کد خبر 1467776
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴
محسن مهدیان

جهاد تببین اصل اساسی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است که شاید مهمترین مخاطب آن علما و فقها هستند.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: به واقع پربسامدترین مفهوم راهبردی در سخنان یک سال اخیر رهبرانقلاب، جهاد تبیین است.

رهبرانقلاب در دیدار با اقشار مختلف نسبت به ضرورت و اهمیت جهاد تبیین تذکر دادند. از نیروهای مسلح گرفته تا پرستاران و مداحان و دانشجویان و فعالان رسانه ها و نمایندگان مجلس و مسوولین و اخیرا هم فقهای مجلس خبرگان.

اما درباره دیدار اخیرشان با خبرگان ذکر چند نکته ضروریست.

یکم. اولا خطاب سخنان رهبری انقلاب در موضوع جهاد تبیین تنها اعضای مجلس خبرگان نبود و همه علما و فقها را خطاب قرار دادند. حوزه های علمیه نیز مخاطب این دیدار بودند.

دوم. رهبرانقلاب در سفارش به جهاد تبیین از کلیات و نصیحت عبور و راهبرد عملیاتی ارائه کردند؛ مثل اینکه فرمودند حلقه های معرفتی از فضلای جوان با محوریت علمای بزرگ تشکیل شود. از این هم جلوتر رفتند و برای توفیق اقدامات، معیار و میزان تعیین فرمودند. مثل اینکه یکی از ثمرات جهاد تبیین صرفا در حوزه این مجلس، باید رشد مشارکت در انتخابات بعدی خبرگان باشد.

سوم. رهبر انقلاب در باب اجرا و روش هم توصیه هایی داشتند؛ مثل اینکه تاکید داشتند بر حرف نو، بیان نو و منطق نو. یا اینکه از شبهه نهراسیم و نرنجیم. اگر پاسخ هم نداشتیم اشکال ندارد؛ صادقانه بیان کنیم و دنبال پاسخ رویم. در نهایت اینکه نفیا هم فرمودند حرف سست و بی منطق نزنیم.

این سه بسیار مهم، اما حرف تمام در بند چهارم است.

ماجرای جهاد تبیین را نباید صرفا در حد شبهه و شایعه دید. نباید تنها در موضوعات خبری و در مقابل دروغ پراکنی ها دید. جهاد تببین اصل اساسی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است که شاید مهمترین مخاطب آن علما و فقها هستند. به تعبیر رهبرانقلاب هم خود ورود کنند و هم باید از جهادگران جوان عرصه جهاد تببین با پشتوانه های نظری حمایت کنند.

خلاصه بند چهارم چنین است:

دشمن امروز دقیقا چه می کند؟ سیاست های راهبردی انقلاب را هدف گرفته است. مثل تضعیف مردمسالاری و تخریب اعتماد مردم به حاکمیت. یا ایجاد ناامیدی از آینده و یا پشیمانی از راه طی شده و یا تضعیف دلبستگی مردم به دین و اخلاق و معنویت.

از سوئی دیگر هیچ امری در انقلاب اسلامی پیش نمی رود مگر با گفتمان سازی و ایجاد فرهنگ و نهادسازی اجتماعی. چرا؟ چون هیچ فضیلتی قرار نیست اجباری باشد و باید با خواست و اراده مردم محقق شود.

با این توضیح، زمینه و مقدمه تحقق سیاست های راهبردی انقلاب جهاد تبیین است. جهاد تبیین به معنای گفتمان سازی و تقابل با تخریب های ذهنی و روانی دشمن است.

مساله روشن است.

علما و فقها نیز باید آرایش جنگی بگیرند و مثل همیشه پیشرو باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 39
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    7 11
    مثل حسن روحانی ، هاشمی ، خاتمی ، ناطق ، کروبی و ... اصلا با وجود ایشون نیازی به جهاد نیست !
    • مسلم حبیبی IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      1 4
      فقط جنتی وجنتی و مصباح وعلم الهدی و.....
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      7 4
      من به نوبه خودم دیگه گوش به حرف هیچ کدوم از علما نمی‌دهم
  • تحلیلتون اموزنده بود IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    7 2
    جهادتبیین هم همه مثل چندسال بعدازجنگ به تدریج یادگرفتن بلکه سریعترچون مجازیه اینا یعنی جبهه شیطان روی موج غریزه احساس وناامیدی سوارمیشه اون مبخاطربیکاری وتورم که مستقیم روی بی لیاقتی ونجومی بگیری ودست داشتن درفساد دپوی پولی سودوام بانکی است
  • کاظم IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    34 7
    جهاد تبیین در محیطی که قیمت مسکن ۱۰ میلیارده و حقوق ها ۱۰ تومنه بی خاصیته. اول برید یقه نورچشمی ها و یقه سفیدها رو بگیرید.
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    7 23
    من هم چند بار برای چندین جوان امتحان کردم، نتیجه باور نکردنی بود، خیلی تغییر کردن. تبیین درقضیه ازدواج، برکت فرزند اوری، فواید حجاب..... فکرش را هم نمی کردم اینقدر تاثیر گذار باشد
    • J IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      2 0
      اون دوستی که احساس تکلیف کرده و برای چند جوان در خصوص ازدواج و فرزند اوری انجام داده ، ایکاش در مورد چند مدیر اختلاس گر و ...... هم انجام میداد شاید به برکت کلام ایشان اختلاس از این مملکت برچیده میشد .
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    25 3
    به نطر من حکم اعدام دلار رو صادر کنند
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
      2 0
      22:18 احسنت، دقيقأ همینطوره!! تا این دلار که سلاح یانکی‌ها برای فشار آوردن به کشورهاست ا. معاملات ما حذف نشه همین آشه و همین کاسه!!!
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    7 3
    تنبین اگر ملموس نباشد جواب معکوس میدهد
  • م ح IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    9 6
    اگه فقط تو مدارس ما روی حب دنیا که راس تمام گناهان هست کار میکردند ایران گلستان میشد...‌‌این همه معلم لیبرال دارند تو مدارس نوکری نوین استعمارگران را تبیین میکنند...خودشون گمراهند تازه بچه های بینوا را هم گمراه میکنند...آموزش وپرورش را دریابید...
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    3 1
    این مطلب را که منتشر نخواهید کرد ولی بدانید وقتی روحانیت ادعای اقتصاد اسلامی کرد ولی معلوم شد هیچ برنامه ای برای اقتصاد ندارد و کاملا در این امر شکست خورده است دیگر چه جهاد تبیینی؟ حکومتی که نتواند زندگی مردم را تامین کند کسی ادعایش در مورد تامین آخرت را جدی نخواهد گرفت. ضمنا اقتصاد با منبر حل نمی شود. با راهکار اقتصادی حل می شود که این سیستم فاقد آن است.
  • علی IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    3 0
    معلومه چه خبره‌؟ ۴۰ ساله آرمان های امام رو دنبال نکردید براتون مهم نیست از لحاظ اقتصادی الان در چه وضعیتی هستیم ؟ چه خوابهایی برای مملکت دیدید؟ زدید به سیم آخر؟ دست بردارید این چه بلایی است بجون کشور افتاده تا کجا میخواهید ادامه بدهید؟
  • محمد IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    1 0
    خب بی زحمت مولد سازی و مصونیت قضایی رو تببین کنید.واقعا نیازه.و همچنین نحوه انتخاب شورای نگهبان توسط رهبری معظم و رییس قوه قضاییه و نظارت این شورا روی نحوه ورودی انتخاباتها خصوصا خبرگان و انتخاب رهبر توسط خبرگان و انتخاب رییس قوه قضاییه توسط رهبری معظم و انتخاب اعضای خبرگان توسط رهبری معظم و رییس قضا رو حتما حتما تبیین کنید.
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    0 0
    جهاد تبیین در واقع اندیشه ای هوشمندانه هست که با نگاه انتقادی به جهان مینگرد و باورمندی را در اصول جهان‌بینی اثبات میکند و این نگاه میتواند از بعد جدیدی به دنیا بنگرد که در واقع در فقه باب جدیدی را می‌گشاید. بنظر من منظور رهبری چنین رویکردی هست. و البته چنین فقهی میتواند ذهن را چنان آماده کند که چیزهایی که دیگران نمی‌بیند را ببینند.
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    0 1
    چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. ایا کشورهایی مثل سوئد. نروژ .... که همه آرزوی زندگی کردن در آن کشورها را دارند جهاد تبیین راه انداخته اند ؟ من آرزویم اعتلای ایران و نظام جمهوری اسلامی و عزت تمام ایرانیان است اما گفته اند : عطر انست خود ببوید نه که عطار بگوید
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    1 0
    باستان گرایی، انسانگرایی(امانیسم)، ملی گرایی، نژاد گرایی و ..... گرایشات القایی و انحرافی دشمنان است.
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    0 1
    تجزیه طلبی کار شیاطین است. شیطان هدفش تکثر و تکه تکه شدن تار و پودر فطرت و وحدت انسانها ست.
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    0 1
    تجزیه طلبی کار شیاطین است. شیطان هدفش تکثر و تکه تکه شدن تار و پودر فطرت و وحدت انسانها ست.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    0 0
    آرایش جنگی یگیرین که وقت تنگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس