1

رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که دلیل کنار نکشیدن آمریکا از مذاکرات طولانی بوده و آن را بیان نمی‌کند. خلاصه جمله بایدن را این‌گونه می‌توان ترجمه کرد که آمریکایی‌ها برجام را بیهوده اما ضروری می‌دانند!

سرویس سیاست مشرق- نزدیک به دو ماه قبل بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در یک جلسه انتخاباتی در سن دیگو به حاضران اعلام کرده است که برجام مرده است؛ اما نمی‌تواند این خبر را اعلام کند. رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که دلیل کنار نکشیدن آمریکا از مذاکرات طولانی بوده و آن را بیان نمی‌کند. خلاصه جمله بایدن را این‌گونه می‌توان ترجمه کرد که آمریکایی‌ها برجام را بیهوده اما ضروری می‌دانند!

تفسیر جمله رئیس‌جمهور آمریکا آن است که کاخ سفید هرگز قائل به بازگشت به برجام؛ لغو تحریم‌ها و اجرای بندهای آن نیست، اما به دلیل وضعیت ژئواستراتژیک نیروهای تروریستی ارتش آمریکا در منطقه و نیز باتلاق جنگ در اوکراین و ایجاد قطب‌های جدید امنیتی در جهان حاضر نیست پایان یک توافق نیم‌بند چون برجام را به صراحت و شجاعت اعلام کند.

روز گذشته خبرگزاری رویترز در تحلیلی درباره رویکرد آمریکا به برجام، نوشته است که تلاش‌های تقریباً دوساله برای احیای توافق به‌جایی نرسیده است، اما آمریکا و متحدان اروپایی‌اش می‌گویند درهای دیپلماسی باز است. رویترز در ادامه این تحلیل نوشته است که اعلام مرگ برجام نیازمند یک جایگزین است که می‌تواند خطرات فراوان بین‌المللی داشته باشد.

ابهام غربی‌ها از دیپلماسی بدون برجام شواهدی نیز دارد. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هفته گذشته پس از نشست مقام‌های اتحادیه اروپا در بروکسل، گفته بود که فکر می‌کنم گزینه‌ای بهتر از برجام برای اطمینان از دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای روی میز باشد. رابرت اینهورن افسر ارشد سازمان سیا نیز در یادداشتی که اخیراً منتشرشده است به تحلیل شیوه رفتاری ایران با غرب پرداخته و گفته است که باوجودآنکه شرایط فعلی بدترین زمان برای احیای برجام است اما هزینه سیاسی عبور از برجام بسیار بالا است؛ آن‌هایی که عقلشان در سیاست خارجی کار می‌کند، خیلی ساده از روی گزینه برجامی نمی‌گذرند.

مورس زدن جوزف بورل به چه معناست؟

بازگشت اروپایی‌ها به میز گفتگو و تردید آمریکایی‌ها برای خروج قابل‌تأمل است؛ روز گذشته و پس از ۹۰ روز از پایان اغتشاشات با هدایت سرویس‌های اطلاعاتی ۱۱ کشور غربی، جوزف بورل از امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه خواسته است تا بساط مذاکره را دوباره باهم بچینند.

در حاشیه نشست بغداد ۲ برای مشارکت و همکاری به میزبانی امان پایتخت اردن، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه با یکدیگر گفتگو کردند، گفته‌شده است که محور اصلی این دیدار بررسی آخرین روند مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها و همچنین نوع موضع‌گیری برخی از مقامات اتحادیه اروپا و غربی درباره تحولات اخیر ایران بوده است.

جوزپ بورل در جریان این دیدار که دیروز سه‌شنبه در منطقه «بحرالمیت» برگزار شد، از ضرورت بازگرداندن برجام خبر داد. بااین‌حال او مدل احیای توافق را نه بر مبنای بسته پیشنهادی ماه اوت، بلکه بر اساس مذاکرات وین تشریح کرد. این به این معنی است که طرفین همچنان دچار اختلاف‌نظر هستند و نیاز به مذاکرات بیشتر به‌ویژه با تأکید غرب بر مبنای لحاظ کردن متغیرهای جدید وجود دارد.

در این جلسه امیرعبداللهیان ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین بر اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است به طرف‌های مقابل توصیه کرد که با پرهیز از سیاسی‌کاری و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع‌بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند. اشاره وزیر خارجه از به «سیاسی‌کاری» نقش غیر سازنده کشورهای غربی به‌عنوان شتاب‌دهنده آشوب‌ها در ایران است.

پیش‌ازاین روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشته بود که غربی‌ها روی اغتشاشات در تهران حساب ویژه بازکرده‌اند، این روزنامه آمریکایی نوشته بود که دولت‌های غربی به این تحلیل رسیده‌اند که هر چه قدر آتش آشوب‌ها در چند محله دامنه بیشتری پیدا کند، اثرات آن باعث می‌شود که عمق راهبردی ایران ضعیف‌تر شده و امتیازات بیشتری روی میز به‌طرف مقابل بدهد، این جمله به این معنا بود که طرف آمریکایی به‌خوبی می‌دانست که نمی‌تواند روی اسب بازنده اغتشاشات شرط‌بندی کند؛ زیرا براندازی در داخل ایران را غیرممکن می‌داند، اما می‌تواند بر سر میزی قمار کند که روی آن نبازد! ایال پینکو کارشناس ارشد صهیونیست در یادداشتی دراین‌باره نوشته است: براندازی ایران؛ مأموریت غیرممکن برای کاخ سفید است، آن‌ها باید مدل بازی با ایرانی‌ها را عوض کنند.

جمع‌بندی غربی‌ها از وضعیت دیپلماتیک با ایران باعث شد تا پس از پایان دیدار میان وزیر خارجه ایران با طرف اروپایی، بورل با زدن مورس سیاسی در اینترنت پالس مذاکره برای تهران بفرستد، مسئول سیاست خارجه اروپا نوشت که توافق کردیم که کانال‌های ارتباطی را باز نگه‌داریم و برجام را بر اساس مذاکرات وین بازگردانیم. وی نوشت: در بحبوحه وخامت روابط میان ایران و اتحادیه اروپا دیداری ضروری با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در اردن داشتم. بورل در ادامه مواضع مداخله‌جویانه کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا در امور داخلی ایران افزود: (در این دیدار) بر ضرورت توقف فوری حمایت نظامی از روسیه و سرکوب داخلی در ایران تأکید شد.

البته جملات بورل در این توییت مبهم است، درست مانند تردیدهای آمریکایی‌ها برای پایان برجام! دلایل این موضوع نیز بسیار روشن است؛ دیدار امیرعبداللهیان با مسئول سیاست خارجه اروپا در حالی انجام‌شده است که یک روز قبل از آن هیئت پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهران را ترک کرده است، تمامی آگاهان به مسائل برجامی به‌خوبی می‌دانند که گره اصلی مذاکرات زیاده‌خواهی فرا پادمانی غربی‌ها است!

منابع مطلع خبر داده‌اند که جمهوری اسلامی ایران حاضر به عبور از خط قرمزهای خود نبوده و مأموران آژانس در سفر به ایران به اهدافی که آمریکایی‌ها برای آن‌ها طراحی کرده بودند به‌هیچ‌عنوان نرسیده‌اند. البته جمهوری اسلامی ایران هنوز غنی‌سازی ۹۰ درصدی را در دستور کار قرار نداده است و از سویی به‌صورت علنی به جهانیان اعلام کرده است که مأموریت هسته‌ای تهران دستیابی به بمب اتمی نیست، ازاین‌رو پنجره دیپلماسی به روی غرب همچنان باز است، به این شرط که تعبیر وزیر امور خارجه غرب از خود صداقت نشان داده و دست از رفتارهای غیرقانونی بردارد.

پایان دادن به زندگی نباتی برجام و یا ادامه حیات آن چند پیش‌شرط مهم و اثرگذار دارد:

۱-در دور جدید از گفتگوها غرب عمیقاً به «ذهن جدید» در برابر ایران نیاز دارد.

۲- پیش‌نویس ماه اوت متن نهایی برای توافق نیست، غرب زمان را ازدست‌داده و در قمار اغتشاشات باخته است؛ توافق جدید متن جدید و به‌روزرسانی شده می‌خواهد. بسته‌های تحریمی با غالب هیجانی از سوی آمریکا در ۹۰ روز گذشته نشان داد که مسیرهای قبلی مسدود شده است.

۳- آشکار است که هدف آمریکایی‌ها از باز نگه‌داشتن پنجره دیپلماسی نگرانی آن‌ها از جنگ اوکراین است، جنگ ترکیبی را روی کاغذ نمی‌توان حل‌وفصل کرد، واشنگتن باید شاخص‌های مختلف را کنار یکدیگر اندازه‌گیری کند!

۴- غرب دیگر فروشنده توافق نیست؛ بلکه باید آن را بخرد؛ بازی روی اسب مرده آشوب‌ها باعث شد جای خریدار و فروشنده تغییر کند؛ توافق جدید نیاز به لایسنس دارد؛ تهران حاضر نیست توافقی با غرب انجام دهد که مبتنی بر نفت در برابر غذا؛ خودرو یا هر پیش‌فرض مصرفی باشد.

۵- ضمانت توافق جدید دیگر تنها روی حفظ زیرساخت‌های علمی و پژوهشی استوار نیست؛ ایران می‌خواهد توافقی را پیش ببرد که مسئله کانال‌های ایران در گنبد شمالی تعیین تکلیف کرده و تهران را به هاب ترانزیتی در جنوب بدل کند.

پس از پایان اغتشاشات آمریکایی‌ها به‌شدت توافق نیاز دارند؛ اما این بایدن همچنان به توافق محدود و در یک چهارچوب بسته با ایران فکر می‌کند؛ درحالی‌که در آن‌سو تنها توافقی سودمند است که از عمق لازم برخوردار باشد، سیاست هوشمند و درخشان خوب می‌داند که بدون توافق بودن با غرب بهتر از داشتن یک توافق نیم‌بند و محدود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 105
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 41
  • 8یفحححححححححححححححححححححححححح IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    28 6
    آنها باشما توافق نخواهند کرد حتی اگر امتیازات را دو برابر بدهید
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      10 17
      ایران چه امتیازاتی داره که بده ؟
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      4 2
      دقیقا
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      3 2
      دقیقا
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      9 6
      ایران خیلی امتیاز دارد که در شرایط خاص میتواند از آنها استفاده کندبعیده که این ها را نمیدانی۱_ میتواند غنی سازی بالاتر از ۹۰ درصد را شروع وسلاح اتمی درست کند ۲ میتواند تنگه هرمز وتنگه های دیگر را با کمک دوستانش ببندد وجلو خروج نفت وگاز را ومضافا جلو کشتیهای تجاری را بگیرند وامریکا واروپا رافلج کند۳_میتوانند پایگاه ها ونیروهای تروریستی آمریکایی را درمنطقه نابود کنند ۴- میتوانند اسراییل را نابود کنند ۵- سرانجام جنگ جهانی سوم را شروع کنند. ولی اگر غرب با ایران راه بیاید ومنصفانه برد وبرد مذاکره کنند وتوافق برسند .هیچ کدام بند های بالا انجام نمیگیرد لذاهمه اینها امتیازی است که ایران به غرب میدهد
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      7 2
      امریکا و اروپا اگر نمی توانند در مورد لغو موثر تحریم ها و خارج نشدن مجدد از برجام تضمین بدهند باید قید برجامو بزنند.
    • DE ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      4 2
      زیرا بایدن اونقدر ها هم احمق نیست که فکر میکنید .برجام هم اعلام مرگش و هم امضاء آن هردو یک نتیجه دارد و آن در آمدن ایران از بلاتکلیفی و شرطی بودن 85زندگی میلیون نفر است
    • SE ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      5 5
      بازگشت به برجامچای اشتباهی جبران ناپذیر است
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      5 3
      اینها امتیاز نیست . تهدید هست و تهدید بستگی به قدرتت داره ، به محطی که دولت مرکزی صعیف بشه ، مکانیسم برعکس میشه و این غربه که تهدید اعمال میکنه مثل الان . ایران جیز جیز مثبتی برای عرضه نداره و همین نقطه صعفشه .
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      2 1
      احسنت
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      4 2
      تنگه هرمز رو ببند ، اولین ناوگانی که در پشت عمان میبینی ناوگان کره جنوبی و ژاپن و هند هست
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      4 1
      ایران تنگه هرمز رو میبنده !!! بچه ای ؟؟!!
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      1 0
      منظور از گنبد شمالی همان پارس جنوبی و اینکه صادرات انرژی همسایگان از طریق کشورمان بعنوان هاب منطقه ای انرژی انجام شود گزینه اول هست در ضمن به نظر دوستمان در باره ایران خیلی امتیاز دارد یک چیز دیگری هم هست که الان موضوعیت دارد و آن اوکراین است که در متن بدان اشاره شده که آمریکا بهمین خاطر پنجره دیپلماسی که در هنگام اغتشاشات میخواست ببندد باز بماند نه اینکه بقیه مهم نباشند بلکه موضوع روز و ارجح و در صدر امروز آمریکاست
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      1 0
      اگر درست باشه گزینه پنجم مطلب بنوعی در پیام رئیس جمهور به کشورهای عضو بریکس و جلسه سران شانگهای هم آمده بود
  • احسان US ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    24 12
    حالا شما چرا این برجام را رها نمیکنید؟ مگه بد نبود؟
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      14 12
      برجام بد بود ولی ایران هرگز یک توافقنامه بین المللی را که امضا کرده پاره نخواهد ما که مثل امریکایی ناجوانمرد و دروغگو کلاش نیستیم
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      59 7
      چکار،کنیم پس منتظر دلار صد هزار تومنی باشیم نفستون از،جای،گرم در میاد شما ولی ما ها نه
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      6 2
      رها دیگر چه جوری هست؟ الآن به نظر تو برجام را حفظ کرده ایم!؟ برخی متأسفانه مخ شان را صفر کیلومتر به گور می برند!!
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      5 1
      منطورش از رها اینه ، چرا نمیری سمت ساخت بمب اتم . طاهرن مشکل امریکا نبوده .
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      4 5
      ایران اگر میتونست تا حالا ده تا کلاهک ساخته بود . غربیها فهمیدن بلوفه و به رو کسی نمیارن تا ایران فکر کنه هنوز دست بالا رو داره و دست به عصا بمونه .
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      6 4
      نتیجه برجام 10 برابر شدن قیمت دلار و سکه و مسکن و ماشین و غیره و 10 برابر شدن تحریم ها شد حالا خودت قضاوت کن برجام خوب بود یا بد بود ؟!
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      5 4
      برجام اگر خوب بود ! که تحریمها چند برابر و دلار 33 هزار تومان نمی شد.
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      4 3
      حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      3 5
      عراقچی > نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      4 6
      خود امریکایی ها میگن ایران بدون توافق هسته ای قوی تر از ایران با توافق هسته ای است هدف برجام تضعیف ایران بود.
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      3 6
      هدف دشمنان از برجام نابودی مولفه های قدرت ایران از جمله هسته ای و موشکی و پهپادی و منطقه ای است اما تحریم ها را هرگز نخواهند کرد.
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      5 4
      برجام طوری منعقد شده که نه می توانیم از آن خارج شویم و نه می توانیم در آن بمانیم و به یک بازی دو سرباخت برای ایران تبدیل شده است مکانیسم ماشه مانع خروج ایران از ترکمنچای برجام است.
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      4 11
      اصلاح طلبان در سال 92 کشور را با 700 عنوان تحریم تحویل گرفتن و با 1500 عنوان تحریم تحویل دادند نتیجه برجام این بود که 800 عنوان تحریم به تحریم ها اضافه شد.
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      3 16
      برجام خسارت محض بود زیرا زیر ساخت های هسته ای ایران را نابود کرد اما زیر ساخت تحریمها کاملا"حفظ شدند.
    • FI ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      2 8
      اینکه طبق برجام غنی سازی 3.67 درصد بوده الان 60 درصد و شاید فردا 90 درصد. اینکه طبق برجام 300 کیلو کم تر باید اورانیوم غنی شده مجاز بودیم داشته باشیم الان نزدیک 4 تن اینکه تنها مجاز بودیم سانتریفیوژ IR 1 اما الان IR 6 نصب کردیم یعنی ما برجام را پاره کردیم تو نمی فهمی دقیقا داریم چیکار میکنیم یعنی باور داری الان ایران متعهد به اجرای برجامه!!!
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      1 0
      ایران برجام رو پاره کرد ، حالا کیه که داره ادامه کار رو میده و ...میشه ؟
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    7 5
    چنانچه بایدن پیر و فرتوت ، توافق برجامی را امضاء نکند در انتخابات پیش رو از رقیبش شکست سختی خواهد خورد‌
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      2 1
      اگه ایران اعلام کنه که از میز خارج شده و داره مستقبمن به سمت اتمی میره ، بایدن شکست میخوره . این حالت هم هرگز رخ نمیده
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 0
    به مناسبت شب یلدا میگم
  • تندیس IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    14 6
    حضرت اقا چندسال گذشته فرمودند ما در یک پیچ مهم تاریخی هستیم .
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    20 3
    برجام از اولشهم قرار نبود تحریم هه رو باز کنه.اگه به سخنان اوباما و بایدن ومقامات آمریکایی نگاه کنید متوجه میشید که برجام قرار بوده انرژی هسته ای ایران رو عقب بنداه که انداخت.برجام صنعت هسته ای و فضایی ما رو به عنوان ۲ محور قدرت سال ها عقب انداخت و از طرفی ما با پذیرش برجام از حقوق هسته ای خود که به طور غیر قانونی توسط غرب مسلح به بمب اتم مورد هجمه قرار گرفته بود کوتاه آمدیم.هدف آمریکا از برجام فقط معطل ماندن ایران و تحریم بیشتر و فشار برای خلع سلاح موشکی و منطقه ای و در نهایت لیبی سازی بود.برجام هرگز تحریم ها رو لغو نخواهد کرد و فقط قصد زمان خریدن و معطل کردن دیپلماسی و سیاست خارجی ما رو داره‌.
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      4 2
      الان دیگه امریکا به سمت برجام نمیاد ،سوال اینه چه موانع دیگه وجود داره که ایران به سمت اتم نمیره ؟
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    15 5
    یک بار دیگر در تاریخ ایرانیان شمشیر و سپر برداشته اند. امپراطوری ایران دوباره زنده شده است. فرزند فاطمه س دیگر تنها نیست.
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      6 12
      این‌اقتصاد ایران‌است‌که‌نابود ‌شد‌،آمریکا ‌همچنان ‌ابرقدرت، خودمان‌راگول‌نزنیم برادر
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      8 5
      یه دود دیگه بگیر
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      4 1
      زنده باد ایران متحد
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      4 4
      بالاخره بعد از حدود ۲۵۰۰سال بالاخره یک دولتی در ایران اومده سرکار که تونسته ایران رو بعد از ۲۵۰۰سال دوباره به مدیترانه برسونه
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      1 1
      ایران جزء دارایی های ایران است. برای همین است که از بن سلمان تا اردوغان به کوروش فحش میدهند
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      3 2
      در سپاه امام حسین مسیحی هم بود ایران باستان یکتاپرست بود. -- ایران جزء دارایی های شیعه است. برای همین است که از بن سلمان تا اردوغان به کوروش فحش میدهند
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      3 2
      در سپاه امام حسین حتی مسیحی هم بود. ایران باستان یکتاپرست بود. -- ایران جزء دارایی های شیعه است. برای همین است که از بن سلمان تا اردوغان به کوروش فحش میدهند
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      3 3
      برجام اقتصاد ایران را قفل کرد در 8 سال گذشته اقتصاد ما نابود شد.
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    12 1
    مرگ برجام را ما باید اعلام میکردیم اونم موقعی که آمریکا از آن‌ خارج شد...
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      9 8
      مرگ برجام یعنی حکم نابودی شما بدبخت کی دیگه میخواین اینا بفمید روسیه نمیتونه شما را نجات بده اون خودش تحت سلطه غربه با چین
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      4 9
      برجام یک جنازه متعفن است خود فریدون و ظریف باید آنرا دفن می کردند.
    • FI ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      3 5
      همین که تو برجامیم اما غنی سازی 60 درصد میکنیم یعنی برجام کشک. میتونیم همینطوری تو برجام باشیم غنی سازی 90 درصدم بکنیم
    • حسین IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 1
      ایران مرگ برجام اعلام نمیکنه چون میترسه دیگه چین نفت از ایران نخرد.
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    2 1
    توافق برجام هرگز رخ نمیدهد و طرفین هم از ترس بار حقوقی اون ،هیچ وقت میز را ترک نمیکنند . در این ماراتون بیپایان ، بایددید کدوم طرف بیشتر ضرر میکنه . با یک دو دو تا چارتا میشه فهمید .
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    4 1
    تا جنگ اوکراین وجود داره ،توافقی رخ نمیدهد
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    4 3
    ایران بمب اتم نخواهد ساخت . مسیله نفت و انرزی هم اگر میخواست مهم باشه تا امروز که اول زمستان هست ، هرچی بوده حل شده . توافق برجام به چه کار جهان میاد که دنبالش باشه ؟
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      2 2
      برای برای کشیدن دندان های اتمی و تضعیف ایران است.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    3 2
    الان امریکا واصح گفته اولویتش نیست .
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    5 1
    دلیل امریکا در برابر خودداری مرگ برجام و خروج ۳ کشور آلمان فرانسه و انگلیس و بازگشت به شورای امنیت و اسنپ بک این است که اگر غرب اینکار را کند عملا آخرین حربه تحریمی ممکن و سیاسی را بکار برده و هیچ ایتم تحریمی سیاسی در دست آنها نخواهد بود آن وقت در برابر این رفتار غرب ایران غنی سازی ۹۰ درصد تولید اورانیوم فلزی ۹۰ درصد خروج از ان پی تی را رقم خواهد زد و اگر غرب واکنش نظامی به این ۳ اقدام نشان دهد آن وقت ایران دکترین اتمی نظامی خود را تغییر خواهد داد بنابراین بهترین وضعیت ممکن برای آمریکا حفظ مرده برجام است که نه امتیازی به ایران بدهد و نه ایران واکنش شدید نشان دهد ایران در صورت ادامه این وضع باید غنی سازی ۹۰ درصدی کند چرا که حفظ مرده برجام بدون احیا. قطعا به ضرر ایران است هرچند عده ای در ایران سطحی نگر هستن و حتی حاضرند مرده برجام نیز برای اندک سود موجود باقی بماند. در کل یا برجام باید احیا گردد یا یکبار برای همیشه از توافق خارج و غنی سازی ۹۰ درصدی کنیم. تمام
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    5 4
    جنگ اوکراین و اتفاقات داخلی ایران ، اهمیت برجام رو کم کرده . اگر ایران‌میخواداتمی بشه و میتونه بفرما راه بازه . اگر میخواد توافق انجام بشه ،پس کمک کنه دو مشکل اصلی که گفتم حل بشه .
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      4 1
      کدوم اتفاقات داخلی نکنه منظورت چارتا کبریت بازی و فاجعه بازیه؟!چشماتو باز کن هم فاجعه ها و هم ارباباتون سیلی بدی خوردین خوبه که علنی به مزدوری آمریکا و اسرائیل افتخار میکنید!
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      1 2
      کلمه مزدوری تعریفش چیه که اینقدر میگید ؟
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      2 0
      یکم سواد سیاسیتون رو بالا ببرید .
  • مسعود دیپلمات IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    10 0
    استراتؤی و فلسفه غربی ها کاملا" روشن است: اعمال قدرت و فشار به انحاء مختلف اعم از تهدید و تحریم و اغتشاش و تخریب و اخراج و . . . و در عین حال بازنگه داشتن درهای مذاکره برای تحدید و تحمیل و تسلیم و . . . و سپس فاتحه!
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    3 1
    مشرق خیلی جالبه که به جای اینکه بگی آمریکا، میگی «بایدن»...خودتو فریب میدی بیچاره.
  • عباد IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 1
    اقا شما چه کار به بایدن دارین مرگ بر امریکا یک جو مردانگی دارین اگر برجام را که اتیش زدین بگین برجام بی برجام
  • عباد IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 0
    مرگ بر امریکا
  • عباد IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 0
    برجام بی برجام اگر مردین
  • عباد IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 0
    اقا شما چه کار به بایدن دارین
  • عباد IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 0
    اقا شما چه کار به بایدن دارین مرگ بر امریکا یک جو مردانگی دارین اگر برجام را که اتیش زدین بگین برجام بی برجام اگر مردین مرگ بر امریکا مرگ بر منافق دو رو مرگ بر اغتشاش و مرگ بر رجوی
  • سعید IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    2 1
    دوباره از کلک مرغابی قراره استفاده بشه . حمایت از غربگرایان داخلی جهت تسلط بر مراکز تصمیم گیری و اجرایی کلان کشور و دوباره امضای برجام نافرجام . به همین دلیل است که مرگ رسمی آن اعلام نمی شود .
  • فرهاد IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 0
    دلتون خوشه
  • محمد IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 0
    میشه با اصلاح ساختار بانکی تورم کنترل کرد
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      0 0
      کدوم ساختار بانکی؟ ماشین چاپ پول رو میگی؟
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 1
    ما چرا برجام علنا خارج نمی شیم!؟ وقتی برخلاف برجامی که ایران رو به غنی سازی زیر ۵ درصد ملزم میکرد جرأت داشتیم که ۶۰ درصد غنی سازی و تولید کنیم و... خارج شدن از اون دیگه کار راحتیه/ خنده دار اینه که هی میگیم این دفعه فرصت تمومه و اروپا از این فرصت استفاده کنه و به تعهداتش عمل کنه اما باز خودمون می ریم لی لی به لالای این اروپای بدعهد میگذاریم و امیدوارشون میکنیم که باز بتونن سرمون شیره بمالند و بعد بدعهدی کنند / اگه اروپا بخواد سر عقل بیاد به طور موقت در زمستان سرد برای بدست آوردن گاز و نفت ایران سر عقل میاد و به تعهداتش عمل میکنهد بعد که خرش از پل زمستون گذشت دوباره می‌ره سر همون بدعهدی خودش / ما چند بار مزه بدعهدی اروپا و غربی ها رو در پروتکل الحاقی و برجام و.. چشیدیم اما انگار تا ضرر هنگفت تر از قبل نخوریم نمی‌فهمیم که الکی داریم رو اروپا و تعهدات و وعده سرخرمنش حساب باز میکنیم
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      2 1
      خرشون از پل گذشته ، قیمت‌گاز در اروپا نصف مقدار ۶ ماه قبل شد امرور
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    2 0
    این دوستان شما هستند که رفتند کفش اروپایی ها را لیس میزنن تا دلار بیاد پایین
    • FI ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      1 8
      اولا آشوب و اغتشاش شما دلار را بالا برد دوما الان که غنی سازی 60 درصد میکنیم یعنی برجام را زیر پا گذاشتیم سخت فهم اون!؟
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      چون سودشون در همینه که ایران بمونه تو گل
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 1
      دلار رو شما پولدارا به صورت حبابی و غیرواقعی گرون کردید که دولت رو زمین بزنید. اقتصاد کشور دست چند نفره که از قضا اصلاحطلبن
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      آمریکا و اروپای بدعهد هیچوقت به درد ملت ایران نخوردن و نمیخورن
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    6 1
    استراتؤی و فلسفه غربی ها کاملا" روشن است: اعمال قدرت و فشار به انحاء مختلف اعم از تهدید و تحریم و اغتشاش و تخریب و اخراج و . . . و در عین حال بازنگه داشتن درهای مذاکره برای تحدید و تحمیل و تسلیم و . . . و سپس فاتحه! بدیهی است که غربی ها ظهور یک قدرت جدید و تقسیم منافع را بسادگی بر نمی تابند. دعوا بر سر کفر و اسلام نیست ، بلکه دعوا بر سر اقتصاد و تسلط بر جهان و منابع محدود آن است. با این نگاه خودخواهانه به جهان هستی، در منظر ایشان تنها کسانی در دراز مدت باید بمانند که فقط بردگی آنها را بکنند ، و بوجود الباقی نیازی ندارند(راز بقاء). اگر شما بخواهید بر این سیستم غلبه کنید چاره ای ندارید جز آنکه قدرتمند شوید : يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ! إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانْفُذُوا ! لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ.
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 1
    آمریکا در حال حاضر هیچکاره است و در مورد توافق هسته ای هم زیاد نمی تواند مانور دهد و این آنها را کلافه کرده است بخاطر همین قصد دارند توافق هسته ای را نابود کنند البته مرگ برجام را به گردن ایران بیندازند اما ایران باید آنها را در برزخ توافق هسته ای نگه دارد تا خودشان مرگ برجام را اعلام کنند
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 0
    این رو توافق چین و عربستان به ما باید فهمومده باشه
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 1
    چرا نمیفهمین!! تحریم برداشته نمیشه. ایران باید از npt بیاد بیرون. استانها نیاز به اب شیرین کن هسته ای دارن.
  • حسین IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 2
    متاسفانه دیگر هیچ برجامی در کار نیست و کاش ما هم جرات اعلام مرگ برجام را داشته باشیم .
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 1
      قبلش باید یه جوابی برای چین و روسبه و هند و همسایه ها اماده کنیم ، برای همین اعلام خروج ما طول کشیده .
  • لعنت بر وطن فروش IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    2 3
    برجام به سود ایران نبود
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 1
    آمریکای احمق با زدن پایگاه در این منطقه انگار بدنش رو داوطلبانه آورده جلوی آتش و سپس آتش زدن خود و بعد تمام :))) مثل این می مونه که بدن قابلیت شعبه زدن داشته باشه، یه دست در وسط آتش شعبه زده و سوختنش رو داوطلبانه انتخاب کرده. می تونست مثل چین باشه و جای شرارت و جنگ و آدمکشی، به صنعت معروف میشد
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 1
    به نظرم وقتمون رو با این آمریکای ضعیف و بازنده تلف نکنیم.
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 1
    اتفاقا «ذهن قدیم و کهنه»ی آمریکا به نفع ماست. تکبری سودمندانه برای ما همچون تکبر هیتلر (اشتباه محاسباتی متکبرانه) که مژده دهنده‌ی پایان آمریکاست
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 2
    اتفاقا «ذهن قدیم و کهنه»ی آمریکا به نفع ماست. تکبری سودمندانه برای ما همچون تکبر هیتلر (اشتباه محاسباتی متکبرانه) که مژده دهنده‌ی پایان آمریکاست. محاسبات ابوسفیان از اینا در برقدرت ماندن منطقی‌تر بود. فتح مکه توسط مسلمانان را پیش‌بینی کرد برای همین تقاضای صلح با مسلمانان داشت.
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 2
    دیگه چطوری باید اعلام کنه ؟!؟!؟! بایدن که گفت برجام مرده ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت ما بر روی برجام تمرکز نداریم !!! شما گیر دادید به برجام !!
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 1
    متاسفم
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 1
    برجام و احیایش هم دیگر آورده ای برای این تیم مذاکره کننده و این دولت فعلی ندارد و به مزه های تاریخ پیوسته
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 2
    از این نظر برای اون نسناسها بیهوده هستش که باید دوباره به چیزهایی متعهد بشن که قبلا هم شدن و قرار نیست هیچوقت بهش عمل کنن و از طرفی براشون ضروریه که کارهایی رو که دفعه قبل ما متعهد شدیم چنان دست پاچه و ذلیلانه و حقیرانه و خفت بار و چپلوسانه و دقیق و حتی بیشتر از تعهداتمون برای خوش آمد کدخدا اجراشون کردیم که خودشونم باور نمیکردن و تا حد ذوق مرگ شدن سورپرایز شدن و حسابی به دهن کثیفشون مزه کرد و الانم فقط و فقط در پی چنان قرار و مداری هستن تا دوباره مملکت و نظام و پرچم مقدسمون رو به سخره بگیرن و هیچی در ازاش بنا به اعتراف رییس بانک مرکزی دولت بنفش ندن و یه حال حسابی هم بابت غنائمی که قراره باز نسیبشون بشه از حساب ملت بدبخت ایران ببرن. و قطعا خداوند چقدر نفرت داره از کسانیکه در مقابل دشمنان شناخته شده و حساب پس داده مجددا کرنش و مدارا و تمکین میکنند.
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 0
    اون کیه کنار هئیت مذاکره کننده ایران نشسته؟
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 2
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 0
    مثلا ما و اونها داریم بهش فکر میکنیم
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 0
    چی بگم
  • حمید IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 0
    خود کرده را تدبیر نیست مقصران اصلی وضع موجود، کسانی هستند که در مجلس برجام را آتش زدند، کسانی که اجازه ندادند در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی برجام به نتیجه برسد، و صد البته متولیان دستگاه ریاست جمهوری آقای رئیسی که توافقات وین را قبول نداشته ، انواع و اقسام پیش شرط را گذاشتند تا عملا توافقی صورت نگیرد. بیش از یک سال و نیم است که برجام را معطل گذاشته و شرایط سخت و رقت انگیزی را بر اقتصاد و خصوصا سفره مردم تحمیل کردند. قطعا روزی در پیشگاه خداوند باید پاسخگوی خون های ریخته شده جوان‌ها، زندگی های از هم پاشیده، به فساد کشیده شدن زن ها و دختران و … باشند. این آقایان مصداق بارز بیسواد سیاسی « برتولت برشت » می باشند.
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 0
    مورس زدن از سمت اونا نیس از سمت ما هستش این اقتصاد ما هستش که در حال فروپاشیه
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 0
    روی خوش به برجام احمقانه است امریکا هیچ چیز نمی دهد دنبال فرصت سوزی و شرطی نگهداشتن اقتصاد ایران است. وزارت خارجه هشیار باش در دام کارمندان ظریف اوت نشو
  • رضا IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 0
    دو نکته اول اینکه : آنچه به نظر می رسد این است که غربی ها می خواهند ایران مانند دوره ریاست جمهوری آقای روحانی و دوستانش همه تعهدات برجامی را انجام دهد و غرب هیچ یک از تعهداتش را انجام ندهد!! دوم اینکه آنچه که از بند 4 این نوشتار استنتاج می شود این است که ظاهرا قرار بوده بعد از مدتها مذاکره غربیها در قبال توقف همه برنامه های توسعه هسته ای ایران فقط اجازه بدهند نفت در برابر غذا صادر شود!! این که بسیار خفت بار تر از توافق اولیه برجام است!
  • محمد IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    0 0
    0 بایدن اعلام کرد که برجام مرده است ، روزنامه های فتنه گر داخلی به ارباب شان فشار آوردند که وقتی شما برجام را مرده اعلام کردید پس از این به بعد ماموریت ما چیست؟ چه چیزی را بزک کنیم؟ نکنه بیکار شویم و مواجب ما قطع شود؟ این بود که رابت مالی (وزیر خارجه آمریکا) حرف بایدن را اصلاح کرد و گفت برجام نمرده است ... اما حقیقت آن است که برجام از اول ناقص الخلقه بود در بدو تولد مرد بدنش تجزیه شد بوی گندش در زمان روحانی همه جا را گرفت و با آمدن رئیسی ، هوا تمیز و سالم شد برای همین است که دوباره آتش فتنه را در سطل آشغالها شروع کردند تا همچنان فضا و هوا آلوده باشد اما زمستان میرود و رو سیاهی به ذغال میماند
  • محمد IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 0
    0 بایدن اعلام کرد که برجام مرده است ، روزنامه های فتنه گر داخلی به ارباب شان فشار آوردند که وقتی شما برجام را مرده اعلام کردید پس از این به بعد ماموریت ما چیست؟ چه چیزی را بزک کنیم؟ نکنه بیکار شویم و مواجب ما قطع شود؟ این بود که رابت مالی (وزیر خارجه آمریکا) حرف بایدن را اصلاح کرد و گفت برجام نمرده است ... اما حقیقت آن است که برجام از اول ناقص الخلقه بود در بدو تولد مرد بدنش تجزیه شد بوی گندش در زمان روحانی همه جا را گرفت و با آمدن رئیسی ، هوا تمیز و سالم شد برای همین است که دوباره آتش فتنه را در سطل آشغالها شروع کردند تا همچنان فضا و هوا آلوده باشد اما زمستان میرود و رو سیاهی به ذغال میماند
  • DE ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    0 0
    با یکی از عزیزانی که پیام گذاشته موافقم جمهوری اسلامی قدرت اول جهان است و حتی پوتین نماینده ولی فقیه در روسیه است و‌جنگ اوکراین را سردار اسلام حاجی زاده اداره می‌کند امریکا در همین سال ۲۰۲۳ از بین خواهد رفت و اروپا به التماس افتاده تا حضرت آقا امنیت آنها را تضمین کند بنابراین بایدن رفتنی است و پس از سقوط امریکا نماینده ولی فقیه از طرف معظم له مد ضله العالی تعیین خواهدشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس