.

سرویس اطلاعات خارجی روسیه آماری از میزان سلاح‌های ارسال شده از سوی ائتلاف ناتو برای واکراین ارائه داده است.

به گزارش مشرق، سرویس اطلاعات خارجی روسیه امروز دوشنبه گزارش داده کشورهای عضو ناتو از دسامبر ۲۰۲۱ طیف گسترده‌ای از سلاح‌های سنگین را برای استفاده در جنگ تحویل اوکراین داده‌اند.

مطابق این گزارش ۴۴۰ دستگاه تانک و ۱۵۱۰ خودروی نفربر از جمله تجهیزات نظامی ارسال شده به اوکراین بوده‌اند.

طبق گفته مقام‌های روسیه، اوکراین ۱۷۱۰ فروند سیستم ضدهوایی و ۶۵۵ سامانه توپخانه‌ای و همچنین ۹۸۰۰ راکت برای راکت‌انداز تحویل اوکراین داده است.

آژانس اطلاعات خارجی روسیه در عین حال تأکید کرده بخش زیادی از تجهیزات عرضه‌شده از سوی غرب توسط نیروهای روسیه نابود شده‌اند.

این در حالی است که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته ارسال سلاح از چین به روسیه خط قرمز بروکسل خواهد بود.

هشدار بورل دو روز بعد از آن مطرح شده که «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا گفت چین احتمالاً در حال بررسی ارسال سلاح‌های کشنده به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره گفت‌وگویی که روز شنبه با وانگ یی، وزیر خارجه چین انجام داده بود گفت: «من نگرانی شدید خود را ارسال سلاح از چین به روسیه ابراز کردم. از او خواستم این کار را انجام ندهد و نه تنها ابراز نگرانی کردم بلکه گفتم که این مسئله، خط قرمزی در روابط ما خواهد بود.»

بورل در ادامه گفت: «او به من گفت که این کار را نخواهند کرد و برنامه‌ای برای انجام آن نداریم اما ما گوش‌به‌زنگ خواهیم بود.»

پایگاه پولیتیکو نوشته دیگر وزیران خارجه اتحادیه اروپا که در یک نشست شورای روابط خارجی در بروکسل شرکت کرده بودند نیز به پکن هشدار دادند از این «خط قرمز» عبور نکند.

وزیر خارجه سوئد که ریاست چرخشی شورای اتحادیه اروپا را به عهده دارد گفت چنانچه چنین تصمیمی از سوی چین اتخاذ شود قطعاً تبعات خواهد داشت. او گفت که اتحادیه اروپا در این موضوع کاملاً در کنار ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

وزیر خارجه لیتوانی هم گفت که چنانچه چین به روسیه سلاح ارسال کند اتحادیه اروپا با آمریکا همسو خواهد بود.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

دولت اوکراین اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته لوهانسک در منطقه شرقی دونباس اوکراین را به کنترل خود درآورده و در تلاش برای تسلط بر همه مناطق دونتسک است.

امروز دوشنبه رئیس‌جمهور آمریکا در جریان حضور ناگهانی خود در کی‌یف از نیم میلیارد دلار کمک بیشتر به اوکراین خبر داد و گفت واشنگتن تحریم‌های جدید علیه مسکو اعلام خواهد کرد.

بایدن گفت که «سفر تاریخی» وی به کی‌یف برای تایید حمایت «تزلزل‌ناپذیر» از اوکراین، اعلام کمک نظامی جدید و دور جدید تحریم‌های ضد روسی انجام شده است.

شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان گزارش داد بایدن در اظهاراتی که کنار زلنسکی بیان کرد، گفت بسته کمک جدید شامل تجهیزات نظامی بیشتر از جمله مهمات توپخانه و جاولین‌ها و هویتزرهای بیشتر خواهد بود. وی همچنین مدعی شد: «زمانی که پوتین حدود یک سال قبل حمله خود را آغاز کرد، فکر می‌کرد اوکراین ضعیف است و غرب دچار تفرقه شده است. او فکر می‌کرد می‌تواند بیشتر از ما دوام آورد. اما در اشتباه بود».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    1 1
    خوب چین نبرد نیابتی با امریکا یعنی حمایت تسلیحاتی از روسیه را مفیدتر از جنگ مستقیم خود و شهرهای از دیوار طلای خود با امریکا و ژاپن می داند چین می داند تا زمانی که امریکا با روسیه در حال جنگ است هیچ موقع نمی تواند جنگی با چین شروع کند از این رو باید به چین کمک تسلیحاتی بنماید
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 1
    روسها بجای حمله به شمال خارکف بهتر است که خطوط ارتباطی دو سوی رود دنیپرو پلهای ارتباطی ارتش اوکراین را مورد هدف قرار می دادند اینطوری براحتی این ارتش نابود می شد
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 1
    خوب چین نبرد نیابتی با امریکا یعنی حمایت تسلیحاتی از روسیه را مفیدتر از جنگ مستقیم خود و شهرهای از دیوار طلای خود با امریکا و ژاپن می داند چین می داند تا زمانی که امریکا با روسیه در حال جنگ است هیچ موقع نمی تواند جنگی با چین شروع کند از این رو باید به چین کمک تسلیحاتی بنماید
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 1
    حمله از سمت شمال کیف و چرنیهوف برای نابودی قوای اوکراینی خصوصا روحیه انان لازم بود
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 1
    روسیه بهتر است به استان چرنیهوف حمله کند چون 1- همان هدف اصلی مرحله دوم عملیات یعنی قطع خط آهن کیف به خارکیف را نیز محقق نماید 2- علاوه به اینکه از ناحیه شمال و شرق می تواند کیف را محاصره نماید و فشار نظامی و روانی سنگینی به اوکراین به لحاظ نزدیکی به کیف وارد نماید 3- بلاروسی های استان چرنیهوف نیز به روسها می پیوندند و پای بلاروس هم وسط می آید پس چرا روسیه باز قصد دارد از منطقه سومی و خارکیف مجددا پیشروی کند
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 0
    ایران به این علت از تصرف بصره منصرف شد که نتوانست حتی یک پل را بر روی رودخانه اروند بنا نماید یا عراق از این رو ازجنگ و ادامه اشغال خرمشهر منصرف شد حالا اوکراینی ها چطور از رود رئدخانه دنیپر عبور می کند وتازه با ارتش روسیه هم جنگ هم می کنند تعجب دارد علاوه بر این رود دنیپر ده برابر اروند عرض دارد روسها انگار برای تفریح و سرگرمی به اوکراین امده اند که این پلها را هدف نمی گیرند
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 1
    به مقامات چینی برسانید آمریکا برای حمله به تاسیسات و مناطق حساس نظامی و اقتصادی چین به جنگ چین و تایوان نیاز دارد و نه منظور دیگری و اینو چینی ها باید در نظر داشته باشند این یک دام است انها نیز برای جنگ نیابتی با امریکا و تایوان کشوری چون کره شمالی و کوبا کاستاریکا و ونزوئلا و گزینه های فراوان دیگری دسترسی دارند و نباید بطور مستقیم و تنهایی با تایوان و امریکا بجنگند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس