علی‌اف: ادعاهای ارمنستان درباره انسداد جاده لاچین بی‌اساس است

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان اظهارات طرف ارمنستانی درباره انسداد جاده لاچین را «کاملاً بی‌اساس» خواند و مدعی شد تردد در این جاده وجود دارد.

به گزارش مشرق، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان سه‌شنبه (۱۴ مارس) در کنفرانس خبری مشترک با اولاف شولتز صدراعظم آلمان در برلین گفت: می‌خواهم نمایندگان رسانه‌های آلمانی بدانند که سرزمین‌های (جمهوری) آذربایجان حدود ۳۰ سال در اشغال ارمنستان بوده است.

به ادعای وی، «در نتیجه این اشغال و پاکسازی قومی، حدود ۲۰ درصد سرزمین‌های ما اشغال شد، یک میلیون آذربایجانی توسط ارمنستان از سرزمین‌های مادری خود اخراج و پناهنده شدند».

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان افزود: دو سال و نیم پیش در نتیجه جنگ میهن‌پرستانه، ما حیثیت، تمامیت ارضی و حقوق خود را در میدان جنگ احیا کردیم، ارمنستان را شکست دادیم و آن را مجبور به خروج از سرزمین‌هایمان کردیم. بنابراین ارمنستان که ۲۸ سال چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را اجرا نکرد، مجبور شد با شکستش در چهل و چهار روز کنار بیاید.

علی‌اف در این کنفرانس همچنین بار دیگر تاکید کرد: ما در جنگ ۴۴ روزه میهن‌پرستانه ثابت کردیم که قره‌باغ (متعلق به جمهوری) آذربایجان است.

علی‌اف: ادعاهای ارمنستان درباره انسداد جاده لاچین بی‌اساس است

به گزارش خبرگزاری ترند، او همچنین در دیدار با فرانک-والتر اشتاین‌مایر رئیس‌جمهور آلمان اظهارات ارمنستان درباره انسداد جاده لاچین را کاملاً بی‌اساس خواند. وی مدعی شد: تردد در این جاده وجود دارد و از ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ بیش از ۴۰۰۰ خودرو و بالای ۱۵۰ فرد نیازمند به کمک پزشکی از این جاده عبور کرده‌اند.

علی‌اف گفت «طرف آذربایجانی درباره حضور نیروهای مسلح ارمنستان در اراضی (جمهوری) آذربایجان جایی که صلح‌بانان روس موقتاً مستقر هستند و استفاده از جاده لاچین برای اهداف نظامی و حمل و نقل نظامی نگران است». علی‌اف بااین حال گفت که فرصت‌های خوبی برای دستیابی به صلح بین دو کشور همسایه وجود دارد.

علی‌اف: ادعاهای ارمنستان درباره انسداد جاده لاچین بی‌اساس است

اظهارات علی‌اف در حالی است که نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان خطر تشدید را هم در مرز این کشور و هم در منطقه قره‌باغ کوهستانی بالا توصیف کرده است. وی گفت: نتیجه‌گیری من بر مبنای لفاظی‌های ستیزه‌جویانه جمهوری آذربایجان است اما اطلاعات دیگر هم وجود دارد.

پاشینیان افزود: «جامعه بین‌المللی باید بپذیرد که خطر تنش همچنان بالاست و با توجه به مسدود بودن کریدور لاچین، بحران انسانی در آرتساخ (منطقه قره‌باغ کوهستانی) و آمادگی آشکار (جمهوری) آذربایجان برای پاکسازی قومی، ما به این موضع پایبند هستیم که بسیار مناسب است ماموریت حقیقت‌یاب بین‌المللی در کریدور لاچین و قره‌باغ کوهستانی مستقر شود».

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرده که ایجاد گذرگاه و نقطه کنترل مرزی در انتهای جاده لاچین ضروری است.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان با وجود آتش‌بس، کماکان درگیری دارند و در بیش از سه ماه گذشته، معترضان جمهوری آذربایجانی با در دست داشتن پلاکاردها و پرچم‌ها، کریدور لاچین را مسدود کرده‌اند. آن‌ها دسترسی به قره‌باغ کوهستانی را مسدود و غذا، دارو و تدارکات را برای ۱۲۰۰۰۰ ساکن ارمنستانی آن قطع کرده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    6 3
    بازم غلی اف اسرائیل پرست زر زد. خدا ازش نگذره
  • نوریان IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    4 4
    این هم خودشو سیاستمدار میدونه .جای تعجب است که اینقدر ایران با این علی اف مدارا میکند .ایران باید در منطقه فعالتر باشه
  • موسوی IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    4 1
    این علی اف پینوکیوی صهیونیستی زمان است
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      1 1
      😂
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      2 6
      ارمنی پرستهای بی هویت چطور
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 2
    الی جان بازهم غلط اضافه کرد.
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      1 2
      غیرازاین کاری بلدنیست.
  • عباس IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 5
    جاده لاچین بهانه ائی شده تا ارمنستان باجمایت روسیه وفرانسه قره باغ رایکبار دیگه اسغال کن اماارتش اذربایجان هم قدرتمندشده هم هوشیار واگه جنگی دیگری رخ دهداینبارکل ارمنستان جعلی اربین خواهدرفت حتما
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      4 3
      جعلی که آذربایجان ساختگی شمال رودارس است که به ایران تعلق دارد.
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      1 1
      جنگ بعد کل استان باکو برمیگرده به مرزهای ایران. یادت باشه
  • علی US ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 5
    یاشاسین تورک ملتی
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      2 2
      یاشاسین ملت بزرگ ایران.
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      0 2
      یاشاسین ملت ایرانی شمال رودارس واستانهای شمالی ایران.
  • بابک IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    1 4
    نابودی ارمنستان جعلی وآزادی سرزمین های اذربایجان نزدیک است خیلی انشاء اللّه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس