توافق آمریکا و اروپا برای جلوگیری از دورزدن تحریم‌های ضدروسیه

سران آمریکا و اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند با اتخاذ تدابیر و اقداماتی مانع کمک کشورهای دیگر برای دورزدن تحریم‌ها علیه روسیه می‌شوند.

به گزارش مشرق، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و «اورسولا فون درلاین»، رئیس کمیسیون اروپا با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند دولت آمریکا و رهبری اتحادیه اروپا در حال اتخاذ تدابیر و اقداماتی هستند تا مانع کشورهای ثالث برای دورزدن تحریم‌ها علیه روسیه شوند.

در این بیانیه آمده تأکید شده که «آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا تاکنون تحریم‌های بی‌سابقه، هماهنگ، موثر و دیگر اقدامات اقتصادی را به منظور تضعیف صنعت دفاعی روسیه اعمال کرده‌اند.»

علی‌رغم تحریم‌های شدید آمریکا و اروپا علیه روسیه، اما با گذشت یک سال مقامات و رسانه‌های اروپایی اعتراف می‌کنند که تحریم‌ها تأثیری چندانی بر اقتصاد روسیه نداشته است.

هم‌اکنون با گذشت ۱۲ ماه از جنگ، تمام آمارهای رسمی و سازمان‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که اقتصاد روسیه برخلاف پیش‌بینی‌ها، در برابر تحریم‌ها مقاومت قابل‌قبولی را از خود نشان داده است.

روزنامه «لوموند» فرانسه ۲۵ بهمن در گزارشی تحلیلی با اشاره به تاب‌آوری اقتصاد روسیه در ۱۲ ماه گذشته نوشته اقتصاد روسیه بسیار قوی‌تر از آن چیزی است که غرب پیش‌بینی می‌کرد. نویسنده گزارش لوموند می‌نویسد: تنها یک چیز قطعیت دارد؛ اقتصاد روسیه با پیش‌بینی‌های غرب و ۹ دور تحریم‌های گسترده از ماه مارس ۲۰۲۲، فرونپاشید.

به نوشته لوموند در ماه ژانویه آمار صندوق بین‌المللی پول همه را شگفت‌زده و غربی‌ها را ناامید کرد؛ رکود اقتصادی روسیه در سال ۲۰۲۲، به ۲.۲ درصد محدود شد، بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها غربی‌ها در مارس ۲۰۲۲ که ۸.۵ رصد پیش‌بینی کرده بودند.

نویسنده با اشاره به تاب‌آوری اقتصاد روسیه در برابر تحریم‌های غربی نوشت: فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای تجاری در روسیه در سال جاری تا ۰.۳ درصد و در سال ۲۰۲۴ تا ۲.۱ درصد افزایش خواهد داشت؛ در حالی که این افزایش در منطقه یور (اتحادیه اروپا) ۱.۶ درصد پیش‌بینی شده است. این داده‌ها و ارقام نشان‌گر مقاومت اقصتاد روسیه در برابر روندهای ناگهانی است.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم ۱۴ مارس ۲۰۲۲ یعنی نزدیک به ۳ هفته پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین با انتشار مقاله‌ای در وب‌سایت اتحادیه اروپا نوشت: جنگی که پوتین علیه اوکراین آغاز کرده هم‌اکنون پیامدهای اقتصادی چشمگیرش را برای اقتصاد روسیه نشان داده؛ ارزش روبل به نصف کاهش یافته و تورم به‌شدت در حال افزایش است، بازار بورس مسکو تعطیل شده. بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی مانند Ikea, McDonald’s, Visa، MasterCard از روسیه خارج شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود اقتصاد روسیه امسال (۲۰۲۲) دست‌کم ۱۵ درصد کوچک‌تر خواهد شد. روسیه ضعیت و منزوی‌شده در آینده بسیار بسیار به چین وابسته خواهد شد.

بورل اما نزدیک به یک سال بعد بدون اشاره به پیش‌بینی‌های اولیه خود در روزها و هفته‌های آغازین جنگ روز چهارشنبه گذشته سوم اسفند ۱۴۰۱ اعتراف کرد «با وجود تحریم‌هایی که از سوی غرب علیه روسیه وضع شده است، اما سال گذشته برای اقتصاد این کشور سال بدی نبود.

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا و کشورهای اروپایی برای توقف پیشروی ارتش روسیه و حمایت از اوکراین، ضمن ارسال حجم زیادی از تسلیحات نظامی به اوکراین، تحریم‌های شدیدی را علیه مسکو اعمال کردند.

روسیه در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هدف از این عملیات را «نازی‌زدای» اوکراین و حمایت از افرادی اعلام کرد که «به مدت ۸ سال هدف قلدری و نسل‌کشی رژیم اوکراین در دونباس (در شرق اوکراین)» قرار گرفته‌اند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس