کد خبر 1472920
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴

یکی از مسائلی که همواره فکر افراد را در روزهای پایانی هر سال به خود مشغول می‌کند، موضوع افزایش حقوق در سال جدید است. با توجه به تورم موجود، اکثر اشخاص با پرس‌وجو و مشاوره قانون کار برآنند تا میزان دستمزد خود در سال جدید را محاسبه کنند. در سال 1401 حقوق کارمندان و کارگران به میزان 57.4 درصد افزایش یافته بود؛ اما حقوق قانون کار در سال 1402 چقدر خواهد بود؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

حقوق قانون کار در سال 1402

حقوق اداره کار در سال 1402 چقدر است؟

موضوع حقوق قانون کار یکی از مباحث چالش‌برانگیز است که در روزهای پایانی هر سال درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. بر اساس گفته‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه، در سال آینده افزایش حقوق 20 درصد خواهد بود. بر این اساس حداقل حقوق در سال جدید 7 میلیون و 920 هزار تومان است. همچنین سقف دریافتی گروه‌های مختلف، 55 میلیون خواهد بود و نباید مبلغ مازادی به کارکنان لشگری و کشوری پرداخت شود. با مشاوره قانون کار افراد می‌توانند از شرایط افزایش دستمزد آگاه شوند.

حداقل دستمزد چیست؟

بر اساس تعریف سازمان بین‌المللی کار، حداقل دستمزد مبلغی است که در ازای کار به کارگر پرداخت می‌شود و هیچ شخص یا قرارداد جمعی نمی‌توانند آن را کاهش دهند. این دستمزد توسط قانون کار تضمین شده است و باید کفاف هزینه‌های زندگی فرد را بدهد.

حداقل دستمرد توسط چه کسی تعیین می‌شود؟

بر اساس ماده 41 قانون کار، مرجع تصمیم‌گیری در مورد حداقل دستمزد، شورای عالی کار است که بر اساس معیارهای زیر بر اساس قانون تعیین کند:

  • حداقل دستمزد با توجه به میزان تورم اعلام شده از سمت بانک مرکزی اعلام می‌شود.
  • حداقل دستمزد بدون در نظر گرفتن مشکلات روحی و جسمی کارگران و وظایف محول‌شده به او، باید به‌گونه‌ای باشد که زندگی یک خانواده که تعداد متوسط آن را مراجع رسمی اعلام می‌کنند، تامین شود.

علاوه‌بر حداقل دستمزد، شورای عالی کار باید میزان افزایش سایر سطح‌های مزد را جهت اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل تعیین کند. بنابراین افزایش حقوق کارگران به شورای عالی کار بستگی دارد.

چگونه حداقل دستمزد توسط شورای عالی کارمشخص می‌شود؟

همان‌طور که از نام آن مشخص است، شورای عالی کار از اعضای مختلفی تشکیل می‌شود که با یکدیگر بر اساس قانون کار و شرایط اقتصادی درباره دستمزد کارگران تصمیم می‌گیرند. اعضای شورای عالی کار شامل افراد زیر هستند:

  • وزیر کار و رفاه اجتماعی که ریاست شورا بر عهده او است.
  • دو فرد بصیر و آگاه در مسائل اقتصادی و اجتماعی که توسط وزیر کار و هیئت وزیران تصویب و یک نفر از آن‌ها از اعضای شورای عالی صنایع انتخاب می‌شود.
  • سه نفر از نمایندگان کارفرمایان که یک نفر از بخش کشاورزی است و توسط کارفرمایان انتخاب می‌شوند.
  • سه نفر از نمایندگان کارگران که یک نفر از بخش کشاورزی است و توسط کانون عالی شورهای اسلامی کار مشخص می‌شوند.

بجز وزیر کار، سایر اعضا در دوره‌های دو ساله انتخاب می‌شوند. کارکرد این شورا به‌گونه‌ای است که نمایندگان همه طرف‌ها در آن حضور پیدا کنند.

حداقل دستمزد چند بار در سال تعیین می‌شود؟

بر اساس ماده 41 قانون کار، وظیفه شورای عالی کار تعیین دستمزد است و به زمان خاصی محدود نمی‌شود. بنابراین اگر شرایط اقتصادی کشور با چالش‌های جدی مواجه شود و نیاز باشد حداقل دستمزد تغییر کند، شورای عالی کار لازم است در این میزان تجدید نظر نماید. به صورت کلی، حداقل دستمزد سالیانه مشخص می‌شود.

حقوق قانون کار در سال 1402

افزایش حقوق شامل چه افرادی می‌شود؟

براساس قانون کار، حقوق همه افرادی که در سازمان‌های زیر مشغول فعالیت هستند افزایش خواهد داشت:

  • دستگاه‌های اجرایی
  • وزارت اطلاعات
  • نیروهای مسلح
  • سازمان انرژی اتمی
  • کارکنان کشوری و لشگری
  • قضات
  • اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها
  • کارکنان رسمی و پیمانی
  • کارکنان وزارت بهداشت

نرخ افزایش حقوق بازنشتگان در سال 1402

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، حقوق بازنشستگان نیز مانند کارمندان با افزایش 20 درصدی روبه‌رو خواهد شد. بر این اساس حقوق بازنشستگان که در سال 1401 مبلغ 5 میلیون تومان تعیین شده بود، در سال جدید یک میلیون تومان افزایش دارد و حداقل حقوق بازنشستگی 6 میلیون تومان خواهد بود.

حقوق قانون کار برای افراد با مدرک دیپلم چقدر است؟

ممکن است برای برخی افراد این سوال ایجاد شود که آیا مدرک تحصیلی، در میزان حقوق دریافتی تاثیرگذار است؟ به صورت کلی مدرک تحصیلی نباید در میزان حقوق دریافتی تاثیری بگذارد و همه کارگران باید حداقل حقوق قانون کار را دریافت کنند. با این وجود، برخی از شرکت‌ها بر اساس قوانین شرکت، حقوق کارگران را براساس مدرک تحصیلی محاسبه می‌کنند.

افزایش حقوق سربازان در سال 1402 چقدر است؟

حقوق دریافتی سربازان در سال جدید به شرح زیر است:

  • سربازان مجرد مشغول در مناطق عملیاتی 60 درصد حداقل دریافتی پایور
  • سربازان مجرد مشغول در مناطق عملیاتی، 75 درصد حداقل دریافتی پایور
  • سربازان وظیفه متاهل بدون فرزند 90 درصد حداقل دریافتی پایور

دستورالعمل‌های این بند، براساس درجات، درجات و تعداد فرزندان به وسیله ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می‌شود.

معافیت مالیاتی حقوق اشخاص حقیقی در سال 1402

بر اساس لایحه بودجه سال 1402، اشخاصی که درآمد ماهانه آن‌ها کمتر از 7 میلیون تومان است از پرداخت مالیات معاف خواهند بود. بر این اساس افرادی که حداقل دستمزد را دریافت می‌نمایند لازم نیست مالیاتی پرداخت کنند.

آیا افزایش حقوق شامل بیمه بیکاری می‌شود؟

بیمه بیکاری به افرادی تعلق می‌گیرد که به صورت ناخواسته شغل خود را از دست داده‌اند. بر اساس قانون کار، بیمه بیکاری 55 درصد حقوق پایه است و اگر افزایش حقوق سالانه بیش از 55 درصد باشد، افزایش حقوق به بیمه بیکاری نیز تعلق می‌گیرد. با توجه به اینکه در سال 1401 افزایش حقوق بیشتر از 55 درصد بود، بیمه بیکاری نیز با افزایش مواجه شد.

مشاوره قانون کار

با توجه به اینکه قانون کار از پیچیدی‌های بسیاری برخوردار است و ممکن است با توجه به شرایط حقوق برخی از افراد متفاوت باشد. بنابراین لازم است افراد هنگام انعقاد قرارداد کاری، با افراد آگاه در این حوزه مشورت نمایند و ابهامات خود را در این خصوص برطرف سازند. مشاور قانون کار می‌تواند در این امور به افراد کمک کند:

  • انجام محاسبات حقوق و مزایا
  • تنظیم اسنادی مانند دادخواست‌های اداره کار و دادخواست دیوان عدالت اداری
  • تنظیم اسنادی مانند فیش حقوق، برگه تسویه حساب، قرارداد کار و...

سخن پایانی

حقوق قانون کار همواره جزو مسائلی است که ممکن است ذهن افراد را به خود مشغول کرده و درباره آن ابهاماتی داشته باشند؛ ازاین‌رو می‌توانند کارمنتو را برای مشاوره انتخاب کنند و سوالات خود را به صورت تلفنی و آنلاین از مشاوران این مجموعه بپرسند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس