کد خبر 1471660
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
جمهوری آذربایجان: جلوگیری از تحرکات ارمنستان، حق حاکمیت ما است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به اظهارات همتای فرانسوی خود که باکو را مقصر حوادث اخیر در قره‌باغ خوانده بود، گفت «جلوگیری از انتقال تسلیحات به جمهوری آذربایجان، حق حاکمیت ما است».

به گزارش مشرق، «آیخان حاجی‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به اظهارات همتای فرانسوی خود درباره حوادث اخیر در قره‌باغ واکنش نشان داد و گفت که «جلوگیری از انتقال تسلیحات، مهمات و مین به جمهوری آذربایجان، حق حاکمیت ما است».

به نوشته خبرگزاری ترند، حاجی‌زاده این اظهارات را در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه فرانسه که «یکی دیگر از اقدامات تحریک‌آمیز ارمنستان در جاده خاکی خانکندی-خلفالی-تورشسو را حمله نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به یک خودروری پلیس خواند» بیان کرد.

این مقام جمهوری آذربایجان گفت که «متاسفانه وزارت خارجه فرانسه با اظهارنظر دوباره درباره تحرکات در قفقاز جنوبی همچنان موضع متعصبانه و غیرمنطقی خود را نشان می‌دهد».

وی افزود: فرانسه بجای این که خواستار خروج تشکیلات مسلح غیرقانونی ارمنستان از اراضی مستقل جمهوری آذربایجان بر اساس قوانین بین‌المللی، چهار قطعنامه شواری امنیت سازمان ملل و بیانیه سه جانبه شود، سعی کرد تحرکات ارمنستان در جمهوری آذربایجان را با «پلیس» خواندن تشکیلات مسلحانه غیرقانونی ارمنستان توجیه کند که غیرقابل‌قبول است.

این دیپلمات جمهوری آذربایجان در ادامه اتهام‌زنی‌ها علیه ایروان، مدعی شد: طرف فرانسوی باید بفهمد که تلاش های ارمنستان برای ادامه فعالیت‌های نظامی غیرقانونی با استفاده از جاده‌های فرعی به بهانه اعتراضات در جاده لاچین-خانکندی نقض فاحش تعهدات بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان افزود: بار دیگر به شما یادآوری می‌کنیم که آذربایجان متعهد است همه اقدامات لازم را برای ممانعت از تحرکات ارمنستان که پس از پایان اشغال ۳۰ ساله اراضی آذربایجانی [در نتیجه جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰] ادامه دارد، انجام دهد و علیه نیروهای مسلح ارمنستان که برخلاف تعهدات طرف ارمنی هنوز از اراضی جمهوری آذربایجان خارج نشده‌اند، مبارزه کند؛ از جمله ممانعت از نقل و انتقالات و استفاده از تسلیحات، مهمات و مین‌ها در اراضی مستقل جمهوری آذربایجان که حق حاکمیت کشور ما است.

وزارت خارجه فرانسه ششم مارس (۱۵ اسفند) جمهوری آذربایجان را مقصر دور تازه درگیری با ارمنستان خواند. به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به «حوادث خونین اخیر در بخش ارامنه‌نشین قره‌باغ کوهستانی» اعلام کرد که «خودروی پلیس منطقه توسط جمهوری آذربایجان هدف قرار گرفت».

این در حالی است که وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شده که روز پنجم مارس ارمنستان به اقدام تحریک‌آمیز علیه جمهوری آذربایجان دست زد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه خود مدعی شد: «اطلاعات عملیاتی درباره انتقال تجهیزات نظامی، مهمات و پرسنل از جمهوری ارمنستان از طریق جاده خاکی خانکندی-خلفالی-تورشسو به خاک جمهوری آذربایجان جایی که نیروهای حافظ صلح روسیه به طور موقت مستقر است، دریافت شد».

وزارت دفاع ارمنستان سه‌شنبه شب به وقت تهران، ادعای باکو در زمینه انتقال نیرو و تجهیزات نظامی به بخش ارمنی‌نشین قره‌باغ را رد کرد.

تنش‌ و اتهام‌زنی بین این دو جمهوری همسایه در حالی است که پیش‌تر، نخست‌وزیر ارمنستان مدعی شد جمهوری آذربایجان در تدارک تجاوز گسترده علیه این کشور است. پاشینیان به قانونگذاران آلمانی گفت که ارمنستان و جمهوری آذربایجان در پراگ به توافق رسیدند که روند تحدید حدود مرز بین دو کشور بر اساس «اعلامیه آلماآتا» خواهد بود، اما در کمال تعجب رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان بعدا اعلام کرد که تحدید حدود باید بر اساس نقشه‌های تاریخی باشد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 27
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    11 1
    فرانسه با این اظهار نظر 4 قطعنامه شورای سازمان ملل و اصل تمامیت ارضی کشورها رو زیر سوال برد فرانسه بخاطر تعصبات مذهبی و دینی این موضع گیری رو کرد فرانسه بخاطر کلیسای نوتردام خودشو مهد مسیحیت میدونه
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    13 1
    مرگ بر فرانسه نجس که نه حقوق انسانها رو رعایت میکنه نه حقوق ادیان و نه حقوق حیوانات رو در انجا اردکها رو برای کبد چرب بصورت غیر انسانی پرورش میدهند با خوراندن اجباری غذای زیاد تولیدات لگن ان کشور کیفیت بسیار نازلی نسبت به امریکایی انگلیسی ایتالیایی المانی کره ای ژاپنی حتی چینی داره
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      0 3
      چقدر میخوای چرت وپرت بگی.
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      0 3
      چقدر میخوای چرت وپرت بگی.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    7 1
    فرانسه در تاریخ نسبتا کوتاه ارتباط با ایران کارنامه بسیار سیاهی داره
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    15 2
    روسیه فرانسه و دولت طهران اسلحه صادر میکنه به ارامنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس