کد خبر 1465209
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
آیا روسیه برای حمله هوایی در اوکراین آماده می‌شود؟

یک روزنامه انگلیسی به نقل از مقام‌های اطلاعاتی غرب مدعی شده است که روسیه برای آغاز یک حمله هوایی جدید به اوکراین آماده می‌شود.

به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» به نقل از مقام‌های اطلاعاتی غرب مدعی شده است که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در حال آماده‌سازی آغاز یک حمله هوایی جدید به اوکراین با استفاده از جنگنده‌ها و بالگردهای آماده نبرد است.

طبق این گزارش، مقام‌های اطلاعاتی غرب مدعی شده‌اند که مسکو آماده ارسال نیروی جدیدی از جنگنده‌ها و بالگردهای تهاجمی برای حصول پیشرفت‌های جدید در اوکراین است.

تحلیلگران غربی می‌گویند که تجمع هواپیماهای نظامی روسیه در مرز اوکراین احتمالاً تلاش نیروهای روسیه برای پیشبرد یک حمله جدید در منطقه دونباس محسوب می شود.

این خبر در حالی منتشر شده است که وزرای دفاع ناتو برای یک دیدار دو روز در بروکسل گردهم آمده‌اند تا درباره طرح حمایت نظامی از اوکراین بحث و گفت‌وگو کنند.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو به کشورهای عضو این ائتلاف گفت که می‌بایست محموله کمک‌های نظامی به اوکراین برای نبرد با روسیه را افزایش دهند و این در حالی است که اروپا در معرض خطر اتمام مهمات نظامی قرار گرفته است.

استولتنبرگ در این خصوص گفت: «این به جنگ فرسایشی تبدیل شده است و بنابراین نبرد تدارکات است. این تلاش بزرگی از سوی متحدان است تا بتوانند مهمات، سوخت و قطعات یدکی مورد نیاز را وارد کنند».

دبیرکل ناتو بدون اشاره به نقش غرب در طولانی شدن جنگ اوکراین ادامه داد: «نشانه‌ای از آمادگی پوتین برای صلح مشاهده نمی‌کنیم. عکس این قضیه مشاهده می‌شود. او آماده جنگ بیشتر و تهاجم جدید و حملات جدید می‌شود».

بر اساس این گزارش، مقام‌های اوکراینی مدعی شده‌اند که مسکو در حال برنامه‌ریزی برای حملات گسترده‌تر به مناطق شرقی دونباس است و همچنین قصد دارد حملات جدیدی را با استفاده از هواپیما و هزاران تانک و خودروهای زرهی به خارکیف در شمال شرقی و زاپروژیا در جنوب شرقی اوکراین راه‌اندازی کند.

دیلی‌میل در گزارش خود همچنین نوشت که اوکراین ظاهراً برای استفاده از موشک‌های دوربرد بریتانیا برای حمله به کریمه که تحت اداره روسیه است، آماده می‌شود و روسیه نیز آماده راه‌اندازی موج جدیدی از حملات در اوکراین می شود.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در حال اعمال فشار به متحدان غربی خود است تا موشک‌ها و جنگنده‌های بیشتری برای مقابله با روسیه در اختیار این کشور قرار دهند.

«ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس نیز با اعتراف به این‌که وقتی بحث عرضه کمک‌های نظامی انگلیس برای نبرد با روسیه مطرح می شود، «هیچ‌گزینه‌ای خارج از میز نیست»، به درخواست کمک اوکراین پاسخ مثبت داد.

علی رغم درخواست‌های پی در پی اوکراین، هنوز شواهدی مبنی بر تصمیم غرب برای عرضه جنگنده به اوکراین مشاهده نشده است.

طبق این گزارش، ایالات متحده و انگلیس در حال حاضر تحویل جنگنده به اوکراین را منتفی می‌دانند اما با این‌حال بریتانیا اعلام کرده است که برنامه آموزشی را برای خلبانان جنگنده‌ اوکراینی در نظر دارد.

از طرف دیگر، «کاجسا اولونگرن» وزیر دفاع هلند گفته است که درخواست اوکراین برای جنگنده‌های اف-۱۶ را جدی می‌گیرد و «ماریوش بلاشاک» وزیر دفاع لهستان متعهد شده است تا به متحدان غربی خود فشار آورد تا جنگنده در اختیار اوکراین قرار دهند.

وی در این خصوص گفت: «ما آگاه هستیم که پتانسیل ما در این زمینه محدود است زیرا تنها ۴۸ جنگنده اف-۱۶ داریم اما متحدان ما پتانسیل بیشتری دارند و من فکر می‌کنم که این گفت‌وگو با تصمیمات مثبتی به پایان خواهد رسید».

استولتنبرگ می‌گوید که بحث جنگنده‌ها چندان فوریت ندارد اما در خصوص آن‌ گفت‌وگوهایی انجام می‌شود و مسئله مهم‌تر خودروهای زرهی جنگی پیاده نظام و سایر تانک‌های جنگی است که تعهد داده شده است.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا می‌گوید که ۱۵ کشور عضو ناتو متعهد شده‌اند که تانک‌های رزمی به اوکراین ارسال کنند و ۲۲ کشور عضو ناتو نیز متعهد شده‌اند که خودروهای زرهی جنگی پیاده‌نظام به اوکرین ارسال کنند.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه سال گذشته، متحدان غربی این کشور با تشدید فشار تحریم‌های روسیه و عرضه انواع سلاح‌های سبک و سنگین به کی‌یف به آتش ناآرامی‌ها در این کشور دامن زده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    7 8
    ان شالله اوکراین و ناتو و امریکا شکستشون را خواهیم دید
  • پرهام IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    سالها ب عربستان سلاح دادن بزن تو سر یمن بعد حتی غذا هم نمیزاشتن وارد یمن بشه بعد مگفتن ایران چرا به یمن سلاح میده درحالی کل اروپا ۸ سال از فروش سلاح ب سعودی ها ارتزاق میکنع!!! الانم وقیحانع دارن اوکراین رو تجهیز میکنن بعد میگن هیچ کس حق نداره ب روس ها کمک کنه! واقعا امرهم شورا بینهم رو کفار اجرا میکنن نه ما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس