مکرون یا خیابان‌ها؛ چه کسی در فرانسه حُکم خواهد راند؟

انفجار نارضایتی‌ها از لایحه جنجالی اصلاح قانون بازنشستگی در فرانسه، به خشمی مزمن و فراگیر تبدیل شده و تکرار اعتصاب‌ها و تظاهرات‌های میلیونی، این کشور را در آستانه بن‌بست قرار داده است.

به گزارش مشرق، برخی تحلیلگران با ارزیابی شرایط حاکم بر فرانسه از زمان ارایه لایحه جنجالی دولت مکرون مبنی بر افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال، احتمال می‌دهند که ادامه این روند بتواند مستاجر الیزه را به زانو درآورد و از راهی که در پیش گرفته، منصرف کند.

شرایطی که دولت فرانسه به شدت در مقابل آن ایستادگی می‌کند و از خود انعطاف‌پذیری نشان نداده است و این موضوع باعث شده که رهبران اتحادیه‌های کارگری از سکوت و بی‌توجهی مکرون نسبت به اعتراض و خشم شهروندان به شدت انتقاد کنند و بر طبل تظاهرات‌ها و اعتصاب‌ها بکوبند.

موضوعی که مورخان و تحلیلگران فرانسوی از آن به عنوان احتمال "حکومت خیابان‌ها" یاد و برای توضیح آن به چندین تظاهرات و اعتصاب‌ گسترده در تاریخ جمهوری پنجم این کشور که موجب تغییر تصمیم دولت‌ها شده است، اشاره می‌کنند.

حال با تجربه چندین تظاهرات میلیونی در نقاط مختلف فرانسه و اعتصابات گسترده‌ای که در هفته‌های اخیر توسط اتحادیه‌ها و کنفدراسیون‌های کار سازماندهی شده است، این کشور باید برای فردا (سه‌شنبه هفتم مارس) بار دیگر شاهد تجلی بسیج میلیونی شهروندان علیه سیاست‌های مکرون باشد.

اعتصاباتی که ابعاد و گستردگی آن به یک بن‌بست همه جانبه برای دولت مکرون تشبیه شده است و تحلیلگران گستره آن را بسیار فراتر از فراخوان‌های پیشین برای اعتصاب و تظاهرات ارزیابی می‌کنند.

البته از دیدگاه مفسران، فراخوان هفتم مارس با اعتراض‌ها و اعتصاب‌هایی که از اول ژانویه سال جاری میلادی در جریان بوده، تفاوت فاحشی دارد؛ و آن اینکه شهروندان فرانسوی این بار پیش از آنکه زمان فراخوان فرا برسد، به ندای اتحادیه‌ها و سیاستمداران مخالف لایحه دولت پاسخ مثبت داده‌اند و از چند روز پیش به استقبال اعتصاب‌ها رفته‌اند؛ از اعتصاب کارگران مشاغل مختلف که حتی پای آن به کارکنان نیروگاه‌های هسته‌ای نیز کشیده شده است تا رانندگان کامیون و حتی تعطیلی و مسدود کردن مدارس و دانشگاه.

مکرون یا خیابان‌ها؛ چه کسی در فرانسه حُکم خواهد راند؟

۶۵ درصد فرانسویان مخالف مکرون

روزنامه لیبراسیون در گزارشی یادآوری می‌کند که ۶۵ درصد از مردم فرانسه مخالف لایحه اصلاح قانون بازنشستگی دولت و خواستار عقب نشینی مکرون و همچنین طرفدار تکرار اعتصاب‌ها در این کشور هستند.

این روزنامه در تحلیلی دیگر با تشریح اعصابات روزهای منتهی به هفتم مارس، اعلام داشته که در آستانه بسیج سراسری علیه اصلاحات بازنشستگی، تقابل بین دولت و اتحادیه‌ها در پس زمینه اعتصاب‌های اعلام شده و بحث پارلمانی در مجلس سنا، سخت شده است.

در همین پیوند روزنامه پرشمارگان لو فیگارو به انتشار مجموعه گزارش‌های دست زده است که شرایط هر شهر را برای اعتصاب‌ها و تظاهرات هفتم مارس تبیین می‌کند.

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ نیز از تصمیم اتحادیه‌های این کشور برای به بن‌بست کشاندن فرانسه در هفتم مارس خبر داده و یادآوری کرده است که این شرایط ممکن است برای تغییر موضع دولت تا چند روز متوالی ادامه یابد.

مکرون یا خیابان‌ها؛ چه کسی در فرانسه حُکم خواهد راند؟

اقتصاد فرانسه به زانو در می‌آید؟

روزنامه اقتصادی ل‌ِ زکو (Les Échos) نیز هفتم مارس را «آزمون قدرت» و روزنامه لو پاریزین نیز این جنبش را «هفته سخت پیش رو» ارزیابی کرده است.

روزنامه پرشمارگان لوموند نیز تاکید دارد که دولت در ۲ ماهی که از زمان ارایه لایحه اصلاح قانون بازنشستگی گذشته، سناریوی وحشتناکی را تجربه کرده است.

در این گزارش با اشاره به ابعاد اعتصاب‌های هفتم مارس، ارزیابی شده است که تعطیلی بخش حمل و نقل، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های هسته‌ای می‌تواند اقتصاد فرانسه را به زانو درآورد.

در این تحلیل، ابعاد بحران پیش رو فقط به هفتم مارس محدود نشده و آمده است: نبرد واقعی مدت زمان است و چالش فقط نمایش قدرت شهروندان در تاریخ هفتم نیست، بلکه هشتم، نهم، دهم ... نیز در جریان است.

فرانسوا روفن (François Ruffin) نماینده پارلمان فرانسه از حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر، واکنش رئیس جمهور این کشور به انتقادات شهروندان را به جنون تشبیه کرده و گفته است: در تمایل مکرون برای تحمیل اصلاحات بر جمعیتی که آن را نمی‌خواهند، «شکل خاصی از جنون» وجود دارد.

این روزنامه‌نگار و سیاستمدار فرانسوی در گفت‌وگو با رادیو Europe ۱ اضافه کرد: ماه‌ها است که از هر ۱۰ فرانسوی هفت نفر به این اصلاحات نه می‌گویند، نه کارمند از ۱۰ کارمند مخالف این لایحه هستند و دو، سه میلیون نفر به این اصلاحات اعتراض داشتند.

مکرون نمی‌تواند ناشنوا بماند

لوران برگر (Laurent Berger) دبیرکل کنفدراسیون دموکراتیک کار فرانسه (CFDT) نیز در مصاحبه با فرانس‌اَنتر در تشریح اهداف اعتصاب‌های هفتم مارس اظهار داشت: این یک جنبش مردمی و دموکراتیک است که خود را به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز نشان می‌دهد و رئیس‌جمهور نمی‌تواند ناشنوا بماند و باید پاسخگو باشد.

وی تاکید کرد که اگر صدای ما شنیده نشود، انواع دیگری از اعتصاب‌ها و تظاهرات‌ها برای چهارشنبه هشتم مارس شکل خواهد گرفت.

برگر تاکید کرد: ما باید برای فردا (سه‌شنبه) یک بسیج قدرتمند داشته باشیم. از همه شهروندان می‌خواهم که فردا در فراخوان‌ها شرکت کنند.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم ما می‌توانیم قوی‌تر از ۳۱ ژانویه گذشته عمل کنیم، افزود: از کارمندان، شهروندان و بازنشستگان فرانسوی که مخالف اصلاحات حقوق بازنشستگی هستند، می‌خواهم که بیایند و تظاهرات گسترده‌ای برگزار کنند.

مدارس و دانشگاه‌ها به استقبال اعتصاب رفتند

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در روزنامه لو پاریزین، دانشجویان دانشگاه لیون ۲ دسترسی به ۲ سایت این دانشگاه را مسدود کردند و مدیریت این مجموعه مجبور به لغو کلاس‌های درس در روز جاری (دوشنبه) شد.

در همین پیوند نرخ مدارس و مهدکودک‌هایی که به اعتصاب‌های هفتم مارس پیوسته‌اند نیز بالا ارزیابی شده است و بسیاری از مدارس در روز سه‌شنبه تعطیل خواهند بود.

مکرون یا خیابان‌ها؛ چه کسی در فرانسه حُکم خواهد راند؟

حمل‌ونقل عمومی فلج می‌شود

بر اساس گزارش لو پاریزین، به دلیل فراگیر بودن اعتصاب‌ها در بخش حمل‌ونقل عمومی، استفاده از این شبکه به شکل گسترده‌ای برای هفتم مارس مختل می‌شود.

در همین حوزه استفاده از شبکه مترو بسیار پیچیده و همراه با آشفتگی خواهد بود و برخی ایستگاه‌ها بسته می‌شوند.

بر اساس گزارش این روزنامه، تنها یک قطار از هر پنج قطار سریع‌السیر فرانسه فعال خواهد بود و ترافیک در برخی مسیرها به شکل کامل متوقف می‌شود.

رانندگان کامیون نیز از یکشنبه عملیات مسدودسازی و اعتصاب را آغاز کرده‌اند و این شرایط در روز سه‌شنبه تشدید می‌شود.

از طرف دیگر اداره کل هوانوردی فرانسه از شرکت‌های هوایی خواست تا بخشی از پروازهای خود را در روزهای سه‌شنبه هفتم و چهارشنبه هشتم مارس به دلیل اعتصاب کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی متوقف کنند.

در این زمینه برنامه‌های پروازی در فرودگاه شارل دوگل پاریس ۲۰ درصد و در فرودگاه اورلی پایتخت و همچنین بوردو، لیل، لیون، نانت، مارسی، مونپلیه، نیس و تولوز ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

سازمان هواپیمایی کشوری از مسافران خواسته است که سفر خود را به تعویق بیاندازند.

نیروگاه‌های هسته‌ای در صف مخالفان

اعتصاب در بخش نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه نیز در روزهای اخیر کلید خورده است.

اعتصاب‌کنندگان در حوزه سوخت نیز قصد دارند حمل‌ونقل از پالایشگاه‌ها به انبارها را متوقف کنند و به گفته تحلیلگران اگر این حرکت سه روز یا بیشتر طول بکشد، می‌تواند منجر به چالشی برای پالایشگاه‌ها شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، صنایع هوانوردی، خودروسازی و فولاد همگی تحت تاثیر اعتصابی هستند که اتحادیه‌ها برای هفتم مارس تدارک دیده‌اند و این جنبش برای هشتم مارس نیز ادامه می‌یابد چراکه اتحادیه‌ها خواستار اعتصاب تجدیدپذیر شده‌اند.

روز جهانی حقوق زن فرصتی دیگر برای اعتراض

روزنامه لیبراسیون همچنین گزارش داده است که هشتم مارس به عنوان روز جهانی حقوق زن، فرصت دیگری برای مبارزه با اصلاحات قانون بازنشستگی باشد.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی شده است که در این روز ده‌ها هزار تظاهرکننده در پاریس و در حدود ۱۵۰ شهر فرانسه به نشانه مبارزه با اصلاحات بازنشستگی و نابرابری دستمزدها به خیابان‌ها بیایند.

در این زمینه ۴۵ سازمان فمینیستی خواستار اعتصاب شده‌اند و فراخوان تظاهرات در این روز را امضا کرده‌اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    3 1
    مثل آدم اعتراض می کنند تو کشور ما به جای اعتراض فقط وحشی گری و کشتار هم وطن به تحریک مفت خور های مزدور موساد در داخل و خارج .....
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    2 0
    دولت فرانسه فقیر، حقیر و ضعیف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس