خنج

تحلیل‌گران نظامی غربی معتقدند، سرمایه‌گذاری و طراحی‌های کشورهای رقیب، برای غلبه بر مرزهای فناوری در حوزه‌ی «فراصوت»، کل معماری دفاع هوایی و موشکی ناتو را به سختی با چالش مواجه کرده است.

به گزارش سرویس جهان مشرق، یک کانال یوتیوبی نظامی اخیرا در گزارشی تصویری به قابلیت‌های موشک «کینژال» نیروی هوا-فضای روسیه پرداخته است.

«خنجر» ترسناکی که خواب مقامات پنتاگون را آشفته کرده است+فیلم و عکس

به گزارش کانال «Military TV»، در ۱۰ آگوست ۲۰۱۹، در نمایشگاه هوایی سالانه در مرکز روسیه، موشک فراصوت کینژال در میدان آزمایش دوبرویچی در منطقه‌ی ریازان برای نخستین بار آزمایش شد. دو جنگنده‌ی میگ ۳۱ کا، هر کدام مجهز به یک فروند موشک بالیستیک هوا به سطح کینژال، این موشک‌ها را به آزمایش گذاشتند. این جنگنده‌های رهگیر از قبل برای حمل و شلیک این موشک، ارتقاء یافته بودند.

«خنجر» ترسناکی که خواب مقامات پنتاگون را آشفته کرده است+فیلم و عکس

موشک Kh-۴۷M۲ Kinzhal یک موشک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای‌ هواپرتاب(ALBM)است که برد آن به بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر می رسد و سرعت آن در محدوده‌ی ۱۰ تا ۱۲ ماخ قرار دارد. کینژال(кинжал) در زبان روسی به معنای خنجر است. دو نوع هواگرد نیروی هوایی روسیه، یعنی جنگنده‌ی رهگیر MIG-۳۱K و بمب‌افکن TU-۲۲M۳ قابلیت حمل این موشک را دارند که در اولی تنها یک موشک و در دومی، تا ۴ تیر موشک کینژال قابلیت حمل وجود دارد. این هواگردها عمدتا در پایگاه‌های هوایی ناحیه نظامی جنوب روسیه مستقر هستند. طبق گزارش‌ها، این موشک در تمام مراحل پرواز خود، به منظور غلبه بر سامانه های پدافند هوایی متخاصم مانور می دهد.

موشک کینژال در دسامبر ۲۰۱۷، وارد سازمان رزم روسیه شد و در مارس ۲۰۱۸ توسط ولادیمیر پوتین، رییس جمهور فدراسیون روسیه، به عنوان یکی از ۶ سلاح استراتژیک این کشور از آن نام برده شد. کینژال اساسا برای مقابله با ناوهای جنگی ایالان متحده و ناتو که تاسیسات موشکی استراتژیک روسیه را در بخش اروپایی آن تهدید می کنند، طراحی و ساخته شد. کینژال توانایی در هم کوبیدن سیستم‌های دفاع موشکی و سامانه‌های بالیستیک دریایی و زمینی ناتو، به طور مثال در رومانی، را دارد. ادعا می شود که هدف از ساخت کینژال، یافتن دست برتر در مقابل سامانه‌های فعال یا طراحی‌شده‌ی دفاع موشکی چون میم ۱۰۴ پاتریوت، تاد و سامانه‌ی رزمی ایجس بوده است. به احتمال قوی شاکله‌ی این موشک بر اساس موشک ۹K۷۲۰ اسکندر ساخته شده و البته تغییرات بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در نسخه‌ی الگو اِعمال شده است. از جمله، کینژال از یک سیستم هدایت اختصاصی برخوردار است. کینژال می تواند اهداف ثابت و متحرک(همچون ناوهای هواپیمابر) را مورد اصابت قرار دهد. «خنجر» روسی اولین بار در سال ۲۰۲۲ علیه انبار مهمات اوکراین در ایوانو-فرانکیفسک استفاده شد.

«خنجر» ترسناکی که خواب مقامات پنتاگون را آشفته کرده است+فیلم و عکس

«خنجر» ترسناکی که خواب مقامات پنتاگون را آشفته کرده است+فیلم و عکس

کینژال نخستین بار توسط یک فروند جنگنده‌ی رهگیر میگ ۳۱ بی فاوکسهاوند در ناحیه نظامی جنوب روسیه در مارس ۲۰۱۸ پرتاب شد. در ماه مه ۲۰۱۸، ده فروند جنگنده‌ی میگ ۳۱ کا به کینژال مجهز شدند. علاوه بر سرعت فراصوت آن، این موشک می تواند در لبه‌ی لایه‌ی استراتوسفر جو پرواز کند تا اصطحکاک حرکت را به حداقل برساند و طراحی ویژه‌ای برای دور ماندن از سامانه‌های دفاع هوایی دشمن دارد، همچنان‌که قدرت نقطه‌زنی آن به طرز محسوسی ارتقاء یافته است. وزن و ویژگی‌های این کلاس از موشک فراصوت بالیستیک، موجب شده که نیروی هوایی روسیه بخشی از ناوگان جنگنده‌های میگ ۳۱ بی خود را به میگ ۳۱ کا ارتقاء دهد تا توان حمل و پرتاب این موشک را داشته باشند. جنگنده‌ میگ ۳۱ کا تجهیزات جدیدی در کابین دریافت کرده، سیستم سوخت‌رسانی آن ارتقاء یافته و تجهیزات ارتباطی آن نیز برای تسهیل دریافت اطلاعات و مختصات اهداف، به روز شده است. خود این تغییرات، منجر به بازطراحی شیوه‌های رزم هوایی با جنگنده‌های میگ ۳۱ کا و بازتعلیم خلبانان در نیروی هوایی روسیه شده است. میگ ۳۱ کا باید به سرعت پایه‌ی ۲.۳ ماخ برسد تا موشک کینژال بعد از پرتاب به سرعت پایه‌ی ۱۰ ماخ برسد. با برد ۲۰۰۰ کیلومتری کینژال، نیازی به ورود جنگنده‌ی حامل به محدوده‌ی پوشش دفاع هوایی دشمن نیست.

«خنجر» ترسناکی که خواب مقامات پنتاگون را آشفته کرده است+فیلم و عکس

«خنجر» ترسناکی که خواب مقامات پنتاگون را آشفته کرده است+فیلم و عکس

بعد از آزمایش‌های گسترده، اکنون بخشی از ظرفیت میگ‌های ۳۱ نیروی هوایی روسیه در فاز آزمایشی به این موشک مجهز شده‌اند.

گفتنی است مقامات ارشد نظامی ناتو تاکنون در چند نوبت، نسبت به افزایش قابلیت‌ها و توسعه‌ی سیستم‌های حمل کلاهک هسته‌ای در ارتش روسیه ابراز نگرانی کرده‌اند. برای نمونه، ژنرال جان هایتن، فرمانده نیروی استراتژیک ارتش آمریکا، در جلسه‌ی شهادت خود در مقابل کمیته دفاعی سنای آمریکا(فوریه ۲۰۱۹) نسبت به قابلیت‌های جدید روسی همچون پهپاد زیردریایی پوسایدون، موشک کروز هسته‌ای بوروِستینک، موشک بالیستیک فراصوت کینژال، موشک کروز فراصوت Zircon هشدار داد.

«خنجر» ترسناکی که خواب مقامات پنتاگون را آشفته کرده است+فیلم و عکس

«خنجر» ترسناکی که خواب مقامات پنتاگون را آشفته کرده است+فیلم و عکس

تحلیل‌گران نظامی غربی معتقدند، سرمایه‌گذاری و طراحی‌های سازمان رزم روسیه برای غلبه بر مرزهای فناوری در حوزه‌ی «فراصوت»، کل معماری دفاع هوایی و موشکی ناتو را به سختی با چالش مواجه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • احمد IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    44 2
    چیزی که مقامات غربی رو آشفته کرده، اون پهپاد ده بیست هزار دلاری هست که صدای موتور گازی میده و همه پدافندهای ساخت غرب رو مسخره خودش کرده.
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      12 0
      اون که دیگه آخرشه
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    18 45
    روسیه هیچ غلطی نمی تواند بکند
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      1 1
      پ پ.....
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      13 0
      ۱۷:۰۸ معاویه اون دوست تو آمریکای آشفته هست که هیچ غلطی نمی تواند بکند
    • محمدقزل IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      16 2
      درود بر روسیه و پوتين عزیز.رزمندگان روسی سزای این نازی های همجنس باز وغربی های کافر ومزدوران داخل ایران راکف دستشان خواهد گذاشت
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      4 10
      خطاب به محمد قزل: شما رسما برده روسیه و پوتین شده اید به شما تبریک می گویم!
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    13 40
    حمایت رسانه ای از متجاوز به چه معنا است؟!
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      10 4
      به این معنا که عده ای صهیونیست همه جا نفوذ کردن
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      9 0
      داداش جان. یه دور بشین تاریخ این جنگو از 2014 بخون.
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      15 1
      متجاوز اون ارباب یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکشت و اروپایی‌های نوکرشون هستند که از ویتنام تا سوریه در حال تجاوز و کشتن غیر نظاميان بودن، روسیه از خودش و درمقابل گسترش و نهایتاً حملهٔ ناتو دفاع کرده!!
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      4 0
      تو راحت باش تجاوز شده
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      1 1
      حاجی یا همون مناخیم ، توی صهیونیست دیگه ا. نفوذ حرف نزن که خیلی وقته لو رفتی، برگرد جوبای تل آویو رو بشور، باریکلا!!!!
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      1 0
      پس از آمریکا، صهیونیست و ناتو حمایت نکنید
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    6 36
    ارتش روسیه دیگر رنگ پیروزی نخواهد دید و از این پس روسیه مثل اواخر دوران شوروی به ۱۰ تا ۱۵ کشور تجزیه خواهد شد سزای تجاوز به اوکراین به بهانه نازی زدایی همینه
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      24 1
      زلینسکی مغزت افت کرده نگرانت شدم!
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      1 0
      ان شا الله
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      7 0
      ۱۷:۳۱ نوبتی هم باشه نوبت تجزیه غرب مخصوصا یانکی وحشی هست
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    4 14
    خب چه بی معنی ، ینی امریکا و زاپن و غربیها نمیتونن بسازن ؟
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    3 10
    قیمت گوشت باید ارزان شود
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      3 2
      سوخت و انرژی در آمریکا و اروپا باید ارزان شود، مردم از سرما و گرانی تلف شدن!!
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    1 5
    نشریه دیفنس نیوز می نویسد، نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا نمونه اولیه موشک ابر صوت (هایپرسونیک) AGM-183A را آزمایش کرده است. به گزارش اسپوتنیک، ، این آزمایش ها در 13 مارس انجام شد و دومین پرتاب نمونه اولیه این موشک ابر صوت بود. این پرتاب توسط یک فروند هواپیمای بمب افکن B-52H Stratofortress در سواحل جنوب کالیفرنیا انجام شد.
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      3 0
      و این که این آزمایش هم مثل قبلی ها شکست خورده گوگولی
  • م ح IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    18 2
    هیچ سلاحی مثل وطن فروش های داخلی موثر ومخرب نیست...از موشک فرا صوت هم خطرناک ترند ..حاضرند پول بدند ونوکری غرب وآمریکا را بکنند اگه حرفی هم بهشون بزنی ارتباط با روسیه را هم تراز با خیانت های وحماقت های خودشون تلقی میکنند...درصورتی که غرب وآمریکا کاملا این نوکر های بی مزد ومواجب خود فروخته را در ایران وروسیه می شناسه وکلی باشون حال میکنند...
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      7 0
      گل گفتی. غربگدای وطنفروش از تن فروش کثافت تره.
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    1 2
    وقتی یکی را گیر بیاری و بخوای هر روز کتکش بزنی هر روز جیبشو بزنی هر روز بهش حمله کنی معلومه که طرف , 3 4 روز همین جوری کتک می خوره مال و اموالشو از دست می ده اما روز بعد بری می بینی که چاقو دستشه
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    2 0
    هل من ناصر ینصرنی🚩
  • یزدان IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    1 3
    خخخخ جک خنده داری بود
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    1 11
    روسیه در هیچ جنگ بزرگی پیروز نشده در جنگ جهانی دوم هم از هیتلر شکست خورد و فقط و فقط ورود آمریکا به جنگ دوم جهانی بود که نظم و برنامه ارتش هیتلر شکست شد و روسها دوباره جون گرفتند در این جنگ هم برنامه اشغال بسیار کوتاه مدت اکراین با مقاومت و برنامه ارتش کوچک ارکراین با شکست همراه شد که البته کمک غربیها هم در ادامه جنگ بسیار تاثیر گذار بود و هست البته که پوتین متوهم حالا حالا باید چوب این تجاوز را بخورد
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    1 0
    فک کنم روس ها مسلمان شدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس