کد خبر 1463527
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
اعدام یک زندانی

حکم اعدام یک زندانی سیاهپوست در ایالت تگزاس آمریکا اجرا شد.

به گزارش مشرق، زندانی سیاهپوستی که توسط هیئت منصفه تماما سفیدپوست در ایالت تگزاس آمریکا به اعدام محکوم شده بود، ششمین اعدامی این کشور در سال ۲۰۲۳ شد.

به گزارش «وایس»، حکم اعدام جان بالنتاین، زندانی سیاهپوست پس از محکوم شدن به اعدام توسط هیئت منصفه تماما سفیدپوست در ایالت تگزاس آمریکا اجرا شد.

حکم اعدام وی با تزریق کُشنده در حالی اجرا شد که ادعاهای زیادی مبنی بر تاثیر رویکردها و کلیشه‌های نژادپرستانه در روند دادگاه وی مطرح شده بود.

هیئت منصفه ای که بالنتاین را به اعدام محکوم کرد، همگی سفیدپوست بودند؛ ضمن این که رئیس هیئت منصفه نیز دیدگاه‌های نژادپرستانه خود را در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرده بود.

وی تاکید داشت که به دلیل احتمال تبدیل حبس ابد به آزادی مشروط به هیچ وجه اجازه نخواهد داد که حکم بالنتاین حبس ابد در نظر گرفته شود.

وکیل بالنتاین تاکید کرد که وی قربانی رویه تاریخی لینچ سیاهپوستان شده است.

دیوان عالی آمریکا درخواست تجدیدنظر وکلای بالنتاین برای توقف اعدام برای بررسی اتهام‌های تعصب نژادی را رد کرد و فرماندار جمهوریخواه و دادگاه تجدیدنظر تگزاس نیز درخواست توقف اعدام بالنتاین را رد کردند.

اجرای این حکم اعدام بار دیگر موضوع تاثیر گسترده نژادپرستی بر مجازات اعدام در آمریکا را به کانون بحث‌ها آورد.

بالنتاین ششمین فرد اعدام شده در آمریکا در سال ۲۰۲۳ است؛ وی از جمله ۵ زندانی محکوم به اعدام در ایالت تگزاس بود که از این ایالت به دلیل تامین داروهای کُشنده ناامن و تاریخ مصرف گذشته شکایت کرده اما شکایتشان بی نتیجه مانده بود.

تگزاس از جمله ایالت‌هایی است که با وجود کمبود داروهای تزریقی کُشنده در سراسر آمریکا اجرای حکم‌های اعدام را ادامه داده است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس