عربستان به دنبال عضویت در بریکس و سازمان همکاری شانگهای

سفیر مسکو در ریاض گفت که عربستان به دنبال تغییر در سیاست خارجی خود و عضویت در نهادهای بین المللی نظیر بریکس است.

‌به گزارش مشرق، سرگئی کوزلوف، سفیر مسکو در عربستان، گفت که ریاض به دنبال عضویت در گروه بریکس و سازمان همکاری‌های شانگهای است.

گروه بریکس شامل کشورهای برزیل،‌روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که هم‌اکنون ۴۰ درصد جمعیت جهان را در اختیار داشت و ۲۵ درصد از تولید ناخالص جهانی را هم به خود اختصاص داده‌اند.

شورای همکاری شانگهای هم یک سازمان امنیتی منطقه‌ای است که شامل قدرت‌های آسیایی نظیر چین و هند است.

کوزلوف، گفت که به‌عنوان بخشی از تغییر در سیاست خارجی عربستان، این کشور به دنبال عضویت در اتحادیه‌های بین‌المللی نظیر بریکس و سازمان همکاری‌ شانگهای است.

عربستان به دنبال عضویت در بریکس و سازمان همکاری شانگهای

به گفته این مقام روس، مذاکرات درباره امکان عضویت عربستان در سازمان همکاری شانگهای به شکلی فعال در جریان است و ایده عضویت این کشور در بریکس هم تحت بررسی است.

این مقام روس افزود: به‌طورکلی تمایل شرکای سعودی ما برای عضویت در نهادهای چند قطبی بین‌المللی به خصوص شورای همکاری خلیج فارس، چشم‌انداز خوبی دارد.

مدتی پیش سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفته بود که چندین کشور برای عضویت در گروه بریکس درخواست داده‌اند. درخواست عضویت الجزایر، آرژانتین و ایران به گروه بریکس داده شده و بنگلادش، امارات، مصر و اروگوئه هم به عضویت بانک جدید توسعه گروه بریکس درآمده‌اند.

چین از عضویت آرژانتین در بریکس حمایت کرده و ‌بحرین، بنگلادش، ‌اندونزی، مصر،‌ مکزیک،‌ نیجریه، پاکستان، ‌سودان، سوریه، ترکیه، امارات، ونزوئلا و زیمباوه هم برای عضویت در گروه بریکس ابراز تمایل کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    2 0
    عربستان بیاد اونجا تبدیل به مستراح میشه
  • مانی IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    1 1
    این هم فهمیده از آمریکا و اروپا آبی براش گرم نمیشه و اونها فقط به فکر دوشیدن گاو شیرده هستن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس