کد خبر 1470237
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
واشنگتن مدعی شد خبر احتمال کمک نظامی پکن به مسکو، منبع روسی دارد

رسانه آمریکایی به نقل از دو منبع مطلع مدعی شد: اطلاعات اولیه در خصوص احتمال کمک نظامی پکن به مسکو، از مقام‌های دولتی روسیه به دست آمده بود.

به گزارش مشرق، این دو منبع مطلع که از مقام‌های فعلی و پیشین دولت آمریکا هستند، می‌گویند: پس از دریافت اطلاعاتی اولیه مبنی بر اینکه چین در حال بررسی ارسال تسلیحات کشنده به روسیه است، مقام‌های آمریکایی برای هفته‌ها و از طریق منابع متفاوت صحت این اطلاعات را بررسی و تایید کردند.

این دو منبع که به نام و مقام آن‌ها اشاره‌ای نشده، مدعی شده‌اند: مسیرهای اطلاعاتی متعدد بیان می‌کنند که چین در حال بررسی ارسال کمک‌های نظامی مرگبار از جمله مهمات و توپخانه به روسیه است.

یک مقام ارشد آمریکایی با ابراز نگرانی از پیامدهای کمک نظامی پکن به مسکو، گفت: ارتش روسی که توسط تسلیحات چینی تامین و یا حمایت شود، بسیار مرگبارتر و توانمندتر خواهد بود. این برای مردم اوکراین نتیجه خوبی در بر نخواهد داشت.

طی روزهای گذشته مقامات ارشد دولت بایدن از جمله آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و ویلیام برنز رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، به طور علنی و با اطمینان از این اطلاعات، به چین نسبت به ارائه کمک‌های نظامی به روسیه هشدار دادند.

در عین حال، مقام‌های آمریکایی‌ به رغم اتهام زنی‌ها علیه چین اذعان دارند تاکنون هیچ مدرکی دال بر تصمیم‌گیری و یا اقدامی از سوی پکن در این خصوص، مشاهده نشده است.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دولت بایدن تا چه اندازه چین را در احتمال کمک نظامی به روسیه جدی می‌داند، اذعان داشت: در حقیقت، اطلاعی نداریم.

رییس سازمان سیا نیز در گفت‌وگو با شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» در این باره گفت: هدف از انتشار عمومی این اطلاعات، بازدارندگی چین از تصمیم‌گیری در راستای حمایت نظامی از روسیه بود.

وی ادامه داد: [جو بایدن] رییس جمهوری و [آنتونی بلینکن] وزیر امور خارجه، بر اهمیت آشکار سازی عواقب چنین تصمیمی برای پکن تاکید دارند.

پکن در مقابل این اتهامات را رد کرده و آن‌ها را اطلاعات غلط و در راستای پروپاگاندای آمریکایی‌ها علیه چین دانسته است.

این گزارش می‌افزاید: اتهامات آمریکا علیه چین درحالی مطرح می‌شود که پکن هفته گذشته طرحی را برای دستیابی به صلح و خاتمه جنگ در اوکراین ارائه کرده بود.

در واکنش به طرح صلح چین، مقام‌های آمریکایی از جمله رییس‌جمهوری این کشور، آن را یک‌طرفه و به سود روسیه دانستند اما ولودمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین در واکنش به این پیشنهاد، مشارکت چین برای یک صلح احتمالی را اقدامی منفی ارزیابی نکرده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    2 0
    این کثافتها سلاح توطئه وکودتا وکشتار، پیدا وپنهان به همه دنیا می فرستند حالا نگران ارسال اسلحه چین به روسیه هستند .
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    2 0
    خوب زلنسکی می داند در صورت ورود چین به این جنگ اصلا هیچ شانسی برای او باقی نخواهد ماند
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    2 0
    چین در هر صورت تحریم خواهد شد چه با تسلیح اوکراین چه با حمله به تایوان اما تحریم به خاطر اوکراین بهتر از تحریم بخاطر تایوان است چون جنگ با تایوان جنگ در خانه برای چینی ها محسوب می شود پس بهتر است چین روسیه را تسلیح نماید و جنگ نیابتی به سبک ایرانی ها انجام دهد
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    2 0
    امریکا تایوان را تسلیح می کند چین نیز باید روسیه را تسلیح نماید
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    2 0
    جنگ اوکراین صحنه یک جنگ کلاسیک محض نیست و بیشتر ترکیبی از جنگ نامتقارن و کلاسیک است و باید ارتش روسیه ابتدا جنگ افزارهای جنگ نامتقارن یعنی پهباد و بالستیک و کروز نقطعه زن را می کرد و بعد وارد گود می شد الان هم دیر نشده و با خرید از ایران و چین می تواند کمبود را جبران کند
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    2 0
    اوکراینی ها در این جنگ از تاکتیک گرونگیری مردم وسپر انسانی دارند استفاده می کنند که مانع استفاده از تمام ظرفیت نظامی دسته های تانک و توپخانه ارتش روسیه می شود روسیه باید با کوچاندن روستاها و شهرهای مسیر عملیات اش باید مانع این اقدام شود
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    2 0
    چین باید نبرد با امریکا را در خاک اوکراین ادامه دهد نه مرزهای چین و نه در خاک تایوان که آنهم بخشی از چین می باشد چین باید امریکا را با جنگ نیابتی وادار به تخلیه تایوان کند نه با جنگ مستقیم که هزینه های بسیار زیادی برای چین می تواند داشته باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس