کد خبر 1456948
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
جوزپ بورل

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید گفتن اینکه روسیه جنگ را باخته مضحک است و این کشور به نبرد تا لحظه آخر عادت دارد.

به گزارش مشرق، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعاها درباره اینکه روسیه جنگ در اوکراین را باخته را «مضحک» توصیف کرد و گفت روسیه به جنگیدن تا لحظه آخر عادت دارد.

بورل که در مراسمی در مادرید حضور داشت گفت: «روسیه کشور بزرگی است و به جنگیدن تا آخر ادامه دارد. روسیه به اینکه تا دم شکست پیش برود و بعد همه‌ چیز را مجدداً احیا کند عادت دارد. آنها این کار را با ناپلئون و با هیتلر انجام دادند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «اینکه کسی فکر کند روسیه جنگ را باخته یا اینکه ارتشش بی‌کفایت است مضحک است.» او بر همین اساس تأکید کرد که لازم است تسلیح اوکراین ادامه پیدا کند.

چند روز پیش، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هم گفته بود که پیروزی روسیه در اوکراین حتمی است. او که در جریان بازدید از یک کارخانه اسلحه‌سازی در شهر زادگاهش سن پترزبورگ صحبت می‌کرد گفت:پیروزی مسلم است. شکی درباره آن ندارم.

رئیس‌جمهور روسیه بار دیگر تاکید کرد که روسیه قبل از اعزام نیرو به اوکراین، برای مذاکره به منظور دستیابی به حل و فصل صلح‌آمیز تلاش کرد اما فقط فریب داده شد. او در ادامه سخنانش شرق اوکراین را «سرزمین‌های تاریخی» روسیه خواند و افزود مسکو از دست رفتن آن‌ها را بعد از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ پذیرفت اما مجبور به اقدام برای حفاظت از روس‌زبانان در آنجا شد.

ولادیمیر پوتین بار دیگر تاکید کرد که روسیه دلایل زیادی دارد تا رژیم فعلی کی‌یف را نئونازی بداند. به گفته وی، «عملیات رزمی در مقیاس گسترده با استفاده از تسلیحات سنگین، توپخانه، تانک و هواپیما از سال ۲۰۱۴ در دونباس متوقف نشده است. همه آنچه ما امروز به عنوان بخشی از عملیات نظامی ویژه انجام می‌دهیم، تلاش برای متوقف کردن این جنگ است. این معنی عملیات ما است: حفاظت از مردمی که در آن سرزمین‌ها زندگی می‌کنند».

رئیس‌جمهور روسیه یکشنبه هم درباره عملیات نظامی کشورش در اوکراین گفت که روند مثبتی دارد و وی امیدوار است که نظامیان روس دستاوردهای بیشتری داشته باشند. پوتین به تلویزیون دولتی این کشور گفت: «همه چیز در چارچوب برنامه وزارت دفاع و ستاد کل ارتش در حال پیشرفت است و من امیدوارم که نظامیان ما با نتایج نبرد خود ما را بیشتر خوشحال کنند».

روسیه جمعه اعلام کرد که نیروهایش کنترل «سولِدار» در شرق اوکراین را به دست گرفته‌اند. بعد از چند روز درگیری‌های شدید بین نیروهای روسیه و نظامیان اوکراینی در شهر راهبردی سولدار در استان دونتسک، مسکو جمعه رسماً تسلط بر این شهر را اعلام کرد.

وزارت دفاع روسیه سه‌شنبه (۱۷ ژانویه، ۲۷ دی) نیز از برنامه برای ایجاد تغییرات اساسی در نیروهای مسلح این کشور از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ خبر داد و دلیل آن را جنگ نیابتی در حال انجام غرب علیه مسکو در اوکراین دانست که با اقدام به ارسال تسلیحات سنگین برای کی‌یف ضروری گشته است.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    3 0
    حتما بایستی به جنگ اتمی و گرو کشی برای تعداد کلاهک های اتمی برسه یا اینکه جهان چند قطبی رو عملا قبول می کنید؟ موضوع این هست که مردم اروپا تصمیم بگیرند که رهبران خردمندی سر کار بیایند تا پیرو کور آمریکا نباشند چون در غیر اینصورت هم جنگ اتمی محتمل هست و هم تمامی اقتصاد غرب که اساسا وابسته به سوخت فسیلی هست کاملا فرو خواهد پاشید. مردم اروپا اگر دیر اقدام کنند و امروز به خیابانها نیایند همه چیز را از دست خواهند داد و کلا از زندگی ساقط خواهند شد چون رهبران خردمند که به منافع مردم خود فکر کنند نیاز دارند.
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    38 11
    روسیه جنگ را باخته
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    2 0
    روسیه باید با نیروهای بلاروس از سمت شمال کیف و چرنیهوف باید از خاک بلاروس حمله ای را ترتیب بدهد اینطوری قوای اوکراینی مجبورند دو نیمه شوند گذشت زمان هم به ضرر اوکراین است چون ارتش اوکراین قادر به سرباز گیری از مردم و جوانانی که فرار کرده اند و یا در مناطق آزاد شده هستند نیست
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    1 0
    خوب اوکراین شده پایگاهی برای حمله به کشورهای اسلامی ایران باید اسرائیل دوم را نابود کند
  • سیدمرتضی IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    7 0
    دو سناریو در اوکراین وجود داره و دو طرح، اول طرح حمله بزرگ دوم روسیه هست که بعضا میگن بعید هست و روسیه اول میخواط زیرساخت های اوکراین کاملا نابود شه و بعد زمستان بعدی حمله کنه، یک طرح ناتو هست و حمله بهار یا تابستان اوکراین هستش، روسیه یک کشور صنعتی هستش و منابع فراوان طلا الماس و فلزات گران بهای زیادی برای تجارت داره که کم کم جایگزین کنن و با استفاده ازشون ارتشش رو گسترش بده من فکر نمیکنم روسیه جنگ اوکراین رو بدون پیروزی تمام کنه و داره زیرساخت های جنگ طولانی مدت هم فراهم میکنه کلا جنگ بزرگی شروع شده که کشورهای شرقی مثل ایران چین حتی هند نمیخوان روسیه در این جنگ شکست بخوره چرا چون روسیه یک وزن و یک واسطه خوب بین هند و چین هستش که بر خلاف کشورهای غربی دوست دارن بین چین و هند درگیری باشه تا وزن صنعتی و مالی شرق نابود بشه، برای چین هم برای موضوع تایوان بسیار خطرناکه اگر روسیه شکست بخوره امریکا تایوان رو تحریک میکنه تا اعلام استقلال کنه و جنگ شرقی زودتر از موعد۲۰۲۷شروع بشه و امریکا راحتتر بتونه به تایوان تسلیحات ارسال کنه برای ایران هم چرا خطرناکه یک موضوع باکو هستش موضوع دوم سوریه پس واقعا این جنگ با مصالح کشور رابطه داره البته من دوست دارم جنگ زودتر تمام شه خانواده های کمتری از بین برن، جنگ اوکراین همش ضرره اما جنگ از موضع ناچاریه من قبلا فکر میکردم فرانسه و المان از نابودی اوکراین سود میبرن اما ضرر امسال کشورهای اروپایی طبق گفته بلومبرگ۱۰۰۰ملیارد دلار بوده، امریکا شیطان بزرگه اینجا صدق میکنه که چطور کشورهایی که تا دوسال پیش دنبال ناتوی اروپایی بودن رو در این چاه انداخت که الان صد هزار نیروی امریکایی در این کشورها مستقر شن، بقول معروف از اونها نمیخوایم دوستمون داشته باشن بلکه میخوای از ترس به ما پناه ببرن، ودر اخر اللهم اشغل الظالمين بالظالمين و اجعلنا بينهم سالمين غانمين
  • ح IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    2 0
    عه عه زر نزن!! الان غربگدا های ایران سکته میکنن!!
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    1 0
    پیرمرد حواسش جمعه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس