1

این روزها این سوال مهم وجود دارد که گفتگو با غربی‌ها در قطر مذاکره‌ای مفید است یا مضر؟

سرویس سیاست مشرق- انتشار عکسی از جوزپ بورل در ضیافت شامی سه نفره در بروکسل در کنار انریکه مورا، افسر سابق جنگ بالکان و رابرت مالی مسئول میز ایران در وزات خارجه آمریکا جنجال‌های زیادی به پا کرد. بسیاری از رسانه‌های غربی این سوال را مطرح کرده‌ بودند که هدف از این دیدار غیر رسمی و نیمه محرمانه چه بوده است!

روایت است که در این نشست شبانه آخرین هماهنگی‌ها میان اروپا و آمریکایی‌ها پیش از سفر مسئول سیاست خارجی اروپا به ایران صورت گرفت. گفته شده است که در آن دیدار بورل از رابرت مالی چند تضمین مهم خواسته است، از جمله آن‌که واشنگتن پس از سفر مسئولان اروپایی به ایران بار دیگر حیثیت دیپلماتیک آن‌ها را بر باد ندهد. این مسئله اشاره به بازداشت مورا پس از سفر به ایران در فرودگاه فرانکفورت دارد، در آن ماجرا افسران سازمان سیا گوشی مویابل و لپ‌تاپ دیپلمات اروپایی را برای ساعتی توقیف کرده و اطلاعات آن را استخراج کردند. برای همین بورل قبل از سفر به ایران از طرف آمریکایی «تضمین» گرفت.

جوزپ بورل برای سفر به ایران انگیزه‌های زیادی داشت، دیپلمات کهنه‌کار اسپانیایی به محض ورود به تهران رو به خبرنگاران اعلام کرد که «احیای توافق» درحال مرگ است و او آمده است برای آخرین بار شانس خودش را برای زنده کردن آن امتحان کند. برای همین در اولین جلسه بورل و انریکه مورا با اطمینان خاطر بیشتر نسبت به قبل روبروی مقامات سیاسی کشورمان نشسته و این‌گونه وانمود می‌کردند که بسته پیشنهادی غربی‌ها برای ادامه گفتگوها پر زرق و برق تر از قبل است!

اروپایی‌ها حتی پا را فراتر هم گذاشته و اعلام کردند که حاضرند برای تفاهم بیشتر محل مذاکرات را نیز تغییر داده و از وین پایتخت اتریش به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس آمده و گفتگو را بسط دهند. پس از تغییر دولت در تهران؛ برخی مقامات ارشد سیاست خارجه تمایل داشتند محل مذاکرات را تغییر داده و  یک شهر اروپایی جدید را برای ادامه گفتگو انتخاب کنند. آن زمان دیپلمات‌های وزارت خارجه معتقد بودند که این تغییر مکان از نظر سیاسی و روانی پیام‌های مهمی در خود داشته و مسیر مخرب گذشته را تصحیح می‌کند. در آن زمان اتریشی‌ها از این تحرک مثبت گلایه کرده و به دلیل برخی ملاحظات تنها هتل محل برگزاری نشست‌ها تغییر کرد.  

اما این بار غربی‌ها به دلیل نیاز شدید به ادامه گفتگو، روی محل مذاکرات از خود انعطاف نشان داده و به گفته برخی منابع آگاه دوحه قطر میزبان دور بعدی گفتگوها پیرامون پرونده هسته‌ای خواهد بود. جوزف بورل در این باره گفته است: «مذاکرات متوقف شده بود، هیچ چشم‌اندازی برای از سرگیری وجود نداشت. اما به لطف این گفتگوها، در روزهای آینده دوباره با تماس‌های نزدیک بین ایالات متحده و ایران آغازمی‌شود. این یک خبر خوب استو بیایید امیدوار باشیم که این امر دوباره برجام را روی ریل می آورد.»

مذاکره غیرمستقیم با آمریکا مفید است یا مضر؟/ پشت پرده انتقال مذاکرات از «وین» به «دوحه»

در سفر بورل به تهران چه گذشت؟

اروپایی‌ها برای سفر بورل به تهران حساب ویژه باز کرده‌ بودند، رسانه‌های غربی با تبلیغات سنگین به گونه‌ای وانمود کردند که این سفر می‌تواند دستاوردهای قابل توجهی داشته باشد. تا پیش از این اتحادیه اروپا سعی کرده است با ارائه چند ابتکار سیاسی نقش تعیین کننده را بر عهده داشته باشد؛ اما در عمل اروپا به شدت ناموفق بوده است. بورل و مورا در حالی سعی در نزدیک کردن مواضع غرب به ایران را دارند که حتی در کنترل تروئیکای اروپایی(انگلیس، آلمان و فرانسه) عاجز هستند! از این رو سفر بورل به تهران سفری کلیدی و تاثیر گذار در تحولات در آینده نبوده و تیم اروپایی تنها نقش تسهیل‌گر را بازی کرده است.

در گفتگوهای صورت گرفته در تهران نیز این تصویر به خوبی به بورل منتقل شده است؛ در تمامی مذاکرات میان مقامات ایران با پیام‌رسان اروپا روی این نکته مهم تاکید شده است که تنها شرط بازگشت آمریکا به برجام و نیز اجرای کامل مفاد توافق ۲۰۱۵ از سوی ایران آن است که طرف آمریکایی از خود حسن نیت واقعی نشان داده و خواسته‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران را در زمینه انتفاع اقتصادی از برجام را بپذیرد. از جمله مهم‌ترین خواسته های ایران لغو تمامی تحریم‌های تاثیرگذار و بازگشت بی قید و شرط واشنگتن به شرایط پیشا ترامپ است. در این وضعیت آمریکایی‌ها باید تگ  تمامی نهادهای تحریم شده از سال ۲۰۱۵ به این سو را برداشته و به برجام تمکین کنند.

در این وضعیت آمریکایی‌ها نمی‌توانند روی پیوست برجامی و SDN لیست شرط و شروط بگذارند. از جمله این موارد برداشتن تگ‌های تحریمی روی سپاه پاسداران، بانک مرکزی، شبکه توزیع و فروش نفت و شبکه پرواز خارجی است، در آخرین رایزنی‌های صورت گرفته در تهران مقامات کشورمان به صورت صریح از جوزف بورل خواسته‌اند آمریکا دست از موضع‌گیری‌های دو پهلو برداشته و بدون قید و شط به برجام باز گردد.

مذاکره غیرمستقیم با آمریکا مفید است یا مضر؟/ پشت پرده انتقال مذاکرات از «وین» به «دوحه»

پاسخ به یک ابهام: شرط مذاکره با آمریکا چیست؟

جوزف بورل پس از پایان تور دیپلماتیک خود در ایران، ادعایی عجیب را مطرح کرده است! مسئول سیاست خارجه اروپا گفته است که در کشور قطر  که این احتمال وجود دارد که گفتگوهای غیرمستقیم بین آمریکا و ایران از سر گرفته شود. این سخنان به سرعت با واکنش مثبت از جانب آمریکایی‌ها روبرو شده است. وب‌سایت آکسیوس که اخبار محرمانه مذاکرات هسته‌ای را می‌نویسد اعلام کرد که یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده از سخنان بورل استقبال کرده و گفته است که کاخ سفید از مسیر هموار شدن گفتگو حمایت می‌کند، این مقام آمریکایی مذاکرات آتی را بن‌بست شکنی و شتاب دهنده خوانده است. پیش از این آمریکایی‌ها ادعا کرده‌اند که ظرف سه روز می‌توانند برجام را احیا کنند!

در حالی این ادعا از سوی آمریکا بیان شده است که روز گذشته روزنامه وال استریت ژورنال از برگزاری یک نشست سه جانبه ضد ایرانی میان ژنرال‌های آمریکایی؛ رژیم صهیونیستی و چند کشور مرتجع عربی با موضوع کنترل ایران خبر داده است. قرار دادن این دو خبر از جانب دو رسانه آمریکایی در کنار یکدیگر علاوه بر نشان دادن ادامه رفتار پر ضد و نقیض کاخ سفید در خود اشارات مهمی نیز دارد.

به نظر می‌رسد که بایدن به دلیل نیازمندی شدید به توافق پیش از برگزاری انتخابات کنگره و اثرات تفاهم با روی روی جنگ اوکراین؛ این روزها چون هشت‌پا همه بازوهای سیاسی و امنیتی خود را فعال کرده تا بتواند نتایج توافق هسته‌ای را در تور خود بیاندازد. بررسی رفتار دقیق آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که رسیدن با توافق با شرط تامین منافع جمهوری اسلامی ایران نیاز به هوشمندی، صبر و ظرافت بالایی خواهد داشت.

مذاکره غیرمستقیم با آمریکا مفید است یا مضر؟/ پشت پرده انتقال مذاکرات از «وین» به «دوحه»

پیش از برگزاری دور جدید گفتگو میان ایران و کشورهای غربی بیان چند نکته ضرورت دارد:

۱- پیش ازهر نوع مذاکره دراین روزها باید این نکته را  در نظر داشت که آمریکا یک نسخه جدید و به روز شده از سیاست فشار حداکثری علیه ایران را نهایی کرده و در اجرای آن تردید نخواهد کرد. این متد جدید از فشار چه با توافق و چه بدون آن اجرا خواهد شد؛ از این رو برای گفتگوی با طرف غربی باید دقت نظر فراوان داشت.

۲- مذاکره با آمریکا(مستقیم یا غیر آن) زمانی ارزشمند است که ارزش افزوده‌ای برای هاب مقاومت داشته باشد.

۳- آمریکایی‌ها فشار را عنصر ضرری مذاکره می‌دانند، برگزاری گفتگو در قطر(یا هر میانجی منطقه‌ای) نیاز به پیش شرط‌هایی دارد که اجرای آن بستگی به عمل واشنگتن خواهد داشت.

۴- هر نوع پالس اشتباه از داخل می‌تواند برنامه جامع ضد ایرانی را تقویت کند! مسیر مذاکره باید به سمتی باشد که دندان طمع آمریکایی‌ها در رسیدن به توافق بدون لغو تحریم‌ها را بکشد. واشنگتن تمایل دارد در مذاکرات آتی برنامه اقتصادی کشور را به دو بخش سفید و سیاه تقسیم بندی کرده تا بخش روشن به دلیل تحریم علیه بخش تیره اعلام قیام کند. این وضعیت حتی فاجعه‌ای بدتر از خود تحریمی در پی خواهد داشت.

۵- برخی کشورهای مصلح(قطر و عمان) گمان می‌کنند که با تغییر درمحل برگزاری مذاکرات، امکان پیشرفت درآن وجود دارد، در حالی این خیال در سر برخی سران منطقه است که آمریکایی ها از این فرصت برای مهندسی گفتگوها استفاده خواهند کرد. امیر قطر پیش از این نشان داده است که تمایل دارد نقش قدیمی عمانی‌ها را بازی کرده و به عنوان یک مصالحه‌گر عمل کند. تمیم بن حمد آل ثانی باید این موضوع را درک کند که در تهران دسته چکی که بایدن در اختیار رابرت مالی قرار داده به هیچ عنوان اعتبار حقوقی ندارد. قطر در شرایطی می‌تواند نقش مثبت ایفا کند که چک ضمانت را برای آمریکایی‌ها امضا کند. اننقال «هاب گفتگو» به منطقه نیاز به ضمانت نامه نقد دارد.

مذاکره غیرمستقیم با آمریکا مفید است یا مضر؟/ پشت پرده انتقال مذاکرات از «وین» به «دوحه»

این روزها این سوال مهم وجود دارد که گفتگوی با غربی‌ها در قطر مذاکره‌ای مفید است یا مضر؟ پاسخ به این سوال حیاتی روشن است. واقعیت آن است که در حال حاضر در جایگاهی قرار داریم که علاوه بر در اختیار داشتن گلوگاه انتقال انرژی، به زودی نقش تعیین کننده در صادرات کالاهای اساسی بین المللی را خواهیم داشت. تهران هیچ‌گاه طلای ۲۴ عیار دستاوردهای عمیق و راهبردی خود را با چند تکه کاغد پاره در دوحه یا مسقط تاخت نخواهد زد!

جمهوری اسلامی ایران پیوند راهبردی، تاریخی و ژئوپلیتیکی خود با کشورهای هم‌پیمان را فدای قمار ترامپ و بد مستی بایدن نکرده و مذاکرات قطر را تنها به عنوان زاویه‌ای سیاسی برای عبور کم هزینه‌تر از آخرین پیچ «اثرتحریمی» ارزیابی می‌کند. خوب می‌دانیم که هدف آمریکایی‌ها از تعارف زدن توافق در دوحه آن است که میان ایران با شرکای استراتژیک خود(چین و روسیه) شکاف بیاندازد. به طور قطع جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اصل استقلال و حفظ امنیت خود به رقبا و شرکا پاسخ خواهد داد. در حالی که غرب به دنبال زدن «خسارت راهبردی» به ایران است می‌توانیم با تصمیم سیاسی صحیح هم تعاملات استراتژیک خود را بسط دهیم و هم دسیسه دشمن را خنثی کنیم؛ عبور از این مرحله لغزنده دشوار نیست.

در حالی که سرزمین‌های اشغالی با «تابستان داغ» روبرو بوده و آمریکا چاره‌ای جز خروج از منطقه را ندارد، هر مدل از گفتگو با غربی‌ها نباید کلید رهایی واشنگتن و تل‌آویو از وضعیت ویژه باشد.

در شرایطی تهران به سوی دور جدید مذاکره در مکانی جدید و نزدیک‌تر ترغیب می‌شود که پیش از آغاز آن لازم است «چک ضمانت منطقه‌ای» پاس شود؛ این ضمانت‌نامه علاوه بر حفظ جایگاه مقاومت مردمی، زمینه همکاری‌های استراتژیک میان ایران با چین و روسیه را نیز هموار خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 85
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • US ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    آمریکا یه کشوریه که هم کمک میکند و هم دعوا میکند. انتخاب با خودمان است. الان آمریکا همینجوری ۱۲۰ میلیون دلار کمک بلاعوض به ارمنستان کرد. ما هم باهاش دعوا میکنیم
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      12 3
      آیا دولت انقلابی نیز مانند دولت بنفش متن برجام خود را منتشر خواهد کرد؟
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      10 4
      مگه این دولت انقلابی نبود و
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      13 11
      تهدید نماینده اروپا کار خودشو کرد بالاخره ایران کوتاه اومد.
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      13 5
      به جاش امنیت داریم
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      15 3
      الان فرق دولت انقلابی با بنفش چیه؟
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      6 3
      دکتر احمدی نژاد گفته بود
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      9 0
      مذاکره مستقیم
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      3 7
      امید من به شما دبستانی هاست.
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      8 44
      ارمنستان پایگاه امریکا درارمنستان مرکزمفت خورها وفاسدین است امریکا فکرپیشرفت ورفاه نیست وگرنه نتیجه ی 7ترلیون دلارش درخاورمیانه یک بنای 40 متری برای یک شهروند هم درست نشد که هیچ 2میلیون منطقه کشته شده حریم دارومیکنه برای پیداکردن فرصت برای کمکه عزیزم مامیخواهیم سالم زندگی کنیم وازفساد وتعیین خط قرمزبوسیله ی یک درصدی های فاسد ادمکش میکروب سازجلوگیری کنیم
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      8 7
      دولت انقلابی بدون لغو موثر تحریم ها و تامین منافع ملی به دشمن باج نخواهد داد.
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      9 1
      یعنی تحریم دارویی وفیلم های ضداخلاقی وداعش درست میکنه تابیادکمکمون کنه یابرای غارت می ایدمابرای خداهمه کارمیکنیم مسئولین هم بایدبه فرموده رهبرشفافیت کنن وگرنه به مرورکه مدیران جدیدبیان خودمسئولین اشرافی روهم محاکمه میکنن
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      1 2
      برجام نافرجام نشان داد که امریکا و اروپا به هیچ وجهی قابل اعتماد نیستن حتی اگر منافع شون هم تامین بشود از پشت خنجر می زنند.
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      3 1
      کدخدایت می‌گوید من ارباب هستم و تو نوکر و هرچی گفتم باید بگویی چشم
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      5 3
      درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم .
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      2 0
      دولت انقلابی نباید بتن بریزد ولو با عوض کردن اسم با عنوان رفع تحریم
    • گشتاسب UA ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      1 1
      تا زمانی که دولت دندان لقِ چانه زدن بر سر یکی دو دلار نسیه‌ی آمریکایی‌ها را از بیخ نکَنده و دور نیاندازد، همچنان باید منتظر خبر نزدیک‌تر شدن جغرافیایی اوباش اروپا و آمریکا به مرزهای ایران باشیم.
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      4 1
      با ایران دشمن هستند ولی از فرش های بی نظیر ایرانی نمیتوانند بگذرند
    • سید فروزان CH ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      5 3
      امریکا به فکر گرسنکان خودش باشد ، کمک بلاعوض هم ظاهر کار است کمی مطالعه کنی در مورد سیاستهای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول و که هر دو تحت کنترل انریکا هستند متوجه خواهی شد بلاعوض چطوری است
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      0 0
      این متن رو مهدی محمدی نوشته ، منتها اونقدر وجود نداره اسمش رو پای نوشته اش بذاره.
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      1 0
      اینا رو به اشرف غنی بگو عزیزم...کمک بلاعوض دوست داری؟ اونم دوست داشت...پاشینیان که با خفت جلوی اذربایجان له شد هم با همین وعده ها خام شد
    • احمد DE ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      1 32
      تا جایی که تاریخ به خاطر داره امریکا چیزی جز جنایت و خیانت در منطقه ما مرتکب نشده...120 میلیون پول صادرات یک روز نفت ماست امریکا اگر پول مفت داره به 600 هزار بی خانمانش کمک کنه
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      0 0
      ۱۴:۱۴ دارین زور اخرتون را میزنید پس بنال که وقت تنگ است.ههههه
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      1 0
      من موندم مشكل ما با دنيا چيه كل دنيا با چين روسيه مشكل دارن ما دوستشونيم هر چي دنيا ميگه ما عكسشو عمل ميكنيم و جالب اينه همه دنيا اشتباه ميكنن و كار ما درسته كلا كشور جالب با مسئولين جالبتريم
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      0 0
      ارمنستان که چند روزه نصفش تسلیم آذربایجان شد الگوی ما بشه؟! همین شما ها با این تفکرات بودید که با بنفش ها و برجام کشور رو به این روز انداختید.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    11 13
    انشا الله تا برجام امضا شود و معیشت مردم بهتر گردد.
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      4 2
      سکه ارزان شد .
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      8 4
      نتیجه برجام در دولت قبل 10 برابر شدن قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و فلاکت و بدبختی مردم شد.
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      7 3
      آلزایمر داریم؟! سیف وقتی برجام،نقل محافل بود ،گفت:دستاورد ایران از برجام تقریبا هیـــــــــــچ بود.
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      3 3
      آلزایمر داریم؟! سیف وقتی برجام،نقل محافل بود ،گفت:دستاورد ایران از برجام تقریبا هیـــــــــــچ بود.
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      1 1
      خخخخه 100 دیگر هم نخواهید فهمید مشکل شما داخلی هست
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    16 4
    مگه قرار نبود دولت انقلابی برجام رو آتش بزنه؟
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      5 5
      برجام طوری منعقد شده که نه می توانیم از آن خارج بشویم و نه می توانیم در آن بمانیم و به یک بازی دو سرباخت برای ایران تبدیل شده است مکانیسم ماشه مانع خروج ایران از برجام است.
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      9 1
      20 سال کشور را بازیچه دشمنان کردن هنوز که هنوزه نفهمیدن با باج دادن و سد کردن دانش کشور راه لیبی و عراق اوکراین در پیش هست
    • محراب IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      5 0
      بله قرار بوووووووود اما الان قرار عوض شده گلم
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      2 3
      خب برجام را آتش زده که غربی ها هی التماس میکنن. دولت انقلابی به معنای فرار از گفتگو و مذاکره نیست که. بله آن دولتی که ذلیلانه مذاکره می‌کرد تمام شد و رفت. دولت انقلابی مذاکره عزتمندی و هدف انجام می‌دهد.
    • رحیم IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      0 3
      دولت روحانی باید در همان ماه های اول آتش می زد. الآن آتش زدن به ضرر ماست.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    10 8
    اون که ظریف بود با اون همه سواد و دانش و کاربلد اون شد نتیجه وای به
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      9 7
      ظریف اگر کار بلد بود ! نتیجه برجامش دقیقا"هیچ نمی شد !
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    4 1
    دقت شود که چک صیادی باشد نه چک اینستکس!
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    1 0
    در همه کشور ها خائن وجود داره
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    شاه بيت اين متن پاراگراف آخر است
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    8 2
    ترجمه جدید:امضای جان کری تضمینه! چندبار از یک سوراخ باید گزیده بشویم؟!
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      1 0
      دو باره همن آش و همون کاسه خدا کنه ترامپ برنگرده
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 0
    از جمله مهم‌ترین خواسته های ایران لغو تمامی تحریم‌های تاثیرگذار و بازگشت بی قید و شرط واشنگتن به شرایط پیشا ترامپ است. در این وضعیت آمریکایی‌ها باید تگ تمامی نهادهای تحریم شده از سال ۲۰۱۵ به این سو را برداشته و به برجام تمکین کنند خدا رو شکر ....هنوز هم باور دارید که شرایط برجامِ پیشا ترامپ اگر نگوییم عالی، اما خوب برای کشور ماست
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    6 2
    خخ. دولت انقلابی متن برجامش رو منتشر کنه ببینیم چه امتیازاتی گرفته.
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      0 1
      احسنت راست گفتی چون تیم حسن روحانی و ظریف عمدا طوری برجام را نوشتند که کاملا به ضرر مردم ایران تمام شود و دولت بعد نتواند ازش نفعی عائد ملت ایران بکند. یعنی نه همین سوخته بلکه زمین مین گذاری شده برای دولت سیزدهم به جا گذاشتند
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    6 3
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      3 1
      دیر گفتی
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      3 1
      انشاالله از دولت بعدی درخواست کن.
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    4 2
    حالا که برجام رو امضا میکنین حداقل واردات رو هم مثل روحانی آزاد کنین چند تا خودرو و لوازم خانگی و ... وارد بشه.
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    3 7
    مرگ بر امریکا مرگ بر مذاکرات مرگ بر خاین
  • مهدی IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 2
    هر مدل از گفتگو با غربی‌ها نباید کلید رهایی واشنگتن و تل‌آویو از وضعیت ویژه باشد. اگر چه خودم شخصا هیچ امیدی به برجام و مرجام و ...و.... ندارم، اما شما از مذاکرات دنبال چه هستید؟
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    5 0
    دوست دارید برجام احیا نشه؟
  • ایرانی با غیرت IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 1
    دولت محترم اگر حال حوصله یاوه شنیدن و پرت وپلا گوئی , وقت کشی و زیر و رو کشی یانکی ها را دارد میتواند مذاکرات را شروع کند. مسئوولین محترم حداقل بایستی از گفتگوهای بی حاصل گذشته درس گرفته باشند و در صورتی که یانکی خواستند به جاده خاکی بزنند بلافاصله گفتگوها را متوقف کنند. این یانکی ها عوض بشو نیستند.
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    1 0
    امریکا چند هدف از انتقال مذاکرات از وین به دوحه داشت و در مرحله اول این ماموریت را به بورل در سفر به تهران محول کرد تا موافقت ایران را برای گفتگوهای دوجانبه با نظارت اتحادیه اروپا در دوحه به دست بیاورد
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    چی بگم
  • سید فروزان CH ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 2
    اتحادیه اروپا حافظ منافع رژیم اشغالگر است بورل یا مورا یا هر که. طبقه آخر ساختمان پارلمان اروپا مقر نمایندگان و ماموران رژیم اشغالگر است و خط مشی اروپا از آنجا صادر و گزارشات هم به آنجا ارسال
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    چی بگم
  • محمد IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    1 0
    برگشتن بی قید و شرط به برجام قبل از ترامپ‌یعنی برجام‌روحانی بد بر جامی نبوده. خخخ جالبه. ایران رو برده گوشه رینگ و مجبورش کرده تحت فشار شورای حکام و سازمان ملل و..‌ سر شفاف نبودن فعالیت‌های هسته ای و نقض حقوق بشر سر عقل بیاد و مث پسر خوب بشینه پای مذاکره و ما هم در حالی که چشمامون پر اشکه داریم آب‌نبات می مکیم.
  • رحمت عیدی IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    1 1
    مشکل ما همیشه داخلی بوده یعنی از داخل مشکل داشتیم بخاطر مسئولانی با تفکر واداده غربگرایی یا بهتر بگیم غربگدایی و این تفکر یک جریان است یک جریان مخرب با سوابق بیشمار تاریخی خصوصا تاریخ انقلاب از اول تا کنون، متاسفانه در دولت آقای رئیسی هم یکی از جاهای حساس و کلیدی که هنوز عوامل و مهرهای تفکر غربگدایی دولت بنفش بر سر کار است وزارت امور خارجه است که فقط وزیر و دوسه معاونت تعویض شده اند و بدنه وزارت هنوز در چمبره غربگداهاست که امید زیادی به احیای برجام نافرجام با همان سبک و سیاق فاجعه بار قبلی دارند و با طمع گسترس آن به دیگر حوضه ها منجمله موشکی و منطقه ای با توجه به درز اخبار مفاد توافق شده در وین که بسیار نگران کننده است که در واقع تغییر چندانی نسبت به توافق برجام نداشته هرچند که استراتژی دولت کنونی در مورد مذاکرات احیاء برجامی بسیار نزدیکتر به مواضع نظام و رهبری است اما باید از وجود عوامل وضع موجود فاجعه برجام در وزارت خارجه نگران بود و از دست بالاتر کشورمان در مذاکرات و دست خالی و تجربه بد عهدی طرف مقابل خصوصا آمریکا با قاطعیت بیشتر و هوشمندانه تر استفاده نمود، انشاءالله که توافق با هر قیمتی نباشد و نشود
  • test IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    تست
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    1 1
    کلمه. شیخ نشینهای خلیج فارس را که میشنوم ، بوی خیانت. به ایران میاید .. بن سلمان. اون وسطای کار پیدا نشود، اوعقل سالمی ندارد
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    گور باباش با کمکش،،، ایران به کمک دشمن و دوست نیاز ندارد رابطه باشد. اما کمک نخواستیم. ، اموالمان را پس بدهد ،،، او که به ارمنستان کمک میکند. حتما بدانید. نقشهای. هم برای اونها هم برای ما دارد. که دارد با کمک ترکیه
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    1 0
    به نظر می رسد دولت رئیسی می خواهد ثابت کند دست کمی از اصلاح طلبان دولت روحانی و باند نیویورکی ها ندارد و مجبور است با کدخدا مذاکره غیرمستقیم یا مستقیم کند تا بیشتر از این متهم به غارنشینی و بیسوادی و ناآگاه به مسائل جهان و.. در جراید اصلاح طلب نشود
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    1 1
    مذاکره و توافق!؟ با آمریکایی که امام (ره) او رو شیطان بزرگ نامید و رهبر معظم انقلاب او رو غیر قابل اعتماد دانستند با تروریست های کراوات زده پشت میز نشسته ای که بعضا دستشون در ترور و ریختن خون پاک شهید سلیمانی (رحمة الله علیه ) آلوده است فکر میکنید مفید است !!؟ / اصلا میشه از یه شیطان و تروریست انتظار خیر و مفید بودن داشت !؟
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    تکلیف روسیه و چین این وسط چی می شود؟
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    1 0
    مذاکره غیر مستقیم گرگ و میش تا نیل به دستیابی از نزدیک .
  • DK ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    نقش تعیین کننده در صادرات کالاهای اساسی بین المللی را خواهیم داشت؟! مثل اینکه فراموش کردید چند درصد کالاهای اساسی ایران وارداتیه؟!!!
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    واقعیتش اینه برجام دوباره منعقدم بشه رئیس جمهور بعدی امریکا پارش می کنه. باید به چشم یه فرصت محدود توافق کرد سریع و تا می شه ازش نفع اقتصادی برد تو این شرایط به تعهد امریکا هم دلخوش نباشیم می زنه زیرش امریکا باز طبیعتشون همینه
  • حسين DE ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    پرسش ساده اين است كه ما چند بار بايد از يك سوراخ گزيده شويم؟آمريكا و اتحاديه اروپا در بهترين حالت دشمن ما هستند و اين مسئله نيازى به اثبات و سند و مدرك ندارد رفتار آنها با ما در طول اين چند ده سال گوياست ،مشكل در درون است كه هنوز جريان غرب گرا در داخل يا به اين باور نرسيده و يا عامدًا و خائنانه آنرا نفى ميكند،اگر مصوبه مجلس و سه شرط مقام معظم رهبرى پايه و اساس و محور گفتگوهاى هسته ائى را تشكيل ميدهد پس چرا اين همه تئاتر اجرا ميشود؟و حالا گويا صحنه اين تئاتر مسخره دارد از وين به دوحه انتقال پيدا ميكند،غربى ها در زمينه بازى با كلمات و واژه و مفهوم سازى استادانه عمل ميكنند و بارها يكعده خوش باور و ساده لوح و بعضًا خائن در داخل به سادگى فريب خوردند،اين همه سال مذاكره و اين همه خسارت و پرداخت هزينه هاى بسيار سنگين از تعطيلى نيروگاه ها تا ترور دانشمندان عزيزمان و نهايتا" نتيجه صفر،دوستان دنيا وارد نظم نوين جهانى جديدى شده روسيه داره يك تنه با مجموعه دنياى غرب ميجنگه و تا بامروز پيروز ميدان است هژمونى يانكيها در عرصه جهانى به چالش كشيده شده،پنج كشور عضو بريكس كه اگر ايران هم بدان بپيوندد يعنى تابوت آمريكا را ميخكوب كردن،روند تحولات چه در منطقه و چه در عرصه جهانى به نفع ما است ،فرصت را نبايد از دست داد،فريب پيشنهادهاى "جديد" را نخوريم ،در صورت عضويت ايران در بريكس آيا ضرورت دارد ما در برجام باقى بمانيم؟ عضويت ايران در بريكس يعنى مرگ دلار،روسها دارند از ما آموزش ميگيرند كه چگونه تحريمها را دور بزنند و براى ما هم اين امكان فراهم شده تا با عضويت در بريكس روابط و مناسبات تجارى و اقتصادى غير دلارى را كنار بزنيم و حتى ميتوان با ايجاد پول مشترك اين روابط را توسعه و گسترش داد،بيش از اندازه كافى مذاكره كرديم،تنها راه خروج از اين بن بست خروج از برجام است.
  • مهران IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    1 0
    با سلام چرا محل مذاکرات را به ایران انتقال نمی دهید؟ در ضمن من شخصا به افرادی که در پستهای کلیدی به وسیله حسن روحانی گماشته شده اند اعتماد ندارم. رئیس شورای امنیت ملی (گماشته آقای حسن فریدون) و دولت متن توافقاتی را که با اعضای برجامی داشته اند را در معرض دید مردم قرار دهند. دولت انقلابی با مجریان اصلاح طلب همخوانی ندارد.
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    واسه ایران مفیده ولی واسه اسرائیل و عربستان مضره..‌‌!!
  • ساسان IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    در وضعیت فعلی هر گونه مذاکره ای به ضرر ماست!
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    باید مراقب ترور بیولوژیک باشید اسرائیل بر کشورهای خلیج سوار است.
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    نکته اول اینه که آمریکا بخاطر اسرائیل و ایران بخاطر گروه مقاومت با هم مشکل دارند دوم اینکه بایدن آیا ممکنه از خواسته اش فشار حداکثری به به اندازه خواسته ایران کوتاه بیاید پس در نتیجه این یک جنگ سرد می‌تواند باشد ما باید باهشیاری و در نظر گرفتن تمامی جوانب حرکت کنیم.
  • ناشناس IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    آقایی دلار داره شکسته میشه وغرب وآمریکا بمیرن هم دست از دشمنی برنمیدارند پس نباید به آنها فرصت دادوبه خودمان دوباره لعنت بفرستیم
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    متاسفانه منافع ملی فدا شده کجای دنیا دیدید مذاکره با دست خالی باشه
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    کم کم در طول این چند سال عده آیی ازتحریم صدها میلیارد دلار بجیب زدن و پشتیبان اوضاع حال ایران همونها هستن و از ثروت باد آورده چند ده میلیاردی چند میلیون دلار خرج میکنن تااوضاع به همین شکل باقی بمونه
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    1 1
    برجام به این علت فروپاشید که یک عده موشک هواکردن روش نوشتن مرگ بر اسراییل اسراییل متحد آمریکاست عضو رسمی سازمان ملل هست دوم اینکه چند روز بعد برجام اعلام شد ما با آمریکا هیچ نوع تجارت نمی کنیم ضمنا اوباما هم تمایل زیادی داشت تا برای رابطه به ایران بیاد دیگه آمریکا باید چکار میکرد
  • LU ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    با توجه به اینکه قیمت ارز و طلا، حتما به آمدن برجام واکنش نشان خواهد داد با نیرنگ، پایین آمدن قیمت دلار را به موضوعاتی مانند‌اقتصاد مقاومتی، تلاش دولت انقلابی و ... ربط دهید.
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    بهترین گزینه گفتگو رو در رو است مشکلات دو طرف رو خودشان بهم بگن ورفع کنند بهترین گزینه است درست آمریکا مورد اعتماد نیست !
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    گوش بفرمان رهبر باشند مسولان ومردم پیروز میشویم آن شاا...
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    اگرقراره پاسخ رو بدونید که مذاکره به هرشکلش اشتباهه
  • علیرضا IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    0 0
    این خبر نشون میده که ایران و اروپا مشکلی برای اجرای برجام و برقراری روابط عادی تجاری و سیاسی ندارند و فقط امریکاست که مشکل ساز هست بنابراین مذاکره بین ایران و امریکا میتونه روش خوبی باشه برای بدست آوردن راه حل نهائی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس