رسانی نمی‌کنیم؟ و چه طور به بنیامین نتانیاهو که تلاش کرد از آب گل آلود (وقوع زلزله) ماهی بگیرد، سیلی محکم و شدیدی وارد شد؟

این روزنامه در ادامه نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل یک دروغگوی حرفه‌ای است و به همین علت اظهارات دروغین و غیر واقعی او ما را غافلگیر نکرد. نتانیاهو در این اظهارات دروغ ادعا کرد «پس از اینکه از طریق کانال‌های دیپلماتیک تقاضایی از طرف دمشق دریافت کردم، موافقت خود را برای ارسال کمک‌ها به زلزله زدگان سوریه اعلام کردم.» مقامات سوریه فورا و دقایقی بعد سخنان نتانیاهو را تکذیب کردند و یک منبع مسئول سوری با تعجب این سئوال را مطرح کرد که سوریه چه طور می‌تواند از رژیمی که در طول دهه‌ها و سال‌های گذشته در قتل شهروندان سوری مشارکت داشته است، تقاضای کمک کند؟

سوریه بیش از یازده سال با جنگ ویرانگری روبه رو است که در ورای آن آمریکا و اسرائیل با حمایت ترکیه و برخی کشورهای عربی و شماری از کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) قرار دارند. هدف اصلی این جنگ که با محاصره شدید اقتصادی همراه است، به زانو در آوردن سوریه و وادار کردن این کشور برای پیوستن به رژیم‌های سازشکار خائن است اما دمشق در برابر این اقدامات مبارزه و ایستادگی و هزاران شهید تقدیم کرد و هرگز تسلیم نشد و تسلیم نخواهد شد.

رای الیوم نوشت: ما از این همه بی توجهی و بی تفاوتی برخی کشورهای عربی در برابر این کشور با اصالت عربی (سوریه) که به کسی حمله نکرد و بزرگترین قربانی تجاوز آمریکا و اسرائیل است، بسیار شگفت زده هستیم، چون پس از وقوع زلزله ویرانگر بامداد روز دوشنبه، کشورهای عربی برای کمک رسانی و اعزام کارشناسان با هدف نجات قربانیان زلزله در ترکیه پل‌های هوایی ایجاد کردند,، اما برای سوریه هیچ کاری هرچند بسیار بسیار اندک انجام ندادند، در حالی که آمار جان باختگان زلزله در سوریه بیش از هزار نفر است و هزاران نفر دیگر زخمی شدند و صدها و شاید هزاران نفر همچنان در زیر آوارها هستند.

این روزنامه تاکید کرد: ما از این اتحاد و همبستگی و ایجاد پل‌های هوایی از جانب کشورهای عربی برای کمک رسانی و نجات قربانیان زلزله در ترکیه حمایت می‌کنیم و آن را یک وظیفه انسانی و اخلاقی ضروری می‌دانیم، چون ترکیه یک کشور اسلامی و برادر ما است اما از اینکه چنین اقدامات و تلاش‌هایی را در سوریه شاهد نیستیم، تاسف می‌خوریم، چون سوریه به علت حجم گسترده تلفات و خسارت‌های ناشی از زلزله به دریافت کمک‌ها نیاز بیشتری دارد و از طرفی این کشور عربی در محاصره شدید آمریکا و اروپا است و بسیاری از دولت‌های عربی خود را به رعایت اقدامات جنایتکارانه غرب علیه سوریه متعهد و ملزم می‌دانند. علاوه بر آن سوریه از بیش از پنج سال پیش در معرض حملات و تجاوزات مدوام اسرائیل قرار دارد و برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل در آخرین گزارش خود که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد ۱۲ میلیون سوری نمی‌دانند وعده غذایی بعدی شان از کجا تهیه خواهد شد و بیش از سه میلیون نفر در سوریه در طول روز فقط با یک وعده غذایی نامناسب زندگی می‌کنند.

با توجه به این وضعیت وخیم و سخت انسانی در سوریه، مناطق شمال این کشور با زلزله‌ای ویرانگر رو به رو شد، در حالی که شرایط بهداشتی این کشور فروپاشیده است وبسیاری از مناطق آن برق ندارد و نظامیان اشغالگر آمریکایی چاه‌های نفت و منابع تامین غذایی این کشور در شرق فرات را تصرف کردند. از طرفی نیروهای ترکی بیش از ۲۰ درصد از مناطق شمال سوریه را اشغال کرده اند و اتوبوس‌های سوریه سوخت مازوت (گازوئیل) مورد نیاز برای انتقال کارگران به کارخانه‌ها و دانش آموزان به مدارس را در اختیار ندارند. در چنین شرایطی بیشتر کشورهای ثروتمند عربی فقط نظاره گر این وضعیت در سوریه هستند و حتی برخی از آنان در جناح و سنگر اعمال محاصره و تجاوز به سوریه قرار دارند.

مشاهده رقابت بسیاری از کشورهای ثروتمند عربی برای امداد رسانی به آسیب دیدگان زلزله ترکیه بسیار دردناک است و بسیاری از سازمان‌های اسلامی و علمای آن‌ها با صدور بیانیه‌هایی بر لزوم انجام این اقدامات بشردوستانه و ایجاد پل‌های امداد رسانی برای ترکیه تاکید می‌کنند، اما ما تا قبل از نگارش این مطلب، هیچ اقدام واقعی از جانب این کشورها برای کمک رسانی به سوریه و مردم مسلمان و عرب آن مشاهده نکردیم و اگر همه دولت‌های عربی به وظیفه انسانی و اخلاقی خود، حتی در کمترین سطح عمل می‌کردند و در کنار درد و رنج مردم سوریه می‌ایستادند، در آن صورت بنیامین نتانیاهوی درغگو سعی نمی‌کرد از این آب گل آلود ماهی بگیرد و ادعا کند سوریه از دولت فاشیستی کودک کش اسرائیل درخواست کمک کرده است.

رای الیوم نوشت: دولت‌های عربی کسانی هستند که بیشترین نقش را در جنگ برای نابودی سوریه و محاصره آن، چه با ارسال صدها میلیارد دلار به دستور آمریکا، چه با تامین مالی و ارسال سلاح برای صدها هزار جنگجوی مسلح در این کشور ایفا کرده اند. ما امیدوار بودیم آن‌ها از این فاجعه انسانی برای جبران اشتباهات خود استفاده و کمک‌های بشردوستانه فوری برای زلزله‌زدگان سوری ارسال می‌کردند، اما متأسفانه اکثر آن‌ها این کار را نکردند.

سوریه همچون سدی مستحکم در برابر اشغالگری اسرائیل ایستادگی کرد و یکی از معدود کشورهای عربی بوده که در برابر آمریکا تسلیم نشده است و به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل حتی فکر هم نمی‌کند. سوریه از این مصیبت و بلا هم عبور خواهد کرد و به ساحل امن خواهد رسید؛ همانطور که ۱۱ سال بر مصیبت‌های بزرگتر غلبه کرد و ارتش این کشور توانست بیشتر سرزمین‌های این کشور را از چنگال توطئه گران وحامیان آنان پس بگیرد.

ما در این روزنامه به خانواده‌های قربانیان زلزله و مردم سوریه و ترکیه تسلیت می‌گوییم و برای همه مجروحان شفای عاجل آرزو می‌کنیم و اطمینان داریم که ملت سوریه و رهبران استوار و ثابت قدم آن با حفظ آرامش از این مصیبت هم عبور خواهند کرد و مانند همیشه برای حفظ کرامت خود حتی از برادران عرب، درخواست کمک و به آن‌ها التماس نخواهند کرد، چون سوریه کشوری با اصالت و از تمدن تاریخی و بیش از هشت هزار ساله برخوردار است و این کشور خاستگاه بسیاری از امپراطوری‌ها به ویژه اولین امپراطوری اسلامی درتاریخ است.

در پایان از همه دولت‌های عربی که به ارسال کمک‌های فوری و تیم‌های امداد و نجات به سوریه و ترکیه اقدام کرده اند، قدردانی می‌کنیم، چون این کشور در معرض محاصره ظالمانه آمریکا و اروپا قرار دارد که مردم آن را هدف قرار داده است و سوریه مستحق توجه و حمایت‌های بیشتری در همه سطوح است. در نهایت برای همه جانباختگان این زلزله چه در ترکیه و چه در سوریه، طلب رحمت و مغفرت می‌کنیم و به دولت‌ها و خانواده‌های آنان تسلیت می‌گوییم و برای زخمی‌ها هم آرزوی شفای عاجل داریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    21 4
    درود خدا بر عبدالباری عطوان مرد آزاده و با خدا.
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      10 3
      از شکم غربگداها بزنید و بفرستید برای برادران و خواهران سوری. غربگداها یک عید مسافرت ترکیه نروند چیزیشون نمیشه.
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    25 3
    پست تر و بیشرف تر از حکام عرب وجود نداره
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      10 1
      واقعا.زمان جنگ ۸ ساله کم خوردن از ما... صدام دیوانه..
    • محمد IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      7 1
      واقعا همینطوره
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    17 4
    دولت‌های عربی اکثرا... و بی‌غیرت هستند
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      7 3
      ۹۹/۹ شون
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    19 3
    گاو شیرده آمریکا اسم با مسمایی برای این گله گاوهاست
  • محمد IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    11 3
    اینها هَمَش امتحان الهی است.خداوند میفرماید،رحم کن تا رحم شوی.حالا بگذار خدمت به مشتی شیطان پرست، ونوکری آنان کنند،انتقام خداوند نزدیک است.
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    5 2
    این یک امتحان الهی است انشاالله همه سر بلند بیرون بیاییم حق و باطل کاملا در حال جدا شدن و تفکیک از هم هستن برای تعجیل در فرج حضرت ولی عصر صلوات بفرستید و دعا کنید و آگاه سازی کنید هرگز از فتنه ها و بلا های آخرالزمان نترسید مسلمانان حقیقی که ولایت را قبول دارند و منتظران ظهور سربلند خواهند بود. اللهم عجل لولیک فرج
    • ناشناس IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      8 0
      اللّهمّ عجّل لولیک الفرج
    • اکبر IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      4 0
      خداوند خودش کمک کند
  • ح ن م IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    5 2
    کشورهای عربی بخصوص عربستان و امارات پرورش دهنده داعش هستن
  • مادر بچه ها و معلم مدرسه IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    2 4
    لااقل ایران فقط به سوریه کمک کند،ترکیه دشمن ماست درعمل
  • اریا IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    6 2
    شما ببینید واکنش این کشورهای عربی و امریکا و اسرائیل رو ، اینا همونایی هستن که به دروغ به مردم سوریه میگفتن ما پشتتون هستیم و میخوایم شما رو از دست اسد نجات بدیم حالا الانو ببینید بعد نابود کردن سوریه دیگه پشیزی براش ارزش قائل نیستن به خدا هیچکس دلسوز ما نیست
    • ناشناس IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      5 0
      دقیقاً
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    5 1
    آیا چطور وجدان و اخلاق در یک جامعه تعطیل میشود؟
  • عبدالرسول IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    7 0
    خاک بر سر حکام کشورهای عربی که به خاطر ترس از آمریکا حاضر به کمک به هم نوعان خودشان نیستند
  • شریف IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    4 0
    دولتهای عرب کمک بدن سوریه؟؟ همون دولتهایی که داعش راتسلیح وتجهیزکردن؟؟ کدومشون؟سعودیها،قطر، امارات، مصرو... مگه داریم مگه میشه؟؟
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    0 1
    پس ایران چه اگه به اعراب کمک کنند چه کشوری کمک کند همین اعراب که دوستشان در ۸سال دفاع مقدس ثابت شد
    • ح IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      1 0
      همین سوریه تو اون 8 سال بهمون اسکاد بی میداد!!
  • کارگر IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    2 1
    تا ایران هست غمی نیست البته برای کمک به کشور همسایه
  • احمد IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    1 3
    ما مردم خودمون ول کردیم اونوقت با هواپیما داریم سوریه رو ساپورت میکنیم کمک به هم نوع خوبه ولی چراغی به خانه رواست به مسجد حرومه بهانه برای مردم عزیز خوی جاد ها خرابه کمک رسانی به علت نداشتن راه دسترس کند ه چطور با هواپیما به اونطرف مرزها میشه داخل ایران نه
    • گل IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      0 0
      جناب زلزله خوی با زلزله سوریه قابل مقایسه نیست تو خوی خوشبختانه کس زیادی کشته نشد و مردم و دولت دارن کمک میکنن چیزی که الان مردم خوی نیاز دارن بازسازی و ترمیم خونه ها هست دولت گفته وام بلا عوض و وام میده برا درست کردن خونه ها در ضمن کمک به یه انسانی مرز نمیشناسه حضرت زهرا و امام علی خودش گاهی وقتا یه چیزی رو لازم داشتن ولی به کس دیگه میدادن
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      0 0
      دوست عزیز شبه پراکنی نکن نیاز‌های اولیه به مردم خوی رسیده و خطری جانشان را تهدید نمی‌کند اما سوریه و ترکیه انسانها جانشان در خطر است و نیازهای اولیه را ندارند انصافا بدور از تعصب این دولت خیلی بهتر از دولت قبل در خوی امداد رسانی کرد
  • سید فروزان CH ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    1 0
    نکته جالب اینست که اکثر مناطق دچار زلزله شده در شمال سوریه تحت کنترل مخالفان دولت است یعنی همان کسانی که از کمکهای مالی تسلیحاتی غرب و امارات و سعود استفاده میکنند ،‌شاید این عدم امداد و‌کمک باعث بیدار شدن آنها شود و بفهمند که کمکهای دشمنان دولت سوریه فقط در جهت شعله ور نگه داشتن جنگ و تحزیه کشور سوریه است ، پارلمان کثیف اروپا هم اعلام کرده ارسال کمک و نیروهای امدادی به سوریه تحت شرایط است و بدون نظارت و هماهنگی با دولت سوریه خواهد بود یعنی هیچ آنها ایران ،روسیه ،هند کمک و نیروهای امدادی ارسال نمودهاند به سوریه و حتما نتیجه بهتر خواهد داد تا کمک جهل کشور غربی و عربی به ترکیه
  • سید فروزان CH ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    1 0
    ایران ،روسیه و هند کمکهای خود را ارسال ،ایران و روسیه هم نیروهای امدادی ،سردار قاآنی هم دستور دادند تمامی گروههای مقاومت نیرو اعزام کنند (ماشالله) با توجه به تجارب ایران و هند در حوادث طبیعی و حضور ارتش روسیه ،نتیجه کمکها بسیار سریعتر و بهتر خواهد بود از کمکهای قریب به چهل و چند کشور غربی عربی به ترکیه ، البته تا غربیها بخواهند هماهنگ کنند و مستقر شوند در آنجا ،اکثر کسانی که زیر آوار هستند و زخمی و زنده ،تلف خواهند شد ،ارتش ترکیه هم هنوز هیچ غلطی نکرده برای حضور در میدان ، پاینده باد نیروهای نظامی و جهادی ایران که همیشه بلافاصله در حوادث طبیعی در مملکت ، در میدان حاضر و بقول خودشان نوکری مردم ، هرچند که تاج سر هستند
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    3 0
    بنی ادم اعضای یکدیگرن چوعضوی به درداورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار کشورهایی که در این حادثه به سوریه کمک میکنن انسان هستند و انهایی هم که چشم بسته اند از حیوان هم پست تر هستند واین در تاریخ ثبت خاهد شد جماعتی عرب مرگ همنوع خود را دیدن ولی توجهی نکردن و در دل خوشحال بودن ازاین حادثه غم انگیز حتی حیوانات هم بهم رحم میکنن انسانیت ظاهرا در کشورهای عربی ازبین رفته 😔😔😔
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    1 0
    خدایا چنان خوار و ذلیلشون کن که بفهمن دوستی با همسایه و مسلمان رو خدا دوست داره
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    0 2
    زیاد احساسات نگیردتون فعلآ خوی وروستا ها ش بیشتر نیازدارن مازیاد زرنگ باشیم حافظ خودمون باشیم ،زیاد هم دلسوزی خوب نیست هیچ کشور دنیا هیچکس به ایرانی دل نمیسوزونه
  • جعفرى IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    0 0
    كى گفته كمك نكردن من دارم كمك هاشون رو ميبينم وچقدر ارسال كردن امارات وقطر امروز 15هزار كانكس كمك كردن مواد غذايي فرستادن نيرو كمك رسانى فرستادن
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • K IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    0 0
    هموطنان اگاه و به هوش باشید همین امریکا و اسراییل که برای ما دایه مهربانتر از مادر شده‌اند ببینید نیات پلید وشوم و پشت پرده‌ که چه بلایی به سر مردم سوریه می‌اورند در این بحبوحه بلا هنوز هم نتانیاهو دارد شارلاتان بازی میکنی لعنت خدا بر این قصی‌القلب با حیله ومکر قدرت و دولت را از چنگ مردم در می اورد وبعد هم ملت ها را له میکنند اینان نامردانی هستند که به هیچ کس رحم نمیکنند برای اهداف خودشان به هیچکس رحم نمیکنند قوم بی چشم رو و نمک نشناسند اگاه باشید که گول این شیاطین را نخوریم به هوش باشید که تفرقه نخوریم که استاد تفرقه انداز هستند این اجنبی‌ها به هوش باشید بلایی که یهود در زمان خشیار شاه به سرمان اورد دوباره به سرمان نیاورد...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس