برجام

دیپلمات سابق و اصلاح‌طلب بدون اشاره به عدم تعیین تکلیف حقوق ایران به عنوان علت شکست مذاکرات برجامی مدعی شد: ما کوتاهی زیادی در به سرانجام نرسیدن برجام مرتکب شدیم.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: از زمانی که مذاکرات برجام متوقف شد و آخرین توافقات که در سپتامیر صورت گرفته بود تقریبا مشخص بود، ایران از دو خواسته قبلی از میان سه خواسته عبور کرده بود و عمده موضوعی که منجر شد، این مذاکرات از منظر خود میز مذاکره

و نه از منظر تلقی دو طرف از چالش‌ها و مشکلات یکدیگر به بن‌بست برسد، همین موضوع پادمانی بود که ما معتقد بودیم و تیم مذاکره‌کننده ایران پیشنهاد داده بود که مسائل پادمانی و سؤالات آژانس در همین میز مذاکره بسته شود اما غرب و مشخصا آمریکا و اروپا قائل به این بودند که آن موضوع فنی است و باید در چارچوب مراودات ایران و آژانس حل شود؛ که البته اقدامی زمان‌بر است و نیاز به بررسی اسناد و آزمایشات متعدد دارد.

وی ادامه داد: دو طرف بر مواضع‌شان اصرار داشتند و حاضر نشدند کوتاه بیایند که احیای برجام به سرانجام برسد، از طرف ایران یک اشتباه محاسباتی مبنی بر تئوری طرفداران و نظریه پردازان دولت سیزدهم برای زمستان سرد اروپا و بحث انرژی و بحران بین روسیه و اوکراین بود که طرف ایرانی اضافه برآورد داشت و فکر می‌کرد این وضعیت خروج روسیه از بازار انرژی باعث ایجاد فشار بر اروپا شود تا به ایران امتیاز بدهند و خواست ایران برای بسته شدن پرونده پادمانی عملی می‌شود که این موضوع محقق نشد.

این دیپلمات سابق گفت: برجام چرتکه داده‌ها و ستانده‌های ما با غرب و آژانس نیست بلکه رویکرد بین‌المللی‌گرایی ما بود و به دنیا اطمینان دادیم که می‌خواهیم با جهان با توجه به هنجارهایش کار کنیم و منافع و اهدافمان در سیاست خارجی را این‌گونه تامین کنیم و جامعه جهانی هم اعتماد کرد. برجام یک سند دارد و یک روح کلی تعامل با جامعه جهانی و آنچه که امروز به عنوان سند می‌بینیم در حقیقت حاصل کار و ظرفیت دیپلماتیک ایران و جهان است.

وی ادامه داد: الان شرایط متفاوت است و به دنبال التهابات اجتماعی ایران و مسائلی که ما در این سه ماه داشتیم، شرایط متفاوت شده است و ما باید واقع بین باشیم؛ به این معنا که ما از یک طرف بی‌دلیل مذاکرات را به درازا کشاندیم و مطالب فرابرجامی مطرح کردیم و بعد دانه به دانه، عقب نشستیم و زمان را از دست دادیم.

تاجیک گفت: حذف آمریکا از مذاکرات برجام و عدم پذیرش آن بر سر میز مذاکره‌، بدون آنکه مابه‌ازایی برای خروج ترامپ بگیریم چندان کارساز نیست. یعنی ما هنوز سود چندانی از نشستن تیم آمریکا در اتاق دیگر نبرده‌ایم و شاید در بخشی ضرر هم کرده باشیم. لذا در قدم اول و در فعال شدن یکی از لابی‌ها و رابط‌های متعدد ایران و آمریکا توافقی صورت گیرد و بپذیریم آمریکا به برجام وارد شود و مذاکره غیر مستقیم به مستقیم تبدیل شود و آمریکا هم مابه‌ازایی بدهد.

وی افزود: در این صورت با ورود آمریکا به میز مذاکره یکی از مابه‌ازاها این می‌تواند باشد که برای جلوگیری از طولانی شدن تحقیقات آژانس با حضور همه اطراف برجام، مسائل پادمانی ایران با آژانس زودتر حل و فصل گردد و یا تحریم‌های برجامی سریع‌تر برطرف شود تا برجام زودتر امضاء گردد و مردم از آن انتفاع اقتصادی ببرند. این نیاز به یک جسارت در سیاست خارجی و یک رویکرد جدید به برجام دارد.

اظهارات این تحلیلگر اصلاح‌طلب، در حالی است که بن بست مذاکرات، صرفا به خاطر مسائل پادمانی با آژانس نبود، بلکه طرف آمریکایی حاضر نشد تحریم‌های پسا برجامی را لغو کند و تضمین معتبری بدهد که خدعه و عهدشکنی سال 97 را تکرار نمی‌کند. در حقیقت، ایران نمی‌خواست کلاهبرداری غرب بر سر دولت روحانی، دوباره تکرار شود و آمریکا پس از این که خرش از پل گذشت وبه مکانیسم ماشه برجام مجددا دسترسی پیدا کرد، تحریم‌های تعلیق شده را به با بهانه‌های مختلف برگرداند.

در این میان عجیب است که اصلاح‌طلبان اصرار دارند این واقعیت روشن را نفهمند و عینا هماهنگ با ادبیات فرافکنانه مقامات آمریکایی و اروپایی، ادعا کنند که ایران در مذاکرات فرصت سوزی کرده است.

در موضوع تجدید اختلافات با آژانس هم دولت ائتلاف مدعی اعتدال و اصلاحات متهم است به این که وعده مختومه شدن پرونده آژانس و مطالعات ادعایی کذایی را به واسطه برجام داده بود، اما عملا این ماجرا نیز مانند خود برجام و بهانه‌های آن، تبدیل به استخوان لای زخم شد.

در همین جا باید به یک مغالطه پر تکرار هم اشاره کرد و آن این که ایران به امید زمستان سخت اروپا، توافق ممکن را پس زد و توافق نکرد. اولا، طیف غربگرا در حالی زمستان سخت اروپا را انکار می‌کنند که محافل سیاسی رسمی و رسانه‌ای اروپا درباره زمستان سخت پشت سر هم هشدار می‌دهند و هنوز زمستان نیامده، از چند ماه قبل آژیر می‌کشند؛ بحران اقتصادی هم آثار منفی خود را در قالب اعتراضات اجتماعی و اقتصادی و اعتصابات، قطعی برق و گاز و گرانی و مشکل سوخت و... نشان می‌دهد. و این همه در حالی است که هنوز سه ماه زمستان در راه است.

ثانیا بر خلاف ادعای غربگرایان، همان گونه که گفته شد مذاکرات در اثر طفره طرف غربی در زمینه تضمین لغو موثر و پایدار تحریم‌ها به بن بست خورد و نه دل بستن ایران به زمستان سخت اروپا و طفره از توافق. در این‌جا هم آمریکا، اروپای بحران زده و گرفتار بحران انرژی را قربانی مطامع خود کرده و اجازه نداد اروپا بخشی از مضیقه انرژی خود را از طریق ایران برطرف کند.

در چنین وضعیتی و در حالی که آمریکا حتی به متحدان اروپایی خود رحم نکرد، آیا کارشناسانه و منصفانه و واقع بینانه است که کسانی القا کنند اگر ایران کوتاه می‌آمد، آمریکا آماده توافق با ایران برای لغو تحریم‌ها بود؟ اگر هم اذعان دارند آمریکا نمی‌خواهد حربه تحریم‌ها را کنار بگذارد -همچنان که در دوره پس از اجرای برجام، تحریم‌ها را دو برابر کرد- پس چرا به جای تخطئه آمریکا، طرف ایرانی را سرزنش و شماتت می‌کنند؟ آیا خسارتی که با تنظیم نا متوازن و نا معتبر برجام به کشور تحمیل کردند، کافی نیست که حالا هم طلبکارانه سخن می‌گویند؟ آنها با این ادبیات، چه فرقی با رسانه‌های دولتی آمریکا و انگلیسی دارند؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • بختیاری IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    5 2
    ما نباید از پادوهای کدخدا انتظار بیشتری داشته باشیم.بعضی در حال خدمت صادقانه به خدای خود شیطان بزرگ هستند با پوشیدن لباس نفاق.به امید خدا همانطور که تا به امروز سرشکسته و مفتضح شدند از این به بعد هم شکست خواهند خورد و آرزوی ضعیف کردن و تکه تکه کردن ایــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــران بـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــزرگ را با خود به گور خواهند برد همچون سایر سقط شدگان با دست خود چال و زیر عنبرنسارا غرقشان میکنیم چه غرق شدنی.! دنیا دنیای زورگویی و قدرت هست نه گفتگوی تمدن ها !
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      3 0
      شیشه عمر اصلاح طلبان همین برجام بی فرجام است که اکنون شکسته است و سبب دود شدن آرزوها و حیات این جماعت نادانی که زلف خود را به زلف آن قرارداد گره زده بودند، شده است! اصلی ترین نگرانی این نحله در مورد برجام همین موضوع است!
  • ایرانی IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    4 1
    ما هرچه ضربه میخوریم از دست تعداد گرد عقلی است که عامدانه یا جاهلانه ژست روشنفکری میگیرن و عملا آب به آسیاب دشمن میریزند . کسی نیست به آنها بگوید ای حاهلان از ایران اسلامی حمایت کنید نه از دشمن پلید که شما هم مثل دشمنان این مرز و بوم پلید شده اید.بنظر میرسد اصلاح طلبان عملا دارند تیشه به ریشه انقلاب میزنند
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 0
      مشکل امثال شما اینه که تصور میکنید مرکز دنیا و جهان هستید در حالیکه در واقع اینطور نیست و دنیا بر اساس واقعیتها عمل میشه . به همین دلیل این تفکرها شکست میخورد و حاصلش خشم و عصبانیت هست که شاهدیم
  • حسین IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    3 0
    اینجاست که باید از جمله معروف هیتلر یاد کنیم ،اگر ۱۰ گلوله داشته باشم ۹ تای اون رو خرج خائنین داخلی میکنم و برای دشمن خارجی یک گلوله کافیست.
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 0
      خب هیتلر مریض بوده
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    4 0
    وقتی بانیان وضع موجود رو محاکمه نکنند معلومه که مجرم از غیرمجرم شناخته نمیش و زبونشونم درازتر میش
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    4 0
    این افسادطلب ها برای رسیدن به قدرت همه کاری می کنند دروغ می‌گویند به بزرگی دنیا شامورتی بازی بلدندبه اندازه کره مریخ بدذات وبدجنس هستندومتاسفانه درتمام مصادرکشورهم خیمه زده اند وکارشکنی می‌کنند برای همین است که مملکت به سامان نمیرسد
  • ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    2 1
    اصلاح طلبان خود را به نادانی زده اند
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    1 2
    روح برجام رو رعایت نکردیم
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    2 1
    نصرت الشیطان تاجیک همواره به دولت ایران و مواضع غیرتمندانه ایران می تازد .
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    4 0
    آنها با این ادبیات، چه فرقی با رسانه‌های دولتی آمریکا و انگلیسی دارند؟! خیلی فرق دارند چون منافقین بدتر از کفارند
  • علی IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    3 0
    اوضاع کاملا مشخص است و تا این اتفاقات نیفتد برجام بی نتیجه ست. ا) مذاکره مستقیم و تامین منافع برای امریکا 2) مذاکره مستقیم و تامین منافع برای امریکا 3) مذاکره مستقیم و تامین منافع برای امریکا ......
  • جهان IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    2 0
    حق میگه چطور آقای روحانی وظریف به این فک نکردن که ممکنه دولت بعدی آمریکا از برجام خارج بشه اصن چطور این راه برا آمریکا باز بود که خارج بشه ولی ایران نتونه اصلاح طلبا خیلی زبون درازی میکنن درحالی که وضعیت امروزم مقصر خودشونن با برجام وخارج شدن آمریکا از آن بزرگترین ضربه ها به نظام ومردم خورده
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    3 1
    نتانیابو قبلاً گفته بود: "اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه های اسرائیل در ایران هستند" آقای تاجیک سرمایه اسقاطیل شده
  • محمد علی IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    1 0
    چه عجب گفتید روحانی بت شکن کاری ازش بر نمی آید . واقعا اگر سپاه نبود مملکت نبود.
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    1 2
    یک ساله دارین به عناوین مختلف توافق میپیچونید یه امید زمستان سخت اروپا شانس رسیدن به توافق رد کردید حالا که همه چیز گره خورده طلبکارم‌ شدید واقعا دستمریزاد
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس