مایک پمپئو - نمایه

وزیر خارجه سابق آمریکا می‌نویسد: آمریکا بیش از هر کشور دیگری در تاریخ به کرامت انسانی و حاکمیت قانون احترام می‌گذارد؛ ما نیروی خیر در جهان هستیم؛ درخشان‌ترین ستاره در تاریک‌ترین آسمان‌های جهان هستیم.

سرویس جهان مشرق «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست. پمپئو پس از خروج از دولت آمریکا با تک‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم[۱]» کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است. مشرق قصد دارد طی یک مجموعه گزارش بخش‌های مربوط به ایران در این کتاب را خدمت مخاطبان محترم ارائه کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید اولین قسمت از این مجموعه گزارش است. در این قسمت، بخش اول از مقدمه‌ی کتاب آمده است. اگرچه این قسمت تماماً مربوط به ایران نیست، اما مطالعه‌ی آن برای درک رویکرد پمپئو در کتاب و اعتقاد راسخ وی به «استثناگرایی آمریکایی[۲]» و «برتری ایالات متحده نسبت به تمام کشورهای دیگر در تاریخ تمدن بشر» ضروری است؛ اعتقادی که مواضع و سیاست‌های او، از جمله دشمنی‌اش با ایران، را شکل داده است.

کتاب مایک پمپئو: خدمت در دولت ترامپ لطف خدا بود/ آمریکا درخشان‌ترین ستاره در تاریک‌ترین آسمان‌های جهان است

جلد کتاب «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم» نوشته‌ی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «پمپئو» متحد ترامپ در خروج از برجام


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه‌ی سیاسی کشور از محتوای کتاب مذکور این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این کتاب لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


قسمت اول/مقدمه

اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ زمانی که یک ستوان جوان سواره‌نظام بودم، با جوخه‌ی تانکم در [شهر] «گرافنوور» در آلمان تمرین می‌کردیم. یک روز، تانک «ام۱اِی۱ آبرامز» م را به میدان آتش توپ‌خانه بردم تا مانور و شلیک را تمرین کنیم. توپچی‌ام متخصص چهارم «مارتینز» بود. توپ اصلی را او کنترل می‌کرد؛ من هم درست بالا و پشت سرش بودم. گلوله‌های ۱۰۵ میلی‌متری شلیک می‌کردیم و با سرعت زیاد می‌تاختیم. در درگیری دوممان، مارتینز دو تانک چوبی هدف متحرک را پشت سر هم در فاصله‌ی کمی کم‌تر از پنج کیلومتری هدف قرار داد. بوی کوردیت [باروت بی‌دود] برجک را پر کرده بود و موتور توربینی «لایکومینگ» اِی‌جی‌تی ۱۵۰۰ اسب بخاریِ ماشین هیولاپیکر می‌غرید. مارتینز از لابه‌لای خش‌خش، پشت خط ارتباط داخلی تانک، فریاد زد: «قربان! آمریکا --- [توهین برای تأکید] فوق‌العاده است!» آمریکایی‌گرایی بی‌بروبرگرد در برجک یک ماشین جنگی آمریکایی.

کتاب مایک پمپئو: خدمت در دولت ترامپ لطف خدا بود/ آمریکا درخشان‌ترین ستاره در تاریک‌ترین آسمان‌های جهان است

«مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی وقت آمریکا، در حال ملاقات با سربازان ارتش آمریکا در پایگاه نظامی شهر «گرافنوور» در آلمان در اوایل ماه نوامبر سال ۲۰۱۹. پمپئو در دوران جوانی در همین پایگاه با درجه‌ی ستوان دومی، فرماندهی یک جوخه‌ی تانک را به عهده داشت. (+)

آمریکا واقعاً، در یک کلمه، فوق‌العاده است. این واقعیتی است که هر بار فرصت خدمت به ایالات متحده‌ی آمریکا را پیدا کرده‌ام، به من یادآوری شده است. به لطف خدا، در طول دولت ترامپ، من به تنها فردی در تاریخ تبدیل شدم که هم به عنوان دیپلمات ارشد آمریکا و هم به عنوان رئیس آژانس اصلی جاسوسی این کشور خدمت کرده‌ام. من که از مادری اهل کانزاس و پدری اهل نیومکزیکو به دنیا آمدم، در کودکی هرگز خواب چنین آینده‌ای را هم برای خودم نمی‌دیدم.

کتاب مایک پمپئو: خدمت در دولت ترامپ لطف خدا بود/ آمریکا درخشان‌ترین ستاره در تاریک‌ترین آسمان‌های جهان است

«مایک پمپئو» و پدرش «وین پمپئو». پمپئو در کتابش می‌نویسد پدرش سال ۲۰۲۰ فوت کرده، اما او «مانند هزاران آمریکایی دیگر که این تجربه‌ی تلخ را داشته‌اند» به دلیل محدودیت‌های کرونایی نتوانسته در مراسم تدفین پدرش شرکت کند. (+)

ارائه‌ی مشورت به رئیس‌جمهور، رهبری افسران اطلاعاتی و دیپلمات‌های آمریکا، و مذاکره با سرسخت‌ترین رهبران جهان، تحت هر شرایطی دشوار است. اما آن‌چه به این چالش‌ها می‌افزود، فضای سیاسی داخلی متخاصم بود: دو استیضاح؛ شورش‌هایی که مقامات دولتی آن‌ها را نادیده می‌گرفتند چون «جان سیاه‌پوستان مهم است[۳]»؛ و رسانه‌های ترقی‌طلب-کنشگری که، یکی از دروغ‌هایی که می‌گفتند، این بود که رئیس‌جمهور ترامپ آدمِ روسیه است. آها، راستی، حزب کمونیست چین هم ویروسی را به جهان قالب کرد که بیش از یک میلیون آمریکایی را کشته و بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را تقریباً در تمام طول سال آخر خدمت من، فلج کرده بود. این تحولات، نگاه دنیا به آمریکا و دید ما نسبت به خودمان را تغییر دادند. همچنین تأثیر زیادی نیز روی شکل‌گیری تصمیمات دولت ترامپ در حوزه‌ی سیاست خارجی داشتند. با این حال، در مهم‌ترین برهه‌ها (در موضوعات بزرگ، درباره‌ی نظریه‌ی آمریکایی) من هرگز کوتاه نیادم.

در همین‌باره بخوانید:

›› از همه‌گیری کرونا تا همه‌گیری فقر/ از هر ده آمریکایی یک نفر سال گذشته گرسنگی کشید

با وجود این چالش‌ها، من نقاط قوت واقعی‌ای داشتم که در این راه به من کمک کردند. «دوروتی مرسر پمپئو» مادرم، شایسته‌ترین زنی بود که در عمرم دیده بودم؛ پر از همان محبت‌های مادرانه‌ای که در وجود «سوزان» همسرم، آن‌ها را بسیار تحسین می‌کنم. زمانی که یک پسربچه بودم، خیلی پول نداشتیم، اما عشق زیادی داشتیم؛ و پدر و مادرم ما را درست تربیت کردند. پولشان نمی‌رسید تا ژوئن ۱۹۸۲ بلیت هواپیما بگیرند و من را تا دانشگاه بدرقه کنند، بنابراین وقتی می‌خواستم خانه را به مقصد دانشکده‌ی افسری آمریکا در [پایگاه نظامی] «وست‌پوینت» در ایالت نیویورک ترک کردم، مادرم من را کنار کشید. فکر می‌کنم نمی‌خواست پدرم آن‌چه را که می‌خواست به من بگوید، بشنود. مثل همیشه من را با نام کاملم «مایکل» خطاب کرد و گفت: «من می‌دانم آدم سرسختی هستی. هرگز اجازه نده تو را خسته کنند. تو آن‌ها را خسته کن.»

کتاب مایک پمپئو: خدمت در دولت ترامپ لطف خدا بود/ آمریکا درخشان‌ترین ستاره در تاریک‌ترین آسمان‌های جهان است

مایک پمپئو (راست) در کنار پدرش «وین پمپئو». پمپئو در کتابش می‌نویسد خانواده‌اش حتی آن‌قدر پول نداشته‌اند که با هواپیما او را تا دانشکده‌ی افسری آمریکا در «وست‌پوینت» در ایالت نیویورک بدرقه کنند. (+)

طی روزهای بعد، اولین گام‌های واقعی بزرگ‌سالی‌ام را با چکمه‌های ساخت دولت برداشتم. مانند بسیاری از دانشجویان دانشکده‌ی افسری، شگفت‌زده و قدردان بودم که یک فرد ناشناخته می‌تواند بدون روابط خاص، رشوه، یا نام خانوادگی برجسته در نخبه‌ترین نهاد رهبری جهان پذیرفته شود. این مسئله، بذر حیاتی اعتقاد مادام‌العمر من به آمریکا به عنوان عالی‌ترین کشور در تاریخ تمدن را کاشت. آمریکا جایی است که آدم‌های سرسخت، بدون هیچ امتیاز یا پیشینه‌ی خاص، می‌توانند بهتر از هر جای دیگری در آن رشد کنند.

در همین‌باره بخوانید:

›› کاهش کم‌سابقه امید به زندگی در آمریکا

›› مستند شبکه آلمانی درباره زندگی بی‌خانمان‌های آمریکایی +دانلود مستند

اما عالی بودن آمریکا فقط تا اندازه‌ای به آمریکایی‌های عالی بستگی دارد. به لطف «اعلامیه‌ی استقلال» و قانون اساسی، جمهوری ما بیش از هر کشور دیگری در تاریخ به کرامت انسانی، حقوق غیرقابل‌انکار و حاکمیت قانون احترام می‌گذارد. ما از قدرت و منابع بی‌نظیرمان استفاده می‌کنیم تا نیروی خیر در جهان باشیم؛ حتی اگر گاهی اوقات اشتباه هم بکنیم. ما درخشان‌ترین ستاره در تاریک‌ترین آسمان‌های جهان هستیم؛ به بشریت نشان می‌دهیم که زندگی در یک جامعه‌ی آزاد، برتر از زندگی زیر سرپرستی شرورانه‌ی کمونیسم یا اسلام‌گرایی یا قلدرهای دزدصفتی است که بر اساس این اصل نادرست حکومت می‌کنند که «هر کس قدرت دارد درست می‌گوید.» اما اگر رهبران ما آماده نباشند تا ملت‌مان را در اولویت قرار دهند و به اصول و تاریخ آمریکایی ما احترام بگذارند، هیچ‌یک از این‌ها اتفاق نمی‌افتد.

مستند شبکه‌ی آلمانی «دویچه‌وله» درباره‌ی زندگی افراد فقیر و بی‌خانمان در آمریکا [دانلود با حجم ~ ۱۸۸ مگابایت]

در فارن‌افرز بخوانید:

›› افول آمریکا و بلایی که بر سر «قرن آمریکایی» آمد/ ابرقدرتی که کُرک و پرش در حال ریختن است!

›› اعتیاد ایالات متحده به جنگ و رأی به ترامپ/ چرا هژمونی توخالی آمریکا رو به افول گذاشت؟

›› سقوط آمریکا پس از صعود ترامپ به کاخ سفید/ دموکراسی آمریکایی کِی و کجا مُرد

* * *

به لطف خدا، تمام تجربیات من در زندگی، من را آماده کرده بودند تا به عنوان مدیر «سازمان اطلاعات مرکزی» (سی‌آی‌ای) و به عنوان هفتادمین وزیر خارجه‌ی آمریکا به دفاع از این سبک زندگی خارق‌العاده‌ی آمریکایی ادامه دهم. این تجربیات از زمان دانش‌آموزی‌ام در دبیرستان «لس‌آمیگوس» در شهرستان «اورنج» در ایالت کالیفرنیا آغاز شد؛ جایی که کاپیتان یک تیم بسکتبال فوق‌العاده متوسط و دستیار مدیر یکی از شعبه‌های [فروشگاه زنجیره‌ای بستنی‌فروشی] «بسکین-رابینز» بودم. این تجربیات، نقش‌های رهبری با مسئولیت‌های کوچک بودند، اما اگر یاد بگیرید در کارهای کوچک متعهد باشید، در کارهای بزرگ نیز متعهد خواهید بود.

کتاب مایک پمپئو: خدمت در دولت ترامپ لطف خدا بود/ آمریکا درخشان‌ترین ستاره در تاریک‌ترین آسمان‌های جهان است

تصویر رسمی «مایک پمپئو» در سال ۲۰۱۷ به عنوان مدیر سی‌آی‌ای. پمپئو از ژانویه‌ی ۲۰۱۷ تا آوریل ۲۰۱۸ در دوره‌ی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، مدیر «آژانس مرکزی اطلاعات» اصلی‌ترین نهاد جاسوسی دولت آمریکا بود. (+)

با گذشت زمان، فرصت‌های من برای رهبری، بیش‌تر شدند. سپری کردن چهار سال به عنوان دانشجوی افسری در اصلی‌ترین نهاد سازنده‌ی رهبری در کشور، و سپس فرماندهی جوخه‌های تانک و دیده‌بانی به عنوان یک ستوان جوان، فرصت‌های بی‌پایانی را برای من فراهم کرد تا درباره‌ی تصمیم‌های بی‌رحمانه درس بیاموزم. یاد گرفتم چگونه تبعیت کنم و رهبری کنم، و درک کنم که، اگرچه هر یک از ما بارها شکست خواهیم خورد، اما شکست نباید جلوی سرسختی‌مان را بگیرد. دوران تحصیلم در دانشکده‌ی حقوق به من فرصت داد تا مطالعات گسترده‌ای درباره‌ی قدرت، قانون، و کرامت انسانی انجام دهم، و درک کردم چه تفاوت‌هایی وجود دارد میان رویکرد کسانی که درباره‌ی چنین مفاهیمی تدریس می‌کنند و آن‌هایی که مسئولیت اجرای این مفاهیم در سمت‌های دولتی را دارند. به عنوان رهبر ارشد دو کسب‌وکار کوچک در کانزاس، مسئولیت اداره‌ی سازمان‌های پیچیده و تضمین اجرای بی‌رحمانه‌ی طرح کسب‌وکارمان توسط تیم‌هایمان را عهده‌دار بودم. رفاه خانواده‌ی کارمندانم به این مسئله وابسته بود.

سپس، وقتی به این باور رسیدم که کشورمان دارد نقطه‌ی اتکای خود را از دست می‌دهد، عقلم را از دست دادم و تصمیم گرفتم دوباره مسئولیت دولتی به عهده بگیرم. سال ۲۰۱۰، رأی‌دهندگان من را به عنوان بخشی از یک موج جمهوری‌خواه-محافظه‌کار برای ورود به مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب کردند. دوران عضویتم در کمیته‌ی ویژه‌ی دائم اطلاعات مجلس نمایندگان و کمیته‌ی ویژه‌ی بنغازی [درباره‌ی حمله به هیأت دیپلماتیک آمریکا در لیبی که، از جمله، منجر به مرگ سفیر این کشور در بنغازی شد] درک من از جهان، وزارت خارجه، و جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا را بهبود بخشید؛ شناختی که بعدها به تصمیم‌گیری من در دولت کمک کرد. رهبری رزمندگان اطلاعاتی ما [در سی‌آی‌ای] بهترین تجربه‌ی زندگی من بود. رهبری وزارت خارجه... خب... جذاب بود.

کتاب مایک پمپئو: خدمت در دولت ترامپ لطف خدا بود/ آمریکا درخشان‌ترین ستاره در تاریک‌ترین آسمان‌های جهان است

«مایک پمپئو» (مرکز تصویر، راست) ۲۰ ژانویه‌ی ۲۰۲۱، پس از پایان دورانش در رأس وزارت خارجه‌ی آمریکا، ساختمان «هری ترومن» مقر این وزارت‌خانه را ترک می‌کند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› فرانسیس فوکویاما: الگوی آمریکایی دموکراسی تکه‌پاره شده است


آن‌چه خواندید قسمت اول از خلاصه‌ی کتاب «هرگز کوتاه نیا» به قلم مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای، بود. قسمت‌های بعدی این مجموعه به‌زودی در مشرق منتشر خواهد شد. برای مطالعه‌ی ترجمه‌ی مشرق از کتاب‌های دیگر به کتاب‌خانه‌ی مشرق مراجعه نمایید.


[۱] Never Give an Inch: Fighting for the America I Love Link

[۲] استثناگرایی آمریکایی لینک

[۳] جان سیاه‌پوستان مهم است لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 122
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    43 4
    انشاءالله به زودی به درک خواهی رفت اون هم از نوع اسفل السافلین
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      22 3
      به درک واصل خواهد شد
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      9 5
      نوبت خودت هم میرسه انشاالله
    • شاکی IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      27 1
      این بیچاره ناکام فقط رویاها و ارزوهاش رو نوشته . کلا از واقعیات و حقایق دور بوده و مثل صاحبش توی توهمات زندگی میکرده
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      1 0
      بزودی
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    23 3
    وقتی با نهایت خواری و ذلت خودت و ترامپ به جهنم رسیدید انوقت معنی لطف خدا رو یادتون میارن!!!
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      3 8
      خرافاتی
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      12 3
      این وعده خدا هست درقرآن که هر کسی انسان بی گناهی رو از عمد کشت کیفرش اینه که تا ابد در جهنم باشه درحالی که خداوند بر او خشم گرفته تا ابد
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      9 2
      به زودی خواهی فهمید کی خرافاتیه
    • تبریز IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      2 28
      جواب ۱۱/۱۰ : کافر همه را به کیش خود پندارد. یقین بدان تمام تفکراتی که در مغز علیلت است ، خرافات شیطانی می‌باشد....
    • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      5 0
      خدا داناتره که مغز کی علیل هست من بخاطر به شهادت رساندن سردار سلیمانی توسط ترامپ و پ این حرف رو زدم
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      2 0
      در جواب تبريز : البته شما غربگداهای اغتشاشو اصلا کیشی ندارید که همه را به آن پندارید!!!! شماها فقط دنباله روی اربابهای یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکشتون هستید که هرچی بگه از بی ناموسی و همجنس بازی و دگر باشی و.... رو بعنوان کیش خود قبول میکنین و با کله به قعر جهنم سقوط میکنین، بدا به حالتون!!!!
    • تبریز IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      0 0
      سلام، ببخشید جواب بنده به خرافاتی دانستن مجازات سران شیطان بزرگ است ..‌‌
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    9 8
    صبر داشته باش وقتی موشکهای مقاومت یکی پس از دیگری در آمریکا فرود بیاد انفجارهای حاصل از آن آمریکا رو درخشان تر و نورانی تر خواهد کردووبه تبع آن آسمان دنیا هم درخشان تر خواهد شد !
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      18 0
      انتقام سخت😁
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      3 0
      این درلیست تروره
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    15 1
    غارت نفت وگندم ملت سوریه داعشی سازی تنف نوکری کشوری که تجاوزوگوانتانامووابوغریب راشکنجه خانه کردن هرزگی وجنگ افروزی لطف خدانیست لطف خدا عمل قاسم سلیمانی ضداستکباربود
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    18 3
    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: همچنانکه شکوه و جلال کشتی معروف تایتانیک مانع از غرق شدن آن نشد، تلاش برای آرایش ظاهر آمریکا و شکوه و جلال آن نیز مانع از غرق شدنش نیست و آمریکا غرق خواهد شد.
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      13 0
      بلطف خدا
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      9 0
      دقیقا
  • رضا IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    5 0
    دام خدا بود...
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    11 1
    شکر خوری های مداوم در قالب یک کتاب، نویسنده مایک پمپعوعو.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    4 12
    عرضه داشته رسیده
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      7 1
      ابلهان باورکنند
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    2 9
    دولت شری که در خدمت مردمان خود بود و هست
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    9 1
    مرگ بر امریکاه با این بی خاصیتهای توش چقدر فکر کرده ادم مهمی هست ۲۰۰کیلو چربی بی خاصییت کثیف ترین وبی شرفتریینها دستشون به خون بهترین وپاکترین انسانها اغشته میشه مرگ بر امریکاه مرگ بر خیک باد وچربی
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      4 10
      بی خاصیت تو هستی که زیر کامنت ها فحاشی میکنی
    • محمد IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      8 2
      چیه به یکی از اربابات توهین شد،ناراحت سدی بیچاره.اینا با این تاریخ ۴۰۰ ساله چه فجایعی رو که تو دنیا رقم نزدن چقدر هم خود برتر بین هستن ،اون پیر مرده هاف هافو که گفته بود بقیه کشور ها حتی وسله شلوارمون هم نیستن،یک مشت قتل وحشی همجنسگرا
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      2 7
      ۱۶:۳۲ الان شما چقدر خوبین ممد جان.!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      10 3
      نه پس شما اغتشاشو های بیناموس خود خوانده خوبین!!!!
  • ... IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    8 1
    پاداش ابلیس بود برات مردیکه عجب اراجیفی هم میبافه
  • SE ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    10 1
    جرسمومه ای سرخپوست کش و آمخوار و جنایتکار و دزد و راهزن خود را ستاره معرفی نکنند عجیب خواهد بود
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    7 2
    ما روشنترین ستاره در تاریک ترین آسمان های جهان هستیم ما به جهانیان نشان می دهیم که زندگی در یک جامعه آزاد زیر پرچم دمکراسی بهتر از زندگی در جوامع تحت سرپرستی کمونیسم اسلام گرایی یا قلدرهای دزد صفتی است که بر اساس این اصل اشتباه حکومت می کنند که هر کس قدرت دارد درست می گوید. عجببببببب
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      1 1
      دقیقا
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      7 1
      دقیقا ، عجیبه وجا داره که کسی ازین پمپئو نادان بپرسه که دین اسلام به ما اجازه لواط و زنا و ادمکشی و جنایت و کشتن دیگران بناحق و به بردگی و سو استفاده و به استعمار گرفتن دیگر بندگان خدا رو نمی‌ده ،دین تو چطور؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    6 1
    انتقام سخت چی شد؟
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      8 1
      باید پرسید انتقام سخت و زمستان سخت چی شد؟🤣
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      5 1
      زمستان سخت که باید از اربابات بپرسی از فرانسه و آلمان و اسرائیل بپرسی این روزا زمستان سخت رو بدجور معنی می کنن
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    3 0
    الان به خاطرخداازکره تااوکراین تنش زایی میکنیدواقعیت ایننه که دوران کمونیستی ولیبرالیسم گذشته
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    5 1
    وجود آمریکا تاریک‌ترین سیاهچاله در کل جهان هستی است!! یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش یک کلمه حرف راست از دهنشون بیرون نمیاد و فراموش، نکنید یانکی خوب هم فقط یانکی مرده هست!!!!
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      4 5
      چقدر پول بهت میدن که بیای زیر کامنت ها چرت و پرت بگی؟
  • محمد IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    7 1
    رضوان خدا بر روح مطهر امام خمینی. امام می‌گفت آمریکا شیطان اکبر ام فساد و استکبار جهانی و تروریست دولتی حقیقت این جرثومه نجس همین جملات مرد خداس
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    8 1
    از ۲۰۰ جنگی که این ریاکاران امریکایی در دنیا راه انداختند و کشتار های عضیمشان در هیروشیما و نکازاکی و ویتنام و عراق و افغانستان و سوریه و... معلوم است که امریکا چقدر به کرامت انسانی احترام می گذارد خخخخخ
  • علی IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    3 1
    مردک فک کنم الان یواش یواش باید قومپوزهای مزخرفش رو واسه دولتهای بی دست وپایی اروپایی بلغور کنه بعد از شکست مفتضحانه مقابل پوتین هیچ چیزی از اون آمریکای خوش شانس باقی نمی مونه، البته وقتی لولههای گاز رو منفجر کردن چیزی از اون امریکا نمونده بود
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      2 4
      پوتین تو باتلاق اوکراین گیر کرده و به زودی سرنگون خواهد شد
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      1 0
      اونی که تو باتلاق گیر کرده ارباب یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکش تو و اروپایی‌های نوکرشن که بزودی به فاضلاب تاریخ سقوط خواهند کرد!!!
  • رضا IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    3 1
    خودپسندی موج میزنه
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 1
    ایی دروغا که میگه راسته؟ خب پس جاش خالیه در نظم نوین جهانی مشرق
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 0
    خوشم میاد این ژاپنیها 😉 واردن چه جوری مخ طرف را بزنن.
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 0
    چقدر قیافش ایرونیه.
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 0
    بسه دیگه. حالا دیگه وقتش نرسیده؟!!
  • علی افصحی IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    1 1
    می دانیم که هیچ کدام از روسای جمهور آمریکا و اصلاحات آمریکایی در ایران سواد نگارشی نداشته و معمولا لیلازی، محمد قوچانی هایی در اینجا و دیار غرب وحشی و شیطان بزرگ پلاسندکه پیمان کار«شبه رسانه ایند»و«کارشان صفحه سیاه سازی و بندازی است»بلدندچگونه گوش روسای جاه طلب آمریکایی!را ببرندوپروژه نوشتن خاطرات را به امثال بیچاره گانی چون جواد روح یا احسان مازندرانی و... با حداقل دستمزدواگذار کرده وخودشان در برج عاج مشغول لفت و لیس های بعدی!شوند
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      1 1
      اگر برای حرف مفت زدن مالیات میذاشتن دهن خیلیا بسته میشد
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      0 1
      مدلجدیده مقابل تحلیل سرکوفت دروغین باتوهین میذاریدا
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      0 1
      مدلجدیده ؟
  • ناشناس IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    4 0
    توالگوی شر جهانی
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    3 1
    فقط یک جمله برازنده شون هست..... ای بیشرف های تروریست و جنایتکار شیطان صفت متوهم.
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      2 3
      کار دیگه ای هم بلدید؟
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      1 0
      ناشناس دومی مثل تو بی کار نیستیم و
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      0 1
      ناشناس دوم، اقلأ بی .........بلد نیستیم!!!!
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    4 9
    آفرین پمپئو
    • عبدالله IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      5 1
      اگه مردی بیا وسط مردم همین شعار مفتتو بده. تا ببینی با سرباز و پادو پمپئو هم چه رفتاری می کنند. بزرگترین قطعه بدنت شاید گوشِت باشه.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    3 5
    مایک جان انشاءالله موفق باشی
  • انقلابی منطقی IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    5 3
    رسانه های حامی دولت نسبت به افزایش قیمت دلار لال شدن!
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      4 2
      لال مونی گرفتن
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      1 1
      نه مثل بزرگترای بی شرفت دلالی می کنن
  • امینی IT ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    7 2
    مردک متوهم، مغرور و از خود راضی… خدا لعنتش کنه
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      3 6
      درود بهش،تو بسوز
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    5 3
    فکر کنم ۴۰ کیلو کم کرد هر روز ترس ترور برای انتقام رو داره :) لطف خدا بزودی به سراغش میاد
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      3 4
      به همین خیال باش
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    2 0
    یه عده مریض معلوم الحال بیکار ؛میان زیر همه کامنت ها فحاشی میکنند،
  • بهزاد IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    4 1
    شیطان هم خود را بر حق میداند . این همه سرخ پوست را کشتید الان با پول حرام آدم شده اید ؟
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    5 5
    پمپئو با نوشتن این کتاب بدجوری بعضیارو سوزونده،بسوزییییییید..🤗🤗🤗
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      5 1
      مثل اینکه چیزی مصرف کردی از چی این تروریست بسوزیم وقتی عاقبت خوراک مار و مور خواهد شد
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    1 2
    ایول کاملا درست میفرمایند
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    4 1
    خطاب به آنهایی که فحاشی میکنند:شرم بر شماها
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      6 0
      هرزه هایی مثل پمپئوی خبیث باافتخارازفحشایادمیکنندکشوری که انواع هرزگی گنگستری ودائم الخمری توش ازاده تاراحتترغارت بشوند برای جنایات صهیونیسم قاتل فاسد
  • عبدالله IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    3 1
    بزودی هم با هم وارد جهنم میشید. خوش بگذره .
  • FR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    2 1
    تیتر مقاله خودش مثال زدنی بود و ما هم خوب خندیدیم از این مردک جنایتکار مسخره ….
  • ساس IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    3 1
    درست میگوید او از پدری ساده لوح تربیت گرفته و ۲۰سال زندگی اش یک انسان عقده ای بوده است که زندگی مستقل از خانواده را با بردگی در نیروی متجاوزترین کشور دنیا آغاز کرده و به جای خدا نظام امریکا را میپرستد کشوری را میپرستد که میراثخور استعمارگرترین کشورهای دنیاست و با قتل و غارت و انسانکشی به توسعه منابع و فرهنگ کثیف خودش میپردازد. البته آن سالهای جوانی آقای پمپئو دوران بزن درو و بمبریزان روی ویتنام و و پاناما و ... بود اما سالهایی که در آن کتاب نویس شده ملتهای رنجور و تحت سلطه بسیاری از همقطاران قاتل اورا به گورستان فرستاده اند و دیگر امریکاییان امنیت کافی برای تردد در کوچه پسکوچه های جهان را ندارند
    • سیا IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      1 3
      اگر برای حرف مفت زدن مالیات میذاشتن دهن خیلیا بسته میشد
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    2 0
    بله دیگه ذات استعمارگر اینه، هرچه بدیه برای بقیه کشورها میخواد ولی هرچی خوبیه برای خودش.حکایت مثل معروف مرگ خوبه ولی برای همسایه .
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    2 0
    باید کسی از اینها بپرسه مگه توعه پمپئو اسلام رو میشناسی که در موردش اظهار نظر میکنی؟ از کجا معلوم که همین دین عزیز هزاران پله از دین شما شیطان پرستی، بهتر و خوبتر نباشه؟ که البته واضحه که بهتر هست
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    2 1
    پمپئو ایونجلیست یا مسیحی صهیونیست هست خدا لعنت کند دشمنان اسلام رو
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    2 0
    غلط کرده
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    4 0
    جا داره که کسی ازین پمپئو نادان بپرسه که دین اسلام به ما اجازه لواط و زنا و ادمکشی و جنایت و کشتن دیگران بناحق و به بردگی و سو استفاده و به استعمار گرفتن دیگر بندگان خدا رو نمی‌ده ،دین تو چطور؟؟؟؟؟
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      3 2
      چقدر مزخرف نوشتی
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    2 0
    این مشرک نادان و هم قماشش که از فرط گمراهی شیطان پرستی و اینهمه جنایت رو هدایت میدونن و اون رو بهتر از توحید حقیقی یعنی دین عزیز اسلام می‌دونه ،وقتی به اتش جهنم عرضه بشن خواهند فهمید که از اونها گمراه تر در کل عالم ،وجود نداشته
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    2 2
    وقتی به اتش جهنم عرضه بشن خواهند فهمید که از اونها گمراه تر در کل عالم ،وجود نداشته
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      2 1
      خدا امثال شماها رو میفرسته
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      0 0
      شایدم خدای متعال غربگداها رو بفرسته جهنم، کسی چه میدونه؟!نمی‌دونم می‌دونی یا نمیدونی ولی اکثر غربگداها «منافق» محسوب میشن، حکم منافق هم در قرآن همرتبه با شیطان هست و جایگاهشون حتی از کافران هم پست تره! پس فکر نکن میشه هم از توبره بخوری هم از آخور ، شاید بهتر باشه برای روی رستگاری رو دیدن به منافق نبودن و یک رنگ بودن با هموطنانت هم به عنوان یک گزینه مهم فکر کنی ....
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    3 0
    جا داره که کسی ازین پمپئو نادان بپرسه که دین اسلام به ما اجازه ادمکشی و جنایت نمی‌ده ،دین تو چطور؟؟؟؟؟
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    2 0
    جا داره که کسی ازین پمپئو نادان بپرسه که دین اسلام به ما اجازه لواط و زنا و ادمکشی و جنایت و کشتن دیگران بناحق و به بردگی و سو استفاده و به استعمار گرفتن دیگر بندگان خدا رو نمی‌ده ،دین تو چطور؟؟؟؟؟ این مشرک نادان و هم قماشش که از فرط گمراهی شیطان پرستی و اینهمه جنایت رو هدایت میدونن و اون رو بهتر از توحید حقیقی یعنی دین عزیز اسلام می‌دونه ،وقتی به اتش جهنم عرضه بشن خواهند فهمید که از اونها گمراه تر در کل عالم ،وجود نداشته
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    3 1
    جا داره که کسی ازین پمپئو نادان بپرسه که دین اسلام به ما اجازه لواط و زنا و ادمکشی و جنایت و کشتن دیگران بناحق و به بردگی و سو استفاده و به استعمار گرفتن دیگر بندگان خدا رو نمی‌ده ،دین تو چطور؟؟؟؟؟ این مشرک نادان و هم قماشش که از فرط گمراهی شیطان پرستی و اینهمه جنایت رو هدایت میدونن و اون رو بهتر از توحید حقیقی یعنی دین عزیز اسلام می‌دونه ،وقتی به اتش جهنم عرضه بشن خواهند فهمید که از اونها گمراه تر در کل عالم ،وجود نداشته
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      1 1
      اگر برای حرف مفت زدن مالیات میذاشتن دهن خیلیا بسته میشد
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    2 0
    دجال صفت
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    2 0
    صدای پای رستم دستان از اعماق تاریخ به گوش می رسد
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    3 0
    امیدواریم امثال این آدم نتیجه چند دهه انواع جنایات آمریکا رو در دوران حیات خودشون ببینند وگرنه قطعا از جمله رجعت کنندگان خواهد بود تا نتیجه این ظلم و ستم رو مشاهده کنه
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    1 7
    پمپئو آدم وطن پرستی هست
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      7 0
      وطنی که بخاطرپول ملتشان رابه فسادوفحشاودائم الخمری وتنفروگنگستری میکشاند میکروب سازی وجنگ افروزی میکند
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    3 0
    پناهیان...اخلاق این ظرفیت را دارد که مقابل دین بایستد...جواب.دینی که اخلاق در آن نباشد آن دین الهی نیست .
  • تبریز IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    2 0
    بقول ترکها:یالان دینین .....
  • CA ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    5 0
    مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده زمان ترامپ در 15 آوریل 2019 در یک سخنرانی در جمع حضار دانشگاه A&M تگزاس گفت:"وقتی در کالج نظامی بودم، شعار آن در وست پوینت چیست؟ شما دروغ نمی گویید، تقلب نمی کنید، دزدی نمی کنید یا کسانی را که این کار را می کنند تحمل نمی کنید. اما زمانی که من رئیس سیا بودم (2017 - 2018)، ما دروغ میگفتیم، تقلب میکردیم، دزدی میکردیم. کل دوره های آموزشی را داشتیم!!!". پس از خنده حضار، پمپئو اضافه کرد: "این شما را به یاد شکوه تجربه آمریکا می اندازد."!! جای تعجب نداره که کسی که با افتخار از دروغ و نیرنگ و خباثت خود حرف میزنه بخواد رئیس جمهور آمریکا بشه.
  • فاطمه IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    6 0
    کشور برگزیده !!! واقعا چه جوری روش میشه نهایت دویست سیصد سال قدمت دارند و انقدر جنگ و مصیبت تو کشورهای دیگه خصوصا خاورمیانه درست کردن حد نداره فجایع صبرا شتیلا یمن افغانستان عراق ایران ژاپن و.... واقعا چطوری میتونه فکر کنه برگزیده و مورد تائید خداونده !!!
  • پرشیا IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    4 1
    لندن کثیفترین قدرت تاریخ بوده و هنوز هم بسیار کثیف بازی می‌کند و آمریکا را به همراه خود و جهان به گند کشانده. آمریکا قرار نبود تا این حد کثیف باشد. اسرائیل هم که در بازی‌های کثیف از همه آنها پیش افتاده. اینها نمی‌توانند رهبران آینده باشند. جهان از این نظم کثافت اینها عبور خواهد کرد. آمین
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    2 3
    ۸ پایگاه نظامی امریکا در خاک ترکیه، عجب ترکیه از بحرین هم برده تر است.
  • حسین DE ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    3 0
    کچل را زلفیگل میگن «آمریکا نیروی خیر است» جوک بسیار زشتی بود
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    7 0
    هیتلر، صدام،چنگیز،تیمور،آتیلا،گوبلز وسایر جنایتکاران عمده ی تاریخ جهان هم همینقدر ازخودشان ممنون بودند،خبیث پمپئو
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    1 0
    یادش بخیر پمپئو به ظریف میگفت ماله کش اعظم...
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    4 0
    آموزش سیستماتیک انحرافات جنسی در مدارس آمریکا+فیلم و عکس ببین کی از لطف خدا صحبت میکنه.دارن بچه های معصوم رو تو مدارس بعلت حمل آزاد سلاح میکشن و انحراف جنسی ایجاد میکنن و ...خدا ازتون نگذره
    • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      0 0
      به مدارس ایران هم حمله شیمیایی کردند
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      21 0
      اخته شده اند
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    1 0
    حرامزاده تروریست منتظرباش!
  • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    0 0
    شده مد هر بی سروپای جانی برای ماله کشی کتاب میده بیرون. ما منتظر ساعت صفر مجازات هستیم
  • سعید IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    1 0
    دقیقا مصداق همان ضرب المثل فارسی که خود بگم وخود بخندم است
  • Khoie FI ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    1 0
    مثل تمامي مهره هاي امريكاي امپریالیستی که ریشه ضد اخلاقی در فرعونیسم دارند پومبیو جنایتکارنظام تروریستی امریکا را می ستاید واز پنج قرن جنایت جنگ افروزی ونسل کشی بعنوان کرامت انسانی یاد می کند .
  • CN ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    1 0
    چقدر اظهارات یک خوک کثیف آمریکایی براتون مهمه و چقدر این خوک کثیف خودستایی و پاچه خواری کرده
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    0 0
    تقریبا بر عکس ایران آمریکا پرست ها شانس کسب قدرت و مل اندوزی دارند. این قشر خودخواه با استفاده از استعداد ها در قدرت هستند. تا آنجائیکه بخاطر دارم مردک توسط دو جمهوری خواه متمول ب پست و مقام رسیده و غیر از سنگدلی و وقاحت یادگاری بجا نگذاشته است.
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    6 0
    پرچمدار الحاد در جهان هستند و از خدا حرف می زنند
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    0 0
    این خوک نجس و شیطان رجیم باید کشته بشه
  • ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 0
    لعنت خدا برشما دولت خود خواه امریکا می گوید هر که قدرت دارد درست می گوید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس