گزارش اسپوتنیک؛ ایران چه بالگردهایی از روسیه خریداری می‌کند؟

یک خبرگزاری روسی به نقل از کارشناسان نظامی گزارش کرد که احتمال همکاری ایران و روسیه در پروژه‌های تولید بالگرد و همچنین خرید بالگردهای روسی از سوی ایران وجود دارد.

به گزارش مشرق، «محمدحسن سنگتراش» یک طراح ایرانی تسلیحات و محقق راهبردهای امنیتی و دفاعی در روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»
با اشاره به همکاری نظامی جمهوری اسلامی ایران و روسیه تصریح کرد که مسکو در زمینه تولید بالگردهای آخرین مدل که برای اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

اسپوتنیک سپس در گزارش خود تحت عنوان بالگردهای روسی در راه ایران نوشت که «ایگور لویتین» دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه اخیراً از آمادگی شرکت‌های روسی برای «تولید مشترک بالگرد» با ایران خبر داده است و ایران نیز به نوبه خود از خرید پدافند هوایی، موشکی و همچنین جنگنده و بالگرد ساخت روسیه از فدراسیون روسیه خبر داد.

سنگتراش در گفت‌وگو با اسپوتنیک در این خصوص گفت: «سابقه حضور بالگردهای روسی در ایران به سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ برمی‌گردد؛ زمانیکه تسلیحات هوایی ایران به دلیل جنگ هشت ساله با رژیم بعث عراق فرسوده و گاه از رده خارج شده بود».

وی در ادامه افزود: «این بالگردها همچون Mi-۱۷ به دلیل هزینه نگهداری پایین و تنوع مأموریت‌ این وسایل نقلیه از جمله موارد مربوط به عملیات‌های حساس مانند توقیف نفتکش‌های غربی، مورد تحسین کاربران ایرانی قرار گرفته است».

این کارشناس ایرانی در پاسخ به این سؤال که ایران ممکن است چه بالگردهایی از روسیه بخرد، در وهله اول از روسیه تجلیل کرد که در ساخت چنین هواپیماهایی پیشرفت زیادی داشته است.

وی در این‌باره تصریح کرد: «روسیه در صنعت بالگرد بسیار پیشرفته و به روز است به گونه‌ای که برخی از بالگردهای معروف غربی که قرار است در آینده مورد استفاده کشورهای غربی مانند آمریکا قرار گیرند، کپی از فناوری روسیه هستند».

سنگتراش با بیان این‌که «تنوع بالگردهای روسی فوق‌العاده است»، این موضوع را منتفی ندانست که بالگردهایی مانند «کا-۵۲» و «می-۲۸» «به عنوان پرنده‌های رزمی در سازمان‌های دفاعی [ایران] مورد استفاده قرار گیرند».

بر اساس این گزارش، وی همچنین به بالگردهای چند منظوره Mi-۲۶ و Ka-۲۲۶ و همچنین بالگردهای ترابری K-۳۲ اشاره کرد که ایران می‌تواند آن‌ها را نیز از روسیه خریداری کند.

این طراح سلاح ایرانی همچنین درباره احتمال اجرای برنامه مشترک روسیه و ایران برای تولید یک بالگرد مشترک نیز ابراز خوشبینی کرد.

وی در این خصوص گفت: «پروژه‌های بالگردی بسیار زیادی وجود دارد که دو کشور می‌توانند با یکدیگر بسازند» از جمله پروژه‌های مربوط به ساخت احتمالی بالگرد صبا-۲۴۸ و بالگرد سلحشور.

سنگتراش توضیح داد: «سلحشور، مانند بالگردهای خانواده کاموف، از چرخان‌های هم محوری استفاده می‌کند که در جهت مخالف می‌چرخند و به پرنده قدرت بالابر می‌دهند...ما یک بالگرد تهاجمی با قدرت و سرعت بالا خواهیم داشت که توانایی واکنش سریع در شرایط بحرانی را دارد».

این کارشناس ایرانی در پایان تصریح کرد که احتمالاً بالگردهای سلحشور به اپتیک‌های مادون قرمز و انواع تسلیحات همچون موشک‌های «شلیک و بعد هیچ» تجهیز خواهد شد و همین امر «آزادی عمل بیشتری به خلبان و افسر تسلیحات می‌دهد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    1 4
    اصلا نیاز به بالگرد نداریم وقتی کبری تولید میکنیم اگه هم بخره بالگرد دریایی میخره
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      0 0
      نسل بعدی کبرا یعنی سوپر کبرا و بعدش هم ویپر اومده. پس ما هم باید نسل بالگردهامونو جدید کنیم
  • هومن CH ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    6 0
    کاموف 52 بخرید چون تان پرنده هست و بدنه اش از زره ساخته شده .
  • هومن CH ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    3 0
    منظورم تانک پرنده هست . کاموف 52
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 8
    لگن های روسی
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    2 1
    چین عاقل باشد بجای ریختن خون سربازانش در جنگ با کره و ژاپن به همان سبک امریکایی ها جنگ نیابتی روسها را حمایت می کند چون بعد روسیه نوبت به چین می رسد
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    2 0
    جنگ اوکراین صحنه یک جنگ کلاسیک محض نیست و بیشتر ترکیبی از جنگ نامتقارن و کلاسیک است و باید ارتش روسیه ابتدا جنگ افزارهای جنگ نامتقارن یعنی پهباد و بالستیک و کروز نقطعه زن را می کرد و بعد وارد گود می شد الان هم دیر نشده و با خرید از ایران و چین می تواند کمبود را جبران کند
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    1 0
    روسیه می تواند ماهانه با خرید 1000 پهباد شناسایی از چین و تبدیل آنها به پهباد تهاجمی اوکراین را نابود نماید
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    اوکراینی ها در این جنگ از تاکتیک گرونگیری مردم وسپر انسانی دارند استفاده می کنند که مانع استفاده از تمام ظرفیت نظامی دسته های تانک و توپخانه ارتش روسیه می شود روسیه باید با کوچاندن روستاها و شهرهای مسیر عملیات اش باید مانع این اقدام شود
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    2 0
    روسیه بهتر است یک بسیج نسبی 300 هزار نفری دیگر جهت پای میز مذاکره آوردن اوکراین مجددا اعلام کند یا خدمت سربازی را 4 ساله اعلام نماید
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
    0 0
    موشک‌های شلیک و بعد هیچ
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    فقط حرفه دویست سال آمریکا و انگلیس سرمون شیره مالیدندو فرانسه واسرائیل پول شراکت موشک سازیو هسته ای فرانسه ازپهلوی دوم گرفتن و هیچی ندادند وحالا نوبت روسیه است که چند ساله میگن سوخو .سوخو .حالا تازه میگن ایران درقرارداد خرید سوخو امروز بقطعیت رسیده.بعد ارسال‌ها وعدها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس