کد خبر 1465242
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
چاینا دیلی: روابط ایران و چین تابع غرب نیست

چاینا دیلی، روزنامه رسمی دولت چین در سرمقاله امروز خود با اشاره به سفر آیت‌الله سیدابراهیم رییسی رییس‌جمهوری ایران به پکن نوشت که روابط دو کشور تابع غرب نیست.

به گزارش مشرق، چاینا دیلی در سرمقاله امروز خود نوشت: توجهی که کشورهای غربی به سفر سیدابراهیم رییسی به چین از روز سه‌شنبه تا پنجشنبه داشته‌اند، بی میلی آنها را برای مشاهده مبادلات عادی بین دولتی نشان می‌دهد.

چین همواره دوستی سنتی خود با جمهوری اسلامی را از نقطه‌نظر راهبردی نگریسته و تحکیم و توسعه روابط، انتخاب استراتژیک دو کشور است.

این روزنامه چینی تصریح کرد: همان‌طور که رییس جمهور شی جین پینگ گفت، هم تجربه و هم وضعیت فزاینده بی‌ثبات بین‌المللی نشان می‌دهد که حفظ شتاب رشد مناسب روابط دوجانبه نه تنها در خدمت منافع دو کشور بلکه در خدمت صلح و ثبات جهانی است. هر دو کشور از حامیان سرسخت چندجانبه‌گرایی و مخالفان سرسخت یکجانبه‌گرایی و هژمونی هستند.

این موضوع یک پایه محکم برای دو کشور ایجاد می‌کند تا به طور مداوم اعتماد متقابل سیاسی خود را تعمیق بخشند، پیشرفت مداوم در همکاری‌های عملی و در زمینه‌های مختلف داشته باشند و ارتباطات و هماهنگی خود را در امور بین‌المللی و منطقه‌ای و در دفاع از اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها و دفاع از منافع مشترک کشورهای در حال توسعه تقویت کنند.

چاینا دیلی تاکید کرد: سفر رئیس جمهوری ایران به پکن فرصت ارزشمندی را برای دو کشور ایجاد می‌کند تا مشارکت راهبردی همه جانبه خود را پیش ببرند و نقش سازنده‌ای در تقویت همبستگی و هماهنگی راهبردی بین کشورهای خاورمیانه ایفا کنند که به ارتقای امنیت و ثبات منطقه کمک خواهد کرد. همان‌طور که رئیسی اذعان داشت، مکمل بودن دو طرف در اقتصاد، ساختار صنعتی، توسعه و فرهنگ به معنای وجود پتانسیلی عظیم در همکاری عملگرایانه آنها است.

تحریم‌های یکجانبه‌ای که غرب بدون مجوز سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌کند، فاقد مشروعیت است و نباید و نمی‌تواند مانع همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین و ایران برای توسعه دو کشور شود که منافع ملموسی را برای دو ملت به همراه دارد.

همانطور که وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توسعه روابط چین و ایران مانع توسعه روابط چین و آمریکا می شود یا خیر، تاکید کرد: توسعه روابط دو کشور به نفع دو طرف و ثبات کلی خاورمیانه بوده و هیچ کشور ثالثی را هدف قرار نمی‌دهد.

چاینا دیلی در پایان سرمقاله خود نوشت: پیشنهاد می‌شود کسانی که با تعصب به تبادلات عادی روابط بین پکن و تهران نگاه می‌کنند، تصویر بزرگ‌تری را در ذهن داشته باشند و به نقش مثبت و مسئولانه‌ای که چین با کمک به کاهش تنش‌ها بین غرب و ایران و همچنین تنش‌های منطقه‌ای در خاورمیانه با ترویج توسعه مشترک از طریق همکاری علمی و آشتی از طریق گفت‌وگو ایفا می‌کند، اهمیت دهند. غرب باید بداند که فشار حداکثری و بازی کردن یک قدرت در مقابل قدرت دیگر فقط وضعیت را از بد به بدتر تبدیل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس