امیرعبداللهیان

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که پنجره برای توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها (وین) همچنان باز است اما این پنجره برای همیشه باز نخواهد بود.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان که بخش‌هایی از آن امشب منتشر شده گفته که پنجره برای توافق در مذاکرات رفع تحریم‌های وین همچنان باز است اما تا ابد باز نخواهد ماند.

امیرعبداللهیان با اشاره به دعوت ایران از رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران گفت: «رابطه ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مسیر درست و طبیعی خودش قرار دارد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد: «به طرف آمریکایی به صراحت از طریق واسطه‌ها گفته‌ایم ما همچنان در مسیر توافقیم.»

امیرعبداللهیان با وجود این گفت: «اما اگر مجلس ایران قانون جدیدی تصویب بکند ما باید از قانون پارلمان حمایت بکنیم.لذا پنجره برای توافق همچنان باز است اما این پنجره برای همیشه باز نخواهد ماند.»

او همچنین گفت: «طرف آمریکایی از طریق کانال‌های دیپلماتیک پیام‌های مثبتی ارسال کرده است. اما در موضع‌گیری‌های رسانه‌ای آنها بیاناتی مطرح می‌کنند که کاملاً متفاوت است.»

جمهوری اسلامی ایران یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام روند کاهش تعهداتش در این توافق هسته‌ای را آغاز کرد. دولت فعلی آمریکا به ریاست جو بایدن وعده داده بود به برجام بازخواهد گشت اما بعد از ورود به کاخ سفید سیاست موسوم به «فشار حداکثری» که از دوران ریاست‌جمهوری قبلی به ریاست «دونالد ترامپ» آغاز شده بود را در دستور کار قرار داد.

دولت جو بایدن بعد از ورود به کاخ سفید چندین دور مذاکره غیرمستقیم با ایران به ویژه در شهر وین، پایتخت اتریش برای بازگشت به برجام برگزار کرده اما این گفت‌وگوها تا کنون ثمری نداشته‌اند.

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه سال جاری در وین برگزار شد اما بعد از آن دچار وقفه شده است تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

کشورهای غربی از طریق به راه انداختن جنگ رسانه‌ای-تبلیغاتی طی ماه‌های گذشته در تلاش بوده‌اند مقاومت ایران برای پافشاری در خصوص منافع این کشور را بشکنند.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 19
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    11 12
    ایران هیچکاری نمیتونه بکنه .‌
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      3 4
      حمله موشکی به اسرائیل از خاک ایران
    • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      0 1
      یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز و اروپایی‌های نوکر هیچ.......نمیتونن بخورن!!!!
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      0 0
      حمله موشکی از ایران ، اجتزه اسمان روسیه و عراق چی میشه ؟ اونها حاضرن سپر ایران بشن ؟
  • US ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    15 4
    طرف داره شما رو به دروغگویی متهم می کند و میگه توافقی در کار نیست شما اینجا داستان راستان میگی!!یادتان هست اوایل آنها التماس می کردند؟! الان شما
    • محمدسلمان IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      1 0
      از بس که آنها در رسانه هایشان پس از هر دور از مذاکرات صریح بودند و ما منفعل وساکت و الان هم همین وضعیت ادامه دارد
    • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      0 0
      دولت جوبایدن به دلیل فشار لابی های صهیونیست و نمابندگان جمهوری خواهان و موج رسانه ای ایجاد شده علیه ایران توسط خود آمریکایی ها برای امتیاز گیری و....و البته امید به اغتشاشات و جنگ ارزی و ...نمیتونه به طور مستقیم وارد مذاکره بشه.اما راهی جز مذاکره ندارن.در صورت شکست مذاکرات گام ایران میتونه غنی سازی ۹۰ درصدی و خروج از ان پی تی و هسته ای شدن ایران و نابودی برتری هسته ای اسراییل در منطقه باشه یا حتی ارسال تسلیحات بیشتر ایرانی به اوکراین از جمله موشک ها که میتونه غرب رو به شدت به چالش بکشونه و سرنوشت جنگ رو به نفع روسیه به اتمام برسونه.اروپایی ها به دلیل جنگ اوکراین توان درگیر شدن با ایران رو ندارن و هر گونه جنگ جدید به معنای باز شدن جبهه جدید خواهد بود و آغاز جنگی جدید بعنی بالا رفتن قیمت نفت و نابودی صنایع غرب وفروپاشی غربی ها.آمریکا به برجام نیازه داره فقط داره کش میده تا به وسیله فتنه و جنگ اقتصادی و فشار به مردم ایران امتیارهای بیشتری بگیره.
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    12 2
    عجیبه رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه آمریکا چرا با رسانه های ایرانی مثل پرس تی وی مصاحبه نمی کنه ولی رئیس جمهورو وزیر خارجه ما با سی ان ان مصاحبه می کنند
  • لطف کن منتش کن IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    من وظیفه بگم دوست داشتی منتشر کنید =این یه پروژه از پیش طراحی شده توسط سرویس های خارجی هست انها از نقطه ضعفی که در داخل ایجاد کرده ایم وافراط ونگاه متحجرانه ونگاههای متحجرانه دارند استفاده می کنند از اسید پاشیها گرفته تا بقیه اقایانی که نگاه متحجرانه را ترویج می کنندتا درون ایران اشوب کنند ونگزارند مذاکرات برجام به نتیجه برسد واعتماد مردم به حکومت را نشانه گرفتند تا مردم را به جان هم و حکومت بندازند بعد از ماه مهر می خواستند مذاکرات احیای برجام کلید بخورد که مرگ مهسا امینی پروژه بزرگ اول بود که مانع احیای برجام بشه و خرده پروژه های در دل ان بود حالا دوباره با شروع مذاکرات مسمویت ها دختران هر روز داره بیشتر میشه روی زنان کلید کرده اند زن زندگی ازادی توجه شما را به فیلمی جلب می کنم که تازه با بازیگران خارج کشور ساخته شد عنکبوت مقدس که جایزه هم گرفت هدف از پروژه مسمویت دانش اموزان دخترهم اشوب وانقلاب و از بین بردن برجام وهم از نگاه خارجی این نگاه که ایران اگر هسته شود با بمب همه را را نابود می کند و می خواهند ما را به نگاه طالبانی متهم کنند بخاطر همین فیلم عنکبوت مقدس ساخته می شود به تهیه سرویس های غربی وجایزه های فراوان میگیرد ودر فستیوال های اورشلیم کن هامبورگ و..وبازیگر زن جایزه کن رامیگیرد ودرون مدارس دخترانه مسمومیت ایجاد میشود دشمن نقطه ضعف ما را خوب می داند انها از نگاه های متحجرانه داخلی کاملا مطلع هستند وبه نفع خود استفاده می کنند که هم مردم را به حکومت بد بین کنند ودر نتیجه اعتراض و انقلاب راه بیاندازند هم یه نگاه طالبانی از ایران به جهان نشان دهند تا کل جهان را علیه ایران در قضیه هسته ای متحد کنند یاد حرف جو بایدن افتادم که می گفت ما سیاست تحریم هوشمند را برای ایران انتخاب کرده ایم واصولا غرب همیشه اول ذهن های جهان را اماده می کند بعد وارد عمل می شود که فیلم عنکبوت مقدس یکی از انها هست واقعا یه جنگ تمام عیار راه انداختند بعد مسولان ما رو باش
  • فرزند ایران IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    یا بمب هسته ای یا تسلیم. مرگ یکبار شیون هم یکبار.
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      0 0
      دنیا اجازه اتمی شدن رو نخواهد داد . اگر ایران میتونست اتمی بشه تا حالا شده بود . مگه چی لازم داره ؟
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    بابا ول کن این حرفها رو -کی برجام اتاق داشت که تهدید به بستن پنجره اش میکنید .بیابان برهوت ولم یزرع هست جز گردو خاک چیزی نمیشه دید 😂😂
  • محمد IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    انصافا آماده نبود برای این مصاحبه. همون توجیه هایی رو که تو رسانه های داخلی میاره رو، اونجا هم اورد. میتونست خیلی بهتر باشه. متاسفم برای تیم رسانه ای و مشاورهای ایشون
  • انقلابی منطقی IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    فعلا که شماها دارید التماس می کنید!
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    چه تهدید خطرناکی آخرش ساخت بمب اتمی صرفا بازدارنده حمله نظامی است کاری که کره شمالی کرد اما تحریم ها امانشنو بریده الکی شعار ندید!
  • مهرداد IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    یه عده شده اند همه کاره کشور
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    تا چند سال دیگه این حرفتون؟!
  • کارشناس IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    پنجره به روی ملت ایران در حال گشایش است.
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    فرقی برای ما نداره
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    وقتتون رو با دشمن وحشی تلف نکنید، خودش همینطوری داره سقوط می‌کنه. مطمئن باشید هرچی میگذره اوضاعش بدتر میشه و پایان.
  • علی اقا IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    نه عرضه توافق دارید و نه عرضه دارید کشور رو به بمب اتم برسونید. تنها فشار بیشتر و بیشتر به مردم تا جاییکه عاقبت زیر این فشارهای سیاسی و اقتصادی دچار خطا بشید و بدون گرفتن امتیاز فقط امتیاز بدید.
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      0 0
      درسته
  • علی اقا IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    پسرم دیروز ازم پرسید بابا ایران ما که این همه تحریم هست و ما فرزندان این مملکت داریم سختی میکشیم برای چی هست؟ مگه ما قدرت اتمی هستیم؟ مسولین مملکت به این نسل نوجوان جواب بدین.نه عرضه توافق دارید نه عرضه رسیدن به قدرت اتمی
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    آقای عبدالهیان حتی دشمن هم میدونه که این مجلس برعلیه شما قانونی تصویب نخواهد کرد،برای جلوگیری از توافق توسط دولت روحانی مجلس اون قانون رو تصویب کرد. پس یه چیزایی بگین که حداقل یه کمی باور پذیر باشه
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    این داستان مثنوی میلیونها تن کاغذ شده واصلا از اولویت خارج شده است. مردم باید دوکار انجام دهند ۱-خودکشی دسته جمعی شبیه نهنگهایی که خود را به سواحل میکوبند ۲- عادت کنند به زندگی توام با فقر وفلاکت نتیجه: تلاشی درکارنیست که رفع گرانیها بسرانجام برسه . امیدی درکارنیست
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    دست از التماس به برجام بردارید ... به وقتش باید امضا میکردین که منافع مردم رو فدای روسیه کردین . دیگه کار تمومه
  • حسین IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    تا زراد خانه اتمی نداشته باشیم دنیا به ما احترام نمیگذاره ،هیچ کشوری جرات اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران رو نداره ،تنها سلاح غربی ها همین دلار هست ،یک بار برای همیشه سلاح اتمی بسازید و غائله رو ختم کنید ، هیچ اتفاقی نمی افته .
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس