کد خبر 1466929
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۵
دومینوی کمبود مواد غذایی در انگلیس

بعد از کمبود تخم‌مرغ و گوجه فرنگی، سایر سبزیجات پراستفاده نیز به دلیل آنچه مشکلات آب و هوایی در اروپا و آفریقا خوانده می‌شود، در فروشگاه‌های انگلیس کمیاب شد.

به گزارش مشرق، انگلیس برای عرضه گوجه فرنگی در زمستان به کشورهایی مانند مراکش و اسپانیا متکی است. اما در مراکش، کشاورزان با هوای سرد، باران شدید، جاری شدن سیل و اختلال در سیستم حمل‌نقل مواجه شده اند و محصولات اسپانیایی هم در سه - چهار هفته گذشته تحت تأثیر آب و هوای بد قرار گرفته‌اند و صادرات از این کشورها بشدت کاهش یافته است.

«اندرو اوپی» مدیر بخش پایداری مواد غذایی کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا، می‌گوید: «شرایط آب و هوایی دشوار در جنوب اروپا و شمال آفریقا، برداشت برخی از میوه‌ها و سبزیجات از جمله گوجه‌فرنگی را مختل کرده است.» وی افزود که سوپرمارکت ها در تلاش هستند تا از اخلال در زنجیره توزیع جلوگیری کنند؛ اما مشاهدات خبرنگار ما نشانگر خالی‌بودن قفسه‌های مربوط به عرضه سبزیجات در بسیاری از فروشگاه‌های پایتخت انگلیس است.

«مینت باترز» رئیس اتحادیه ملی کشاورزان انگلیس می‌گوید که زمان برای حمایت دولت از صنعت کشاورزی، در حال اتمام است. وی به شبکه خبری اسکای گفت که اگر دولت به تولیدکنندگان کمک نکند فروشگاه‌ها مجبور به جیره‌بندی می‌شوند.

این درحالیست که طبق گزارش گاردین دو فروشگاه زنجیره‌ای ازدا و موریسونز درصدد جیره‌بندی سبزیجات هستند. ازدا خرید کلم بروکلی، گل کلم، تمشک و کاهو را محدود به سه قلم و موریسونز هم از فردا (چهارشنبه) محدودیت‌های جدیدی را برای خرید گوجه‌فرنگی، خیار، کاهو و فلفل اعمال خواهد کرد.

گفته می‌شود که انبار سبزیجات در انگلیس بین ۳۰ تا ۴۰ درصد و فلفل ۷۰ درصد کاهش یافته است. این درحالیست که قیمت عمده‌فروشی هم در اثر تورم دو رقمی، سه برابر افزایش یافته است.

تخم مرغ هم از آبان‌ماه گذشته در فروشگاه‌های انگلیس جیره‌بندی و حتی از منوی بسیاری از رستوران‌ها حذف شده است. نانوایی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها نیز برای تهیه محصولات خود با مشکل جدی کمبود تخم‌مرغ مواجه هستند.

در ماه اوت سال گذشته میلادی وزارت محیط زیست، کشاورزی و امور روستایی انگلیس نسبت به تبعات مرگ شمار قابل توجهی از مرغ‌های تخم‌گذار بر اثر گرمازدگی ابراز نگرانی کرده بود.

گرمای هوا در انگلیس پارسال برای نخستین بار از مرز ۴۰ درجه سانتی‌گراد عبور کرد و این وضعیت علاوه بر اخلال گسترده در سیستم حمل و نقل کشور و آتش‌سوزی ده‌ها ساختمان در پایتخت و چندین شهر انگلیس، باعث مرگ بیش از ۳ هزار شهروند در این کشور شد.

اما مشکل کمبود تخم مرغ در انگلیس علاوه بر گرما و شیوع آنفلوآنزا، با خروج تعدادی از مزرعه‌داران از این صنعت به دلیل مشکلات فزاینده اقتصادی تشدید شده و تعداد مرغ‌های تخم‌گذار کمتر از همیشه بوده است. مزرعه‌داران در انگلیس با جهش قابل‌توجه هزینه خوراک دام و غلات مواجه هستند که از آغاز جنگ اوکراین تشدید شده است.

کمبود مواد غذایی در انگلیس در شرایطی است که مردم این کشور با بحران هزینه های زندگی و تورم بی‌سابقه دست و پنجه نرم می‌کنند.. انگلیس نخستین کشوری است که در اروپا وارد دوره رکود اقتصادی شده و نرخ تورم با جهش پنج برابری به بالاترین حد در نیم قرن گذشته رسیده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    0 1
    خداروشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس